Mededeling

Collapse
No announcement yet.

BIV regeling

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • [GZ] BIV regeling

    Klopt het dat de nieuwe BIV regeling voor tweede hands auto's nog verder op slaagt de komende jaren?
    Ik heb horen zeggen dat dit in 3 stappen zou gebeuren bijvoorbeeld.
    Ik heb een Supra gekocht en ik schrijf deze voor maart in,dan moet ik iets meer betalen dan 600€ in maart slaat deze op tot 1200€ en het jaar daarop zou het rond de 1800€ zijn.
    Wat weten jullie hier over?

  • #2
    Dacht dat de BIV vanaf januari goedkoper zou worden en in januari 2014 op hetzelfde niveau komt van de nieuwe wagens.

    Comment


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door mr 2000 Bekijk Berichten
      Klopt het dat de nieuwe BIV regeling voor tweede hands auto's nog verder op slaagt de komende jaren?
      Ik heb horen zeggen dat dit in 3 stappen zou gebeuren bijvoorbeeld.
      Ik heb een Supra gekocht en ik schrijf deze voor maart in,dan moet ik iets meer betalen dan 600€ in maart slaat deze op tot 1200€ en het jaar daarop zou het rond de 1800€ zijn.
      Wat weten jullie hier over?
      Je geeft net wat te weinig info om een duidelijk antwoord te kunnen formuleren maar toch een poging:
      Tweedehandswagens van 1/3/2012 tot 31/12/2012 is het zo dat voor de BIV 2/3 oude regeling (Fiscale PK en KW) 1/3 nieuwe regeling (Euronorm en CO²)
      Tweedehandswagens van 1/1/2013 tot 31/12/2013 is het zo dat voor de BIV 1/3 oude regeling (Fiscale PK en KW) 2/3 nieuwe regeling (Euronorm en CO²)
      Tweedehandswagens van 1/1/2014 tot ... is het ook de nieuwe regeling (Euronorm en CO²)
      Wel is het zo dat vanaf 1/1/2013 er per jaar er 4,5 gr Co² moet bij de opgegeven waarde opgeteld worden dus in 2013 CO²+4,5 in 2014 CO²+9 in 2015 CO²+13,5,...
      En verder is het zo dedat de nieuwe regeling jaarlijks op 1 juli aangepast wordt aan het indexcijfer.
      Dus ja vanaf 1/1/2013 wordt het duurder (maar niet voor alle tweedehandswagens hoog KW en lage CO² wordt goedkoper, laag KW en relatief hoog CO² wordt duurder (diesel 1.6 in de meeste gevallen).



      Oorspronkelijk geplaatst door David67 Bekijk Berichten
      Dacht dat de BIV vanaf januari goedkoper zou worden en in januari 2014 op hetzelfde niveau komt van de nieuwe wagens.
      BIV kan goedkoper worden, en dan voornamelijk benzine wagens, maar het kan ook duurder worden (kleine diesels).
      Hier kon iets interessant gestaan hebben...

      Comment


      • #4
        Simuleer hier gewoon je tarieven:

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door ivob2 Bekijk Berichten
          Spel ligt momenteel plat zie ik.
          Aan het einde van het ingeven van de gegevens krijg je

          BIV: Momenteel niet beschikaar

          De verkeersbelasting krijg je wel te zien, als je die ook laat berekenen.
          Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
          Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
          Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
          Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
            Spel ligt momenteel plat zie ik.
            Aan het einde van het ingeven van de gegevens krijg je

            BIV: Momenteel niet beschikaar

            De verkeersbelasting krijg je wel te zien, als je die ook laat berekenen.
            Welke BIV (gegevens) probeer je te berekenen want bij mij werkt die site (nu?) wel ...
            Hier kon iets interessant gestaan hebben...

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door ivob2 Bekijk Berichten
              Ik vind nergens hoeveel co zo een Supra uit stoot.
              Dus kan ik geen berekening simuleren.
              En zou ook niet weten waar ik deze wel zou kunnen vinden.

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door 96gr Bekijk Berichten
                Je geeft net wat te weinig info om een duidelijk antwoord te kunnen formuleren maar toch een poging:
                Tweedehandswagens van 1/3/2012 tot 31/12/2012 is het zo dat voor de BIV 2/3 oude regeling (Fiscale PK en KW) 1/3 nieuwe regeling (Euronorm en CO²)
                Tweedehandswagens van 1/1/2013 tot 31/12/2013 is het zo dat voor de BIV 1/3 oude regeling (Fiscale PK en KW) 2/3 nieuwe regeling (Euronorm en CO²)
                Tweedehandswagens van 1/1/2014 tot ... is het ook de nieuwe regeling (Euronorm en CO²)
                Wel is het zo dat vanaf 1/1/2013 er per jaar er 4,5 gr Co² moet bij de opgegeven waarde opgeteld worden dus in 2013 CO²+4,5 in 2014 CO²+9 in 2015 CO²+13,5,...
                En verder is het zo dedat de nieuwe regeling jaarlijks op 1 juli aangepast wordt aan het indexcijfer.
                Dus ja vanaf 1/1/2013 wordt het duurder (maar niet voor alle tweedehandswagens hoog KW en lage CO² wordt goedkoper, laag KW en relatief hoog CO² wordt duurder (diesel 1.6 in de meeste gevallen).



                BIV kan goedkoper worden, en dan voornamelijk benzine wagens, maar het kan ook duurder worden (kleine diesels).
                Maar zou dit nu goedkoper worden voor een Supra?
                Deze stoot toch veel co uit waarschijnlijk heel veel.

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door mr 2000 Bekijk Berichten
                  Maar zou dit nu goedkoper worden voor een Supra?
                  Deze stoot toch veel co uit waarschijnlijk heel veel.
                  Waarschijnlijk zal het voor een Supra (en consoorten, dus sportwagens die een zeer hoog CO² aandeel hebben) inderdaad duurder worden... maar zonder gegevens wordt het zeer moeilijk om een voorspelling te doen.

                  Welke gegevens: datum eerste inschrijving, gewenste inschrijvingsdatum, brandstof, KW, FPK, euronorm, CO² en dan kan men het ofwel berekenen op de site (of bij benadering zelf berekenen).
                  Hier kon iets interessant gestaan hebben...

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door 96gr Bekijk Berichten
                    Waarschijnlijk zal het voor een Supra (en consoorten, dus sportwagens die een zeer hoog CO² aandeel hebben) inderdaad duurder worden... maar zonder gegevens wordt het zeer moeilijk om een voorspelling te doen.

                    Welke gegevens: datum eerste inschrijving, gewenste inschrijvingsdatum, brandstof, KW, FPK, euronorm, CO² en dan kan men het ofwel berekenen op de site (of bij benadering zelf berekenen).
                    Dat lukt hier niet.
                    Ze vragen hoeveel co en welke milieuklasse dat hij heeft.
                    En het chassisnummer is ook niet gekend zijn ik heb nochtans het roos formulier bij de hand.
                    Wat een systeem zeg!

                    Comment


                    • #11
                      Welke gegevens zijn wel gekend?
                      Hier kon iets interessant gestaan hebben...

                      Comment


                      • #12
                        Als je het chassisnummer van je (een) tweedehandsvoertuig hebt geeft hij alle gegevens automatisch en moet je niet smeer invoeren.
                        Je kan een auto toch niet inschrijven als je het raamnummer niet kent? Staat toch ook op de carpass.

                        Comment


                        • #13
                          Uw Biv zal inderdaad duurder worden. Momenteel zou dat 2/3 van 62 euro zijn, omdat de wagen van voor '94 is en 1/3 de nieuwe CO regeling, wss ECO3.
                          Na januari is het dus de volledige CO regeling en zal dat u om en bij de 1200 euro kosten aan BIV.

                          Heb het net gehad met de mijne en zat zelfs een brief bij van hoe de regeling is en zal worden.

                          Comment


                          • #14
                            Hier vind je alle bedragen en formules om zelf je BIV te berekenen indien je je raamnummer niet kent.

                            Comment


                            • #15
                              Dacht dat de volledige C02 regeling pas in 2014 van kracht was en dat er tot dan in stappen wordt gewerkt (03-12 2012 en 01-12 2013 en vanaf 01/2014 volledig nieuwe regeling).

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door 96gr Bekijk Berichten
                                Welke BIV (gegevens) probeer je te berekenen want bij mij werkt die site (nu?) wel ...
                                Wou eens een berekening doen voor de Opel Calibra die hier op het forum te koop staat, omdat ik wel intresse heb om die te kopen.
                                Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                                Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                                Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                                Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                                Comment


                                • #17
                                  Forumlid Cedra contacteren (pm) die weet hier echt alles van

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door Tigra Bekijk Berichten
                                    Forumlid Cedra contacteren (pm) die weet hier echt alles van
                                    Thanks voor de credits, maar niet overdrijven hé.

                                    Naar aanleiding van een vraag van Tigra heb ik eens opgezocht wat er moest ingevuld worden voor een simulatie indien voor een auto geen CO2 uitstoot of Euronorm bekend is.
                                    De decreetgever heeft die situaties voorzien en virtuele waarden opgesteld:

                                    Vlaams decreet van 17 februari 2012 moet worden toegepast:
                                    (art 97 octies is een tabel, maar lukt niet goed hieronder, bij CO2 speelt de combinatie van euronorm en cilinderinhoud)

                                    Art. 97septies. Als de euronorm van het voertuig niet gekend is wordt die bepaald aan de hand van de datum van
                                    de eerste inschrijving van het voertuig. De volgende data worden gebruikt om de normen te bepalen als die gegevens
                                    niet gekend zijn :
                                    Datum van eerste inschrijving van het voertuig
                                    in het binnenland of in het buitenland Euronorm

                                    tot en met 31 december 1993 euro 0
                                    Vanaf 1 januari 1994 t/m 31 december 1996 euro 1
                                    Vanaf 1 januari 1997 t/m 31 december 2000 euro 2
                                    Vanaf 1 januari 2001 t/m 31 december 2005 euro 3
                                    Vanaf 1 januari 2006 t/m 31 december 2010 euro 4
                                    Vanaf 1 januari 2011 t/m 31 december 2014 euro 5
                                    Vanaf 1 september 2015 euro 6

                                    Art. 97octies. Als de gegevens inzake CO2-uitstoot van het voertuig niet gekend zijn worden de standaardwaarden genomen voor de CO2-uitstoot, vermeld in de onderstaande tabel :
                                    Brandstof Cilinderinhoud Euronorm
                                    6 5 4 3 2 1 0
                                    CO2-emissies uitgedrukt in g/km
                                    Benzine en lpg 0 tot en met 1 399 cc 117 125 140 150 164 173 175
                                    1 400 tot en met 2 000 cc 150 159 172 185 200 211 213
                                    hoger dan 2 000 cc 228 238 247 259 279 295 297
                                    Diesel 0 tot en met 1 399 cc 98 103 120 116 125 132 133
                                    1 400 tot en met 2 000 cc 117 125 144 151 163 173 174
                                    hoger dan 2 000 cc 159 169 201 199 214 226 228
                                    Aardgas 0 tot en met 1 399 cc 94 100 112 120 131 139 140
                                    1 400 tot en met 2 000 cc 120 127 138 148 160 169 171
                                    hoger dan 2 000 cc 182 190 198 207 223 236 238


                                    (artikel 3 van het decreet)

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door 96gr Bekijk Berichten
                                      Je geeft net wat te weinig info om een duidelijk antwoord te kunnen formuleren maar toch een poging:
                                      Tweedehandswagens van 1/3/2012 tot 31/12/2012 is het zo dat voor de BIV 2/3 oude regeling (Fiscale PK en KW) 1/3 nieuwe regeling (Euronorm en CO²)
                                      Tweedehandswagens van 1/1/2013 tot 31/12/2013 is het zo dat voor de BIV 1/3 oude regeling (Fiscale PK en KW) 2/3 nieuwe regeling (Euronorm en CO²)
                                      Tweedehandswagens van 1/1/2014 tot ... is het ook de nieuwe regeling (Euronorm en CO²)
                                      Wel is het zo dat vanaf 1/1/2013 er per jaar er 4,5 gr Co² moet bij de opgegeven waarde opgeteld worden dus in 2013 CO²+4,5 in 2014 CO²+9 in 2015 CO²+13,5,...
                                      En verder is het zo dedat de nieuwe regeling jaarlijks op 1 juli aangepast wordt aan het indexcijfer.
                                      Dus ja vanaf 1/1/2013 wordt het duurder (maar niet voor alle tweedehandswagens hoog KW en lage CO² wordt goedkoper, laag KW en relatief hoog CO² wordt duurder (diesel 1.6 in de meeste gevallen).



                                      BIV kan goedkoper worden, en dan voornamelijk benzine wagens, maar het kan ook duurder worden (kleine diesels).
                                      Dus zware diesels worden ook goedkoper? :p

                                      335D van 2008: 800 EUR minder vanaf 1 januari, of ik tel echt krom .

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door frack Bekijk Berichten
                                        Dus zware diesels worden ook goedkoper? :p

                                        335D van 2008: 800 EUR minder vanaf 1 januari, of ik tel echt krom .
                                        Dat zal inderdaad wel ongeveer kloppen, vergeet niet dat de 335D vroeger een voertuig was dat € 4957 BIV kende en als je nu zo'n voertuig nieuw zou kopen (177gr CO²) zo'n € 900 (na 1 januari wordt dit dan zo'n €1000).
                                        Hier kon iets interessant gestaan hebben...

                                        Comment

                                        Working...
                                        X