Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Betalen voor uren diagnose: hoeveel is redelijk?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #21
    Oorspronkelijk geplaatst door 1023 Bekijk Berichten

    Bandieten werden aan de lopende band geboren enkele jaren terug. Wij vertoeven momenteel kanten van de franse atlantische oceaan , dan merk je pas hoe duur het leven in het klotebelgie geworden is .
    in deze omstandigheden spreek je beter over schijtbelgië.

    Comment


    • #22
      Oorspronkelijk geplaatst door 1023 Bekijk Berichten

      Bandieten werden aan de lopende band geboren enkele jaren terug. Wij vertoeven momenteel kanten van de franse atlantische oceaan , dan merk je pas hoe duur het leven in het klotebelgie geworden is .
      Absoluut, ben de laatste keer op familiebezoek in België serieus geschrokken, niet enkel electriciteit, water, telecom (dat was al pokkeduur ivgl met Frankrijk) maar ook de supermarkt, terras/restaurant. Frankrijk wordt ook stiekemweg ook wel wat duurder, maar niet zoals in België :-/

      Verstuurd vanaf mijn moto g(6) play met Tapatalk

      Comment


      • #23
        Een auto die 50 dagen in de garage staat is gewoon crazy, is die zelfs nog 5000 euro waard vandaag?

        Comment


        • #24
          Oorspronkelijk geplaatst door PeterVR Bekijk Berichten
          Ik heb wat moeite om het volgende in te schatten, dus ik hoor graag even jullie mening. Vinden jullie het volgende verhaal redelijk?

          Op 4 juni 's avonds liet ik mijn wagen (Mercedes CLK van 2006) achter aan mijn gebruikelijke Mercedesgarage. Reden: klein onderhoud en het motorblok-icoon dat brandt op het dashboard.
          Een week voordien had een Touring-medewerker al eens de computer voor me uitgelezen: de zuurstof/brandstof-menging was fout. In 95% van de gevallen betekent dit dat er een sensor defect is. Piece of cake.

          Ik had erop gerekend de wagen snel terug te hebben, maar dat bleek al gauw te optimistisch. De dagen en later weken schoven voorbij en wanneer ik naar de garage bel blijkt dat ze er maar niet in slagen de oorzaak van de foute menging te achterhalen.

          Om een lang verhaal kort te houden: op 26 juli was de wagen eindelijk opnieuw beschikbaar.
          Ik schrijf "eindelijk" omdat we meer dan 50 dagen hadden moeten wachten op de auto, niet omdat ik vind dat de garagemedewerkers er te lang over gedaan hebben. Ik kan de problematiek veel te weinig inschatten en ga ervan uit dat de mensen die zich over de wagen ontfermden bekwaam zijn en dat het gewoon normaal is - gezien de aard van het probleem - dat de diagnose zo lang duurde. De garagemedewerkers hadden al meermaals laten weten dat de auto helemaal uiteen lag in hun zoektocht naar de oorzaak.

          Die oorzaak bleek een gescheurd buisje te zijn, waardoor de menging inderdaad totaal fout liep en waardoor inmiddels 2 lambdasondes en de katalysator het begeven hadden.
          Ik trok wel even de ogen open over het feit dat er anderhalve maand gezocht wordt naar een gescheurd buisje, maar zoals al vermeld ben ik hier helemaal niet in thuis. Raad waar stak dat hele buisje.

          Bij afhalen van de wagen kreeg ik tenslotte de factuur onder ogen.
          Er wordt mij 4460 EUR aangerekend, voor het overgrote deel werkuren.
          De auto heeft mij tweedehands minder dan 13.000 EUR gekost, vijf jaar geleden. Ik denk niet dat ik een slordige 4500 EUR over had voor een herstelling.

          De garagemedewerker drukte erop dat zij al een volledige week aan werkuren (25u) laten vallen hadden en me een korting van 20% gegeven hadden op alle onderdelen - op de katalysator zelfs 30%.
          Zij hebben dus een inspanning geleverd om de kost voor mij te drukken. Toch kom ik nog aan een totaal van 2777 EUR aan uitsluitend werkuren.

          Ik betaal dus voor 42,5 werkuren aan 54 EUR +BTW. Dit aantal werkuren komt uiteraard niet overeen met de tijd die ze gestoken hebben in de herstelling van mijn wagen, maar dat lijkt mij ook normaal: bij elk probleem dienen ze eerst tijd te steken in de diagnose en die wordt de klant aangerekend.
          Ik neem daar vrede mee... tot op het punt dat de verhouding tussen diagnose-uren en uren probleemoplossing zo scheef groeit als op deze factuur. Dan worstel ik toch met een paar bedenkingen.

          En vandaar dus deze post.
          Wat is jullie inschatting van deze situatie?
          Moet ik als klant de garage dankbaar zijn voor de tegemoetkoming die ze al deden?
          Of ben ik een brave idioot als ik de factuur betaal voor al die uren "leergeld", waarvan de kost, nog meer dan nu het geval is, door de garage op zich genomen zou moeten worden?




          je moet beide kanten van het verhaal bekijken.
          uw kant is. die garage is onbekwaam want ze hebben 40u moeten zoeken achter een futiliteit. en eigenlijk wil je niet betalen voor zoekuren.



          kant van de garage, ze hebben 40 uur kunnen zoeken achter het probleem met uw wagen, die 40u is daar een garagist mee bezig geweest en die moeten dus ook vergoed worden.



          nu je gaat er ook van uit dat een garage elk mogelijk probleempje met een bepaalde auto moet kennen. een garage.
          zeker 1 op een bepaald merk gericht moet inderdaad meer kennis van model X hebben dan een algemene garage. maar zelfs dan kom je nog elke dag voor verrassingen te staan.

          Ik heb overtijd ook zo een auto gehad, een persoon die zat te janken dat zijn auto het niet meer vooruit ging etc.
          aan de eerste beschrijving die hij deed, ONTSTEKINGSMODULE.
          een module van 50 euro. deze module vervangen, Eindelijk de timing deftig afgesteld. en auto draaide al iets deftiger maar kreeg binnen de minuut draaien opnieuw hetzelfde probleem.
          op het einde kijk je alles eens deftig nakijken 3u extra mee bezig.
          , en ondertussen verteld die dat hij een tijd terug met zijn uitlaat over een steen is gereden en het sindsdien altijd maar erger is geworden.
          toen had ik hem ook door, de steen in zijn katalysator was losgekomen en verstropte de uitlaat.

          sinds ik het materiaal niet heb om zelf die uitlaat na te kijken heb ik gevraagd of hij bij een garage kan langsgaan ( waar ze een brug hebben ) om zijn uitlaat eens na te kijken ( gewoon zien dat die niet verstropt zit )
          ondertussen staat de auto al een maand " in panne " op zijn oprit, hij is nog altijd niet naar een garage geweest.


          anyway, terug naar het punt van het verhaal, ik heb ook en diagnose moeten stellen op een merk waar ik veel van af wist, waarvan ik dacht alles te weten. krijg je een auto voor u die alle symptomen vertoont van een slechte ICM module, maar op het einde blijkt dit iets compleet anders te zijn.
          die uren dat ik er heb ingestoken om het probleem te zoeken moeten ook betaald worden. en spijtig genoeg ben ik er inderdaad ook enkele uren mee bezig geweest zonder dat het iets heeft opgelost.


          het enige dat de garage in mijn ogen fout heeft gedaan is de kosten te hoog laten oplopen voor ze dit aan u hebben gemeld. men had bij een bepaald budget ( laten we zeggen 500 euro ) u moeten bellen en zeggen dat ze nog altijd het probleem niet hadden gevonden. en niet moeten blijven doorwerken.

          Comment


          • #25
            Daar komt het uiteindelijk inderdaad op neer. De garage ziet ook de wagen voor zich staan en kent ook de tweedehandswaarde..

            Om dan de werkuren te laten oplopen tot 4000 euro voor een auto die misschien niet het dubbele meer waard is, dan begaan men inderdaad een fout. De klant had tijdig verwittigd moeten worden dat de kost aan het oplopen was, en dan een verdere strategie voorstellen aan de klant die dan de keuze moet maken..

            Ofwel had de garage tijdig moeten inzien dat er zelf niet gingen geraken, en desnoods gespecialiseerde hulp inroepen, ofwel de meest ervaren werkman er naar laten kijken, in plaats een ander er te lang op laten voortsukkelen..

            Dit is eigenlijk zelfs gewoon een kwestie van gezond verstand, een garage die ietwat goede service in het vaandel draagt, doet dit gewoon vanzelf...

            Comment


            • #26
              Oorspronkelijk geplaatst door Vitus Bekijk Berichten
              Dit is eigenlijk zelfs gewoon een kwestie van gezond verstand, een garage die ietwat goede service in het vaandel draagt, doet dit gewoon vanzelf...
              Zo is het idd!
              Maar gezond verstand bij een Belgisch MB dealer, sorry hé

              Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

              2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

              Comment

              Working...
              X