Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Advies voor fiscaal vriendelijke km vreter

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Advies voor fiscaal vriendelijke km vreter

    Beste forumleden,

    mijn huidige c300de heeft momenteel 230000km op de teller, bijna 4 jaar oud dus afgeschreven.
    ik ben zelfstandige en elke dag op de baan, de dagelijkse kms variëren maar kunnen gemakkelijk oplopen tot 450km per dag. Hij wordt ook bijna uitsluitend gebruikt voor mijn werkverplaatsingen.
    aangezien ik als zelfstandige zo goed als verplicht wordt om een elektrische wagen aan te kopen is mijn keuze beperkt.
    zijn er mensen met EV’s die dagelijks grote afstanden maken? Of zelfstandigen met eendere oplossingen voor
    dit probleem?
    als het van mij afhing kocht ik een E220d ofzo maar dat is fiscaal totaal niet voordelig.
    dan toch een tesla? Of een EQE? ( ter info, Ik heb aan de bureau een Smappee laadpaal en zonnepanelen met 2 thuisbatterijen die 11kWh kunnen opslaan)
    maar wat dan in de winter, elke avond de batterij laden met elektriciteit van het net zal ook wel wat kosten.
    dat in tegenstelling tot de 5l/100km dat de huidige C300de verbruikt…
    Last edited by Nico FRS; 07/10/2023, 00:34.

  • #2
    Kijk eens wat je momenteel betaalt per kwh, hier is het 30 cent…reken over het jaar aan 22kwh, das €6.6 per 100 km, diesel aan 5l is €8.5

    Nu vrees ik ook wel dat door falikante beslissingen de elec niet aan 30 cent gaat blijven….maar in de zomer ga je toch wel wat op de zp kunnen gaan laden


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

    Comment


    • #3
      Maar of je effectief in de winter 450km gaat kunnen halen


      Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

      Comment


      • #4
        Stroomverbruik zal altijd onder de 20 kWh/100 km zitten.
        Thuis laden kost je maximaal 30ct /kWh, maar dikwijls minder door je Pv.
        Dus maximaal kost die 100km je 6€.
        5l diesel aan 1,75€/l is…. altijd meer.

        Als de stroomprijzen omhoog gaan, dan stijgt brandstof ook, en de accijzen gaan niet zakken.
        Per km is electrisch rijden zeker goedkoper.
        Nu nog kiezen hé.
        Met de afstanden die je doet zou ik idd vooral kijken naar Tesla 3/Y, de EQE, i4, VW ID7 die eind dit jaar zou komen etc.

        Heb je te veel koudwatervrees, huur dan eens een Tesla of zo voor een maand, of koop er een in occasie.
        De mijne krijg je de eerste jaren niet, en ik wil geen dinosapauto meer.

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
          Maar of je effectief in de winter 450km gaat kunnen halen


          Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
          Als je tussenin bij een klant of op kantoor wat kan laden lukt dat wel, en anders is 10min superchargen genoeg om 100km bij te laden.

          Comment


          • #6
            ik zou de auto privé overkopen & de gereden km aanrekenen aan je firma
            neem gemiddeld 40cent/km, in je firma kan je dit boeken als kost, privé wordt dit niet belast
            bovendien moet je dan ook geen VAA meer betalen
            en een Mercedes diesel kan makkelijk 500.000km aan mits goed onderhoud
            maak eens die berekening en je zal zien dat je zowel privé als op je bedrijf beter uit komt...
            mijn autootjes:

            Volvo V60 D3 R-Design 2021
            Bmw E30 racerken:http://www.autoforum.be/showthread.php?p=4566513#post4566513

            Seat Ibiza TGI(not GTI ) voor mijn vrouwke en Audi A4 voor de dochter

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Philken Bekijk Berichten
              ik zou de auto privé overkopen & de gereden km aanrekenen aan je firma
              neem gemiddeld 40cent/km, in je firma kan je dit boeken als kost, privé wordt dit niet belast
              bovendien moet je dan ook geen VAA meer betalen
              en een Mercedes diesel kan makkelijk 500.000km aan mits goed onderhoud
              maak eens die berekening en je zal zien dat je zowel privé als op je bedrijf beter uit komt...
              Bedoel je mijn huidige c300de? Is een zeer fijne auto, maar of die nog zolang meekan dat durf ik niet echt in te schatten, ik hoor anderen met problemen met het hybride systeem, maar ik heb eigenlijk nog zo goed als niets stuk gehad.

              Comment


              • #8
                Als ik dan toch een EV zou kopen, dan kom ik bij de volgende belangrijke vragen.
                - welke hebben het verste effectieve bereik? Ik zoek regelmatig verbruikstesten op, maar bij snelweg gebruik valt dat toch echt tegen. En ik gebruik hem dan bijna uitsluitend op de snelweg.
                - momenteel heb ik het drive assistent plus pakket wat toch een grote meerwaarde is bij dagelijks rijden. Mercedes zou daar erg ver in staan lees ik, dus ik wil echt niet minder dan dat. Het niet storend bijsturen en adaptief rijden.

                ik denk ook niet meer te willen geven dan 85k.

                wat zouden jullie doen in mijn plaats?

                Comment


                • #9

                  Hoewel ik graag naar een tesla lonk en hun efficienty benijd en bewonder, als je gaag benz't begrijp ik dat

                  Een 3 is een heel andere auto en de model s heb je net niet voor 85


                  Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Nico FRS Bekijk Berichten
                    Als ik dan toch een EV zou kopen, dan kom ik bij de volgende belangrijke vragen.
                    - welke hebben het verste effectieve bereik? Ik zoek regelmatig verbruikstesten op, maar bij snelweg gebruik valt dat toch echt tegen. En ik gebruik hem dan bijna uitsluitend op de snelweg.
                    - momenteel heb ik het drive assistent plus pakket wat toch een grote meerwaarde is bij dagelijks rijden. Mercedes zou daar erg ver in staan lees ik, dus ik wil echt niet minder dan dat. Het niet storend bijsturen en adaptief rijden.

                    ik denk ook niet meer te willen geven dan 85k.

                    wat zouden jullie doen in mijn plaats?
                    Die range anxiety verdwijnt zodra je een electrische auto hebt. Het gaat allemaal een pak makkelijker dan je denkt.

                    Voor je ervaring met drive assistent: ga een proefrit maken met een EQE, een Model Y en een Model S(tweedehands).
                    Zeker met die laatste is 450 km normaal geen probleem, maar met de Y lukt dat meestal ook wel, gewoon omdat je amper nog continu 130 kan rijden.
                    Maar eerlijk, hoe erg is het om eens 10 min te moeten bijladen?
                    En kan je bij geen enkele van je klanten aan de laadpaal?

                    Comment


                    • #11
                      Is de autopilot van tesla een echte grote meerwaarde tov de driving assistent plus van mercedes? Zijn er mensen die dit kunnen vergelijken?

                      en wat met de taycan? Iemand ervaring met de inno drive? Ik had onlangs een taycan omdat m’n andere auto op onderhoud was, een taycan 4s met een grotere batterij, die zou denk ik toch als eerste dan afvallen door het bereik al vind ik dat wel de mooiste. (Die vervangwagen had dan weer geen inno drive..)

                      Al zou ik wel af en toe is kunnen stoppen om bij te laden ook, of bij een klant zoals hierboven ook aangegeven.

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Nico FRS Bekijk Berichten
                        Is de autopilot van tesla een echte grote meerwaarde tov de driving assistent plus van mercedes? Zijn er mensen die dit kunnen vergelijken?

                        en wat met de taycan? Iemand ervaring met de inno drive? Ik had onlangs een taycan omdat m’n andere auto op onderhoud was, een taycan 4s met een grotere batterij, die zou denk ik toch als eerste dan afvallen door het bereik al vind ik dat wel de mooiste. (Die vervangwagen had dan weer geen inno drive..)

                        Al zou ik wel af en toe is kunnen stoppen om bij te laden ook, of bij een klant zoals hierboven ook aangegeven.

                        Ik heb recent met de GLE van mijn baas gereden. Ik vond de autopilot van de Tesla beter en wat meer voorspelbaar… maar ik heb natuurlijk meer met de Tesla gereden.

                        Met een Taycan heb ik geen ervaring.
                        Maar eerlijk, je staat op het punt om 80-90k uit te geven. Vraag die auto voor een dag, of huur er eentje voor een weekend.
                        Ik was snel overtuigd, maar toen ik moest kiezen was er enkel de Y en de oude Polestar2 die op mijn shortlist stonden.
                        De polestar viel af omdat die eerste versies niet efficient waren, en ook niet snel konden laden. De Polestar 2 vind ik ook wat klein, de Polestar 4 zou ik wel zien zitten.
                        En een id7 misschien ook wel. Ik wil in elk geval een hatchback, geen sedan, anders was de EQE ook een mogelijkheid.

                        Comment


                        • #13
                          Er bestaan geen doodskisten met een safe....Geniet van het leven en koop jezelf die E220d. Je gaat ouderwets genieten van een echte auto en vooral van de zorgenloosheid.
                          BMW 218i,BMW 728i E38,BMW 325i E46,BMW 318G20,BMW 116d,BMW 520d G30,BMW 730i E38 V8,Volvo V70 T4 Auto,Volvo V70 T4 Man,Volvo S60 T3,Rover 620i,MG ZT,Rover 75 Tourer,Rover 620Si,Rover 45,Rover 25,Rover 75 V8,Rover 827Si Sterling,Rover 827 Vitesse

                          Comment


                          • #14
                            Km. Vreter: ja
                            Fiscaal vriendelijk…. Nope
                            En voor de rest nogal mak als je er een degelijke EV naast zet.

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Nico FRS Bekijk Berichten
                              Is de autopilot van tesla een echte grote meerwaarde tov de driving assistent plus van mercedes? Zijn er mensen die dit kunnen vergelijken?

                              en wat met de taycan? Iemand ervaring met de inno drive? Ik had onlangs een taycan omdat m’n andere auto op onderhoud was, een taycan 4s met een grotere batterij, die zou denk ik toch als eerste dan afvallen door het bereik al vind ik dat wel de mooiste. (Die vervangwagen had dan weer geen inno drive..)

                              Al zou ik wel af en toe is kunnen stoppen om bij te laden ook, of bij een klant zoals hierboven ook aangegeven.
                              Ik heb een Taycan 4S met de performance batterij (93kw bruto) maar zonder de inno drive. Daar ik veel in NL rij en meestal op autostrade heb ik een goed beeld op de radius aan 100 en aan 130kmph.
                              Aan 450km ga je heel misschien nipt komen in de zomer en aan 100 kmph. Reken gemiddeld op 400km, tegen 130 daalt dit snel naar 300km (winter) à 350km (zomer).

                              Bijladen is idd. niet zo erg als het lijkt, iedereen stopt wel eens en dan kun je even goed laden. De Tesla boys hebben de meeste keuze.

                              Wil je in alle omstandigheden 450km dan ga je naar een EQS moeten gaan maar ik weet niet of dat lukt voor 85k
                              2021 Taycan 4S
                              2021 Lexus UX250h

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door Philken Bekijk Berichten
                                ik zou de auto privé overkopen & de gereden km aanrekenen aan je firma
                                neem gemiddeld 40cent/km, in je firma kan je dit boeken als kost, privé wordt dit niet belast
                                bovendien moet je dan ook geen VAA meer betalen
                                en een Mercedes diesel kan makkelijk 500.000km aan mits goed onderhoud
                                maak eens die berekening en je zal zien dat je zowel privé als op je bedrijf beter uit komt...
                                Dat is inderdaad objectief gezien de meest kosten-efficiënte oplossing.

                                Maar de lokroep van een nieuwe (EV)versta ik ook wel. Waarschijnlijk is Nico na 350k ook gewoon toe aan iets anders

                                Werd de vraag gesteld voor 30/6 dan ging ik een PHEV aanraden (Cayenne, X5 of GLE) maar nu is het te laat daarvoor. Net op het moment dat die dingen (eindelijk) enige zin beginnen hebben qua range gaan ze die fiscaal afstraffen.
                                2021 Taycan 4S
                                2021 Lexus UX250h

                                Comment


                                • #17
                                  ondertussen zijn de tesla suc voor iedereen toegankelijk...je zal in de winter wel manueel mogen gaan preconditioneren

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                                    ondertussen zijn de tesla suc voor iedereen toegankelijk...je zal in de winter wel manueel mogen gaan preconditioneren
                                    Tenzij je met een Polestar, Volvo of Renault EV met Android Automotive rijdt... met Google maps geïntegreerd?

                                    Comment


                                    • #19
                                      De suc staan er hier ook wel in, maar omdat de routeplanner - ook bij jullie, neem ik aan - de meest interessante route voorstelt, gaat dat meestal niet langs tesla suc omdat die niet op de autostrade liggen


                                      Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
                                        Km. Vreter: ja
                                        Fiscaal vriendelijk…. Nope
                                        En voor de rest nogal mak als je er een degelijke EV naast zet.
                                        tuurlijk is dat traag,maar wel top auto

                                        Ik eet graag bloemkolen met pattatten en een goeie steak.... een ICE dus. Ik lust helemaal geen rauwe vis,maar als ik dan toch moest kiezen liever dan het origineel op Japanse wijze. Op EV gebied denk ik dan aan Tesla,dat is ook wel een beleving....niet de mijne maar ergens kan ik het wel respecteren ipv die omgebouwde e cars uit Europa met bakken problemen
                                        BMW 218i,BMW 728i E38,BMW 325i E46,BMW 318G20,BMW 116d,BMW 520d G30,BMW 730i E38 V8,Volvo V70 T4 Auto,Volvo V70 T4 Man,Volvo S60 T3,Rover 620i,MG ZT,Rover 75 Tourer,Rover 620Si,Rover 45,Rover 25,Rover 75 V8,Rover 827Si Sterling,Rover 827 Vitesse

                                        Comment

                                        Working...
                                        X