Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Het grote onderhoudsprijzen-topic

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door beemer_m3 Bekijk Berichten
    Het eerste getal met de letter W: hoe lager het getal, des te dunner is de olie bij lage temperaturen (van belang bij koude starts). De meest voorkomende zijn: 0W, 5W, 10W, 15W, 20W.

    Het tweede getal na de letter W: hoe hoger het getal des te dikker de olie blijft bij hoge motortemperaturen (van belang in de zomer). De meest gebruikte zijn: 30, 40, 50.

    In mijn motor kan 5,2 liter
    Oei, nu dacht ik dat er maar 1 liter in elke motor moest :p (heb nog veel te leren!)

    Hoe dunner de olie bij koude start hoe beter?
    En hoe dikker de olie bij hoge temperaturen hoe beter?
    2016 Skoda Superb Combi 1.6TDI - 120pk - DSG
    2015 Skoda Octavia Combi 1.6TDI - 105pk
    2014 Volkswagen GOLF 7 1.6TDI - 105pk

    2007 BMW E91 318d - 122pk

    Bekijk
    dit eens als je wil : (Opmerkingen, tips, ... zijn steeds welkom!!)
    http://www.flickr.com/photos/106296179@N03/

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door Brebelco Bekijk Berichten
      Oei, nu dacht ik dat er maar 1 liter in elke motor moest :p (heb nog veel te leren!)

      Hoe dunner de olie bij koude start hoe beter?
      En hoe dikker de olie bij hoge temperaturen hoe beter?
      Een woordje uitleg met als vb 5W30. Het eerste deel van het cijfer, 5W (W = Winter), is getest bij een koudere omgeving. Het cijfer erachter, nl. 30, is getest bij een temperatuur van 100°. Dit komt ongeveer in de buurt van de temperatuur die een motor heeft als hij opgewarmd is.
      Hoe lager uw "W-cijfer", hoe dunner uw olie, dus hoe sneller ze gaat vloeien door uw motor, wat positief is, als hij nog koud staat. En die mag dan dus zeker nog niet te dik zijn.
      Het cijfer na de W, hier dus 30, heeft dan dus te maken met de dikte van uw olie. Meestal, hoe dikker uw motorolie, hoe beter het gaat smeren en een film leggen tussen bewegende onderdelen.
      Echter hangt het allemaal van motor tot motor af, daarmee dat je gewoon best de olie gebruikt die de fabrikant opgeeft

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door beemer_m3 Bekijk Berichten
        Een woordje uitleg met als vb 5W30. Het eerste deel van het cijfer, 5W (W = Winter), is getest bij een koudere omgeving. Het cijfer erachter, nl. 30, is getest bij een temperatuur van 100°. Dit komt ongeveer in de buurt van de temperatuur die een motor heeft als hij opgewarmd is.
        Hoe lager uw "W-cijfer", hoe dunner uw olie, dus hoe sneller ze gaat vloeien door uw motor, wat positief is, als hij nog koud staat. En die mag dan dus zeker nog niet te dik zijn.
        Het cijfer na de W, hier dus 30, heeft dan dus te maken met de dikte van uw olie. Meestal, hoe dikker uw motorolie, hoe beter het gaat smeren en een film leggen tussen bewegende onderdelen.
        Echter hangt het allemaal van motor tot motor af, daarmee dat je gewoon best de olie gebruikt die de fabrikant opgeeft
        Weer iets bijgeleerd!
        Bedankt!
        2016 Skoda Superb Combi 1.6TDI - 120pk - DSG
        2015 Skoda Octavia Combi 1.6TDI - 105pk
        2014 Volkswagen GOLF 7 1.6TDI - 105pk

        2007 BMW E91 318d - 122pk

        Bekijk
        dit eens als je wil : (Opmerkingen, tips, ... zijn steeds welkom!!)
        http://www.flickr.com/photos/106296179@N03/

        Comment


        • Mijn schoonzuster betaalt bij de VW dealer in herk-de-stad een stevige 480€ voor een groot onderhoud. Enkel olie en filters plus 45€ voor nazicht om naar de keuring te gaan. Wegens haar laatste dagen voor de bevalling ga ik gisteren met haar auto naar de keuring. Krijg ik de opmerking dat haar middelste remlicht niet werkt. Geen punt voor afkeuring, maar toch... Wat heeft de garage dan nagezien om die 45€ te durven vragen?
          www.peugeotforum.be

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door beemer_m3 Bekijk Berichten
            Een woordje uitleg met als vb 5W30. Het eerste deel van het cijfer, 5W (W = Winter), is getest bij een koudere omgeving. Het cijfer erachter, nl. 30, is getest bij een temperatuur van 100°. Dit komt ongeveer in de buurt van de temperatuur die een motor heeft als hij opgewarmd is.
            Hoe lager uw "W-cijfer", hoe dunner uw olie, dus hoe sneller ze gaat vloeien door uw motor, wat positief is, als hij nog koud staat. En die mag dan dus zeker nog niet te dik zijn.
            Het cijfer na de W, hier dus 30, heeft dan dus te maken met de dikte van uw olie. Meestal, hoe dikker uw motorolie, hoe beter het gaat smeren en een film leggen tussen bewegende onderdelen.
            Echter hangt het allemaal van motor tot motor af, daarmee dat je gewoon best de olie gebruikt die de fabrikant opgeeft
            Kleine aanvulling. 5W stelt de viscositeit op lage temperatuur voor. Vroeger was 5W een apart olie type voor in de winter om dus goed een koud start te kunnen uitvoeren. Vandaag zijn alle oliën multigrades die eigenschappen van 2 types olie combineren (dat wilt niet zeggen dat er 5W en 30 in een 5W30 zit). Die 30 is een type zomer olie die op hoge temperatuur een zekere, vrij lage viscositeit heeft. Een 60 bijvoorbeeld gaat dikker zijn op hoge temperatuur. De 5W30 combineert de eigenschappen op lage temperatuur van een 5W met de eigenschappen van een 30 op hoge temperatuur en blijft daar tussen constanter. Een 5W zou bij hoge temperatuur bijvoorbeeld heel dun worden wat niet goed is voor de motor.

            Comment


            • dubbel

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
                Mijn schoonzuster betaalt bij de VW dealer in herk-de-stad een stevige 480€ voor een groot onderhoud. Enkel olie en filters plus 45€ voor nazicht om naar de keuring te gaan. Wegens haar laatste dagen voor de bevalling ga ik gisteren met haar auto naar de keuring. Krijg ik de opmerking dat haar middelste remlicht niet werkt. Geen punt voor afkeuring, maar toch... Wat heeft de garage dan nagezien om die 45€ te durven vragen?
                Welke auto is dat, naft of diesel?
                2008 VW polo 1.4tdi Trendline: Sold

                1990 VW Golf MK2 CL 1.3: Sold

                2010 Vw polo 1.6CRTDI: Sold

                2011 VW Scirocco 2.0TDI met exclusieve sjoemelsoftware!

                Comment


                • Waar kan ik mijn Volvo s40 bj 2004 voor grote onderhoud brengen in Brugge? Ik wil niet meer naar volvo garage Automobilia, St Andries, ben daar helemaal niet tevreden.

                  bedankt

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door IbifaHo Bekijk Berichten
                    Welke auto is dat, naft of diesel?

                    niet meer gezien... het is een diesel

                    ik betaal meer als de helft minder en er zaten bij mij dan nog achterste remblokken bij en ik heb ook een diesel
                    www.peugeotforum.be

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
                      Mijn schoonzuster betaalt bij de VW dealer in herk-de-stad een stevige 480€ voor een groot onderhoud. Enkel olie en filters plus 45€ voor nazicht om naar de keuring te gaan. Wegens haar laatste dagen voor de bevalling ga ik gisteren met haar auto naar de keuring. Krijg ik de opmerking dat haar middelste remlicht niet werkt. Geen punt voor afkeuring, maar toch... Wat heeft de garage dan nagezien om die 45€ te durven vragen?
                      Garage Haesen laat hier toch wel een steekje vallen. Voor 480 euro mag je de perfectie verwachten.

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
                        Geen punt voor afkeuring, maar toch... Wat heeft de garage dan nagezien om die 45€ te durven vragen?
                        Kan het niet zijn dat dat remlicht stuk is gegaan tussen de controle in de garage en de autokeuring zelf ??

                        Als ik naar de keuring rij dan test ik zelf ff uit of alle lichten werken..........zo vermijd je een mogelijke 2e keuring.

                        Heb al verschillende keren gelezen dat die kerels van de keuring soms aan hun quota moeten komen : -tig keer herkeuringen/dag om dat die zaak daar ook winst moet maken hé .
                        Meestal zijn het dan de afstellingen aan je lichten die minimaal afwijken en waar ze je voor laten terugkomen.....

                        OT : Opel Corsa C 1.4 benzine , automaat , bj 2001 groot nazicht : 290 € + 40 € Opel-assistance = 330 €
                        (meer moet dat niet worden ! )

                        Tijdens dat onderhoud nog een telefoontje gekregen dat de accu zo goed als "heen" was en de vriendelijke vraag om deze gelijk te vervangen afgeslagen vermits de prijs hiervan buiten proportie was : 192.70 € !!
                        Heb 1 week later voor 80€ een nieuwe laten plaatsen bij ACA in Merksem .

                        Comment


                        • 't zijn leds, dus toeval dat die allemaal ineens kapot gaan?

                          ze hebben het trouwens zelf toegegeven aan de telefoon, maar van een tegenvoorstel (maak het dan zonder extra kosten) wou men niet horen...
                          www.peugeotforum.be

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door grandscenicman Bekijk Berichten
                            Als ik naar de keuring rij dan test ik zelf ff uit of alle lichten werken..........zo vermijd je een mogelijke 2e keuring.
                            En zelfs dan kan het op de rit naar de keuring nog kapot gaan... al zelf meegemaakt dat is dan om in uw broek te kakken

                            Comment


                            • Mijn E90 320d van 2007 heeft ondertussen zijn groot onderhoud gehad

                              Olie castrol 5w 30 €78,65 (5,5l)
                              Oliefilter €18,8
                              Koelvloeistof €2,15
                              Gold Formula €33,06
                              Microfilter €45,09
                              Luchtfilter €43,76
                              Ontluchtingseenheid (carterventilatie) € 49,93
                              Controle service €20
                              Lichttest € 11
                              Rem Schokdempertest €29
                              Milieu €2,98
                              Werkloon €136,5 (3,5uur)

                              Totaal 470,92 eur
                              Totaal 569,81 eur btw in

                              Vind het persoonlijk meevallen, aangezien ook carterventilatieklep is vernvangen + gold formula mengsel. Wagen had redelijk wat olieverbruik, zal nu terug iets dalen normaal gezien.

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door BDP Bekijk Berichten
                                Werkloon €136,5 (3,5uur)
                                Jouw garage werkt aan €39/uur excl. ?

                                Comment


                                • Valt tegenwoordig nog mee. Zolang er socialisten zijn zal dit niet minderen

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door Shoves Bekijk Berichten
                                    Jouw garage werkt aan €39/uur excl. ?
                                    Jeps klopt, vind dit eigenlijk vrij goedkoop. Als ik mijn factuur van de vorige garage erbij neem toch, was rond de 85 btw in

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door BDP Bekijk Berichten
                                      Jeps klopt, vind dit eigenlijk vrij goedkoop. Als ik mijn factuur van de vorige garage erbij neem toch, was rond de 85 btw in
                                      Ik vind dat gigantisch goedkoop, in mijn buurt kom ik niks tegen onder de € 55 excl.
                                      Is dat een officiële BMW dealer?

                                      Comment


                                      • Vrij goedkoop, hier is ook een BMW garage (niet officieel) die aan 40euro/ uur werkt en zéééér goed werk levert!

                                        Comment


                                        • Mijn Golf 2.0 tdi 110 van 2009 heeft deze week zijn derde Longlife servicebeurt op 80.000 km gehad bij de officiele VW dealer in Brecht Sint Job. Alhoewel ik , na het gesjoemel van zijn Kalmthoutse collega , eerst van plan was om naar de Midas te gaan dan toch maar besloten om de VW dealer een kans te geven. Volgende zaken werden uitgevoerd :Longlife olie + filter, brandstoffilter , pollenfilter en luchtfilter vervangen,remolieservice , aanpassing gemiddeld verbruik in mfa(blijkbaar nu wel gelukt , bij mijn vorige dealer bleek dat te moeilijk), longlife service en kapot lampje dimlicht links vervangen. Dit alles voor de prijs van 470 euro btw in.Over de onderhoudsbeurt ben ik best wel tevreden (vriendelijk onthaal ,enigszins normale VW prijzen ). Jammer genoeg verdween die indruk enigszins toen ik mijn wagen op de parking ging ophalen en merkte dat mijn koplamp , na een ganse namiddag in de regen , vol vocht zat. Direct mijn beklag gedaan bij iemand van de garage. De man kon alleen maar vast stellen dat zijn collega vergeten was om een afdekkapje te monteren met als gevolg een koplamp vol vocht.Maandag kan ik dus weeral terug om dat kapje te laten monteren.Ze vonden dat niet meer terug. Doodjammer dat de al bij al goede eerste indruk weer verknoeid werd door de nonchalance van een mechanieker. Volgende keer dan toch maar naar de Midas zeker ? Ik wacht nog even af tot maandag om een definitief oordeel te vellen over deze dealer. Ik verwacht op zijn minst zonder extra kosten (voor dat kapke, dat kost volgens de publieke online VW onderdelencatalogus 7 euro + btw) een kurkdroge koplamp en hun verontschuldigingen.
                                          Last edited by ; 07/02/2014, 21:49. Reden: x

                                          Comment

                                          Working...
                                          X