Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Het grote onderhoudsprijzen-topic

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk Berichten
    Je kan trouwens ook eens de berekening maken he: hoeveel spaar je uit over de jaren waarin je niet bij een officiële op onderhoud gaat. Dat zijn meestal duizenden euro's. Dan mag er al eens iets ernstigs misgaan, dan hou je er nog aan over.
    Oei da's wel heel kort door de bocht, er zijn genoeg merken met officiële dealers waarbij onderhoudsprijzen écht niet veel schelen tov onafhankelijken.


    En zoals 96gr ook al meldt: groot verschil tussen wettelijke garantie & commerciële garantie.
    Garantie blijft inderdaad behouden ondanks je je onderhoud bij een onafhankelijke garagist laat doen, op voorwaarde dat deze de voorschriften van het merk naleeft.
    En die voorwaarde daar loopt het vaak mis, want je denkt toch niet dat een onafhankelijke braaf al die voorschriften naleeft, laat staan kent?
    Dat gaat van bepaalde onderdelen/vloeistoffen te gebruiken tot specifieke checklisten op voorgeschreven wijze invullen voor het onderhoud en bij elk merk is het wat anders.

    Comment


    • Plus, die onafhankelijke hebben niet de nodige appartuur meer. Zij moeten voor bepaalde zaken naar de dealer om onderdelen in te lezen en zo. De invoerder beschermt zo zijn dealers.
      Ik herinner me bij Renault dat de accessoireriem van de dti motoren gegarandeerd brak op 60K. Brokstukken hiervan kwamen in de distributie terecht en de motor was om zeep. Nu zijn er heel wat klanten die 5 jaar nodig hebben om 60k bijeen te rijden, dus het gebeurde niet altijd tijdens de garantie. Alle klanten die in het net op onderhoud kwamen kregen een nieuwe motor indien de riem brak. Anderen kregen preventief een verbeterde versie. Nu, de klanten die buiten het net gingen hadden het vlaggen natuurlijk en kwamen dan van hun oren maken. Tja, als je de dealer noch de invoerder een euro gunt, dan is het nogal logisch dat die mensen in zo'n gevallen ook zeggen dat ge uwe plan kunt trekken. Wettelijk was dit niet afdwingbaar.
      Volgens mij zijn het de mensen die slachtoffer werden van een oneerlijke dealer die het hardste roepen. Mensen die gewoon tevreden zijn, hoor je niet. Die hebben ook weinig te vertellen. Maar als je bij de ene dealer niet tevreden bent, is het iedereen toegestaan bij een andere te gaan. Prijzen kan je perfekt op voorhand opvragen. Dat het ene merk duurder is dan het andere is ook logisch. Bij een wagen koop je in feite een totaalpakket. Maar de meesten staren zich blind op de korting, zelfs al is het maar 100 euro. Maar nadien volgt er normaal nog een lange relatie met je garage en dan kan die 100 euro wel heel erg duur uitkomen.
      Mensen die tweedehands kopen is iets anders. Je koopt tweedehands omdat de wagen die je graag wil niet in je budget valt of gewoon omdat je er het geld niet voor over hebt nieuw. Dan begrijp ik zeer goed dat ze voor onderhoud buiten het net gaan, weer omdat dit wellicht beter in het budget past. Alhoewel ik er toch niet van overtuigd ben dat je altijd goedkoper bent buiten het net. Want zoals ik al zei, veel alle merkengarages komen met hun problemen bij een dealer. Uiteraard moeten zij die dealer betalen voor de herstelling, maar rekenen ze ook een winstmarge door aan hun klanten. Meer dan genoeg gezien en dan pas is de klant echt geript. Meer dan de volle pot betaald en toch geen mogelijkheid tot coulance. Dit gaat allemaal goed tot wanneer er een defect is. Nog een paar jaar en de invoerders hebben hun dealers zodanig beschermd dat het onmogelijk wordt bepaalde zaken te resetten of in te leren. Zelfs voor het vervangen van een xenonlamp heb je tegenwoordig bij vele merken een inleerprogramma nodig. Met de nieuwe rijhulpsystemen zal het er niet op verbeteren... Algemene garages hebben volgens mij geen lange termijn toekomst meer en zullen enkel nog aan oudere wagens kunnen werken. Positief of negatief? Voor mijn mening positief. Dan kan de dealer weer eens wat verdienen en hopelijk zullen er dan minder dealers zich verlagen tot wanpraktijken.

      Comment


      • Een merk waar bij de distributieriem gegarandeerd na 60.000 km breekt en de motor naar de kl. is kan je moeilijk serieus nemen.

        Comment


        • Tja, was begin de jaren 2000... Maar als ik lees zie ik dat andere merken ook zulke zaken tegenkomen zulle. VAG is zo'n mooi voorbeeld van problemen allerhande. Gaande van complete boiten tot TSI motoren die kapot gaan, en nu zelfs de golf 7 die zijn eerste mankementen al vertoont. Amortiseurs die kapot gaan achteraan, waterinsijpeling,... Zwarte miserie noem ik dat. Hopelijk komt dit niet bovenop de al gekende probs of VW zal zijn kwaliteits imago ook een zware deuk zien krijgen zoals Renault begin de jaren 2000. Hopelijk rijdt u geen Golf 7 TSI met dsg want als je die zaken leest weet ik niet direct of je dat zo serieus kan noemen. Doe er dan nog eens de 'soepele' medewerking van de invoerder bij. Ook BMW heeft indertijd probs gehad met vroegtijdig knappende riemen, rekkende kettingen, net zoals Ford bvb. Toyota, de betrouwbaarste aller auto's kende ook een enorm dieptepunt. Het oermerk Mercedes had achtereenvolgens last van roest na de 124, injecteurs die men maar niet ok kreeg enz..

          Wat zijn volgens u de serieuze merken die geen probs kenden?
          Dacia staat bovenaan de betrouwbaarheidslijsten, maar om daarom nu in een Dacia te gaan rijden, dat weet ik toch niet zulle.

          Auto's zullen nooit meer zo betrouwbaar zijn als in de jaren 80-90. Een W124 250D is jammer genoeg niet meer te krijgen, dat waren pas probleemloze wagens.
          Last edited by ; 27/03/2015, 23:57.

          Comment


          • Ieder merk heeft zijn problemen. Er zijn geen goede of slechte merken niet meer op vlak van betrouwbaarheid.

            Bouwkwaliteit spreek ik me echter niet over uit

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door Shoves Bekijk Berichten
              Oei da's wel heel kort door de bocht, er zijn genoeg merken met officiële dealers waarbij onderhoudsprijzen écht niet veel schelen tov onafhankelijken.
              Dit klopt, het ging echter over premium merken en daar is een onafhankelijke vrijwel altijd pakken goedkoper dan de officiële merkdealer. Er zijn zeker genoeg merken die niet veel schelen of in sommige gevallen zelfs goedkoper zijn dan een onafhankelijke garage. Bij de onafhankelijke garages zitten ook meer dan genoeg oplichters, dat mag zeker ook wel eens gezegd worden. Wat ook gezegd mag worden is dat een garage openhouden en iedere klant tevreden houden zeker geen makkelijke opgave is, er zijn altijd mensen waarvoor het nooit goed is.


              Oorspronkelijk geplaatst door Shoves Bekijk Berichten
              En zoals 96gr ook al meldt: groot verschil tussen wettelijke garantie & commerciële garantie.
              Garantie blijft inderdaad behouden ondanks je je onderhoud bij een onafhankelijke garagist laat doen, op voorwaarde dat deze de voorschriften van het merk naleeft.
              En die voorwaarde daar loopt het vaak mis, want je denkt toch niet dat een onafhankelijke braaf al die voorschriften naleeft, laat staan kent?
              Dat gaat van bepaalde onderdelen/vloeistoffen te gebruiken tot specifieke checklisten op voorgeschreven wijze invullen voor het onderhoud en bij elk merk is het wat anders.
              Ooit al gehoord van een onderhoudsboekje/handleiding van een auto? Daarin is bij ieder merk te vinden hoe je een auto onderhoudt volgens de voorschriften van de constructeur. Dit gaat van welk type vloeistoffen er in de wagen moeten tot wanneer of op welke km stand iets moet vervangen worden. of een onafhankelijke garagist dit allemaal volgens de letter navolgt is natuurlijk een andere vraag maar je kan dit als consument ook allemaal opvolgen. Is dit te moeilijk dan ga je inderdaad best naar de merkverdeler.

              Merkverdelers volgen trouwens ook niet altijd de voorschriften van de constructeur. Sommige garages vervangen bvb enkel maar een luchtfilter wanneer ze het zelf nodig achten. Dan heb ik het over goede garages die de klant niet nodeloos op kosten jagen want een luchtfilter hoeft niet altijd elke 30.000km vervangen te worden. Als die filter nog proper is is dat gewoon niet nodig.

              Comment


              • Vroeger leek alles probleemloos. Misschien ook door het internet en de media. Nu lees je op forums over problemen met bepaalde types van wagens. Wie post dat? Inderdaad mensen met problemen.

                Zoek maar eens een nieuwe tv voor thuis. Je gaat internet op en plots lijkt het alsof het ding spontaan gaan ontploffen binnen een week na aankoop...

                Vroeger gingen auto's ook wel stuk hoor...

                Er zat ook niet zoveel technologie op. Nu moet alles high tech zijn en milieuvriendelijk en zuinig. Nja, een 1.2 tsi blokje versus een atmosferische 3 liter benzine met 160 pk... Nja.

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk Berichten
                  Dit klopt, het ging echter over premium merken en daar is een onafhankelijke vrijwel altijd pakken goedkoper dan de officiële merkdealer. Er zijn zeker genoeg merken die niet veel schelen of in sommige gevallen zelfs goedkoper zijn dan een onafhankelijke garage. Bij de onafhankelijke garages zitten ook meer dan genoeg oplichters, dat mag zeker ook wel eens gezegd worden. Wat ook gezegd mag worden is dat een garage openhouden en iedere klant tevreden houden zeker geen makkelijke opgave is, er zijn altijd mensen waarvoor het nooit goed is.
                  Ik werk nu zelf bij een merkdealer, en ik moet wel zeggen dat 9/10 wagens die wij hier binnenkrijgen van onafhankelijke garages, er grote problemen mee zijn als gevolg van gebrekkig onderhoud.
                  Er zijn natuurlijk wel enkele belangrijke puntjes:
                  - De wagens zonder problemen blijven gewoon bij hun onafhankelijke gaan, en zien we dus niet
                  - Niet elke onafhankelijke is goedkoper, heb al verschillende verhalen van klanten gehoord dat ze uiteindelijk meer kwijt zijn voor hun onderhoud en herstellingen daar dan hier.
                  - Er zijn ook verschillende goede onafhankelijke garages.

                  Desalniettemin zou ik met mijn prive-wagen altijd bij een dealer op onderhoud komen als ik hem nieuw zou kopen. Als ik zie wat wij hier in Coulance kunnen regelen met MB Belux voor klanten die altijd trouw op onderhoud komen...

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk Berichten
                    Ooit al gehoord van een onderhoudsboekje/handleiding van een auto? Daarin is bij ieder merk te vinden hoe je een auto onderhoudt volgens de voorschriften van de constructeur. Dit gaat van welk type vloeistoffen er in de wagen moeten tot wanneer of op welke km stand iets moet vervangen worden. of een onafhankelijke garagist dit allemaal volgens de letter navolgt is natuurlijk een andere vraag maar je kan dit als consument ook allemaal opvolgen. Is dit te moeilijk dan ga je inderdaad best naar de merkverdeler.
                    In het onderhoudsboekje (ik heb er vaag al eens van gehoord) staan de voorschriften, maar kan je bvb al niet die checklisten terugvinden. Dat is dan weer op een platform van het merk zelf waar wel naar verwezen wordt.
                    Volgens de Europese wetgeving moet de constructeur ook daar toegang tot verschaffen aan een onafhankelijke dealer, maar zoals ik al zei doordat dit bij elk merk om een verschillende procedure gaat gebeurt dit meer niet dan wel correct bij een onafhankelijke. Die mechaniekers tot op de letter voor elk merk die verschillende procedures doen volgen is natuurlijk geen sinecure.
                    Als consument kan je dit inderdaad ook opvolgen, ben er wel nog geen enkele tegengekomen die ze nakijkt ook al schuif je het onder hun neus.
                    Ik wil maar zeggen dat merken zelf ook wel proberen de onderhoudsbeurten zo veel mogelijk bij hun eigen dealernetwerk te laten uitvoeren door die voorwaarden.

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Carlito Bekijk Berichten
                      Ik werk nu zelf bij een merkdealer, en ik moet wel zeggen dat 9/10 wagens die wij hier binnenkrijgen van onafhankelijke garages, er grote problemen mee zijn als gevolg van gebrekkig onderhoud.
                      Er zijn natuurlijk wel enkele belangrijke puntjes:
                      - De wagens zonder problemen blijven gewoon bij hun onafhankelijke gaan, en zien we dus niet
                      - Niet elke onafhankelijke is goedkoper, heb al verschillende verhalen van klanten gehoord dat ze uiteindelijk meer kwijt zijn voor hun onderhoud en herstellingen daar dan hier.
                      - Er zijn ook verschillende goede onafhankelijke garages.

                      Desalniettemin zou ik met mijn prive-wagen altijd bij een dealer op onderhoud komen als ik hem nieuw zou kopen. Als ik zie wat wij hier in Coulance kunnen regelen met MB Belux voor klanten die altijd trouw op onderhoud komen...
                      Net als jij ben ik werkzaam bij een merkdealer én ik merk net hetzelfde op. Vooral bij iets oudere wagens (genre 203/211) is het verschil frappant.

                      Ook al vaak meegemaakt dat de garagist zonder kennis van de klant de auto toch bij de dealer binnensteekt, die vraagt dan gewoon onze prijs + xx € voor z'n verplaatsing met uw wagen. Van zo'n onafhankelijke garagist slikken de mensen veel meer dan van de merkdealer.
                      En natuurlijk zijn er ook veel goeie onafhankelijke garages .

                      Comment


                      • Enerzijds interessant om hier werknemers van merkgarages hun mening te lezen maar anderzijds ook logisch dat zij voor onderhoud bij een merkdealer zullen pleiten, ze verdienen er tenslotte hun brood mee.

                        Comment


                        • Ik vind je mening nogal kort door de bocht, zo kan je alles die je krijgt qua raad neerslaan als "ze verdienen er hun brood mee"..

                          Ik vernoem niet eens het merk, noch een naam, noch een plaats. Nogal moeilijk om dan klanten te "lokken" (niet dat het me boeit ook eerlijk gezegd).

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door Carlito Bekijk Berichten

                            Desalniettemin zou ik met mijn prive-wagen altijd bij een dealer op onderhoud komen als ik hem nieuw zou kopen. Als ik zie wat wij hier in Coulance kunnen regelen met MB Belux voor klanten die altijd trouw op onderhoud komen...
                            Voilà, net om die reden doe ik het ook.

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door Int3x0r Bekijk Berichten
                              Vroeger leek alles probleemloos. Misschien ook door het internet en de media. Nu lees je op forums over problemen met bepaalde types van wagens. Wie post dat? Inderdaad mensen met problemen.

                              Zoek maar eens een nieuwe tv voor thuis. Je gaat internet op en plots lijkt het alsof het ding spontaan gaan ontploffen binnen een week na aankoop...

                              Vroeger gingen auto's ook wel stuk hoor...

                              Er zat ook niet zoveel technologie op. Nu moet alles high tech zijn en milieuvriendelijk en zuinig. Nja, een 1.2 tsi blokje versus een atmosferische 3 liter benzine met 160 pk... Nja.

                              als we ook nog eens kijken naar het aantal kilometers dat we vandaag doen in vergelijking met pakweg 20 jaar geleden ..

                              en wat vandaag bijna standaard is, zoals automatische airco, gps, geavanceerde boordcomputers, elektrische spiegels ... waren toen meer opties of zelfs onbestaande.
                              Dingen waarvoor we nu wel al eens bij de dealer langsgaan omdat er iets aan mankeert.

                              Comment


                              • Het is zeer moeilijk om sommige mensen van dat 'bedrogen' gevoel af te brengen...Zeker als ze nadien bij een onafhankelijke gaan en er gaat een belangrijk onderdeel stuk. Weette wat dienen onafhankelijken zegt:... t was te verwachten, ze zijn er gevoelig aan die modellen. En die klant voelt zich nog meer bedrogen door het merk want nu heeft hij ook al een 'slechte' auto gekocht. En om het helemaal goed te maken gaan ze dan nog eens bij de dealer aankloppen.
                                Als we het nu anders draaien, diezelfde klant gaat stipt op onderhoud bij de dealer en na het onderhoud vertelt men hem dat we onderdeel x gratis vervangen hebben omdat er problemen mee zijn.

                                Zoals ik al zei, men zou bij de aankoop van een wagen beter eens nadenken over het totaalpakket in plaats van de aankoopprijs van de wagen. Ok denkt men, dat kunnen we net betalen, we kopen hem. Maar onderhoud is dan dikwijls te duur. Nogmaals, ik met mijne Espace waar zo op neergekeken wordt... ik kon makkelijk een GL of weet ik wat kopen. Maar eerlijk, dat was mij te duur voor wat ik het gebruik. Niet alleen de auto, maar vooral de veel hogere gebruikskosten houden me tegen.
                                Zot gemaakt door de reclame dikwijls, gratis leningen, grote kortingen en denken de zaak van hun leven te doen, het geld dat zogezegd niks meer opbrengt, spiegelen aan de geburen... en ze hebben het vlaggen.
                                Ik kan enkel maar de raad geven, koop een auto volgens je budget (nieuw of tweedehands) die je graag hebt maar hou op voorhand rekening met de extra bijkomende kosten en bekijk dan of je het zonder moeite kan doen.

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door id-dsi Bekijk Berichten
                                  als we ook nog eens kijken naar het aantal kilometers dat we vandaag doen in vergelijking met pakweg 20 jaar geleden ..

                                  en wat vandaag bijna standaard is, zoals automatische airco, gps, geavanceerde boordcomputers, elektrische spiegels ... waren toen meer opties of zelfs onbestaande.
                                  Dingen waarvoor we nu wel al eens bij de dealer langsgaan omdat er iets aan mankeert.
                                  Net daarop dat een merk als Dacia inspeelt he. Weinig tralala, eigenlijk een auto zoals eind de jaren negentig. Resultaat een goedkope auto die superbetrouwbaar is. Maar ge moet het willen natuurlijk. Ik vind het te basic, maar volle begrip voor mensen die hiervoor wel kiezen. Ik zal ze niet uitlachen.

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk Berichten
                                    Enerzijds interessant om hier werknemers van merkgarages hun mening te lezen maar anderzijds ook logisch dat zij voor onderhoud bij een merkdealer zullen pleiten, ze verdienen er tenslotte hun brood mee.
                                    Ik verdien meer naast de dealer dan bij de dealer hoor

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door Carlito Bekijk Berichten
                                      Ik verdien meer naast de dealer dan bij de dealer hoor

                                      Proficiat, hiermee worden we natuurlijk veel wijzer dan we al waren.

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk Berichten
                                        Proficiat, hiermee worden we natuurlijk veel wijzer dan we al waren.
                                        Jij verwijt mij subjectiviteit, terwijl ik mij perfect objectief kan opstellen.

                                        Comment


                                        • Och ja Carlito, sommige mensen zijn zo overtuigd dat het allemaal dieven zijn.
                                          Maar dan mag je nooit op restaurant gaan, want je kan thuis veel goedkoper koken, nooit naar de cinema want dan betaal je die immense zalen af en op tv zie je toch ook films,... Godverdorie, je moet je niet laten bedriegen, maar als je waar naar geld krijgt mag de portefeuille toch ook eens met plezier open gaan zonder steeds te overwegen wat ze eventueel aan mij verdienen.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X