Mededeling

Collapse
No announcement yet.

BMW 318D 2007, Valt onder garantie? Ja/Nee?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• [GZ] BMW 318D 2007, Valt onder garantie? Ja/Nee?

Beste Forumleden,

Eind vorig jaar (22-11-2011) heb ik bij een professionele verkoper een bmw318D E91 uit 2007 gekocht. En hierbij een jaar wettelijke garantie gekregen. Nu een 7 maand verder heeft een garage geconstateerd dat het vliegwiel vervangen moet worden (€1250,- inclusief plaatsen)

Ik heb de garage gebeld en deze zegt dat het vliegwiel niet onder de garantie valt maar onder slijtage. Op mijn garantie bon word het vliegwiel niet opgesomd als slijtage onderdeel.

Wat adviseren jullie om te doen? Want is toch een behoorlijk bedrag om alles te vervangen.

Hoop op reacties, op voorhand bedankt.

Groeten,

Jeroen

PS: mocht dit niet in de juiste afdeling hier op het forum staan, mijn excuus.

Om te beginnen een aangetekend schrijven sturen naar die garage om te melden dat uw vliegwiel vervangen moet worden en dat dit niet opgesomd werd als slijtageonderdeel op uw garantiebon. Kijken wat die als reactie gaat doen en eventueel uw rechtshulp inschakelen.

Comment

Beste David,

Bedankt voor uw reactie en uw advies. Ik ga dit direct in werking zetten.

De volgende zin staat op garantie bon:

(Slijtage onderdelen die verslijten ten gevolge van het normale gebruik van het voertuig, zijn eveneens ten laste van de eigenaar (bv, remblokken en -schijven, banden, koppelingsplaat, accu, (gloei)-bougies, schokdempers, silentblocs, ophangingsarmen, lagers in het algemeen, uitlaat, EGR-kleppen, katalysatoren, enz..)

Comment

feit dat dat vliegwiel na 6 maanden de geest geeft wil zeggen dat het al ver stuk was volgens mij, maar bewijs dat maar eens ... normaal kan je dat horen als je schakelt, maar niet altijd!

Comment

Heb er inmiddels 16000 KM mee gereden, voornamelijk snelweg kilometers..
          Heb geen idee hoelang een vliegwiel doorgaans mee gaat, wellicht iemand hier een idee?

Comment

lees dit topic een keer

Comment

Beste Patatke,

Topic doorgelezen, al word ik daar niet veel wijzer van. In elk geval bedankt.
              Ik heb inmiddels een ingebreke stelling per mail verstuurd aan garage, en zal deze tevens vandaag ook per post versturen.

Comment

Per mail is genoeg. Feit is dat 16.000km meer dan genoeg is om een koppeling om zeep te helpen. Waarmee ik niet wil zeggen dat jij ze om zeep hebt geholpen maar dat de garage dit makkelijk als argument kan gebruiken.

Comment

Beste Diabolic,

Maar het gaat hier om het vliegwiel, niet de koppeling..

Comment

er zijn verschillende redenen waarom een vliegwiel stuk gaat:

- fabrieksfout (heb je dan al veel vroeger voor)
                    - slecht schakelen (na 16k met autostradekms?)
                    - reeds ver versleten (door vorige punten of combinatie van beide)

heb er met mijn vorige auto 2 versleten (vectra break) komt mede door manier van schakelen én bi-massa vliegwiel
                    vroeger had je het vliegwiel uit één stuk nu 2 en dat maakt het brozer (zeker icm slecht schakelen, en alle merken hebben hier last van, vooral diesels)

-> meestal vervangt men het vliegwiel + butée + koppeling (kostprijs vr die vectra 1500 all-in toen)
                    lees hier ff
                    Last edited by ; 26/06/2012, 13:26.

Comment

Dank voor de toelichting.
                      Wanneer ik op autostrade rij, schakel ik toch wel vrij weinig moet ik zeggen. Staat vaak in de 6de versnelling en op cruise control.

Wat is precies slecht schakelen?

Koppeling in, schakelen en koppeling weer los.. kan niet veel fout aan gaan toch?

Lijkt mij dat het vliegwiel bij aankoop dan toch al mankementen moet hebben gehad.. Garage liet me wel weten dat als ik vliegwiel wil laten vervangen dat ze de koppeling dan ook meteen meenemen..
                      Om dat (mogelijks) de koppelingsplaat scheef is? (niet vastgesteld, maar is een aanname die ze deden)

En daarom kwam de totaal prijs op 1250.

Heb inmiddels een leesbevestiging van de email met ingebreke stelling van de verkopende partij, nog geen reactie overigens. Heb ze drie dagen de tijd gegeven..

Oorspronkelijk geplaatst door patatke Bekijk Berichten
                      er zijn verschillende redenen waarom een vliegwiel stuk gaat:

- fabrieksfout (heb je dan al veel vroeger voor)
                      - slecht schakelen (na 16k met autostradekms?)
                      - reeds ver versleten (door vorige punten of combinatie van beide)

heb er met mijn vorige auto 2 versleten (vectra break) komt mede door manier van schakelen én bi-massa vliegwiel
                      vroeger had je het vliegwiel uit één stuk nu 2 en dat maakt het brozer (zeker icm slecht schakelen, en alle merken hebben hier last van, vooral diesels)

-> meestal vervangt men het vliegwiel + butée + koppeling (kostprijs vr die vectra 1500 all-in toen)
                      lees hier ff
                      http://board.carstyling.net/showthread.php?t=54657

Comment

Het is ook jammer dat het na 7 maanden gebeurd is. Had het binnen de eerste zes maand na aankoop geweest dan was het aan de verkoper om te bewijzen dat het gebrek niet bestond op het moment van de aankoop. Na zes maand is het aan de koper om te bewijzen dat het gebrek al bestond op het moment van de aankoop. In feite ben je slechts zes maanden deftig gedekt door de wettelijke garantie maar dat weten veel particulieren niet.

Comment

Koppelings plaat is ook garantie normaal gezien . Normaal zou een vliegwiel ook garantie moeten zijn.

Comment

ik zou even informeren bij bmw Bornem
                            Last edited by ; 26/06/2012, 22:45.

Comment

Bedankt voor de tip, ik ga ze eens bellen..

Oorspronkelijk geplaatst door Beeimwee3 Bekijk Berichten
                              ik zou even informeren bij bmw Bornem

Comment

Bedankt voor uw reactie, waarop baseert u dat?

Oorspronkelijk geplaatst door BlackHorse Bekijk Berichten
                                Koppelings plaat is ook garantie normaal gezien . Normaal zou een vliegwiel ook garantie moeten zijn.

Comment

hoe is het afgelopen met de garantie of niet van je vliegwiel?
                                  Ben hier erg benieuwd naar want ik heb vandaag ook n afspraak moeten maken voor precies hetzelfde probleem met mijn X3 2.0 D die nog maar n paar dagen onder premium garantie valt...
                                  bij de BMW garage (Hasselt) zeggen ze dat ze eerst moeten onderzoeken of het idd het vliegwiel is en dan een aanvraag bij bmw BE doen om het al dan niet onder garantie te laten vallen...ben benieuwd moet er 2 juli heen....
                                  groet, John

Comment

op mijn firmaslet hetzelfde gehad na 21 maanden/105.000km
                                    gelukkig hebben ze op't werk een 'full service'onderhoudscontract afgesloten
                                    ik heb wel gehoord van de garage dat 't een heen & weer spelletje was tussen BMW garantie en Financial service(onderhoudscontract)wie de factuur moet betalen
                                    is bij mij mijn 4e bmwfirmaslet en de 2e waar koppeling en vliegwiel moet vervangen worden
                                    bij collega staat de teller ook al op 2 op 4 (bij beide 3serie 2liters)
                                    mijn autootjes:

Volvo V60 D3 R-Design 2021
                                    Bmw E30 racerken:http://www.autoforum.be/showthread.php?p=4566513#post4566513

Seat Ibiza TGI(not GTI ) voor mijn vrouwke en Audi A4 voor de dochter

Comment

Working...
                                    X