Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Maat winterbanden voor mijn wintervelgen

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Maat winterbanden voor mijn wintervelgen

Hallo,

Bij de aankoop van mijn nieuwe Mercedes C220d W205 2018 heb ik extra velgen aangekocht met de bedoeling om daar winterbanden op te leggen.
    Nu die periode bijna is aangebroken om de velgen te voorzien van banden twijfel ik over de correcte maat van banden.

De Velgen die ik wil voorzien van winterbanden zijn originele 17 inch Mercedes breedset C350 Hybrid's met volgende specificaties:

Breedte van de velg (voor): 7.0J
    Breedte van de velg (achter): 8.0J

ET Waarde (voor): 48.5
    ET Waarde (achter): 54

Volgende banden heb ik op het oog (Hankook i*cept EVO2)

Vooraan: 215 / 45 R17 91 V
    Achteraan: 225 / 45 R17 94 H

Ik heb online een breedte tabel gevonden maar weet eigenlijk niet goed waaraan ik me precies moet/mag houden. Mogen de banden wettelijk vooraan smaller zijn dan deze achteraan?
    De hoogte is nu 45, maar is dat wel voldoende veilig genoeg voor de winter of neem ik beter 55?

Bedankt voor de hulp!

Mvg Peter
    Last edited by ; 22/11/2018, 13:11.

Wat zijn de huidige bandenmaten?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Phate Bekijk Berichten
      Wat zijn de huidige bandenmaten?
      Beste Phate,

Beetje moeilijk te vergelijken daar mijn huidige zomervelgen 18 inch zijn en geen 17 inch zoals de wintervelgen.

De originele velgen die er nu opliggen hebben volgende specificaties:

Breedte van de velg (voor): 7.5J
      Breedte van de velg (achter): 8.5J

ET Waarde (voor): 44
      ET Waarde (achter): 49

En de banden zelf:

vooraan: 225/45 R18
      achteraan: 245/40 R18

Als ik die terminologie zou aanhouden dan bestel ik banden met maat:

voor: 215/40 R17
      achter: 235/45 R17

akkoord met mijn redenering of is dit voor winterbanden iets anders?
      Last edited by ; 22/11/2018, 13:20.

Comment

Nee, correct, belangrijk is dat de omtrek van de band niet veel mag schelen met de originele band. Kun je hier (https://www.gbshop.nl/content/inform...berekening.htm) of hier (http://www.goca.be/nl/banden) nakijken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door raz3rt Bekijk Berichten

Beste Phate,

Beetje moeilijk te vergelijken daar mijn huidige zomervelgen 18 inch zijn en geen 17 inch zoals de wintervelgen.

De originele velgen die er nu opliggen hebben volgende specificaties:

Breedte van de velg (voor): 7.5J
          Breedte van de velg (achter): 8.5J

ET Waarde (voor): 44
          ET Waarde (achter): 49

En de banden zelf:

vooraan: 225/45 R18
          achteraan: 245/40 R18

Als ik die terminologie zou aanhouden dan bestel ik banden met maat:

voor: 215/40 R17
          achter: 235/45 R17

akkoord met mijn redenering of is dit voor winterbanden iets anders?

Ik zou nog even wachten met bestellen.
          Enkele goede websites ivm "welke banden monteren op auto type XX" : https://www.velgensteekwijzer.nl/auto.html
          Op deze website zoek je eenvoudig je eigen auto op en zie je de standaard specs zoals steek, et etc en met een beetje geluk onderaan de pagina ook de standaard bandenmaten.
          Wil je 2 types van banden met mekaar willen vergelijken is de volgende website ideaal : http://www.buggyboys.be/nl/tech_tellerafwijking.htm
          Je geeft je huidige bandenmaar in, en de toekomstige je drukt op "berekenen" en hij geeft de procentuele afwijking aan.

Standaard 225/45 R18 naar 215/40 R17 betekend dat je totale wielomtrek van 207.25 naar 189.69 cm gaat. maw een teller afwijking van +8 procent. Dus ik vermoed dat je beredenering fout zit.
          Als je velg kleiner wordt moet het gedeelte band in verhouding groter worden om dezelfde wielomtrek te komen. Ook de band nog smaller nemen en platter werkt dan contraproductief.

De volgende maten komen bijvoorbeeld heel goed overeen 195/65/15 (veel band, kleine velg), 205/55/16 (wat minder band en meer velg) en 225/45/17. (grote velg, dunner bandje)

Comment

wat staat er op je coc van toegelaten maten? of ergens op de B stijl of aan de binnenkant van het brandstofklepje?
            mijn autootjes:

Volvo V60 D3 R-Design 2021
            Bmw E30 racerken:http://www.autoforum.be/showthread.php?p=4566513#post4566513

Seat Ibiza TGI(not GTI ) voor mijn vrouwke en Audi A4 voor de dochter

Comment

Dit moet je hebben om dezelfde omtrek te bekomen.
              vooraan 225/50/17
              achteraan 245/45/17

Z4 M40i

Comment

in die laatste maat zijn best wel wat degelijke banden te vinden, en geen slechte prijzen

Comment

Working...
                X