Mazda, Toyota en Honda voeren het klassement aan van de 'meest betrouwbare auto's'. De Japanse merken bevestigen daarmee nog maar eens hun leiderspositie. Dat zegt Test-Aankoop op basis van een onderzoek dat het samen met andere consumentenorganisaties bij 18.000 automobilisten in België, Frankrijk, Spanje en Portugal liet doen. Aan de staart bengelen Jeep, Chrysler en Renault.
Bij de ondervraagden zaten zo'n 1.900 Belgen, waarvan ongeveer de helft Vlamingen. Hen werd gevraagd de problemen te beschrijven die ze ondervonden hadden en de herstellingen te specificeren die ze sinds de aankoop van hun auto en in de laatste 12 maanden voor de enquête hadden laten doen.
Enkel auto's die tussen 1 maart 1999 en 30 september 2006 in het verkeer werden gebracht, kwamen in aanmerking. Meer dan 83% van de Belgen laat z'n auto trouw bij een dealer van het merk onderhouden, zelfs na het verstrijken van de garantieperiode. Negen procent verkiest een onafhankelijk onderhoudscentrum en 4 procent sleutelt zelf of rekent daarvoor op vrienden.
Veiligheid weegt door
Bij het bepalen van de 'betrouwbaarheidsindex' wogen mankementen die de veiligheid in het gedrang kunnen brengen zoals problemen met de remmen of echte motorpech met inbegrip van elektronische storingen zwaarder dan 'prutsen' als kapotte lampjes. Het resultaat is een cijfer op 100, waarbij Mazda, de beste uit de enquête 96,8 scoort en de slechtste, Jeep toch nog 85,3.
Test-Aankoop haast zich op te merken dat zelfs bij merken die aan de staart bengelen de betrouwbaarheid in feite nog zeer behoorlijk is. In die zin wordt de bewering 'dat er bij ons geen slechte auto's meer verkocht worden' voor een stuk gestaafd. Maar toch zijn er duidelijke verschillen tussen de merken en scoren grote, dure wagens daarom nog niet beter dan goedkopere kleine. Integendeel zelfs.
Toyota onttroond
Opvallend bij de resultaten is dat Toyota na twee jaar de absolute leider geweest te zijn, nu die plaats aan Mazda moet laten. Je kan je anderzijds wel vragen stellen bij dat resultaat als je ziet dat Mazda enkel met de Mazda6 vertegenwoordigd is in de lijst met 'geteste' modellen, terwijl Toyota er 13 types of modellen heeft in staan...
Onder in de lijst valt het volgens TA vooral op hoe Renault er in vergelijking met de twee jaar voordien op achteruitgegaan is. «Vervelend», zegt Test Aankoop, «voor een merk dan in 2006 bij de best verkochte merken was in ons land en met meer dan 50.000 nieuwe wagens er meer verkocht dan de drie Japanners uit de top drie samen.
Andere opmerkelijke conclusie die uit het onderzoek naar voren kwam, is dat de jaarlijkse 'onderhoudskosten' van de wagens nogal sterk varieert. Honda scoort daarbij nog het best met een gemiddelde van 189 euro per jaar, voor Ford (197 euro) en Skoda (201 euro). Aan de staart bengelen de Duitse merken met Volkswagen (451 euro), BMW (428 euro) en Mercedes (412 euro). (jvr)
Betrouwbaarheid per merk
01. Mazda (96,
02. Toyota (96,3)
03. Honda (95,2)
04. Suzuki (93,7)
05. BMW (93,7)
06. Smart (93,6)
07. Saab (92,7)
08. Volvo (92,2)
09. Nissan (91,7)
10. Ford (91,2)
11. Hyundai (91,1)
12. Kia (90,9)
13. Skoda (90,4)
14. Citroën (90,4)
15. Audi (90,3)
16. Chevrolet/Daewoo (90,0)
17. Mercedes (89,
18. (ex) Rover (89,5
19. Volkswagen (89,4)
20. Mitsubishi (88,9)
21. Opel (88,9)
22. Peugeot (88,9)
23. Alfa Romeo (88,6)
24. Seat (88,4)
25. Fiat (88,4)
26. Land Rover (87,3)
27. Lancia (87,1)
28. Renault (86,
29. Chrysler (86,7)
30. Jeep (85,3)
Bij de ondervraagden zaten zo'n 1.900 Belgen, waarvan ongeveer de helft Vlamingen. Hen werd gevraagd de problemen te beschrijven die ze ondervonden hadden en de herstellingen te specificeren die ze sinds de aankoop van hun auto en in de laatste 12 maanden voor de enquête hadden laten doen.
Enkel auto's die tussen 1 maart 1999 en 30 september 2006 in het verkeer werden gebracht, kwamen in aanmerking. Meer dan 83% van de Belgen laat z'n auto trouw bij een dealer van het merk onderhouden, zelfs na het verstrijken van de garantieperiode. Negen procent verkiest een onafhankelijk onderhoudscentrum en 4 procent sleutelt zelf of rekent daarvoor op vrienden.
Veiligheid weegt door
Bij het bepalen van de 'betrouwbaarheidsindex' wogen mankementen die de veiligheid in het gedrang kunnen brengen zoals problemen met de remmen of echte motorpech met inbegrip van elektronische storingen zwaarder dan 'prutsen' als kapotte lampjes. Het resultaat is een cijfer op 100, waarbij Mazda, de beste uit de enquête 96,8 scoort en de slechtste, Jeep toch nog 85,3.
Test-Aankoop haast zich op te merken dat zelfs bij merken die aan de staart bengelen de betrouwbaarheid in feite nog zeer behoorlijk is. In die zin wordt de bewering 'dat er bij ons geen slechte auto's meer verkocht worden' voor een stuk gestaafd. Maar toch zijn er duidelijke verschillen tussen de merken en scoren grote, dure wagens daarom nog niet beter dan goedkopere kleine. Integendeel zelfs.
Toyota onttroond
Opvallend bij de resultaten is dat Toyota na twee jaar de absolute leider geweest te zijn, nu die plaats aan Mazda moet laten. Je kan je anderzijds wel vragen stellen bij dat resultaat als je ziet dat Mazda enkel met de Mazda6 vertegenwoordigd is in de lijst met 'geteste' modellen, terwijl Toyota er 13 types of modellen heeft in staan...
Onder in de lijst valt het volgens TA vooral op hoe Renault er in vergelijking met de twee jaar voordien op achteruitgegaan is. «Vervelend», zegt Test Aankoop, «voor een merk dan in 2006 bij de best verkochte merken was in ons land en met meer dan 50.000 nieuwe wagens er meer verkocht dan de drie Japanners uit de top drie samen.
Andere opmerkelijke conclusie die uit het onderzoek naar voren kwam, is dat de jaarlijkse 'onderhoudskosten' van de wagens nogal sterk varieert. Honda scoort daarbij nog het best met een gemiddelde van 189 euro per jaar, voor Ford (197 euro) en Skoda (201 euro). Aan de staart bengelen de Duitse merken met Volkswagen (451 euro), BMW (428 euro) en Mercedes (412 euro). (jvr)
Betrouwbaarheid per merk
01. Mazda (96,

02. Toyota (96,3)
03. Honda (95,2)
04. Suzuki (93,7)
05. BMW (93,7)
06. Smart (93,6)
07. Saab (92,7)
08. Volvo (92,2)
09. Nissan (91,7)
10. Ford (91,2)
11. Hyundai (91,1)
12. Kia (90,9)
13. Skoda (90,4)
14. Citroën (90,4)
15. Audi (90,3)
16. Chevrolet/Daewoo (90,0)
17. Mercedes (89,

18. (ex) Rover (89,5
19. Volkswagen (89,4)
20. Mitsubishi (88,9)
21. Opel (88,9)
22. Peugeot (88,9)
23. Alfa Romeo (88,6)
24. Seat (88,4)
25. Fiat (88,4)
26. Land Rover (87,3)
27. Lancia (87,1)
28. Renault (86,

29. Chrysler (86,7)
30. Jeep (85,3)
Comment