Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Het grote onderhoudsprijzen-topic

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door timothy Bekijk Berichten
    Ik was ervan overtuigd dat je altijd, zelfs op een voorwieltrekker, de beste banden achteraan moet hebben.

    Omdat onderstuur voor de 'gewone mens' gemakkelijker en natuurlijker te corrigeren valt dan overstuur... (en zeker overstuur met een FWD).
    Ah, mijne garagist zegt altijd andersom. Omdat ze vooraan veel sneller slijten dan achteraan, zeker als de bochten redelijk stevig aansnijdt... Nu zijn mijn achterbanden alles behalve versleten hoor, anders had ik het niet laten doen...
    Peugeot Partner Tepee 1.6 BlueHDi ETG

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door Kartfreak Bekijk Berichten
      Ah, mijne garagist zegt altijd andersom. Omdat ze vooraan veel sneller slijten dan achteraan, zeker als de bochten redelijk stevig aansnijdt... Nu zijn mijn achterbanden alles behalve versleten hoor, anders had ik het niet laten doen...

      Pas op, mijn garage beweerde ook bij laag en bij hoog het tegendeel, tot ik hen dit meenam:



      Puntje 1.2

      En uiteraard andere vergelijkbare sites
      '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
      '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
      '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
      '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
      '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
      '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
      '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
      '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

      '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
      '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door timothy Bekijk Berichten
        Pas op, mijn garage beweerde ook bij laag en bij hoog het tegendeel, tot ik hen dit meenam:



        Puntje 1.2

        En uiteraard andere vergelijkbare sites
        Hmm, daar zit iets in. Ik denk dat het 2 verschillende discussies zijn. 1: wat is het veiligste? 2: op welke as slijten de banden het snelste?
        Ik laat de mijne gewoon liggen, maar merk een verschil in rijgedrag. Enerzijds door de uitlijning, anderzijds door het feit dat de nieuwste banden vooraan liggen.
        Peugeot Partner Tepee 1.6 BlueHDi ETG

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door Kartfreak Bekijk Berichten
          Hmm, daar zit iets in. Ik denk dat het 2 verschillende discussies zijn. 1: wat is het veiligste? 2: op welke as slijten de banden het snelste?
          Ik laat de mijne gewoon liggen, maar merk een verschil in rijgedrag. Enerzijds door de uitlijning, anderzijds door het feit dat de nieuwste banden vooraan liggen.
          Ik denk dat 99% van de chauffeurs (het gewone pendelverkeer, mensen die een auto louter als transport zien, ...) daar weinig van merken tot op de moment dat het effectief misgaat (olieplek, natte bladeren op een afrit, ...).

          Voor zulke mensen is onderstuur véél gemakkelijker te corrigeren als overstuur.

          In principe maakt dat van de as niets uit hé, tenzij je verschillende maten voor en achter hebt (zoals ik had met de BMW). Leg op je Peugeot gewoon je nieuwe achteraan waar ze bijna niet slijten, en als je voorste op zijn, de 'oude' naar voor en de nieuwe achteraan.

          Dat lijkt me het veiligste
          '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
          '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
          '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
          '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
          '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
          '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
          '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
          '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

          '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
          '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door Kartfreak Bekijk Berichten
            Hmm, daar zit iets in. Ik denk dat het 2 verschillende discussies zijn. 1: wat is het veiligste? 2: op welke as slijten de banden het snelste?
            Ik laat de mijne gewoon liggen, maar merk een verschil in rijgedrag. Enerzijds door de uitlijning, anderzijds door het feit dat de nieuwste banden vooraan liggen.
            In het geval van uw garagist en al de anderen die nieuwe banden vooraan willen steken is er maar 1 punt dat telt schijnbaar, het economische. De veiligheid zal hen worst wezen.

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door betaveloce Bekijk Berichten
              onderhoud 30.000 km voor mijn madam hare Lancia Ypsilon 1.4 16V

              afdichting 1,23 +btw
              airco treatment 25,50 +btw
              oliefilter 10,93 +btw
              luchtfilter 14,77 +btw
              pollenfilter 22,35 +btw
              bougies 43,84 +btw
              clips 5,6 +btw
              batterijtje afstandsbediening 2,70 +btw
              recupel 0,21 +btw
              Elf Solaris MSX 5W30 56,88 euro +btw
              uurloon 236 +btw

              totaal 516,61 euro
              wtf, 236euro excl btw aan werkuren? hoelang zijn die bezig geweest zeg...
              mijn officiele garage rekent 50euro excl btw/uur. dus maw zijn die bijna 5uur bezig geweest (of rekenen ze torenhoge werkuren aan)
              heb voor hetzelfde zonder batterij, clips net geen 200euro betaald... (+gratis vervangwagen)
              Last edited by ; 28/08/2012, 23:06.

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door JeVeE Bekijk Berichten
                wtf, 236euro excl btw aan werkuren? hoelang zijn die bezig geweest zeg...
                mijn officiele garage rekent 50euro excl btw/uur. dus maw zijn die bijna 5uur bezig geweest (of rekenen ze torenhoge werkuren aan)
                heb voor hetzelfde zonder batterij, clips net geen 200euro betaald... (+gratis vervangwagen)
                is ondertussen uitgeklaard hoor
                Ze hebben meer uitgevoerd dan alleen het onderhoud, maar dat stond niet uitdrukkelijk apart vermeld.
                Uurloon is trouwens 59 euro per uur excl btw
                sigpic*Lancia Beta Spider *Lancia Beta HPE 2.0 i.e. *Lancia Delta Integrale 8V *Lancia Ypsilon 1.4 16V Platino

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door betaveloce Bekijk Berichten
                  Uurloon is trouwens 59 euro per uur excl btw
                  WTF... ik hoop dat daar een lapdance bij inbegrepen is terwijl je van je koffie nipt tijdens het wachten.

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Kartfreak Bekijk Berichten
                    Hmm, daar zit iets in. Ik denk dat het 2 verschillende discussies zijn. 1: wat is het veiligste? 2: op welke as slijten de banden het snelste?
                    Ik laat de mijne gewoon liggen, maar merk een verschil in rijgedrag. Enerzijds door de uitlijning, anderzijds door het feit dat de nieuwste banden vooraan liggen.
                    Voor trekkers,is het idd erg belangrijk voor achterbanden goed te hebben (voor het uitbreken inderdaad)
                    Ik persoonlijk dacht vroeger ook voorbanden,maar het tegendeel is waar.
                    Maar sinds mijn aquaplanning met mijn eerste wagen (wijten aan de achterbanden 9/10) gaan de banden er altijd meer dan optijd af.
                    Ik wacht niet tot mijn indicator op de band gelijk staat,vanaf ik het profiel wat te ondiep vindt,er af.
                    Op veiligheid mag gewoon niet bespaard worden (geld ook voor remmen oid)

                    Comment


                    • Ik heb vandaag mijn voorbanden laten vervangen vooraan.
                      Achteraan heb ik nog nieuwe ( <10.000km) banden steken van bridgestone.
                      Vooraan heb ik vandaag continental sportcontact 5 banden laten steken. wat een verschil in grip en rolgeluid

                      koste me € 300 voor de 2 incl plaatsing

                      Morgen naar de carrossier voor een blut uit te laten deuken + motorkap te laten afstellen.
                      Last edited by kefkie; 30/08/2012, 20:41.
                      BMW X5 45e

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door bjorncoupe Bekijk Berichten
                        Maar sinds mijn aquaplanning met mijn eerste wagen (wijten aan de achterbanden 9/10) gaan de banden er altijd meer dan optijd af.
                        Ik wacht niet tot mijn indicator op de band gelijk staat,vanaf ik het profiel wat te ondiep vindt,er af.
                        Op veiligheid mag gewoon niet bespaard worden (geld ook voor remmen oid)
                        same here, ik ga nooit tot op de indicator, altijd een goeie mm erboven.
                        ik geef ze dan door aan ne maat die op circuit gaat driften...

                        Comment


                        • ik leg de beste banden ALTIJD vooraan. dat excuus dat je achter banden wegschuiven op nat weer is 1 enkel voorbeeld.
                          bij een voortrekker zitten je aangedreven wielen vooraan, je beste remkracht zit vooraan, en je stuur zit vooraan.
                          stel je hebt de beste banden achterin. je neemt een bocht op snelheid op nat weer. de voorwielen schuiven weg, achterste hebben grip. je hebt GEEN sturing meer, GEEN aandrijving meer en 80% van je remkracht kwijt. dat eindig op een boom of vangrail.
                          stel 2: je rijd op een rechte baan op nat weer, er loopt iemand over straat en je maakt noodstop. voorste banden schuiven door, je verliest sturing, aandrijving en 80% van je remmen.

                          je steekt de beste banden vooraan en de slechtere achteraan: er loop iemand over die natte rechte straat, je maakt noodstop, en je kan stoppen, ontwijken, ... al wat je wil.
                          je neemt nu op snelheid een bocht op nat wegdek, je achterste schuift weg (DOMME KLOOT, ge rijd te rap !!!!!), je kan nog steeds sturen, remmen, gasgeven. als je iets gasgeeft, verplaatst het gewicht van de auto zich op de achterwielen, hersteld grip en rijd door. wat doen de mensen: ze gaan vol op de rem want ze schuiven, voorwielen blokkeren mee en daar gaan ze.

                          voor dat ene puntje dat je achterste vroeger wegschuiven dan de voorste, gaan mensen de beste banden achteraan steken. ge moet maar zo rap niet rijden op nat weer dan. voor alle andere situaties wil ik de beste banden vooraan hebben.

                          Comment


                          • De beste banden liggen altijd achteraan. als ge gripverlies hebt op de voorbanden, hebde pech en blijfde rechtdoor. als u slechtere banden vanachter liggen en ge krijgt gripverlies daar wilt de achterkant u inhalen, en de meeste "gewone" mensen weten niet hoe daar op te reageren.

                            alleja zo heb ik het toch geleerd op verschillende slipcursussen.
                            BMW X5 45e

                            Comment


                            • Is zo een slipcursus waardevol? Ben nog op zoek naar een cadeau voor men 21ste.

                              Comment


                              • Ik ben mogelijks van plan om een 335i 2de hands te kopen. (rond de 100 000km). Mijn vraag is of dit in onderhoud veel duurder is dan pakt een 318. Zoja, met factor kan ik dan ongeveer rekenen ?
                                Hoeveel km zou je gemiddeld met een 335 kunnen doen zonder echt zware kosten te hebben ? Als ik weet dan zo'n motor dood is op 220 000km is het niet interessant om iets te kopen met 140 000km natuurlijk.

                                Thnx!

                                Comment


                                • ik rij dan ook al 10jaar met een ford capri. daar leert ge vanzelf wel wat te doen als het gat uitbreekt. men eerste was een 2.0 4cyl, men laatste is een 3.0V6.
                                  1 stuurfout wordt direct afgestraft met zo een auto.

                                  de meningen zullen altijd verdeeld blijven. bij het ene voorval is het beter de beste vooraan te hebben, bij het andere beter de beste achteraan. als ik er aan denk, wissel ik normaal elke 10 000km de voor en achterbanden eens. en als je voorzichtig rijd, dan blijven ALLE4 de banden op het wegdek draaien.

                                  zo af en toe op een leeg nat rond punt eens het varken uithangen en te hard rijden leert je vanzelf hoe je moet handelen als de auto slipt. k zou dringend nog eens wat onnozel moeten gaan rijden om de rijervaringen weer wat op te doen. zo een slipcursus lijkt mij ook wel eens wat

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door Realiks Bekijk Berichten
                                    Is zo een slipcursus waardevol? Ben nog op zoek naar een cadeau voor men 21ste.
                                    Absoluut! Ik heb al op 6 jaar tijd 3 keer cursus gevolgd, kwestie van op te frissen.

                                    Comment


                                    • Net terug van een groot onderhoud met mijn 318iS. amai twas nen gepeperden zeker keer :o

                                      Achterste remschrijven moesten vervangen worden, roulementen, vering, redelijk veel van mijn handrem moest vervangen worden en de gebruikelijke dingen zeker bij een groot onderhoud. Totale kost €730
                                      Chance dat het niet ieder jaar van dat is..

                                      Comment


                                      • Groot onderhoud Polo 9N3 1.9 TDI 240.000km

                                        Olie, een aantal filters (waaronder ene van +- 35 euro) en de sokkel van een achterlicht wat aan vervanging toe was.
                                        Alles samen juist geen 300 euro.
                                        Database error.
                                        The database has encountered a problem.

                                        Comment


                                        • Bij een DSG-6 moet de bak olie om de 60.000 km vervangen worden.

                                          Bij de dsg dokter in Nederland kost dat 177 euro volgens hun site
                                          Bak olie verversen + nieuw oliefilter + DSG Check
                                          en bij VAG techniek Nederland 190 euro:
                                          DSG versnellingsbak onderhoudsbeurt (oliewissel en vervangen oliefilter)

                                          Heeft er iemand dat lokaal recent laten doen, en zo ja: waar was dat en wat betaalde je hiervoor?



                                          Comment

                                          Working...
                                          X