Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
kom jongens
stop er nu mee
't hele topic is al verziekt...
Deze lijst mag dan misschien niet zeer betrouwbaar overkomen
het kan niet tegengesproken worden dat Japanse auto's wereldwijd zeer goed scoren op gebied van betrouwbaarheid, niet alleen in West-europese landen waar volgens sommigen de auto's minder erg gebruikt of misbruikt worden. (hoewel electronica moeilijk te "misbruiken" is)
Japanners mogen dan nog zo betrouwbaar zijn, ik vind het in het algemeen karakterloze auto's en op die paar uitzonderingen na (RX8, NSX, Skyline,
S2k,..) zou ik er nooit één moeten hebben. Hoe betrouwbaar ze ook mogen zijn...
Dit is een interessante discussie, nochtans, en zolang ze deftig gehouden wordt, zie ik het probleem niet.
Ik geef Stefanus deels gelijk over 't feit dat zoiets als rode draad te volgen valt. De japanse merken zijn het betrouwbaarst, maar of Toyota, Mazda of Honda op plaats een staat... Dat kan verkeren, denk ik.
Ach, ik heb zelf een paar jaar met 'n Japanner rondgereden (nu nog altijd, eigenlijk, overgelaten aan m'n meisje) en da's echt gewoon magnifiek : starten, rijden, stoppen. NOOIT heeft dat ding me in de steek gelaten.
Twee weken stilstaan in de winterkou wegens reis, toekomen, starten en GEEN probleem.
Die wagen heeft me wel een fortuin aan lampkes gekost : 4 x kruislicht, 1 x standlicht, 1 x remlicht, 3 x nummerplaatverlichting
Bij de BMW ook al nummerplaatverlichting (links) en de twee standlichten en de twee kruislichten vervangen
Lampkes hebben iets tegen mij, maar 'k gebruik ze ook dag én nacht : ik rij nooit zonder de lichten aan. 'T mag in de zomer klaarlichte dag zijn, toch zet ik ze aan.
'K heb aan de BMW wel al wat kosten gehad (en dus meer dan de Mazda en dat op één derde van de tijd), maar ik trek het me eigenlijk niet aan. De BMW geeft een ander soort rijplezier weer dan m'n Mazda, en ik neem de kosten er maar bij.
Stefanus heeft dus volledig gelijk als 'ie zegt dat een Toyota niet de meest spannende auto is, dan wel gebouwd om te blijven rijden zonder buitensporige kosten.
Ik kan er echter wel niet omheen : wat Tulpje en Co zei, is volgens mij deels waar.
Mijn opa heeft een Toyota uit 97. Die mens rijdt héél kalm warm, trekt nooit door, gaat nooit topsnelheid rijden, onderhoud die wagen overdreven maniakaal (wegens aankoop met eigen geld).
M'n nonkel heeft een Jag X-type lopen in leasing en die rijdt ook normaal, dus kalm warmrijden, regelmatig op onderhoud, geen onredelijke dingen, maar als 'ie in DE is rijdt hij soms kilometers lang topsnelheid. Optrekken gebeurt ook af en toe.
Als voorgenoemde Toyota zo gereden wordt, zal 'ie uiteraard niet meteen kapotgaan, maar ik denk dat de levensduur toch wel korter zal zijn dan.
Ik betrap me er ook hard op de BMW meer te 'gebruiken' dan m'n Mazda. Als 'ie warm staat, véél rapper es doortrekken enzo. Heb in Duitsland overlaatst heel lang 200+ en sneller gereden, das constant + 5000 toeren. Heb ik met de Mazda nooit gedaan...
'95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12 '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08 '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16 '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
'13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
'16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
'13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
'15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19 '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
'19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)
Toen ik 19 was dacht ik ook heel men leven met een golfje te rijden hoor.
BTW: waar woon jij ergens in affligem? 'k Moet zaterdag in de Loanton zijn. Volgens mijn vrouw ligt dat in Affligem
Ik ben van Teralfene, een deelgemeente van Affligem.. Dat ligt op een kleine km van waar ik woon. Wij doen btw de was van de Loanton, dus ni teveel morsen eh. Soms kan je er lekker eten maar tis wel een vrij duur restaurant..
kom jongens
stop er nu mee
't hele topic is al verziekt...
Deze lijst mag dan misschien niet zeer betrouwbaar overkomen
het kan niet tegengesproken worden dat Japanse auto's wereldwijd zeer goed scoren op gebied van betrouwbaarheid, niet alleen in West-europese landen waar volgens sommigen de auto's minder erg gebruikt of misbruikt worden. (hoewel electronica moeilijk te "misbruiken" is)
Nieuwe mogelijkheden met electronica(neemt nu bv de hightech 7 Serie) zal niet altijd van de eerste jaar perfect gemarcheerd hebben. Men bakt ook geen omelet zonder eiren te breken. Voor de rest kijken Japaners eerst wat terughouden als een kat uit de boom, om daarna dit systeem over te nemen( indien de systemen/patenten verlopen zijn )
Voor de rest zijn de Japaners ook afhankelijk van Duitse electronica Bosch of Siemens zoals al de andere merken .
Nieuwe mogelijkheden met electronica(neemt nu bv de hightech 7 Serie) zal niet altijd van de eerste jaar perfect gemarcheerd hebben. Men bakt ook geen omelet zonder eiren te breken. Voor de rest kijken Japaners eerst wat terughouden als een kat uit de boom, om daarna dit systeem over te nemen( indien de systemen/patenten verlopen zijn )
Voor de rest zijn de Japaners ook afhankelijk van Duitse electronica Bosch of Siemens zoals al de andere merken .
Ik heb nergens het tegendeel beweert, ik heb dit zelfs bevestigd. Ik snap niet waar jij een punt van maakt.
Ten tweede is er momenteel 1 Japanner die veelvuldig gebruik maakt van duitse electronica, namelijk Toyota, voor alle modellen die binnen Europa gebouwd worden. Die zijn betrouwbaarheid gaat stillaan achteruit & begint opvallend veel terugroepactie's te kennen.
Het zal jou blijkbaar verbazen maar er bestaat niet zoiets als een website 'waarom toyota's een passagiersspiegel hebben'.
Eerst moet ik gaan googlen, daarna vertel je me dat het niet te vinden is op internet. Wat wordt het nou?
Je hebt me tot nu toe geen bron aan kunnen leveren, waarmee jouw bewering dus alleen op persoonlijke interpretatie berust en niet voor waarheid aangenomen hoeft te worden.
Je beweert dat twee buitenspiegels standaard waren. Dat betekent dus dat op de wagen af-fabriek twee buitenspiegels horen te zitten of desnoods voor aflevering door de dealer gemonteerd te zijn. Een algemeen dealernetwerk of niet doet er dan niet toe. Aangezien er veel Japanse modellen zonder tweede buitenspiegel rondrijden, is het voor mij dan ook moeilijk te geloven dat deze daadwerkelijk standaard waren in die tijd.
Daarbij is standaard niet hetzelfde als een gratis optie waarvan je nog maar moet afwachten of die optie meegeleverd wordt.
Even ontopic vanuit mijn zijde:
Het verschil tussen Japanse en Europese wagens en Europese wagens onderling valt voor een groot deel te herleiden aan de hand van het cultuurverschil tussen de verschillende landen. Zo is een opmerkelijke karaktereigenschap van een Japanner de schaamte. Verder heerst er een sterk groepsgevoel en is creativiteit er altijd een eng woord geweest. Nu komt in dit laatste langzaam een verandering, maar deze eigenschappen vallen in de auto's nog altijd goed terug te zien. Japanse auto's zijn over het algemeen minder spannend en technisch eenvoudiger, maar daar staat tegenover dat ze betrouwbaarder zijn.
De excuses die hier te lezen zijn waarom Europeanen minder betrouwbaar zijn, ben ik het dan ook maar voor een klein deel mee eens. De betrouwbaarheid van de Japanse auto's is voor mij gewoon een direct resultaat van hun cultuur. Europese merken excelleren weer elk op andere vlakken.
cultuurverschil tussen de verschillende landen. Zo is een opmerkelijke karaktereigenschap van een Japanner de schaamte. Verder heerst er een sterk groepsgevoel en is creativiteit er altijd een eng woord geweest.
ze kunnen wel een auto deftig in elkaar zetten Hugo
Ik heb nergens het tegendeel beweert, ik heb dit zelfs bevestigd. Ik snap niet waar jij een punt van maakt.
Ten tweede is er momenteel 1 Japanner die veelvuldig gebruik maakt van duitse electronica, namelijk Toyota, voor alle modellen die binnen Europa gebouwd worden. Die zijn betrouwbaarheid gaat stillaan achteruit & begint opvallend veel terugroepactie's te kennen.
Ook de Aziatische Toyota's en incl. Lexus zitten vol Duitse electronica
Hier staat (weer)iets niet haaks met wat je zegt. Toyota is goed en staat altijd bovenaan qua betrouwbaarheid, en toch zouden ze nu meer terugroepacties hebben en gaan ze achteruit met hun betrouwbaarheid, etc...
Hoelang blijf je ermee rammelen zeg
PS: De prijs van benzine gaat morgen naar omlaag(die berichten van jou lees ik liever hoor)
Ook de Aziatische Toyota's en incl. Lexus zitten vol Duitse electronica
Hier staat (weer)iets niet haaks met wat je zegt. Toyota is goed en staat altijd bovenaan qua betrouwbaarheid, en toch zouden ze nu meer terugroepacties hebben en gaan ze achteruit met hun betrouwbaarheid, etc...
Hoelang blijf je ermee rammelen zeg
Beste Tulip...ik stel voor dat je eerst even de basiszaken, initieel voor dit onderzoek te kunnen snappen, doorneemt en dan pas conclussies gaat trekken, want je zit er nogmaals volledig naast.
Ten eerste.
Over welke termijn is heeft dit onderzoek plaatsgevonden? Over 8 jaar.
Wagens tot max 8 jaar oud zijn dus in dit onderzoek opgenomen.
De Yaris wordt sinds 2 jaar VOLLEDIG in Valenciennes gebouwd. Het gros van de benzinemodellen kwam voor deze 2 jaar (dus 6 jaar in het onderzoek) vanuit Japan. De dieselmodellen kwamen uit Turkije en Valenciennes, aangezien de markt voor diesel in Japan kleiner was.
De RAV4, nét hetzelfde. Het huidige model wordt in Europa gebouwd. Dat is ongeveer een jaar op de markt. Al de vorige modellen (7 jaar in dit onderzoek dus) kwam van Japan.
De Corolla, identiek. De break komt van Turkije, de benzinemodellen werden praktisch allemaal (dus 8 jaar in dit onderzoek) in Japan gebouwd. Dieselmodellen waren verdeeld over Azie en Europa.
De Avensis is 't enige model dat gedurende deze 8 jaar van dit onderzoek volledig in Europa is gebouwd.
Ten tweede is hetgene je verder zegt volledig uit je duim gezogen.
De Toyota' binnen Europa gebouwd maken veelvuldig gebruik van Duitse electronica, voor 't grootste deel Bosch, dat klopt.
Wagens in Azië gebouwd TOTAAL niet. Vraag aan eender welke dealer welk model hij 't minste over de vloer krijgt, eentje gebouwd in Turkije, Engeland of Frankrijk of eentje uit Azie en het antwoord zal duidelijk zijn.
Voeg deze 2 elementen nu samen en de reden waarom Toyota's van de laatste generatie minder betrouwbaar worden is geheel duidelijk.
Je hebt me tot nu toe geen bron aan kunnen leveren, waarmee jouw bewering dus alleen op persoonlijke interpretatie berust en niet voor waarheid aangenomen hoeft te worden.
Je beweert dat twee buitenspiegels standaard waren. Dat betekent dus dat op de wagen af-fabriek twee buitenspiegels horen te zitten of desnoods voor aflevering door de dealer gemonteerd te zijn. Een algemeen dealernetwerk of niet doet er dan niet toe. Aangezien er veel Japanse modellen zonder tweede buitenspiegel rondrijden, is het voor mij dan ook moeilijk te geloven dat deze daadwerkelijk standaard waren in die tijd.
Daarbij is standaard niet hetzelfde als een gratis optie waarvan je nog maar moet afwachten of die optie meegeleverd wordt.
Hugo, er is niet gesproken over een dealernetwerk. Toyota had reeds een dealernetwerk in België vanaf half jaren '60. Wat wél belangrijk was en meerdere malen is aangehaald is het ontbreken van een invoerder voor België, en ook Nederland trouwens. En 't is nog altijd de invoerder die de optielijst bepaald voor die bepaalde invoerregio. En die waren er eenvoudig weg niet.
Voor 't overige is mijn eerdere post daaromtrent duidelijk genoeg.
Het verschil tussen Japanse en Europese wagens en Europese wagens onderling valt voor een groot deel te herleiden aan de hand van het cultuurverschil tussen de verschillende landen. Zo is een opmerkelijke karaktereigenschap van een Japanner de schaamte. Verder heerst er een sterk groepsgevoel en is creativiteit er altijd een eng woord geweest. Nu komt in dit laatste langzaam een verandering, maar deze eigenschappen vallen in de auto's nog altijd goed terug te zien. Japanse auto's zijn over het algemeen minder spannend en technisch eenvoudiger, maar daar staat tegenover dat ze betrouwbaarder zijn.
De excuses die hier te lezen zijn waarom Europeanen minder betrouwbaar zijn, ben ik het dan ook maar voor een klein deel mee eens. De betrouwbaarheid van de Japanse auto's is voor mij gewoon een direct resultaat van hun cultuur. Europese merken excelleren weer elk op andere vlakken.
Comment