Oorspronkelijk geplaatst door Faust
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Het grote onderhoudsprijzen-topic
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door Stefanus Bekijk Berichten'k Heb het er van 't weekend met m'n schoonboer nog over gehad. Her en der zie je opnieuw een soort 'service points' opduiken. Garage's die tot voor kort deel uitmaakten van het dealernet maar, heel waarschijnlijk om wille van opgelegde merkeisen, uit de boot gevallen zijn en als onafhankelijke garagist hun diensten blijven aanbieden. Sommige zelfs met andere (verlaagde) prijzen tov vroeger (omdat ze niet meer verplicht zijn de merk-eisen en dito prijzen te factureren).
We hadden de indruk dat er zich stillaan een scheiding is aan het opzetten, vooral dan bij de grotere merken. De echte merkdealers, consessiehouders dus, voor de fleetklanten, aan vrij dure prijzen. En de onafhankelijke 'merkspecialisten' voor de particuliere klanten...
Misschien niet zo'n dom idee.
Is oa ook een gevolg van het feit dat ze voor elk merk een afzonderlijke toonzaal moeten hebben die dan ook nog eens aan de eisen van het merk voldoet. Heb me laten vertellen door mijn vroegere VW-garagist dat D'Ieteren zei hoe ze hun wagens moesten zetten in de toonzaal .
Diegenen die enkel nog VW verkopen hebben nu een 'Audi service'-bord aan hun gevel hangen. Als een klant een Audi wil bestellen, moet de dealer die aankopen via een collega die wel Audi verkoopt...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Stefanus Bekijk BerichtenWe hadden de indruk dat er zich stillaan een scheiding is aan het opzetten, vooral dan bij de grotere merken. De echte merkdealers, consessiehouders dus, voor de fleetklanten, aan vrij dure prijzen. En de onafhankelijke 'merkspecialisten' voor de particuliere klanten...
in een poging de diverse nationale wetgevingen te unificeren is er een Europees initiatief geweest om een eenheidswetgeving met betrekking tot concessie-overeenkomsten in te voeren
op zich lovenswaardig, zij het dat de wetgeving de macht nogal eenzijdig bij de concessie-gever (lees het automerk) legt, en als gevolg daarvan de voorwaarden waaraan een concessionaris moet voldoen vele malen verstrengd zijn over de laatste jaren
hier in mijn streek bemerk ik dat -nochtans grote en sterke- garages, gewoon hun concessie kwijtgeraken en indien zij niet direct een nieuw merk erbij kunnen nemen, ze gewoon verderdoen als onafhankelijk verdeler, zo is garage filieux bijvoorbeeld haar seat-concessie kwijtgeraakt aan de vernieuwde topmotors, die nu een monopolie in de streek hebben
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Faust Bekijk Berichtenhet is geen indruk het is gewoon zo
in een poging de diverse nationale wetgevingen te unificeren is er een Europees initiatief geweest om een eenheidswetgeving met betrekking tot concessie-overeenkomsten in te voeren
op zich lovenswaardig, zij het dat de wetgeving de macht nogal eenzijdig bij de concessie-gever (lees het automerk) legt, en als gevolg daarvan de voorwaarden waaraan een concessionaris moet voldoen vele malen verstrengd zijn over de laatste jaren
hier in mijn streek bemerk ik dat -nochtans grote en sterke- garages, gewoon hun concessie kwijtgeraken en indien zij niet direct een nieuw merk erbij kunnen nemen, ze gewoon verderdoen als onafhankelijk verdeler, zo is garage filieux bijvoorbeeld haar seat-concessie kwijtgeraakt aan de vernieuwde topmotors, die nu een monopolie in de streek hebben
Als dat de prijzen kan beïnvloeden in positieve zin voor de eindklant, ik dus, heb ik daar weinig problemen mee. De prijzen die vele, vaak grote, garage's de laatste jaren durven rekenen zijn gericht naar de fleet-markt.
Mooi voorbeeld is die 300 euro voor 'controle' van hierboven. 300 euro, alsjeblief, daar komen praktisch al m'n gasten een volle week voor werken!
Dus als de zogenaamde 'merkspecialisten' (de afgehaakte ex-consessiehouders dus) meer particuliere klanten kunnen aantrekken, is dat mooi.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Stefanus Bekijk BerichtenEn haal je er pas voordeel uit indien je wérkelijk veel rijdt.BMW E46 318d '05
VW Touran Highline 1.6 TDI Bluemotion '13
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Stefanus Bekijk BerichtenDus als de zogenaamde 'merkspecialisten' (de afgehaakte ex-consessiehouders dus) meer particuliere klanten kunnen aantrekken, is dat mooi.
vermits de nieuwere wagens allemaal op onderhoud moeten bij een computer die hun chip leest, ipv vroeger bij een mechanieker, zullen de onafhankelijken de investeringen niet kunnen blijven doen om steeds die modernste machines te hebben...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Faust Bekijk Berichtentoch zie ik ze meer en meer verdwijnen in de toekomst
vermits de nieuwere wagens allemaal op onderhoud moeten bij een computer die hun chip leest, ipv vroeger bij een mechanieker, zullen de onafhankelijken de investeringen niet kunnen blijven doen om steeds die modernste machines te hebben...BMW E46 318d '05
VW Touran Highline 1.6 TDI Bluemotion '13
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Caesar2 Bekijk BerichtenNa een 2-tal jaar is die "software" ook beschikbaar bij de "onafhankelijken". Laat het nu net een feit zijn dat steeds minder nieuwe wagens verkocht worden aan particulieren. En op die manier is het cirkeltje terug rond.
met als gevolg dat de merkenboer nog minder graag de particuliere klant gaat ontvangen... en ook 300 euro gaat beginnen aanrekenen om naar een band te kijken 'want ik verdien er anders niets aan'
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Faust Bekijk Berichtendus eigenlijk zeg je: onder garantie naar de merkenboer en buiten garantie naar een onafhankelijke dealer
met als gevolg dat de merkenboer nog minder graag de particuliere klant gaat ontvangen... en ook 300 euro gaat beginnen aanrekenen om naar een band te kijken 'want ik verdien er anders niets aan'BMW E46 318d '05
VW Touran Highline 1.6 TDI Bluemotion '13
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Faust Bekijk Berichtendus eigenlijk zeg je: onder garantie naar de merkenboer en buiten garantie naar een onafhankelijke dealer
met als gevolg dat de merkenboer nog minder graag de particuliere klant gaat ontvangen... en ook 300 euro gaat beginnen aanrekenen om naar een band te kijken 'want ik verdien er anders niets aan'
Dat is vandaag spijtig genoeg al vaak bittere werkelijkheid bij vele 'grotere merken'. Kijk naar Xit, die pas na veel aandringen een rechtzetting heeft gekregen bij z'n BMW-dealer.
Door het steeds toenemende aandeel fleetklanten gaan garagisten zich daarop concentreren. En daar is op zich niets mis mee, als ze meer kunnen verdienen moeten ze dat ook doen. Maar de particuliere klant wordt daar stillaan wel de dupe van. Want hij moet fleetprijzen betalen, die doorgaans wel iets hoger liggen.
De garagisten zien immers veel liever een fleetklant passeren dan een particuliere. Ten eerste vernieuwt die eerste sneller z'n wagen, komt 'ie niet klagen over de factuur, wil 'ie niet op de mechanicien z'n vingers kijken en ga zo maar door...
Dan liever een onafhankelijke merkspecialist die zich met plezier op 't onderhoud van u kar gooit & een consessiehouder die zich met toewijding op z'n fleetklanten kan werpen.
Wat, tenslotte, die uitleesapparatuur en software betreft...dat is allemaal het probleem niet hoor. Ik ken een onafhankelijke garagist nabij Groot Bijgaarden die voor alles wat PSA-electronica betreft bij een officiele Citroën-boer in de buurt terecht kan. Die onafhankelijke betaalt die Citroën kerel maandelijks een kleinigheid en na de werkuren kan hij gebruik maken van de officiele PSA-apparatuur. Onder het motto beter een goede buur dan een verre vriend, waarschijnlijk.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Faust Bekijk BerichtenIk vermoed dat een garagist meer kan verdienen aan een particuliere klant maar een grote zekerheid van inkomen heeft met een fleetklant, nee?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Stefanus Bekijk BerichtenMeer verdienen aan een particuliere klant...ik zou net denken van niet.
Een particulier daarentegen is maar alleen en ondergaat de tarieven die de dealer oplegt, m.i. met grotere winstmarges
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Faust Bekijk Berichtenleasemaatschappijen hebben toch een onderhoudscontract lopen met de dealer dat op het scherp van de snede is genegocieerd, vermits zij het risico op onvoorziene kosten maximaal moeten beperken, ze hebben het voordeel dat ze een hele vloot moeten laten onderhouden hé
Een particulier daarentegen is maar alleen en ondergaat de tarieven die de dealer oplegt, m.i. met grotere winstmarges
Een leaseklant brengt 's ochtends binnen en komt die 's avonds afhalen. Als er een lichtje gaat flikkeren rijdt de leaseklant naar de dealer en die moet 't maar oplossen. Dat wordt ook allemaal gefactureerd.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Stefanus Bekijk BerichtenMeer verdienen aan een particuliere klant...ik zou net denken van niet.Openbaar vervoer: brengt u van een plaats waar je niet was naar een plaats waar je niet moet zijn, op een moment dat het u niet uitkomt
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door elio Bekijk BerichtenIn de verkoop verdienen ze aan een leaseklant alleszins bijna niks, die leasemaatschappijen hebben ontzettend scherpe tarieven. Ik weet nog dat ik mijn lease-scenic bestelde bij een garagist die ik al langer kende, hij vertrouwde mij toe dat hij 200 euro verdiende op de verkoop van een wagen van 20000 euro
Comment
-
Klein onderhoud van mijn pa zijn Mondeo: 114 euro. Bij Hasselt Motor (officiëel Ford-dealer). In januari moet ik daar ook met mijne gaan. Ben es benieuwd wat het voor mij gaat kosten.
Comment
Comment