Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Het grote onderhoudsprijzen-topic

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Faust Bekijk Berichten
    het vrekkige aan het hele wecare-contract zit hem in het feit dat alles dat kan kapotgaan niet in de dekking zit
    gewoon eens nalezen op www.audi.be ofzo
    Dus eigenlijk betaal je gewoonweg héél erg duur onderhoud, maar dan op voorhand. En haal je er pas voordeel uit indien je wérkelijk veel rijdt. Met onderhoudsintervallen van 30.000km en meer dus al snel vanaf minimum 60.000km/jaar en meer...

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door Stefanus Bekijk Berichten
      'k Heb het er van 't weekend met m'n schoonboer nog over gehad. Her en der zie je opnieuw een soort 'service points' opduiken. Garage's die tot voor kort deel uitmaakten van het dealernet maar, heel waarschijnlijk om wille van opgelegde merkeisen, uit de boot gevallen zijn en als onafhankelijke garagist hun diensten blijven aanbieden. Sommige zelfs met andere (verlaagde) prijzen tov vroeger (omdat ze niet meer verplicht zijn de merk-eisen en dito prijzen te factureren).

      We hadden de indruk dat er zich stillaan een scheiding is aan het opzetten, vooral dan bij de grotere merken. De echte merkdealers, consessiehouders dus, voor de fleetklanten, aan vrij dure prijzen. En de onafhankelijke 'merkspecialisten' voor de particuliere klanten...

      Misschien niet zo'n dom idee.

      Is oa ook een gevolg van het feit dat ze voor elk merk een afzonderlijke toonzaal moeten hebben die dan ook nog eens aan de eisen van het merk voldoet. Heb me laten vertellen door mijn vroegere VW-garagist dat D'Ieteren zei hoe ze hun wagens moesten zetten in de toonzaal .
      Diegenen die enkel nog VW verkopen hebben nu een 'Audi service'-bord aan hun gevel hangen. Als een klant een Audi wil bestellen, moet de dealer die aankopen via een collega die wel Audi verkoopt...

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door Stefanus Bekijk Berichten
        We hadden de indruk dat er zich stillaan een scheiding is aan het opzetten, vooral dan bij de grotere merken. De echte merkdealers, consessiehouders dus, voor de fleetklanten, aan vrij dure prijzen. En de onafhankelijke 'merkspecialisten' voor de particuliere klanten...
        het is geen indruk het is gewoon zo
        in een poging de diverse nationale wetgevingen te unificeren is er een Europees initiatief geweest om een eenheidswetgeving met betrekking tot concessie-overeenkomsten in te voeren
        op zich lovenswaardig, zij het dat de wetgeving de macht nogal eenzijdig bij de concessie-gever (lees het automerk) legt, en als gevolg daarvan de voorwaarden waaraan een concessionaris moet voldoen vele malen verstrengd zijn over de laatste jaren

        hier in mijn streek bemerk ik dat -nochtans grote en sterke- garages, gewoon hun concessie kwijtgeraken en indien zij niet direct een nieuw merk erbij kunnen nemen, ze gewoon verderdoen als onafhankelijk verdeler, zo is garage filieux bijvoorbeeld haar seat-concessie kwijtgeraakt aan de vernieuwde topmotors, die nu een monopolie in de streek hebben

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door Faust Bekijk Berichten
          het is geen indruk het is gewoon zo
          in een poging de diverse nationale wetgevingen te unificeren is er een Europees initiatief geweest om een eenheidswetgeving met betrekking tot concessie-overeenkomsten in te voeren
          op zich lovenswaardig, zij het dat de wetgeving de macht nogal eenzijdig bij de concessie-gever (lees het automerk) legt, en als gevolg daarvan de voorwaarden waaraan een concessionaris moet voldoen vele malen verstrengd zijn over de laatste jaren

          hier in mijn streek bemerk ik dat -nochtans grote en sterke- garages, gewoon hun concessie kwijtgeraken en indien zij niet direct een nieuw merk erbij kunnen nemen, ze gewoon verderdoen als onafhankelijk verdeler, zo is garage filieux bijvoorbeeld haar seat-concessie kwijtgeraakt aan de vernieuwde topmotors, die nu een monopolie in de streek hebben

          Als dat de prijzen kan beïnvloeden in positieve zin voor de eindklant, ik dus, heb ik daar weinig problemen mee. De prijzen die vele, vaak grote, garage's de laatste jaren durven rekenen zijn gericht naar de fleet-markt.

          Mooi voorbeeld is die 300 euro voor 'controle' van hierboven. 300 euro, alsjeblief, daar komen praktisch al m'n gasten een volle week voor werken!

          Dus als de zogenaamde 'merkspecialisten' (de afgehaakte ex-consessiehouders dus) meer particuliere klanten kunnen aantrekken, is dat mooi.

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door Stefanus Bekijk Berichten
            En haal je er pas voordeel uit indien je wérkelijk veel rijdt.
            Je haalt het er maar uit als je als een rund gaat rijden, met een zeer snelle slijtage van allerlei onderdelen tot gevolg. De meeste particuliere klanten dragen tot wel wat zorg voor hun wagen, dus die vallen al uit de boot. Tenzij misschien die klanten die regelmatig een circuitdagje meepikken en op die manier remschijven, remblokken en olie aan de lopende band erdoor draaien.
            BMW E46 318d '05

            VW Touran Highline 1.6 TDI Bluemotion '13

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door Stefanus Bekijk Berichten
              Dus als de zogenaamde 'merkspecialisten' (de afgehaakte ex-consessiehouders dus) meer particuliere klanten kunnen aantrekken, is dat mooi.
              toch zie ik ze meer en meer verdwijnen in de toekomst
              vermits de nieuwere wagens allemaal op onderhoud moeten bij een computer die hun chip leest, ipv vroeger bij een mechanieker, zullen de onafhankelijken de investeringen niet kunnen blijven doen om steeds die modernste machines te hebben...

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door Faust Bekijk Berichten
                toch zie ik ze meer en meer verdwijnen in de toekomst
                vermits de nieuwere wagens allemaal op onderhoud moeten bij een computer die hun chip leest, ipv vroeger bij een mechanieker, zullen de onafhankelijken de investeringen niet kunnen blijven doen om steeds die modernste machines te hebben...
                Na een 2-tal jaar is die "software" ook beschikbaar bij de "onafhankelijken". Laat het nu net een feit zijn dat steeds minder nieuwe wagens verkocht worden aan particulieren. En op die manier is het cirkeltje terug rond.
                BMW E46 318d '05

                VW Touran Highline 1.6 TDI Bluemotion '13

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door Caesar2 Bekijk Berichten
                  Na een 2-tal jaar is die "software" ook beschikbaar bij de "onafhankelijken". Laat het nu net een feit zijn dat steeds minder nieuwe wagens verkocht worden aan particulieren. En op die manier is het cirkeltje terug rond.
                  dus eigenlijk zeg je: onder garantie naar de merkenboer en buiten garantie naar een onafhankelijke dealer
                  met als gevolg dat de merkenboer nog minder graag de particuliere klant gaat ontvangen... en ook 300 euro gaat beginnen aanrekenen om naar een band te kijken 'want ik verdien er anders niets aan'

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Faust Bekijk Berichten
                    dus eigenlijk zeg je: onder garantie naar de merkenboer en buiten garantie naar een onafhankelijke dealer
                    met als gevolg dat de merkenboer nog minder graag de particuliere klant gaat ontvangen... en ook 300 euro gaat beginnen aanrekenen om naar een band te kijken 'want ik verdien er anders niets aan'
                    Nee, ik bedoel dat steeds minder particuliere klanten naar die merkenboer zullen gaan, net omdat er minder nieuwe wagens verkocht worden aan particulieren. Voor 't onderhoud van die (al dan niet jonge) tweedehandswagens is het dan geen probleem meer, omdat veel "onafhankelijken" ondertussen de merkspecifieke software zelf ter beschikking hebben. Ik ben dus ook van mening dat de echte merkdealers zich steeds meer en bijna uitsluitend nog zullen richten op de fleetverkoop, terwijl de "gespecialiseerde onafhankelijken" zich zullen concentreren op jonge tweedehandswagens voor particulieren, die ook in die garage onderhouden kunnen worden.
                    BMW E46 318d '05

                    VW Touran Highline 1.6 TDI Bluemotion '13

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Faust Bekijk Berichten
                      dus eigenlijk zeg je: onder garantie naar de merkenboer en buiten garantie naar een onafhankelijke dealer
                      met als gevolg dat de merkenboer nog minder graag de particuliere klant gaat ontvangen... en ook 300 euro gaat beginnen aanrekenen om naar een band te kijken 'want ik verdien er anders niets aan'
                      Ik zie weinig verschil met veel huidige situatie's hoor. Nooit het artikel over 'kloteklanten' gelezen in de Humo? De definitie van een 'kloteklant' vanuit het oogpunt van de handelaar: iemand met mijn geld in zijn zakken.

                      Dat is vandaag spijtig genoeg al vaak bittere werkelijkheid bij vele 'grotere merken'. Kijk naar Xit, die pas na veel aandringen een rechtzetting heeft gekregen bij z'n BMW-dealer.

                      Door het steeds toenemende aandeel fleetklanten gaan garagisten zich daarop concentreren. En daar is op zich niets mis mee, als ze meer kunnen verdienen moeten ze dat ook doen. Maar de particuliere klant wordt daar stillaan wel de dupe van. Want hij moet fleetprijzen betalen, die doorgaans wel iets hoger liggen.
                      De garagisten zien immers veel liever een fleetklant passeren dan een particuliere. Ten eerste vernieuwt die eerste sneller z'n wagen, komt 'ie niet klagen over de factuur, wil 'ie niet op de mechanicien z'n vingers kijken en ga zo maar door...

                      Dan liever een onafhankelijke merkspecialist die zich met plezier op 't onderhoud van u kar gooit & een consessiehouder die zich met toewijding op z'n fleetklanten kan werpen.

                      Wat, tenslotte, die uitleesapparatuur en software betreft...dat is allemaal het probleem niet hoor. Ik ken een onafhankelijke garagist nabij Groot Bijgaarden die voor alles wat PSA-electronica betreft bij een officiele Citroën-boer in de buurt terecht kan. Die onafhankelijke betaalt die Citroën kerel maandelijks een kleinigheid en na de werkuren kan hij gebruik maken van de officiele PSA-apparatuur. Onder het motto beter een goede buur dan een verre vriend, waarschijnlijk.
                      Last edited by ; 27/11/2007, 15:51.

                      Comment


                      • Ik vermoed dat een garagist meer kan verdienen aan een particuliere klant maar een grote zekerheid van inkomen heeft met een fleetklant, nee?

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Faust Bekijk Berichten
                          Ik vermoed dat een garagist meer kan verdienen aan een particuliere klant maar een grote zekerheid van inkomen heeft met een fleetklant, nee?
                          Meer verdienen aan een particuliere klant...ik zou net denken van niet.

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door Stefanus Bekijk Berichten
                            Meer verdienen aan een particuliere klant...ik zou net denken van niet.
                            leasemaatschappijen hebben toch een onderhoudscontract lopen met de dealer dat op het scherp van de snede is genegocieerd, vermits zij het risico op onvoorziene kosten maximaal moeten beperken, ze hebben het voordeel dat ze een hele vloot moeten laten onderhouden hé
                            Een particulier daarentegen is maar alleen en ondergaat de tarieven die de dealer oplegt, m.i. met grotere winstmarges

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door Faust Bekijk Berichten
                              leasemaatschappijen hebben toch een onderhoudscontract lopen met de dealer dat op het scherp van de snede is genegocieerd, vermits zij het risico op onvoorziene kosten maximaal moeten beperken, ze hebben het voordeel dat ze een hele vloot moeten laten onderhouden hé
                              Een particulier daarentegen is maar alleen en ondergaat de tarieven die de dealer oplegt, m.i. met grotere winstmarges
                              Een particulier brengt z'n wagen binnen, wil direct weten wat alles kost, wil eerst getelefoneerd worden wanneer er dure onderdelen moeten vervangen worden, wil niet altijd BTW betalen, wil vaak op de mecanicien z'n vingers staan kijken, wil gratis vervangwagen, wil uitleg krijgen over z'n factuur...

                              Een leaseklant brengt 's ochtends binnen en komt die 's avonds afhalen. Als er een lichtje gaat flikkeren rijdt de leaseklant naar de dealer en die moet 't maar oplossen. Dat wordt ook allemaal gefactureerd.

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Stefanus Bekijk Berichten
                                Meer verdienen aan een particuliere klant...ik zou net denken van niet.
                                In de verkoop verdienen ze aan een leaseklant alleszins bijna niks, die leasemaatschappijen hebben ontzettend scherpe tarieven. Ik weet nog dat ik mijn lease-scenic bestelde bij een garagist die ik al langer kende, hij vertrouwde mij toe dat hij 200 euro verdiende op de verkoop van een wagen van 20000 euro
                                Openbaar vervoer: brengt u van een plaats waar je niet was naar een plaats waar je niet moet zijn, op een moment dat het u niet uitkomt

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door elio Bekijk Berichten
                                  In de verkoop verdienen ze aan een leaseklant alleszins bijna niks, die leasemaatschappijen hebben ontzettend scherpe tarieven. Ik weet nog dat ik mijn lease-scenic bestelde bij een garagist die ik al langer kende, hij vertrouwde mij toe dat hij 200 euro verdiende op de verkoop van een wagen van 20000 euro
                                  Bij 'n particuliere klant is 't niet veel meer hoor

                                  Comment


                                  • Groot onderhoud Fiat 126 €330

                                    Comment


                                    • Klein onderhoud van mijn pa zijn Mondeo: 114 euro. Bij Hasselt Motor (officiëel Ford-dealer). In januari moet ik daar ook met mijne gaan. Ben es benieuwd wat het voor mij gaat kosten.
                                      http://www.autoforum.be/showthread.php?t=51201

                                      Comment


                                      • Twee weken geleden de 90 binnen gedaan voor een klein onderhoud. 123€ - officiële dealer.

                                        Comment


                                        • Voorste remblokken MINI Cooper Cabrio.

                                          €62,00 excl. BTW

                                          €45,01 incl. BTW en korting

                                          Weer goed voor de volgende 30.000km

                                          Comment

                                          Working...
                                          X