Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Het grote onderhoudsprijzen-topic

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Elke dealer verdient dus heel weinig aan de verkoop van een nieuwe wagen. Waar ze goed geld kunnen verdienen is met de verkoop van (jonge) gebruikte wagens én onderhoud. Als ik lees wat Linglord moet neerleggen voor een gewoon onderhoud dan val ik toch bijna van mijn stoel. Voor de fun zojuist even op autodoc gekeken wat die stukken in aanschaf kosten (garage kan dus nog betere prijzen krijgen):
    - 2 zimmerman remschijven: 130€
    - set valeo remblokken: 14€
    - 2 skf wiellagers: 138€
    - mobil motorolie 4 liter: 38€
    Totaal excl btw: 320€

    Dit is snel even gekeken op de site van een grote jongen, met wat zoekwerk ga je hier en daar nog iets goedkoper kunnen vinden (bijvoorbeeld website die alleen maar olie verkoopt). Ook kan je met wat geluk nieuwe stukken vinden op 2dehands/facebook markplaats (verkeerd gekocht of ongeval ea).

    Ik ga geen steen gooien naar garages want dikke marges ga je in elke sector terugvinden. Maar ik denk dat vandaag iedereen gebaat is met serieus wat vooronderzoek te doen. Of je nu bereid bent zelf aan de slag te gaan of werk uit te besteden; het gaat erom de goeie plekken te vinden. Want uw duur verdiende centen zou je toch liever spenderen aan de écht belangrijke zaken (huislening, pensioen,...)



    Comment


    • Ja, ergens wel, maar ergens betaal je op veel plaatsen gelijkaardige marges.
      Enig idee wat de kostprijs voor een grote friet met curryworst speciale is? Echt niet de €6-7 die je daar tegenwoordig voor betaalt. Maar die friturist moet ook z'n frituur afbetalen, z'n pokkedure ketels afbetalen (en na verloop van tijd vervangen), en zoveel meer andere dingen. Je mag het dus niet zo abstract bezien als jij doet. Dat doet geen enkele sector.

      Ik kan bevestigen dat een dealer echt niet veel heeft op verkoop. Bij 'mijn' dealer gaat het vaak maar om €250 op een populair model, en dat stijgt eens door tot €700 als er eens een wagen met heel veel opties en duurder prijskaartje verkocht wordt. Voor dat geld moeten ze de van verkoop, tot papierwerk, tot opkuisen van de wagen en aflevering betalen. Daar gaan ze dus inderdaad niets meer mee verdienen.

      Aan de andere kant: een fetisj om altijd de goedkoopste te zoeken heb ik toch ook niet. Ik heb een dealer die ik 1000% vertrouw, ik ga gewoon nergens anders. Als die morgen z'n uurloon met 50% optrekt, ga ik daar nog steeds gaan, omdat ik er net zo tevreden van ben. Ik vergelijk ook niet meer als ik koop, zeg gewoon welk model ik wil en er wordt prijs opgemaakt. Kan ik misschien €250 uitsparen als ik een auto koop? Misschien (ben niet zeker)... Het interesseert me niet.

      Het leven is VEEL meer dan altijd voor alles het goedkoopste zoeken, voor mij.

      '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
      '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
      '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
      '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
      '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
      '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
      '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
      '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

      '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
      '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

      Comment


      • Het wordt gewoon als maar duurder.

        15 jaar geleden had ik een VW, ik kwam toen van het "goedkope" Opel. Bij Opel was een klein onderhoud rond de 60 euro en een groot rond de 125 euro. Bij VW werd dat respectievelijk 100 en 300 euro. Tegenwoordig zou ik graag naar die "dure" VW prijzen van toen terugkeren. Zelfs bij Dacia is het tegenwoordig 140-150 voor een klein en dan ben je gelukkig omdat het zo goedkoop is (groot weet ik nog niet) en bij BMW was ik 2 jaar geleden 645 euro kwijt (ook voor klein) Binnen 3 weken staat er een onderhoud op de planning maar deze keer bij een onafhankelijke BMW specialist (auto is uit garantie) ik ben benieuwd!

        Ze zijn autorijden alsmaar duurder aan het maken, als dit zo blijft doorgaan kan de gewone man binnen 10-15 jaar zich geen fatsoenlijke auto meer veroorloven... of gaan er nog meer niet onderhouden krellen op de baan zijn. En die dood doener van de prijzen zijn verdubbeld maar uw loon is dat ook (index?)... die vlieger gaat misschien voor sommige mensen op maar helaas niet voor iedereen (ik denk voor de meerderheid) 15 jaar geleden had ik 1700-1800 euro, nu heb ik dat ook nog maar werk wel 4/5de (full time zou ik op 2000-2100 zitten - dus dat is alles behalve verdubbeld hé ;-)
        Last edited by Tigra; 09/08/2021, 12:24.

        Comment


        • Maar ook op die goedkope onderhoudsbeurten van Dacia zitten dus blijkbaar verschillen (145 vs. 285 van Bobo voor eigenlijk hetzelfde werk en beiden officiële dealer)

          Comment


          • Mijn laatste groot onderhoud op de BMW (F31 320d) was 532 euro, klein onderhoud 259 euro.
            Tegenover vroeger zijn de onderhoudsintervallen ook wel verlengd, dat moet je ook mee in acht nemen. Ik blijf nog wel even bij de officiële dealer gaan. Twee jaar terug (auto was toen 4j oud) nog beroep kunnen doen op een herstelling in coulance (verlengde goodwill garantie zeg maar), dit dankzij de onderhoudsbeurten bij de officiële dealer.

            Maar het klopt wel dat het leven duurder geworden is. Als ik 30 jaar geleden een smos kaas kocht bij De Laet aan 't centraal station in Antwerpen, dan kostte die 25 Bfr (60 cent). Mijn nettoloon was toen 28.000 Bfr (700 euro). Nu kost diezelfde smos daar 4,50 euro. Dat is dus 7,5 maal duurder. Echter, ik verdien spijtig genoeg nu geen (700x7,5) 5.250 euro netto.

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door Tigra Bekijk Berichten
              Het wordt gewoon als maar duurder.

              15 jaar geleden had ik een VW, ik kwam toen van het "goedkope" Opel. Bij Opel was een klein onderhoud rond de 60 euro en een groot rond de 125 euro. Bij VW werd dat respectievelijk 100 en 300 euro. Tegenwoordig zou ik graag naar die "dure" VW prijzen van toen terugkeren. Zelfs bij Dacia is het tegenwoordig 140-150 voor een klein en dan ben je gelukkig omdat het zo goedkoop is (groot weet ik nog niet) en bij BMW was ik 2 jaar geleden 645 euro kwijt (ook voor klein) Binnen 3 weken staat er een onderhoud op de planning maar deze keer bij een onafhankelijke BMW specialist (auto is uit garantie) ik ben benieuwd!

              Ze zijn autorijden alsmaar duurder aan het maken, als dit zo blijft doorgaan kan de gewone man binnen 10-15 jaar zich geen fatsoenlijke auto meer veroorloven... of gaan er nog meer niet onderhouden krellen op de baan zijn. En die dood doener van de prijzen zijn verdubbeld maar uw loon is dat ook (index?)... die vlieger gaat misschien voor sommige mensen op maar helaas niet voor iedereen (ik denk voor de meerderheid) 15 jaar geleden had ik 1700-1800 euro, nu heb ik dat ook nog maar werk wel 4/5de (full time zou ik op 2000-2100 zitten - dus dat is alles behalve verdubbeld hé ;-)
              Dat is wel disproportioneel weinig, zelfs al is het enkel index en nooit eens een opslag. Verdubbelen zal het niet, maar er zou toch meer bijgekomen moeten zijn op 15 jaar.


              '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
              '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
              '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
              '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
              '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
              '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
              '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
              '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

              '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
              '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door timothy Bekijk Berichten

                Dat is wel disproportioneel weinig, zelfs al is het enkel index en nooit eens een opslag. Verdubbelen zal het niet, maar er zou toch meer bijgekomen moeten zijn op 15 jaar.

                Het is ook niet meer hetzelfde werk dan 15 jaar geleden, maar een herstructurering en verhuis naar het oost blok zijn dingen die je niet zelf in de hand hebt. Nu zou ik daar ook niet aan 3400 euro per maand hebben gezeten gesteld dat het open was gebleven

                Als je dan verplicht terug op de arbeidsmarkt moet gaan zoeken naar een job, val je soms achterover hoe weinig je kan komen verdienen

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                  Mijn laatste klein onderhoud 259 euro.
                  Daar wil ik voor tekenen

                  Comment


                  • Mijn laatste klein onderhoud was rond de €125, groot rond de €400 (wel mét bougies bij). Abarth 595.

                    Van de leasing-Tipo zie ik de facturen ook passeren: groot €310, klein €160.

                    Allen bij mijn vertrouwde dealer.
                    '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
                    '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
                    '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
                    '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
                    '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
                    '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
                    '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
                    '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

                    '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
                    '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Tigra Bekijk Berichten

                      Daar wil ik voor tekenen
                      Nochtans bij een officiële dealer (Sneyers Herentals). Ik vind het raar dat het bij u zoveel kost.

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten

                        Nochtans bij een officiële dealer (Sneyers Herentals). Ik vind het raar dat het bij u zoveel kost.
                        Die zulle menne kop ni kunnen zien zekers?

                        Nu, ze gaan hem ook ni meer zien

                        (was bij Van Osch - en toen vergaten ze de frei olie ook nog eens te vervangen, kon ik 2 maanden later nog is terug)

                        Comment


                        • remVLOEISTOF!



                          '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
                          '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
                          '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
                          '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
                          '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
                          '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
                          '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
                          '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

                          '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
                          '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door timothy Bekijk Berichten
                            remVLOEISTOF!



                            't was expres

                            Comment


                            • Factuurke terug opgezocht, 't was blijkbaar "maar" 559 euro (2 jaar geleden, in m'n geheugen dacht ik altijd 645 weet niet waarom, mijn welgemeende excuses ) edit: of is dit een groot onderhoud geweest? kbegin precies wat gaten te krijgen in m'n geheugen





                              Last edited by Tigra; 09/08/2021, 13:57. Reden: at

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door timothy Bekijk Berichten

                                Het leven is VEEL meer dan altijd voor alles het goedkoopste zoeken, voor mij.
                                Inderdaad, iedereen moet zijn eigen rekening maken. Maar ik heb 8 auto's bij me thuis staan en werk hieraan uitbesteden is voor mij niet mogelijk. Voor iemand anders dan weer wel.
                                Maar goedkoopst nemen is uit ten boze (zoals ook de stukken die ik gekozen hebben zijn niet de goedkoopste, SKF lagers zijn de duurste maar ze zijn ook de referentie).

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door Tigra Bekijk Berichten
                                  Maar ook op die goedkope onderhoudsbeurten van Dacia zitten dus blijkbaar verschillen (145 vs. 285 van Bobo voor eigenlijk hetzelfde werk en beiden officiële dealer)
                                  Dat was een Renault ipv Dacia, maar een sandero 0.9 tce stopwatch geraakt hier ook niet voor 145 geserviced


                                  Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

                                  Comment


                                  • 185 € hebben wij vorig jaar voor het eerste onderhoud van de Duster 1.3 TCe betaald en nu 208 € voor het 2de.
                                    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                    Comment


                                    • Onderhoud BMW 218 50.000 km 6 jaar oud, bij ACG in Geel (onafhankelijke BMW)

                                      motorolie / filter
                                      remvloeistof
                                      algemeen nazicht
                                      2x koffie zwart

                                      188,77 euro


                                      2 jaar geleden was ik voor een soortgelijk onderhoud bij een officiële 560 euro kwijt (daar zaten dan wel bougies en een interieur filter bij, maar geen remvloeistof)

                                      4 jaar na aankoop heb ik dus waarschijnlijk de ideale onderhoudsplaats voor m'n bmw gevonden, gemoedelijk sfeertje, geen koude kak... top !

                                      Comment


                                      • Wow, dat valt mee. Zou ik dan toch opnieuw een BMW kopen? Daar moet je ook niet elk jaar mee binnen
                                        Last edited by Jocar; 31/08/2021, 11:27. Reden: schrijffout
                                        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                        Comment


                                        • BMW X3 20i G01, eerste en klein onderhoud. Rond 180EUR bij onze onafhankelijke garage waar we al jaren gaan.
                                          Ik post de factuur zodra ik ze heb.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X