Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Verschil velgen ET38 met ET45

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Verschil velgen ET38 met ET45

Goeiedag, heeft een verschil tussen ET38 en ET45 van een velgmaat effect op het rijgedrag van een wagen ?
    En bijkomende vraag: als er in de handleiding van een wagen bandenmaat vermeld staat 215/55 R17, en je vervangt die door 215/45 R17, heeft dit een effect ? En wat bij de keuring ?
    Last edited by wesp; 17/10/2018, 15:15.

voor de gemiddelde chauffeur niet voelbaar

met ET45 komen de velgen bij gelijke breedte van de velg 7mm meer naar binnen

de 'stance' gaat dus minder zijn
    www.peugeotforum.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
      voor de gemiddelde chauffeur niet voelbaar

met ET45 komen de velgen bij gelijke breedte van de velg 7mm meer naar binnen

de 'stance' gaat dus minder zijn
      Wat moet ik verstaan onder 'stance' ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door wesp Bekijk Berichten

Wat moet ik verstaan onder 'stance' ?
        je velgen liggen dieper in de kas, je spoorbreedte neemt met 14mm af, dus in theorie heb je een mindere wegligging in de bochten doordat je spoorbreedte minder is
        de bandenmaat 215/45 scheelt meer dan 2% met 215/55 en zal dus niet ok zijn voor de keuring

hier kan je nakijken wanneer 't wel binnen tolerantie valt:
        Als onafhankelijk platform draagt GOCA Vlaanderen bij tot netwerkvorming, expertise-ontwikkeling,gegevensuitwisseling en opleiding voor de autokeuring- en rijbewijssector.
        mijn autootjes:

Volvo V60 D3 R-Design 2021
        Bmw E30 racerken:http://www.autoforum.be/showthread.php?p=4566513#post4566513

Seat Ibiza TGI(not GTI ) voor mijn vrouwke en Audi A4 voor de dochter

Comment

Als je de wielen te veel naar buiten plaatst stuurt je auto als een gocart van de kinderen. Nl zit het draaipunt voor te sturen ongeveer in het midden van de band. Als je de velg naar buiten plaatst verplaats je dat draaipunt naar binnen. Een beetje verplaatsen geeft een iets directere besturing maar meer bumpsteer als je met een wiel in een put rijdt of op een bult. Je wiellagers gaan ook sneller verslijten omdat je ze schuin belast. Als je band meer naar buiten komt, oogt dat sportiever. Je kan natuurlijk ook de et houden en een bredere band/ velg zetten om een sportievere look te krijgen.
          Voor je bandenmaat is de tweede maat de hoogte van de band als een percentage van de breedte. Dus 215 45 17 betekent een bandhoogte van 0,45 x 215 mm. Hoe lager de band hoe minder de band speling heeft en dus hoe directer de band stuurt maar hoe minder comfort. Dan spreekt men over laag profiel banden

als je de totale diameter van een wiel verandert dan klopt je snelheidsmeter niet meer vandaar dat je maar 2 procent van het origineel mag afwijken van de keuring

Comment

Ik heb op mijn Clio RS ooit de originele velgen vervangen van ET68 naar ET45, en dat veranderde het rijgedrag toch wel. Mijn spoor was dan ook 4 cm breder vooraan. Ik heb de wagen geen jaar meer gehad na die velgenaankoop dus ik weet niet of de wiellagers sneller vervangen dienden te worden, maar ik vermoed van wel...
            sigpic

http://www.streamlinecarcare.be

lakbehandelingen voor voertuigen

MyGarage: '16 Renault Megane RS Cup - '05 Renault Clio V6 mk2

Comment

rijd ondertussen al meer dan 200.000km's met gewijzigde et waarde en camber. Enkel rechter lager achteraan moeten vervangen. Zolang ge niet ettelijke cm's gaat wijzigen is er geen probleem. Grootste verschil qua gevoel en scherpte is er gekomen van de normale banden naar laag profiel banden. Auto stuurt veel scherper en reageert onmiddellijk op sturen. Et heeft daar niets aan gewijzigd vermits de winterbanden dezelfde bandenmaat hebben als orineel maar met dezelde et als de grotere velgen
              www.peugeotforum.be

Comment

7 mm kan totaal geen kwaad.

Comment

Over welk karreke hebben we het hier ?

Banden zouden buiten tolerantie vallen : http://www.goca.be/nl/banden

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Packard Bekijk Berichten
                    Over welk karreke hebben we het hier ?

Banden zouden buiten tolerantie vallen : http://www.goca.be/nl/banden
                    een doodgewone toyota avensis (model t25 , een break), er staan momenteel gewone stalen velgen op en wil die vervangen.

Trouwens, bedankt voor alle uitleg die ik tot nu toe heb verkregen

Comment

Hier een handige tool alvast: https://www.wheel-size.com/calc/

Comment

Working...
                      X