Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Stroomopwekking dmv een autodynamo

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • [GZ] Stroomopwekking dmv een autodynamo

    Dag allemaal,

    Ik ben op school bezig met een project. Hier is het de bedoeling dat ik een verticale windturbine bouw van een olievat.
    Het uiteindelijke doel is ook om stroom op te wekken door middel van bewegingsenergie die wordt gecreëerd door het vat. Deze bewegingsenergie wordt dan omgezet naar electriciteit, bv door een dynamo.

    Dit is wat ik heb:




    Alleen nu ben ik zelf lomp bezig geweest, want ik weet niet of dit wel met een autodynamo gaat. En omdat heel deze tak chinees voor mij is, hoop ik dat ik dit bericht hier op de juiste plek heb geplaatst, om toch de juiste informatie te krijgen.

    Mvg,
    Niels

  • #2
    Het besef dat ge lomp bezig zijt is al véél.
    Zoiets kijkt ge normaal in de planningsfase na, niet nadat de uitvoering al gebeurt is

    Nu soit, moet lukken normaal! Als alles soepel draait zodat de wind efficiënt in draaien wordt omgezet moet ge daar wel iets mee kunnen.
    Wel nakijken of uw alternator permanente of elektro-magneten heeft. In het eerste geval moet ge niks doen, in het tweede geval wekt hij pas stroom op als ge er ook stroom opzet om de elektromagneten te voeden.

    Al eens voltmeter aan de draden gehangen en met dat spel gedraaid? Dan weet je toch snel meer?
    Ik rij niet hard, ik vlieg laag
    www.meevliegen.be

    Comment


    • #3
      ge moet maar eens googelen met de termen 'how to windturbine'

      gaat ge al heeeeeeeeeeeeel veel informatie vinden en vooral dat men het afraad om met een alternator stroom op te wekken. Die moeten te snel draaien om met een turbine gebruikt te kunnen worden, terwijl het doel van een turbine net is dat je op lage wieksnelheid toch electriciteit kunt opwekken.
      www.peugeotforum.be

      Comment


      • #4
        een autodynamo werkt pas goed als je motor zo een 1500rpm draait (erronder gaat bij belasting vaak het acculampje al branden). in een auto hebben de polies meestal 2:1 a 3:1 verhouding. dus de dynamo draait 3x sneller. moet je toch al 3000rpm draaien aan die dynamo zijn as.

        heb je al eens de verhouding van u wielen berekent? dan heb je een idee hoe snel je ton moet draaien voor je in het werkingsgebied zit van een dynamo.
        punt 2: een autodynamo gaat niet zolang mee, pakweg 100 000km (ik jaag mijn kooltjes er toch op een 20-30 000km door hoor).
        stel dat je auto constand 100km/h gaat op 3000rpm, dan zijn het 1000uren dat de dynamo draait voor er slijtage op komt.
        in een maand zijn er 720uur, dus als er elke dag wind is... snap je wel hoe snel die dynamo slijtage krijgt als die effectief is zijn werkingsgebied zit. totaal geen goeie combinatie.

        nu voor een schoolproject kan je hier wel mee wegkomen, maar k zou dit toch staven in u verdediging. bereken zelf eens exact khoelang de lagers, de kooltjes ... kunnen meegaan in uw setup. zal zeker goeie punten leveren..
        je hebt wel een makkelijke setup gekozen die de wind van 360° kan aanvaarden zonder dat er iets moet verdraaid worden. ben ik ook al zolang van plan .

        hang maar al eens een voltmeter aan de dynamo en zie wat er gebeurd als je zelf aan draaid (maak desnoods ergens een setup van een electromotor op 220V die via een riem een andere dynamo aandrijft. kan je al wat testen doen.
        normaal is je dynamo internt NIET met magneten en moet je dus eerst zelf 12V aanbieden via een lampje (meestal 5watt) aan zijn veldwikkeling vooralleer de dynamo dan zelf 14V gaat opwekken om die accu te gaan laden.

        anders geredeneerd, je accu gaat ook leeglopen over je dynamo als er GEEN wind is (dat accu lampje gaat branden dan)

        Comment

        Working...
        X