Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
En b?
Nuja,eigenlijk is de tweede vraag ook niet helemaal sluitend. Oorspronkelijk noemde de firma Horch, opgericht door August Horch. Maar na een discussie met het bestuur van Horch heeft August Horch zijn eigen bedrijf verlaten en startte hij een nieuw bedrijf. Hij noemde dat bedrijf August Horch Automobilewerke. Maar dit was buiten de juristen van het originele Horch gerekend en dus moest hij een nieuwe naam zoeken.
Het volgende deel is niet zeker, maar zo gaat de legende.
De leiders van de nieuwe firma hadden zich in het huis van Horch "opgesloten" tot ze een nieuwe naam zouden hebben. Ze kwamen er niet uit, en op een bepaald moment kwam de zoon van August de kamer binnen en zei: "Pater, audi et alteram partem" (latijn voor: Hoor ook de andere partij - citaat Seneca). "Zou het niet aardig zijn om in de plaats van Horch Audi te nemen?"
Zo kwamen ze op Audi, wat inderdaad de gebiedende wijs is van Audere (of is het audire?) - luisteren in het nederlands of horchen in het duits. Iedereen was ronduit enthousiast over deze naam.
Voor zover de geschiedenisles!
-edit-
De onenigheid bij Horch was in verband met een nederlaag in een race in 1909.
Heden ten dage heb je in het dagelijks leven enkel Latijn nodig om je ego te strelen door het aanzwengelen van je superioriteitsgevoel t.o.v. de onwetenden zonder dat je dat hen per se moet laten voelen. Binnenpretjes zijn voldoende m.i.
Kan er trouwens iemand komen op andere merken met een "betekenis"? (Merknaam dat geen naam of afkorting is)
Oorspronkelijk geplaatst door Jupke
Als dat de enige reden is om latijn te leren ben ik blij dat ik dat niet gevolgd heb
Heden ten dage heb je in het dagelijks leven enkel Latijn nodig om je ego te strelen door het aanzwengelen van je superioriteitsgevoel t.o.v. de onwetenden zonder dat je dat hen per se moet laten voelen. Binnenpretjes zijn voldoende m.i.
Kan er trouwens iemand komen op andere merken met een "betekenis"? (Merknaam dat geen naam of afkorting is)
Welnee, ik zie momenteel ook voordelen tijdens mijn spaanse les!
Van het latijns werkwoord volvere = rollen.
Volvo= eerste persoon enkelvoud, dus "ik rol".
Toch 6 jaar Latijn voor iets gestudeerd.
toch even aanvullen:
volvo is ontstaan uit een lagerfabriek, waar men dus metalen kogellagers maakte. Vandaar 'ik rol'. Mooi meegenomen voor de auto's maar dat is niet het oorspronkelijke verband. De pijl in het logo (zie toevallig mijn avatar) vertegenwoordigt het symbool van Fe, ijzer. Wat ze dus nodig hadden voor die lagers.
Comment