Nog een E39 525d ?
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Vage plannen om een BMW te kopen?
Collapse
X
-
-
Ik geraak er niet uit... Ben er al weken over aan het denken. Graag even jullie mening. Probeer even rationeel te zijn want als het over BMW's gaat...
Momenteel rijd ik zelf dus met de BMW 520d E39. Kms net 196000. Die auto is perfect in orde... Nu het vrouwke haar 525da touring heeft, mocht ik ook rondkijken voor iets leuks. Zonder er te veel geld door te jagen. Ik kan de 520d normaalgezien wel inruilen voor een E38.
Mijn eerste idee was:
E32 730i te kopen oldtimer / of net geen oldtimer zodat de aankoopprijs wat lager is
pluspunten:
- looks, één van mijn droomauto's
- auto met open dakje
- cheap in aankoopprijs, BIV en taksen. Ik kan de 520d behouden (zuinige kmvreter)
minpunten:
- "het vrouwke" weer een auto erbij... ze ziet het niet zitten
- wellicht gaat er ook wel één en ander kapot aan die auto, het is niet de bedoeling om te gaan werken om 4 auto's te onderhouden...
Alternatief... wat vrij concreet is... De 520d wegdoen voor een BMW E38. Mijn fetish...
ideaal:
BMW 730d
geen zilvere of zwarte
donker interieur
max 200.000kms
facelift
1ste of 2de eigenaar
Ik zit nu toch weer al even te zoeken en ze zijn moeilijk te vinden. Bijkomend heb ik de hulp van een kameraad (meestergast van BMW zelf) van me die werkelijk elke oudere BMW van binnen naar buiten kent. Met die man mail ik zo een keer of 20 per dag waarbij we dagelijks alle zoekertjes analyseren.
Zijn mening is: Laat de 730d voor wat hij is. reden:
- op 200.000 à 250.000kms draaien de automaatbakken in de soep. Kosten 3500 à 5000 euro. Genoeg voorbeelden op internet te vinden van 730d's die niet meer in achteruit kunnen schakelen.
- turbo's die snel hun zucht geven rond 200.000kms. Kosten +/- 3000 euro
- injectoren die beginnen te lekken rond 200.000kms. Kosten 400 euro maal 6 stuks
- motorsteunen en dan verder kleinere prul.
Als je pech hebt met een 730d dan kost die auto je dus zéér veel geld. En het is moeilijk om die kosten te voorspellen...
Van daaruit, hebben we het roer compleet omgegooid om naar andere Siebeners te gaan kijken. Omdat de motorisatie voor mij eigenlijk niet zo een rol speelt is de 728i de meest voor de hand liggende keuze.
pluspunten:
- looks
- open dakje
- véél betrouwbaarder dan een 730d ivm geen turbo, versnellingsbak die minder te lijden heeft,...
minpunten:
- hoog verbruik... en misschien wel te hoog??? Vroeger reed ik gemiddeld 20.000kms op jaarbasis. Ivm mijn werk rijd ik momenteel beduidend minder kms maar dit kan snel weer wijzigen. Is het dan wel verstandig om zo een auto te kopen? Woon-werkverkeer was vroeger altijd snelwegverkeer maar door oa een verhuis is dit momenteel enkel stadsverkeer. De 520d en de 525da geraken daardoor niet op temperatuur (amper 10km enkel woon- werkverkeer als het al zo veel is) en ze verbruiken veel. Reken toch 8 tot 10 liter gemiddeld. Waarbij de 520d vroeger rond 6,5 zat op langere trajecten. Ivm mijn job is de kans bestaande dat ik binnenkort terug grotere afstanden moet afleggen... Ik kan er dus niet op rekenen dat ik ofwel korte of lange ritten moet doen.
Mijn echtgenote daarentegen werkt op 5km van de plaats waar we wonen... Voor haar zou een benzine zeker geen slecht idee zijn... Ze is vastbenoemd als leerkracht... In principe blijft haar werkplek altijd dezelfde. In dat opzicht zou ik de 728i durven kopen... Stel dat ik omwille van mijn job verder van huis moet werken dan kan ik de 525da nog nemen, zij neemt de E38 en dan kan ik de weekends van de E38 nog genieten.
Hmmmm... keuzes!!!
Ik ben dan eens beginnen rekenen maar het kan goed zijn dat ik de bal er compleet naast slaag... Stel dat ik toch 20.000kms op jaarbasis zou rijden. En ik zou een 730d of een 728i hebben, dan kom ik op jaarbasis uit op 5 keer extra tanken voor de 728i. 1,60 euro x 90 liter. Dat zou betekenen dat de 728i zo een 720 euro extra aan naft kost dan een 730d. MAAR als ik met de 730d vodde voor heb, dan kan het mij nog veel meer kosten...
Dan dacht ik... waarom geen E39 zoeken met open dakje!!! Ergens moeten ze toch te vinden zijn... De eisen zijn dan 525d of 530d, open dakje, facelift, exclusive edition, beduidend minder kms dan de 520d. Op zich rationeel gezien de verstandigste keuze... Maar het kriebelt om een E38 te kopen na 7jaar 520d E39 rijden. Bijkomend werden er amper E39 verkocht met een open dakje.
Dan heb ik nog maar eens mijn idee gewijzigd... Stel dat ik toch een 730d zou kopen maar ik koop eentje met veel kilometers. Bijvoorbeeld 260.000 of 300.000kms. En ik kan die vinden van 1ste of 2de eigenaar met een volledige BMW onderhoudsboek waarin ik kan zien dat de turbo vervangen is, de versnellingsbak reeds een revisie gehad heeft,... Dan is zo eentje eigenlijk de betere optie bovenop een 730d met 180000kms die al deze kosten nog moet krijgen... Nadeel is dan weer, krijg je zo een bak ooit nog verkocht??
Vroeger wilde ik perse een facelift terwijl ik nu ook de pre facelift weet te apprecieren. Momenteel staan 3 wagens op mijn verlanglijstje maar welke zou ik dan kiezen
1. 728i 170.000kms 1998. blauw van kleur pre facelift. Deze auto is full full option... een term die ik niet makkelijk gebruik. oké, er zijn wellicht nog wel wat opties over maar ik heb nog nooit zo een dik uitgeruste 7 gezien. Die heeft zelfs opties waarvan ik niet wist dat je ze kon krijgen. Vermoedelijk is deze auto ooit gekocht door iemand die een beperking had qua motorisatie op het bedrijf en daardoor wellicht vele opties mocht aankruisen Enigste minpuntje: het is een shadowline en mijn vrouwke ziet liever eentje met chroom. Dit kan je wel ombouwen (onderdelen heeft die kameraad liggen). Minpuntje: open dak is defect alle andere toeters en bellen zouden werken. Open daken gaan blijkbaar wel vaker stuk op een E38 maar dit zou door plastieken geleiders komen. Voor een 300 à 350 euro is dit opgelost met dank aan ebay en die kameraad van me die wil helpen met de herstelling. Het is zeker geen klein werkje want de hele dakbekleding moet gedemonteerd worden en het complete open dak moet vervangne worden.
2. 728i 180.000kms 1999 zwart van kleur facelift. Deze auto is uitgerust zoals de meeste E38. Niks speciaal van opties maar gewoon alles wat je nodig hebt. behalve dan spijtig: geen electrische stoelen met geheugen, geen xenon en geen parkeersensoren. Maar och... op zich geen must. Op zich wilde ik liever wel geen zwarte. Ik had liever een kleur maar hij is wel in nieuwstaat als ik de verkoper mag geloven. Beide wagens zijn even duur...
3. 728i 100.000kms 1998 pre facelift. De eerste 2 wagens worden via een handelaar verkocht, deze via een particulier. Deze eigenaar bezit de auto sinds 2001 maar is wel 3de eigenaar. Qua opties is deze het minst goed uitgerust maar eigenlijk is dit best nog ok. Wat er niet op zit, kan ook niet kapot gaan... Deze is wel wat goedkoper dan de andere. Vermoedelijk kan ik de prijs van de andere wagens wel omlaag krijgen zonder garantie (heb er niet veel aan omdat de dealers ver gelegen zijn). De handelaars kunnen ook helpen met transitplaten wat de particulier niet kan.
Als ik de berekening goed gedaan heb is zowel een 730d als een 728i exact even duur qua jaarlijkse taksen en BIV. De 520d is uiteraard op alle vlakken goedkoper
En nu is het aan jullie met alle waardevolle tips!Last edited by BEEMER; 02/07/2014, 21:55.The shark is BACK! BMW 635csi
BMW E24 635csi 1985
BMW F10 520da 2012
MINI Clubman Cooper 2017
2x BMW 635csi 1981 & BMW 728i -> RIP: donorwagens
BMW 635csi 1980, BMW 320 1977 -> sold
Opel corsa 1.7dti sport 2003 & BMW E39 520d 2002 -& BMW 728i 1999 > sold
VW Polo 1.4 1999 & BMW 318is coupé 1995 & BMW 525d touring 2001, BMW 525da touring 2003 & BMW 320d coupe 2008 -> sold
Comment
-
Doeme ... Ik geraak er dus écht niet uit...
Waar ik net nog aan dacht. Als ik met het dak open wil rijden, kan ik ook met de 635CSi rijden. Al is die wel minder geschikt voor woon-werkverkeer. Mij kennende zou dat open dakje altijd open staan... In theorie zou ik dan ook een E39 525d of 530d kunnen kopen zonder open dak... Maar dan blijf ik er de komen jaren toch achter zagenThe shark is BACK! BMW 635csi
BMW E24 635csi 1985
BMW F10 520da 2012
MINI Clubman Cooper 2017
2x BMW 635csi 1981 & BMW 728i -> RIP: donorwagens
BMW 635csi 1980, BMW 320 1977 -> sold
Opel corsa 1.7dti sport 2003 & BMW E39 520d 2002 -& BMW 728i 1999 > sold
VW Polo 1.4 1999 & BMW 318is coupé 1995 & BMW 525d touring 2001, BMW 525da touring 2003 & BMW 320d coupe 2008 -> sold
Comment
-
Als je de 520d zou vervangen, zou ik persoonlijk niet opnieuw voor een E39 kiezen (gezien je net de 525dA Touring gekocht hebt). Allez, het blijven in mijn ogen prachtige wagens (één van de mooiste BMW's van de laatste 15 jaar imo), maar je zou nog altijd honger hebben naar een E38 denk ik.
728i op LPI zetten geen optie? Welke kleur heeft 728i nr 3? Eerste zou ik niet nemen; opties zijn leuk, zolang alles werkt, maar opeens begint de miserie en gaat het een na ander kapot. 2de zou ik ook niet nemen omdat het een zwarte is, en je geen zwarte wil.
E30SHOP.be - Alles voor uw BMW E30.
Oorspronkelijk geplaatst door KennyC
En gij kunt zagen ze man! Amai ze, geen wonder da het Amazonewoud bedreigd is.
Comment
-
Het probleem met nr3 die is dat die ook een zwarte is . LPI heb ik ook al overwogen. Maar het komt op een investering van 3500 euro neer. Verstandig? Of eentje nemen die reeds LPI heeft. Maar persoonlijk ben ik niet zo een voorstander van LPI. Maar wellicht wel een manier om de kosten aan de pomp omlaag te krijgen.The shark is BACK! BMW 635csi
BMW E24 635csi 1985
BMW F10 520da 2012
MINI Clubman Cooper 2017
2x BMW 635csi 1981 & BMW 728i -> RIP: donorwagens
BMW 635csi 1980, BMW 320 1977 -> sold
Opel corsa 1.7dti sport 2003 & BMW E39 520d 2002 -& BMW 728i 1999 > sold
VW Polo 1.4 1999 & BMW 318is coupé 1995 & BMW 525d touring 2001, BMW 525da touring 2003 & BMW 320d coupe 2008 -> sold
Comment
-
3500 eur? Omdat het een grotere auto is? Mss eens informeren bij Philippe6 daarvoor.
Eentje nemen die reeds LPI heeft is ook een optie idd, maar dan moet je wel zeker zijn dat de installatie nog deftig onderhouden is.
E30SHOP.be - Alles voor uw BMW E30.
Oorspronkelijk geplaatst door KennyC
En gij kunt zagen ze man! Amai ze, geen wonder da het Amazonewoud bedreigd is.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door patatke Bekijk BerichtenThe shark is BACK! BMW 635csi
BMW E24 635csi 1985
BMW F10 520da 2012
MINI Clubman Cooper 2017
2x BMW 635csi 1981 & BMW 728i -> RIP: donorwagens
BMW 635csi 1980, BMW 320 1977 -> sold
Opel corsa 1.7dti sport 2003 & BMW E39 520d 2002 -& BMW 728i 1999 > sold
VW Polo 1.4 1999 & BMW 318is coupé 1995 & BMW 525d touring 2001, BMW 525da touring 2003 & BMW 320d coupe 2008 -> sold
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Ian Bekijk Berichten3500 eur? Omdat het een grotere auto is? Mss eens informeren bij Philippe6 daarvoor.
Eentje nemen die reeds LPI heeft is ook een optie idd, maar dan moet je wel zeker zijn dat de installatie nog deftig onderhouden is.The shark is BACK! BMW 635csi
BMW E24 635csi 1985
BMW F10 520da 2012
MINI Clubman Cooper 2017
2x BMW 635csi 1981 & BMW 728i -> RIP: donorwagens
BMW 635csi 1980, BMW 320 1977 -> sold
Opel corsa 1.7dti sport 2003 & BMW E39 520d 2002 -& BMW 728i 1999 > sold
VW Polo 1.4 1999 & BMW 318is coupé 1995 & BMW 525d touring 2001, BMW 525da touring 2003 & BMW 320d coupe 2008 -> sold
Comment
-
I know... heb het aan het vrouwke ook al voorgesteld. Dan behoud ik de zuinige 520d voor woon en werkverkeer en als ik zin heb rijd ik met de E32. Maar zij wil geen 4de auto op de oprit . Ik had er een mooie gezien voor 3900 euro in perfecte staat maar hij is precies verkocht... te lang getwijfeld dus... Heb er in Duitsland een mooie gevonden in bordeaux die al 12 jaar bij dezelfde eigenaar is en een volledige onderhoudsboek. Maar dat zal het wellicht niet worden. Dan moet ik maar met de 635 rijden zei ze.The shark is BACK! BMW 635csi
BMW E24 635csi 1985
BMW F10 520da 2012
MINI Clubman Cooper 2017
2x BMW 635csi 1981 & BMW 728i -> RIP: donorwagens
BMW 635csi 1980, BMW 320 1977 -> sold
Opel corsa 1.7dti sport 2003 & BMW E39 520d 2002 -& BMW 728i 1999 > sold
VW Polo 1.4 1999 & BMW 318is coupé 1995 & BMW 525d touring 2001, BMW 525da touring 2003 & BMW 320d coupe 2008 -> sold
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door BEEMER Bekijk BerichtenWie is Philippe6? Hoeveel kms moet je rijden voor je de investering eruit haalt? Wellicht zal ik vaker de 525da gebruiken als ik de 728i heb. Dan is het ook stom... Eigenlijk verbruikt de 728i meer dan mijn 635CSI die een open dak heeft... Dan kan ik die al beter als daily gaan gebruiken... Alleen is het wat niet echt zeer comfortabel... hele zware koppeling, ik laat hem ook niet graag zomaar ergens achter...
E30SHOP.be - Alles voor uw BMW E30.
Oorspronkelijk geplaatst door KennyC
En gij kunt zagen ze man! Amai ze, geen wonder da het Amazonewoud bedreigd is.
Comment
-
Hehe . De populariteit bij de leerlingen zal stijgen .
Ik weet alleen niet goed of zo een LPI installatie zou renderen. Als ik de 728i zou kopen dan zou ik de grote afstanden sowieso met de 525da afleggen. Persoonlijk denk ik dat de E32 730i de goedkoopste oplossing is die me evenveel rijplezier geeft. Maar dan zit ik met de extra auto wat het vrouwke niet wil...
snel even wat bedragen opsommen
BMW 730d:
aankoop 5000 euro
BIV: 480 euro (dacht ik)
jaarlijkse taksen: 800 euro ongeveer
verzekering: laat straks iets weten
verbruik gemiddeld 10 liter / Naftbak 90 liter aan 1 euro 30 -> 900kms met een naftbak aan een 120 euro
kosten: rekening houden met turbo, automaatbak en injectoren
BMW 728i
aankoop 5000 euro
BIV 480 euro
jaarlijkse taksen: 800 euro ongeveer
verzekering: laat straks iets weten
verbruik gemiddeld 12 liter / naftbak 90 liter aan 1 euro 60 -> 750kms met een naftbak aan een 140 euro
kosten: niets speciaals
BMW E32 730i/ 735i
aankoop 3000 - 5000 euro
BIV iets van een 30 euro?
jaarlijkse taksen: iets van een 100 euro?
verzekering: laat straks iets weten. Zal rond 200 euro liggen
verbruik gemiddeld 12 liter / naftbak 70 liter (denk ik) aan 1 euro 60
kosten: een oude bak daar zal geregeld wel iets aan kapot gaan, lopende rekening zoals de 635??... maar ik zou de 520d houden dus
als ik er niet mee rijd dan kost hij me niks.
En dan vraag ik me af... Gaan al die vervuilende bakken niet geweerd worden uit de steden binnenkort... Hoe gaan de prijzen aan de pomp evolueren. Gaan ze spectaculair stijgen nudat de moderne generatie auto's zoveel zuiniger geworden is... Ik zou bijvoorbeeld ook mijn open dak wens kunnen uitstellen door rationeel terug een 525d/530d te kopen met minder kms... Of extra geld apart zetten en doorsparen voor een lelijke E61 of een "speciale" E65...Last edited by BEEMER; 03/07/2014, 09:29.The shark is BACK! BMW 635csi
BMW E24 635csi 1985
BMW F10 520da 2012
MINI Clubman Cooper 2017
2x BMW 635csi 1981 & BMW 728i -> RIP: donorwagens
BMW 635csi 1980, BMW 320 1977 -> sold
Opel corsa 1.7dti sport 2003 & BMW E39 520d 2002 -& BMW 728i 1999 > sold
VW Polo 1.4 1999 & BMW 318is coupé 1995 & BMW 525d touring 2001, BMW 525da touring 2003 & BMW 320d coupe 2008 -> sold
Comment
-
Comment
-
Soms al in Nederland gekeken? Daar zijn de meeste 728i 's beter uitgerust dan hier
Mooie klassieke kleurcombinatie;
(wel veel km's...)
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Bimmer Bekijk BerichtenThe shark is BACK! BMW 635csi
BMW E24 635csi 1985
BMW F10 520da 2012
MINI Clubman Cooper 2017
2x BMW 635csi 1981 & BMW 728i -> RIP: donorwagens
BMW 635csi 1980, BMW 320 1977 -> sold
Opel corsa 1.7dti sport 2003 & BMW E39 520d 2002 -& BMW 728i 1999 > sold
VW Polo 1.4 1999 & BMW 318is coupé 1995 & BMW 525d touring 2001, BMW 525da touring 2003 & BMW 320d coupe 2008 -> sold
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door BEEMER Bekijk BerichtenVind je dit nu echt de ideale 330i . Ik vind persoonlijk een 330CI veel mooier.
Comment
Comment