Mededeling

Collapse
No announcement yet.

waar op te letten bij aankoop

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • [GZ] waar op te letten bij aankoop

    Goedemiddag iedereen

    Aangezien ik dus mijn vorige auto verkocht heb, en ik dus eigenlijk totaal niet goed weet waar ik op moet letten, ben ik dus van plan om een " nieuwe " auto te kopen. Weliswaar een tweedehands want ik studeer nog en heb niet zoveel geld voor een nieuwe.

    Nu kan ik een goedkoop vw polo overkopen voor 2000 euro. Hij is 10 jaar oud en heeft 105 000 KM staan. Morgen mag ik gaan kijken.

    Nu is mijn vraag, waarop moet ik letten en wat moet ik zoal vragen om er niet opgelegd te worden ( dat ik hem niet na een jaar ofzo al moet wegdoen )

    dat ik er niet voor altijd mee kan rijden ben ik me ook van bewust, maar ik wil toch mijn geld in iets goed steken

    alvast bedankt!

  • #2
    Is dat je max. budget?
    Ik zou dan liever iets meer uitgeven voor een auto waar geen kosten aan te voorzien zijn
    Met zo'n oude Polo weet je ook niet wat er aan te komen zit.
    MY 2011 Lexus IS250 Aut.

    Comment


    • #3
      Een polo van 2004 met 105000km voor €2000 is goedkoop. Heel goedkoop. Té goedkoop. Zelfs die met 250K+ km verkopen nog gemakkelijk voor bijna de helft meer.

      Comment


      • #4
        Let op: -oliestop, voor het rijden en na de testrit ook nog eens voor de zekerheid --> Je draait de stop eraf en kijkt aan de binnenkant van de stop, of er wite puntjes/ slijm opzit. Is dit niet het geval, is goed. Zelfs bij een beetje, best direct laten staan.
        -Staat van de banden: Zijn ze bijna op, dan kan je hier watg van de prijs afdoen.
        -Controleer Het onderhoudsboekje, ik weet niet wanneer de distributieriem van deze motor vervangen moet worden, maar stel dat dit op +- 100.000 km moet gebeuren, en dit is niet gebeurt --> is een grote kost. Dus ook passen, of 300 euro van de prijs afdoen en nadien in het zwart laten doen.
        - Test de centrale vergrendeling, elec. ruiten, radio,... Kijk onder de motorkap of de motor droog is --> aan de injectors kan het nat zijn, dat is niet goed.
        - Luister of de motor stationair rustig en niet schokkerig draait.
        - kijk onder de auto of het blok aan de onderkant niet erg nat is, een klein beetje kan geen kwaad, maar echt nat wel.
        - Zet tijdens de testrit de auto even in stationair, zet je handrem stevig op en probeer te vertrekken in 1ste vitesse. Geraak je niet vertrokken, dan is je koppeling wss versleten. ALs je door je handrem heen kan rijden is dit goed ( enkele meters is zeker voldoende )

        Succes!

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Tomcivic Bekijk Berichten
          - Zet tijdens de testrit de auto even in stationair, zet je handrem stevig op en probeer te vertrekken in 1ste vitesse. Geraak je niet vertrokken, dan is je koppeling wss versleten. ALs je door je handrem heen kan rijden is dit goed ( enkele meters is zeker voldoende )

          Succes!
          Degene die met mijn wagen dergelijke stunt uithaalt zou best maken dat hij snel van mijn erf is...
          MY 2011 Lexus IS250 Aut.

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Tomcivic Bekijk Berichten
            Let op: -oliestop, voor het rijden en na de testrit ook nog eens voor de zekerheid --> Je draait de stop eraf en kijkt aan de binnenkant van de stop, of er wite puntjes/ slijm opzit. Is dit niet het geval, is goed. Zelfs bij een beetje, best direct laten staan.
            En toch hoeft dit niet altijd een indicatie voor lekke koppakking te zijn, maar kan ook condens zijn van te veel korte ritten.

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Tigra Bekijk Berichten
              En toch hoeft dit niet altijd een indicatie voor lekke koppakking te zijn, maar kan ook condens zijn van te veel korte ritten.
              Klopt, maar als de auto reeds 100.000 km met veel condens in de motor rondrijdt, dan is dit ook niet gezond?
              En als leek, kan je beter aannemen dat het slecht is lijkt me

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door KdF Bekijk Berichten
                Degene die met mijn wagen dergelijke stunt uithaalt zou best maken dat hij snel van mijn erf is...
                Misschien wel :p je kan ook gewoon de koppeling laten opkomen en kijken hoe hij reageert. Is toch geen drama denk ik?

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Tomcivic Bekijk Berichten
                  Klopt, maar als de auto reeds 100.000 km met veel condens in de motor rondrijdt, dan is dit ook niet gezond?
                  En als leek, kan je beter aannemen dat het slecht is lijkt me
                  Gegokt en gewonnen twee jaar geleden met mijne Escort olie dop zat ook vol wit spul, maar van 92-jarige eerste eigenaar gekocht zo tam als iets maar na enkele langere ritten (en eerst een oliewissel natuurlijk) was de drap weg

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Tigra Bekijk Berichten
                    Gegokt en gewonnen twee jaar geleden met mijne Escort olie dop zat ook vol wit spul, maar van 92-jarige eerste eigenaar gekocht zo tam als iets maar na enkele langere ritten (en eerst een oliewissel natuurlijk) was de drap weg
                    Jup, kan erg goed aflopen, Maar als alle onderdelen die in de olie moeten draaien, de eerste kilometers van een rit telkens in het water draaien( ligt vanonder in de carter) is dit toch niet erg goed? (weinig smering) Kan natuurlijk ook goed meevallen.

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Tomcivic Bekijk Berichten
                      Jup, kan erg goed aflopen, Maar als alle onderdelen die in de olie moeten draaien, de eerste kilometers van een rit telkens in het water draaien( ligt vanonder in de carter) is dit toch niet erg goed? (weinig smering) Kan natuurlijk ook goed meevallen.
                      De ene motor is de andere niet, maar een goeie oude motor van uit de oertijd kan er over het algemeen beter tegen dan dien modernen brol van tegenwoordig

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Tigra Bekijk Berichten
                        De ene motor is de andere niet, maar een goeie oude motor van uit de oertijd kan er over het algemeen beter tegen dan dien modernen brol van tegenwoordig
                        Klopt Maar ik wil de topicstarter het risico niet laten lopen op een kapotte koppakking

                        Comment


                        • #13
                          Als de topicstarter geen risico's wil lopen, dan is het aangewezen dat hij iemand meeneemt die over de nodige kennis en ervaring beschikt.

                          Comment


                          • #14
                            Witte uitslag op de oliedop wil inderdaad niet veel zeggen. veel wagens hebben dat. beter de olie op de peilstok bekijken... T is niet omdat er condens is dat een motor in het water aan't draaien is. Dat kan gewoon niet... Beter kijken of de olie op de peilstok geen mayonnaise is en kijken of er geen olie in het expansievat zit.
                            Koppeling inderdaad nooit zo testen, ga je ruzie krijgen. Zo maak je een koppeling kapot. Eventueel eens voorzichtig proberen in derde zonder veel gas te geven en dan nog. Beter testrit doen en snel naar vijfde en dan plankgas duwen, dan weet je het direct.
                            Het is onmogelijk uit te leggen waarop je allemaal moet letten. Banden recht afgesleten, ongevalvrij, versnellingsbak mag niet kraken enz enz.
                            Als je iemand kent die er echt verstand van heeft die meenemen, maar niet iemand die denkt dat hij er verstand van heeft.
                            Laatste keuringsbewijs, onderhoudsboekje, eerste eigenaar ja of nee, de mensen zelf... kan je ook al wat uit opmaken. Ben je niet zeker en ken je niemand, koop dan bij een goed handelaar waar je waarborg hebt.

                            Comment


                            • #15
                              Particulieren met weinig of geen kennis van auto's kunnen inderdaad beter ofwel iemand meenemen die er iets van kent ofwel beter een auto kopen met garantie bij een professionele handelaar in tweedehandswagens.

                              Comment


                              • #16
                                Of als het de moeite is zo'n vab keuring laten doen..

                                Comment


                                • #17
                                  Bij zo'n auto zou ik - zoals reeds eerder door Tomcivic - zeker de nagaan wanneer de distributieriem laatst vervangen is (leeftijd/km-stand). Is doorgaans redelijke kost om die te laten vervangen. Let ook op piepende geluiden aan de kant van de distributie: kan wijzen op versleten spanrollen e.d.

                                  Comment


                                  • #18
                                    intussen is Zoefje die gisteren naar die Polo ging kijken 'zoef'...
                                    MY 2011 Lexus IS250 Aut.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door Aephyon Bekijk Berichten
                                      Bij zo'n auto zou ik - zoals reeds eerder door Tomcivic - zeker de nagaan wanneer de distributieriem laatst vervangen is (leeftijd/km-stand). Is doorgaans redelijke kost om die te laten vervangen. Let ook op piepende geluiden aan de kant van de distributie: kan wijzen op versleten spanrollen e.d.
                                      Auto kiezen met goeie motor van uit de oertijd met distributieketting, dan hedde al diene zever niet

                                      Comment


                                      • #20
                                        Tenzij ze uitgelebberd is

                                        Comment

                                        Working...
                                        X