Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Point is ; als het chassis zwaar genoeg is, dat je dan geen bijkomende versterkingen moet in lassen
Wij krijgen hier soms aanhangwagens op reparatie, waarvan het chassis bv maar 2 mm dik is en alles begint te scheuren. Meeste van die chassis worden gemaakt in Polen, en ik moet je dan niet vertellen dat de kwaliteitsnormen daar een pak lager liggen.
Nog een voorbeeld. Het belangrijkste onderdeel is de as van de aanhangwagen. Vraag steeds naar het merk en welk type lagers erin zitten. Grotendeels werkt nog met rechte lagers, de betere hebben conische rollagers.
Rechte lagers kunnen minder zijdelingse speling opvangen dan conische lagers. Dit betekend dus dat na verloop van tijd door slijtage de rechte lagers speling vertonen, en wanneer bij niet tijdig vervangen kunnen deze stukgaan.
Dan kan het gebeuren dat je het wiel van uw aanhangwagen ergens in de berm mag gaan zoeken.
Assen met conische rollagers zijn beter bestand daartegen en kunnen ook bijgeregeld worden om de speling weg te werken.
Onlangs hadden wij contact met een 'kapaza' verkoper die reclame maakte met 'gratis chassisnummer'.
Toen wij hem daarop wezen, wist hij ons te vertellen dat wij er beter eens het Belgisch staatsblad zouden nalezen, want dit was volgens hem niet verplicht op een ongeremde aanhangwagen.
Voor alle duidelijkheid, een chassisnummer is ALTIJD verplicht, eender welke aanhangwagen.
Bij zo'n mensen koop je dus best geen aanhangwagen
Zoals ik reeds zei, ik breek geen enkel merk af. Ik wil jullie enkel inlichten over de verschillen in prijs/kwaliteit
Ik heb een paar jaar geleden eentje gekocht bij Accu & Co in Testelt, en ik ben daar wel tevreden van. Ondertussen heeft hij toch al 3 jaar lang stevige verbouwingswerken overleefd en heb ik het ding al lang terugverdiend. (aankoop 550 euro)
Voor het gebruik dat jij omschrijft is een dubbelasser echt overkill in mijn ogen. 750 kilo op een enkele as is geen enkel probleem (en wat meer ook). Voor de baanligging is de lengte van je dissel en de breedte van je aanhangwagen ook belangrijk. Een dubbelasser is ook moeilijker met de hand te verplaatsen.
Ik ben voor eentje van 130 breed gegaan omdat het meeste plaatmateriaal dat je gaat kopen 120 breed is (gyproc, MDF, ...).
Die rekken en zo die je kan bijkopen zijn in mijn ogen voor wat doe-het-zelf gebruik overbodig, als je een beetje creatief bent met wat oud plaatmateriaal heb je al snel een oplossing voor die keren dat je is hoger wil laden.
Uiteraard heb ik ook al vaak gedacht van was hij maar net iets groter of kon ik er maar wat meer op laden of had ik maar een afdekzeil of een neuswiel ... maar mijn centen steken in mijn huis en daar ben ik blij om
ik heb een 12 tal jaar geleden eentje gekocht van het merk Tack(enkelasser, niet geremd 125 op 225 of 250 lang, toen betaald 17500bf, zo'n 440€
buiten een paar achterlichten(wegens eens uitgeleend aan buren) en een neuswieltje(vergeten op te draaien, wederom dezelfde buren) en nu een nieuwe 2e bodemplaat(staat altijd buiten) nog niks aan gehad, zelfs al een kwart kubiek stabilisé op vervoerd(kwist niet dat da zo zwaar was)
dus koop een goede remorque van een gekend merk(Weymar of Tack) en je zal er jaren plezier aan beleven, liever in het begin een 100€ meer betalen en een stevige te hebben dan achteraf met onvoorziene kosten te zitten
een ongeremde dubbelasser zou ik niet nemen omdat:
*het gewicht dat je kan laden minder is dan een enkelas(waardoor bij controle ze sneller aan de kant gezet worden omdat de kans op overladen groter is)
*je ze niet makkelijk met de hand kunt verplaatsen
de meerkost van de extra as te groot is, dan zou ik eerder uitkijken naar een +750kg & een geremde nemen
1. mijn afneembare trekhaak heb ik laten plaatsen bij ATB Wilrijk.
Voor 480 euro had ik er eentje van GDW en voor 580 euro eentje van Brink (nu Thule).
Heb die van Brink/Thule genomen omwille van het veiligheidsslot, makkelijkere montage,...) Enigste minpuntje is het grijze plastieken deksel dat op de achterbumper geklikt moest worden als de trekhaak gedemonteerd is. Dit heb ik laten spuiten door een carrosserie voor 50 euro.
2. de aanhangwagen van de vorige eigenaar van het huis heb ik overgenomen. Dat is een zelfgemaakt exemplaar dat stokoud is maar blijkbaar al 1300kg zou vervoerd hebben. Aangezien de man naar het rusthuis gaat, kon ik hem overnemen voor 200 euro inclusief een kruiwagen om in de tuin te werken . Ik ga de aanhangwagen nu vooral gebruiken om te verhuizen, rommel naar het stort te brengen, uitbreken van keuken, vloeren ed... en nadien zien we wel. Als het een goede betrouwbare is, blijft hij en anders koop ik dan wel een nieuwe. Het is eentje van metaal met een enkele as. Alleen het voorste steunwieltje is ver versleten. De verkoper gaat de aanhangwagen nog eens extra nakijken en dan mag ik hem ophalen.
The shark is BACK! BMW 635csi
BMW E24 635csi 1985 BMW F10 520da 2012
MINI Clubman Cooper 2017
2x BMW 635csi 1981 & BMW 728i -> RIP: donorwagens BMW 635csi 1980, BMW 320 1977 -> sold Opel corsa 1.7dti sport 2003 & BMW E39 520d 2002 -& BMW 728i 1999 > sold VW Polo 1.4 1999 & BMW 318is coupé 1995 & BMW 525d touring 2001, BMW 525da touring 2003 & BMW 320d coupe 2008 -> sold
ben momenteel ook aan 't uitkijken voor een aanhangwagen, moeilijk om door 't bos de bomen te zien ... :
rubbergeveerde assen, 4 lagers per wile, conische assen, warmverzinkt, torsie-assen, onderbouwscharnieren, zijkleppen die opengaan, ... ze gooien je met wat om de oren, maar maak daar je keuze uit, prijzen variëren niet overdreven, tenzij je naar een merk zoals saris ofzo gaat
Ik ga voor wat men een plateauwagen noemt, bak boven de wielen dus, dubbelas, ongeremd
Merken die ik reeds bezocht:
weytens (nazareth)
weymar (aarsele)
tack (aarsele)
deschepper (brugge)
zo op papier bij weytens meest waar voor geld: stevigste assen en ietsje goedkoper dan de rest, wat ikd an wel weer zwak vind is dat je aan elke kant maar 1 haakje hebt om riemen aan te bevestigen, dat begrijp ik niet, weet niet of je er makkelijk zelf kan bijzetten
Wat ook verschilt zijn die sluitsystemen, en soms hoogte van de zijplaten (meestal 30, bij tack 35)
ben momenteel ook aan 't uitkijken voor een aanhangwagen, moeilijk om door 't bos de bomen te zien ... :
rubbergeveerde assen, 4 lagers per wile, conische assen, warmverzinkt, torsie-assen, onderbouwscharnieren, zijkleppen die opengaan, ... ze gooien je met wat om de oren, maar maak daar je keuze uit, prijzen variëren niet overdreven, tenzij je naar een merk zoals saris ofzo gaat
Ik ga voor wat men een plateauwagen noemt, bak boven de wielen dus, dubbelas, ongeremd
Merken die ik reeds bezocht:
weytens (nazareth)
weymar (aarsele)
tack (aarsele)
deschepper (brugge)
zo op papier bij weytens meest waar voor geld: stevigste assen en ietsje goedkoper dan de rest, wat ikd an wel weer zwak vind is dat je aan elke kant maar 1 haakje hebt om riemen aan te bevestigen, dat begrijp ik niet, weet niet of je er makkelijk zelf kan bijzetten
Wat ook verschilt zijn die sluitsystemen, en soms hoogte van de zijplaten (meestal 30, bij tack 35)
Iemand tips??
Waarom zou je voor een ongeremde gaan?
Mijn vader is enkele maanden geleden aan dezelfde zoektocht als jij begonnen en die ongeremde plateau is hem overal afgeraden ...
Mijn vader is enkele maanden geleden aan dezelfde zoektocht als jij begonnen en die ongeremde plateau is hem overal afgeraden ...
Afgeraden om welke reden? Met een geremde boven de 750kg heb je aparte platen, verzekering, jaarlijkse keuring, ...
bij toch enkel particulier gebruik, maar vind een plateau wel handig door de breedte, en feit dat buitenkant bak = buitenkant remorque
Afgeraden om welke reden? Met een geremde boven de 750kg heb je aparte platen, verzekering, jaarlijkse keuring, ...
bij toch enkel particulier gebruik, maar vind een plateau wel handig door de breedte, en feit dat buitenkant bak = buitenkant remorque
Leeg weegt zo een plateau dubbelas een 450 à 500 kg, dus je kan nog een 300 tal kg laden. Dus in dat geval is de dubbele as al eerder een nadeel dan een voordeel, 2 assen die samen 1500 kg kunnen dragen om dan nog niet de helft te gebruiken? Dus dan zou ik al eerder voor een enkelas plateau gaan, dan kan je bijna 100 kilo meer laden.
Een plateau is inderdaad handiger, maar voor een beetje particulier gebruik vind ik een bakaanhanwagen, die al gauw de helft kost van een plateau nu ook niet onoverkomelijk. Als je een beetje uitkijkt voor de juiste afmetingen en zorgt dat je altijd een paar balkjes mee hebt, dan maak je als snel een "plateau" van je bakaanhangwagen voor zaken die niet in de bak passen ...
Bovendien zijn 3 verschillende verkopers tegen ons begonnen over verhoogde controles op het gebruik(vooral overladen) van aanhangwagens, er zou ook een keuring in de lucht hangen voor alle aanhangwagens, dus niet enkel boven 750kg. Wat eigenlijk niet meer dan normaal zou zijn in mijn ogen
Een geremde kost je jaarlijks ongeveer 100 euro all-in, dat is al een redelijke stap voor wat particulier gebruik.
dat gewicht valt nog mee vind ik, zie overal iets meer dan 300kg staan als eigen gewicht, dus 450 laadvermogen, voor mij meer dan voldoende, vind vooral het volume erg handig, vrijdag nog eens verder kijken, als iemand ervaring heeft met bovenstaande merken, welkom!
je moet die dubbelasser eens manueel proberen te draaien
leeg kun je nog met het neuswieltje 1 as van de grond zetten, maar eens geladen gaat het ervan afzien
dat gewicht valt nog mee vind ik, zie overal iets meer dan 300kg staan als eigen gewicht, dus 450 laadvermogen, voor mij meer dan voldoende, vind vooral het volume erg handig, vrijdag nog eens verder kijken, als iemand ervaring heeft met bovenstaande merken, welkom!
Waarom dan een dubbele as? 1 as kan meestal minimum 750kg aan, de enkelas plateau van Eduard kan bijvoorbeeld 1300 kilo aan. Voor jouw gebruik is die tweede as enkel gewicht om mee te sleuren toch? Tenzij je lange ritten gaat doen, zou je het voordeel van de stabiliteit kunnen hebben, maar dan zou een rem ook een groot voordeel zijn ...
't wordt een weytens plateau, behoorlijke prijs/kwaliteit lijkt me
Heb getwijfeld tussen deze, of weymar (is familie dacht ik), of deschepper brugge. Die laatste is 20% duurder, zeker degelijk, maar geen 20% extra waard vind ik.
Nog eens van onder het stof halen. Ben dus op zoek naar een nieuwe aanhangwagen. Voorwaarde: 2500 lang en minimum 1250 breed. Iemand die ervaring en of prijzen heeft van bij VHW in Herzele?
“If someone isn't what others want them to be, the others become angry. Everyone seems to have a clear idea of how other people should lead their lives, but none about his or her own.”
Nog eens van onder het stof halen. Ben dus op zoek naar een nieuwe aanhangwagen. Voorwaarde: 2500 lang en minimum 1250 breed. Iemand die ervaring en of prijzen heeft van bij VHW in Herzele?
Ga eens bij Auman in Lokeren, die hebben heel wat staan en de kwaliteits is heel goed. Ik heb al aanhangwagens van hun zien rijden in het Leuvense dus dat wil wat zeggen.
Nog eens van onder het stof halen. Ben dus op zoek naar een nieuwe aanhangwagen. Voorwaarde: 2500 lang en minimum 1250 breed. Iemand die ervaring en of prijzen heeft van bij VHW in Herzele?
Prijzen kan ik je niet geven van VHW . Maar kan je wel zeggen dat het nen (beetje rare maar) super kerel is om mee te handelen .IK heb er al mijn tweede aanhangwagen gekocht . Mijnen eersten hebben ze gepikt .
Als ik u nen tip mag geven , koop een aanhangwegen met de bak boven de wielen . Die kunnen rondom opengedaan worden en zijn gemakkelijker om te laden en te lossen .
Comment