Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Zoveelste bandenvraag...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • [GZ] Zoveelste bandenvraag...

    Voor mijn Alhambra 2003 heb ik 2 nieuwe banden nodig. Ik mag 2 maten van banden leggen in 16 inch(215/55 en 205/60). Mag deze maat verschillen per as of moeten alle 4 banden dezelfde maat hebben? Bv. 215/55 vooraan en 205/60 achteraan.
    Please advice (liefst met link naar wettekst of zo)
    Grtz
    Tom

  • #2
    Dat mag niet.
    Alle 4 het zelfde.

    Comment


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door BlackHorse Bekijk Berichten
      Dat mag niet.
      Alle 4 het zelfde.
      Waarom zou dat niet mogen?
      Banden moeten dezelfde maat hebben per as, maar mogen achteraan breder zijn dan vooraan, check pvg.
      Porsche bv heeft achteraan standaard bredere banden dan vooraan.
      2006 Alfa Romeo SW 1.9 JTD http://www.autoforum.be/forum/mijn-v...156-sw-1-9-jtd
      2012 Renault Megane Coupe 1.2 Tce GT line
      2018 Volvo V60 D3 Momentum aut. http://www.autoforum.be/forum/mijn-v...60-d3-r-design

      Comment


      • #4
        @Vtech, bij een porsche staat het dan ook op het gelijkvormigheidsattest.
        indien u auto van de fabriek kwam met andere banden op elke as ( porsche, corvette etc ) dan is dit toegestaan.
        in alle andere gevallen moeten u 4 banden dezelfde afmetingen hebben.

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Vtech™ Bekijk Berichten
          Waarom zou dat niet mogen?
          Banden moeten dezelfde maat hebben per as, maar mogen achteraan breder zijn dan vooraan, check pvg.
          Porsche bv heeft achteraan standaard bredere banden dan vooraan.
          Op die auto moeten de 4 banden dezelfde zijn. Bekijk ook het gelijkvormigheidsattest. Ik heb op mijn 635CSi vooraan ook smallere banden dan achteraan. Dit is in orde voor BMW Duitsland (TUV) maar België keurt het niet goed.
          The shark is BACK! BMW 635csi

          BMW E24 635csi 1985
          BMW F10 520da 2012
          MINI Clubman Cooper 2017


          2x BMW 635csi 1981 & BMW 728i -> RIP: donorwagens
          BMW 635csi 1980, BMW 320 1977 -> sold
          Opel corsa 1.7dti sport 2003 & BMW E39 520d 2002 -& BMW 728i 1999 > sold
          VW Polo 1.4 1999 & BMW 318is coupé 1995 & BMW 525d touring 2001, BMW 525da touring 2003 & BMW 320d coupe 2008 -> sold

          Comment


          • #6
            Das ook wat ik bedoel met check je pvg nr
            2006 Alfa Romeo SW 1.9 JTD http://www.autoforum.be/forum/mijn-v...156-sw-1-9-jtd
            2012 Renault Megane Coupe 1.2 Tce GT line
            2018 Volvo V60 D3 Momentum aut. http://www.autoforum.be/forum/mijn-v...60-d3-r-design

            Comment


            • #7
              Dit mag inderdaad niet om voorgenoemde reden. Dat wil dus zeggen dat het wettelijk, voor de keuring niet mag. Doe je het toch en krijg je een zwaar ongeval= eigen risico. Dat is iets wat ze zeker controleren na een ongeval met doden en/of zwaargewonden.

              Comment


              • #8
                Zou een van de voorgaande leden kunnen het betreffende reglement vernoemen waarin zou vermeld zijn dat alle banden onder een voertuig M1 (personenvoertuig) moeten gelijk zijn. Het enige wat ik momenteel kan vinden (maar dat betekend dus niet dat er geen ander reglement zou zijn) is dat:
                Koninklijk besluit van 15 maart 1968 houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen
                Artikel 34. Lucht- en cushionbanden

                §1.
                1° Het draagvermogen en de snelheidscategorie van de banden zijn verenigbaar met het laadvermogen per as en de maximale snelheid bepaald in het PVG, het certificaat van overeenstemming of het instructieboekje van de constructeur.

                Voor de voertuigen van de categorie M1 zijn de hierna volgende regels van toepassing :

                •de montage van niet-oorspronkelijke velgen en/of banden, leidt niet tot een verhoging van het spoor met meer dan 2 %. Evenwel bedraagt de tolerantie 4 % voor terreinvoertuigen;
                •het koetswerk bedekt de banden;
                •er bestaat onder alle omstandigheden een vrije ruimte tussen het loopvlak van de band en de binnenvleugel;
                indien de banden niet opgenomen zijn in het PVG komen hun diameters overeen met de initiële waarden met een tolerantie van - 2 % en + 1,5 %.

                .....
                §3.

                1° Volgende voorschriften zijn van toepassing op de banden die gemonteerd zijn op voertuigen van categorie M1.

                Banden die op velgen gemonteerd zijn van éénzelfde as hebben dezelfde technische karakteristieken. Zij zijn in de juiste draairichting gemonteerd in het geval van directionele en asymmetrische banden.
                •Radiaalbanden worden slechts vooraan gemonteerd, indien hetzelfde type ook achteraan is gemonteerd.
                •Banden die scheuren of barsten vertonen, worden vervangen.
                •Hertekende of opnieuw ingesneden banden worden nooit gemonteerd.
                •De montage van banden van het type M + S (deze aanduiding bevindt zich op de band) waarvan de snelheidscategorie overeenkomt met een lagere snelheid dan die van de origineel gemonteerde banden, zijn toegelaten. In dat geval zal de rijsnelheid aangepast zijn aan deze lagere limiet.

                Ter herinnering zal een plaatje met deze limietsnelheid binnenin het voertuig aangebracht worden, op een voor de bestuurder goed zichtbare plaats.

                Dat plaatje mag ook gekleefd blijven als banden gemonteerd werden met een hogere snelheidsindex.

                Bedoelde banden zijn slechts toegelaten gedurende de periode van 1 oktober tot 30 april.

                De bepalingen van dit punt zijn niet van toepassing voor banden van het type M+S met een snelheidscategorie waarvan de overeenstemmende snelheid groter of gelijk aan de voor het voertuig bepaalde maximale snelheid.

                2° Behalve voor banden voor voertuigen voor traag vervoer, bedraagt de overblijvende diepte van de tekening van de band, meer dan 1,6 mm over de drie vierden van het loopvlak.

                De banden van de voertuigen van categorie M1 omvatten ten minste zes dwars lopende rijen slijtage-indicatoren ongeveer gelijkmatig verdeeld over het loopvlak en gelegen in de brede groeven in het centrale gedeelte van het loopvlak dat ongeveer driekwart van de breedte van het loopvlak beslaat. De slijtage-indicatoren kunnen niet worden verward met de rubber overbruggingen tussen de ribben of de nokken van het loopvlak.

                Voor banden die kunnen worden gemonteerd op velgen met een nominale diameter van ten hoogste 12" zijn vier rijen indicatoren evenwel voldoende.

                De slijtage-indicatoren maken het mogelijk met een tolerantie van + 0,6/-0 mm aan te geven dat de groeven van het loopvlak nog slechts een diepte hebben van 1,6 mm.
                Als ik dit reglement juist zou interpreteren (het onderlijnde deel dus ) dan mag wat TS wil wel, namelijk verschillende banden monteren die opgenomen zijn in het PVG, COC of instructieboekje indien deze banden op éénzelfde as dezelfde zouden zijn.
                Maar nogmaals dit betekend niet dat er geen aanvullende wetgeving zou kunnen bestaan dit wil alleen maar zeggen dat ik er geen weet van heb.
                Hier kon iets interessant gestaan hebben...

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door BlackHorse Bekijk Berichten
                  Dat mag niet.
                  Alle 4 het zelfde.
                  Bij mij staat ook een breedset AMG op de Mercedes, nooit problemen gehad op de keuring hoor!
                  Misschien mag dat van bepaalde tuningmerken wel ?

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door BEEMER Bekijk Berichten
                    Op die auto moeten de 4 banden dezelfde zijn. Bekijk ook het gelijkvormigheidsattest. Ik heb op mijn 635CSi vooraan ook smallere banden dan achteraan. Dit is in orde voor BMW Duitsland (TUV) maar België keurt het niet goed.
                    Als je dan dezelfde maat achteraan legt als vooraan, mag dit dan wel. Vb: vooraan 225 45 17 8j / achteraan 255 40 17 8,5J
                    Mag je dan achteraan 225 45 17 leggen op je 8,5J ?

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door dirk195 Bekijk Berichten
                      Als je dan dezelfde maat achteraan legt als vooraan, mag dit dan wel. Vb: vooraan 225 45 17 8j / achteraan 255 40 17 8,5J
                      Mag je dan achteraan 225 45 17 leggen op je 8,5J ?
                      ja dat mag je er ook op leggen, is wel geen zicht

                      De breedset is 245 40 17 bij Mercedes achteraan ...

                      Comment


                      • #12
                        Inderdaad... Ik zit met 205 16inch vooraan en 225 16 inch achteraan.

                        @ patattenboer: Naar welk keuringstation ga jij dan? Ik moet in januari terug met de 635 en in Mechelen geeft dat gegarandeerd problemen.
                        The shark is BACK! BMW 635csi

                        BMW E24 635csi 1985
                        BMW F10 520da 2012
                        MINI Clubman Cooper 2017


                        2x BMW 635csi 1981 & BMW 728i -> RIP: donorwagens
                        BMW 635csi 1980, BMW 320 1977 -> sold
                        Opel corsa 1.7dti sport 2003 & BMW E39 520d 2002 -& BMW 728i 1999 > sold
                        VW Polo 1.4 1999 & BMW 318is coupé 1995 & BMW 525d touring 2001, BMW 525da touring 2003 & BMW 320d coupe 2008 -> sold

                        Comment


                        • #13
                          Mercikes voor de reakties. Mij lijkt me de uitleg van 96gr. wel te voldoen, maar je staat er maar op de autokeuring met je uitleg. Eens zien of ik de autokeuring kan mailen met desbetreffende vraag.

                          Mijn plan was eigenlijk; Banden vooraan zijn nog goed voor 15-20000km te bollen en zijn net als (momenteel) achteraan van het formaat 215/55/16. Banden achteraan zijn op. Wegens mijn handicap zoek ik achter 4-seizoens banden in de middenklasse (van budget), zodoende ik geen velgen moet wisselen. In deze zoektocht ben ik uitgekomen op Maxxis MA-AS banden die redelijk goede reviews krijgt. Deze zijn niet in 215/55/16 te verkrijgen, maar wel dus in mijn andere toegelaten maat 205/60/16. Ik zou achteraan deze Maxxis banden dit jaar leggen en eind volgend jaar de switch vooraan maken. Om nu ineens de switch van 4 banden te maken vind ik 1) nutteloos, wanneer banden vooraan nog goed zijn en 2) Heb weer een zware operatie achter de rug waarvoor mijn vrouw terug thuis moet helpen en we het dus financieel weer wat voorzichtiger moeten zijn.
                          Mogelijkheid nr 2 is om goedkope Nexen n priz 4s-banden te kopen, maar daar vind ik helemaal niets terug van op het net (zal wel chinese brol zijn, zeker?) en daar heb ik het zo niet mee.

                          Grtz
                          Tom

                          Comment


                          • #14
                            Hier worden appelen en peren vergeleken. Ik weet ook wel dat er modellen zijn waar je bredere banden moogt zetten vanachter. Het gaat hier om een Alhambra

                            Comment


                            • #16
                              Zijn idd niet duur en wss ook goed, maar niet wat ik zoek. Ik zoek 4seizoensbanden. Ik had tot 2j geleden zomer- en winterbanden, maar met mijn handicap is het niet meer mogelijk te wisselen (tenzij dat je het laat uitvoeren). Wil in zoveel mogelijk aspekten van mijn leven onafhankelijk van anderen zijn.
                              Grtz
                              Tom

                              Comment


                              • #17
                                Oorspronkelijk geplaatst door den borre Bekijk Berichten
                                Ik zoek 4seizoensbanden. Ik had tot 2j geleden zomer- en winterbanden, maar met mijn handicap is het niet meer mogelijk te wisselen (tenzij dat je het laat uitvoeren). Wil in zoveel mogelijk aspekten van mijn leven onafhankelijk van anderen zijn.
                                Met alle respect voor je "handicap" , echter zijn er genoeg mensen die nog wel eens iets willen doen voor (bijna) niks.

                                Heb je bvb geen neefje dat 1 uurtje tijd heeft om de wissel in jouw plaats te doen ? Zo kan jij je ontfermen over de vuile velgen (op het gemakje) en ben je in elk deel van het jaar met de best mogelijke banden aan het rijden.

                                Wat de bandenkeuze betreft kan ik je zeker volgen , maar ik dacht dat er maar 1 4-seizoensband redelijk meekon met winterbanden : vector-en-nog-iets , je zal wel weten welke ik bedoel. Maar als het echt winterweer is komt ook die weer tekort......

                                Waarmee de discussie weer kan beginnen : in C heb je eigenlijk geen winterbanden nodig (in BE toch) omdat het amper 3 of 5 dagen/jaar echt winterweer is ....tenzij je af en toe winterse uitstappen maakt naar de Ardennen of naar DE (maar ik heb er zelf ook wel hoor)

                                Comment


                                • #18
                                  Oorspronkelijk geplaatst door grandscenicman Bekijk Berichten
                                  Met alle respect voor je "handicap" , echter zijn er genoeg mensen die nog wel eens iets willen doen voor (bijna) niks.

                                  Heb je bvb geen neefje dat 1 uurtje tijd heeft om de wissel in jouw plaats te doen ? Zo kan jij je ontfermen over de vuile velgen (op het gemakje) en ben je in elk deel van het jaar met de best mogelijke banden aan het rijden.

                                  Wat de bandenkeuze betreft kan ik je zeker volgen , maar ik dacht dat er maar 1 4-seizoensband redelijk meekon met winterbanden : vector-en-nog-iets , je zal wel weten welke ik bedoel. Maar als het echt winterweer is komt ook die weer tekort......

                                  Waarmee de discussie weer kan beginnen : in C heb je eigenlijk geen winterbanden nodig (in BE toch) omdat het amper 3 of 5 dagen/jaar echt winterweer is ....tenzij je af en toe winterse uitstappen maakt naar de Ardennen of naar DE (maar ik heb er zelf ook wel hoor)
                                  Je hebt absoluut gelijk dat ik 'volk' genoeg heb om me te helpen, maar ik zit met een rot gevoel van trots. Ik heb begin dit jaar mijn haag ingekort en heb daar 5 keer zo lang over gedaan als iemand 'normaal' (namelijk 5 ipv 1!). Ik voel me gewoon beter indien ik geen hulp moet vragen. Ik laat liever het (nodige) werk liggen tot ik het zelf terug kan... Ooit moet ik gaan toegeven, but not right now!
                                  Volgend jaar zal nog iets te vroeg zijn om onze traditie terug op te pikken, maar het jaar daarop zou ik toch terug met de krokus naar Germania gaan (en daar dus de verplichting). Onder 'normale' gezondheidstoestand ging ik ook 5/6X per winter naar de Ardennen... Ook dit zal deze winter nog niet kunnen, maar the next one...
                                  Grtz
                                  Tom
                                  Last edited by ; 12/11/2012, 19:16.

                                  Comment


                                  • #19
                                    Site van de GOCA (vereniging van de autokeuringen):

                                    Welke bandenafmetingen voor uw voertuig ?

                                    De bandentool is enkel van toepassing op personenwagens. Personenwagens zijn voertuigen van de categorie M1 geschikt voor het vervoer van personen, bestuurder inbegrepen, met maximum acht zitplaatsen.


                                    De oorspronkelijke afmetingen voorgeschreven door de constructeur van het voertuig worden altijd aanvaard. Deze afmetingen worden hernomen in het Proces Verbaal van Goedkeuring (PVG), het gelijkvormigheidsattest (COC), het instructieboekje van de constructeur of op de originele sticker van de constructeur. Voor alle andere afmetingen (niet-oorspronkelijk), dient de buitendiameter van de band overeen te komen met de buitendiameter van één van de originele banden met een tolerantie van -2% en +1,5%.


                                    Banden met verschillende afmetingen per as (voor/achter) zijn enkel aanvaard indien ze vermeld staan in het PVG, COC, instructieboekje van de constructeur of de originele sticker van de constructeur. In dit geval zal enkel de door de constructeur gegeven combinatie voor/achter toegepast worden. Deze specifieke verschillende afmetingen per as mogen niet gebruikt worden in de bandentool.

                                    DUS: zoals hierboven al gezegd: verschillende afmetingen per as is enkel mogelijk indien uitdrukkelijk vermeld in het PVG, COC, instructieboekje of originele sticker van de constructeur.
                                    Voor een Alhambra 2003 zal het 205 rondom of 215 rondom zijn, dus geen mix van de 2.

                                    Voor dit type auto ook goed opletten op de laadindex (hoger dan bij een normale auto- minimum 94 dacht ik bij Alhambra)

                                    Comment


                                    • #20
                                      Told you

                                      Comment

                                      Working...
                                      X