Mijn vriendin heeft in december 2019 een Ford Transit Custom besteld bij een lokale Ford dealer. Gereputeerd bedrijf, bestaat al zo'n 50 jaar, van vader op zoon, goed gekend in de streek, verzet enorm veel auto's, bla bla, enz.
Is een Transit Custom met dubbele cabine (wij zijn een nieuw samengesteld gezin met 4 kinderen) en dus 6 plaatsen, drie achteraan, chauffeur en dubbele passagierszetel vooraan. Quasi full option. 300L omdat dat laadvermogen meer dan voldoende is.
Levering was gepland voor mei 2020 en inderdaad, de derde week van mei was de auto er. Echter, er was een klein probleempje : was de auto zoals die besteld was, met alle opties, enkel had hij slechts een enkele passagierszetel vooraan, 5 plaatsen in totaal dus. Bij nazicht bleek dat de 300L niet leverbaar was met 6 plaatsen, was pas vanaf de 320L.
Fout van de garage dus, excuses aangeboden en ze zouden met spoed een nieuwe bestellen, dezelfde weer, maar dan wel een 320L met 6 plaatsen. Levering zou deze keer, met spoed dus, 6 tot 8 weken duren.
Natuurlijk een teleurstelling maar de auto zou nog net vóór het verlof worden geleverd. Halverwege juli nog eens geïnformeerd maar hij was nog niet in aantocht...
Het verlof dus zonder Transit doorgebracht, gelukkig hadden mijn vriendin en ikzelf nog een auto, dus konden we overal naartoe, maar dan moesten we wel overal met 2 auto's naartoe.
De vakantie is nu voorbij en vandaag belt mijn vriendin naar de garage om nog eens te horen waar haar Transit bleef. De persoon die de bestellingen deed was er niet maar tegen de avond kreeg ze een mail met de melding dat de auto wordt gebouwd op 17 september en dat er dan nog eens 6 weken transport bijkomen.
Dat is dus met wat geluk eind oktober ! Tien maand na de eerste bestelling.
Garage maakt geen aanstalten tot enige vorm van compensatie : heeft de garage de tweede Transit effectief met spoed besteld ? Heeft de fabriek daarop gezegd dat het niet mogelijk is ? Of werd er nogmaals een fout gemaakt bij de bestelling ?
Mijn vriendin heeft een 2e bestelbon getekend, dus ik veronderstel dat we juridisch geen voet aan de grond hebben. Er werd enkel mondeling door de garage toegegeven dat ze een fout hadden gemaakt. Mogelijks hadden we de eerste keer al meteen compensatie moeten eisen.
Enfin, nu te laat. Maar vraag is wel of we hier nog iets mee kunnen. Garage verantwoordelijk stellen ? Fabriek verantwoordelijk stellen ? 2e bestelbon annuleren en bij een andere garage bestellen zal ook niets opleveren, zijn we weer vertrokken voor 5 maand.
Kan de nu lopende bestelling eventueel overgenomen worden door een andere dealer zodat de huidige dealer zijn winst niet kan opstrijiken ? Of is dit ook geen oplossing ?
Alle feedback is welkom !
Is een Transit Custom met dubbele cabine (wij zijn een nieuw samengesteld gezin met 4 kinderen) en dus 6 plaatsen, drie achteraan, chauffeur en dubbele passagierszetel vooraan. Quasi full option. 300L omdat dat laadvermogen meer dan voldoende is.
Levering was gepland voor mei 2020 en inderdaad, de derde week van mei was de auto er. Echter, er was een klein probleempje : was de auto zoals die besteld was, met alle opties, enkel had hij slechts een enkele passagierszetel vooraan, 5 plaatsen in totaal dus. Bij nazicht bleek dat de 300L niet leverbaar was met 6 plaatsen, was pas vanaf de 320L.
Fout van de garage dus, excuses aangeboden en ze zouden met spoed een nieuwe bestellen, dezelfde weer, maar dan wel een 320L met 6 plaatsen. Levering zou deze keer, met spoed dus, 6 tot 8 weken duren.
Natuurlijk een teleurstelling maar de auto zou nog net vóór het verlof worden geleverd. Halverwege juli nog eens geïnformeerd maar hij was nog niet in aantocht...
Het verlof dus zonder Transit doorgebracht, gelukkig hadden mijn vriendin en ikzelf nog een auto, dus konden we overal naartoe, maar dan moesten we wel overal met 2 auto's naartoe.
De vakantie is nu voorbij en vandaag belt mijn vriendin naar de garage om nog eens te horen waar haar Transit bleef. De persoon die de bestellingen deed was er niet maar tegen de avond kreeg ze een mail met de melding dat de auto wordt gebouwd op 17 september en dat er dan nog eens 6 weken transport bijkomen.
Dat is dus met wat geluk eind oktober ! Tien maand na de eerste bestelling.
Garage maakt geen aanstalten tot enige vorm van compensatie : heeft de garage de tweede Transit effectief met spoed besteld ? Heeft de fabriek daarop gezegd dat het niet mogelijk is ? Of werd er nogmaals een fout gemaakt bij de bestelling ?
Mijn vriendin heeft een 2e bestelbon getekend, dus ik veronderstel dat we juridisch geen voet aan de grond hebben. Er werd enkel mondeling door de garage toegegeven dat ze een fout hadden gemaakt. Mogelijks hadden we de eerste keer al meteen compensatie moeten eisen.
Enfin, nu te laat. Maar vraag is wel of we hier nog iets mee kunnen. Garage verantwoordelijk stellen ? Fabriek verantwoordelijk stellen ? 2e bestelbon annuleren en bij een andere garage bestellen zal ook niets opleveren, zijn we weer vertrokken voor 5 maand.
Kan de nu lopende bestelling eventueel overgenomen worden door een andere dealer zodat de huidige dealer zijn winst niet kan opstrijiken ? Of is dit ook geen oplossing ?
Alle feedback is welkom !
Comment