Het zijn idd die lange checklisten dat de uurlonen doen stijgen. Normaal is nieuwe olie en filters idd good to go maar.... Indien die checkist er niet was en er gaat bijveelbeeld iets stuk een week na zijn onderhoud, dan gaan mensen ook klagen omdat de techniekers dat maar moeten zien tijdens onderhoud dat er iets mis was. Los daarvan zijn de bmw prijzen er altijd los over, checklist of niet. Dit puur voor de mooie concessie te betalen, daarom ging ik naar een merkspecialist ipv officiele en ik had zelfs de indruk dat die er nog meer van kende. Bij Renault ga ik gewoon terug naar de officiele, alles kost daar de helft.
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Het grote onderhoudsprijzen-topic
Collapse
X
-
Zo een checklist hebben is één ding, en de kosten van het "nakijken" zullen ze ook wel aanrekenen, het effectief allemaal nakijken dat is nog iets totaal anders.Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
Comment
-
Er zijn normaal altijd een vast aantal punten die moeten nagekeken worden naar gelang welke service er uitgevoerd wordt. Het is niet omdat je geen lijst meekrijgt dat er geen check van alle punten uitgevoerd is.
Soms kunnen er ook voertuigen binnengebracht worden waaraan bepaalde dingen bewust ontregeld zijn. Als ze voor een servicebeurt binnenkomen en het probleem niet rechtgezet is, kan dit gevolgen hebben voor de bonussen van de werkplaats. Het is dus wel van belang voor de dealer om alle punten na te kijken, ookal lijken ze minder belangrijk.
Verzonden met behulp van Tapatalk
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door teizman Bekijk Berichten
Bon, mijn goesting om de auto weg te doen groeit alleen maar.... geen SUV meer voor mij hoor....
teizman
Die ML is wel een tank, op de GL na misschien de grootste SUV die er te kopen valt. Dat die remblokken met zo'n zware bak sneller zullen slijten is met zoiets geen verrassing, en dat met de ster hogere onderhoudsprijzen te verwachten vallen, al helemaal niet..
Comment
-
Oh, maar maak u geen zorgen, de ML is mijn eerste SUV niet: ik bezat eerder al een X5 en een Touareg.
Beide dienen minder vaak op onderhoud en verbruiken 2 liter minder/100km. De onderhoudskost is bovendien wat lager ook.
Deze ML is niet groter of krachtiger dan die andere twee die ik bezat en daarom ben ik er steeds minder tevreden mee....
Vooral de Touareg is een goede wagen. Vond de X5 veel te spoorgevoelig. De ML is duidelijk de minst vooruitstrevende van de drie en is bovendien zeker niet de comfortabelste (hetgeen ik niet verwacht had). Zelfs met de luchtvering is deze 'harder' dan de touareg en de X5 (die geen luchtvering hadden).
teizman
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door teizman Bekijk BerichtenOh, maar maak u geen zorgen, de ML is mijn eerste SUV niet: ik bezat eerder al een X5 en een Touareg.
Beide dienen minder vaak op onderhoud en verbruiken 2 liter minder/100km. De onderhoudskost is bovendien wat lager ook.
Deze ML is niet groter of krachtiger dan die andere twee die ik bezat en daarom ben ik er steeds minder tevreden mee....
Vooral de Touareg is een goede wagen. Vond de X5 veel te spoorgevoelig. De ML is duidelijk de minst vooruitstrevende van de drie en is bovendien zeker niet de comfortabelste (hetgeen ik niet verwacht had). Zelfs met de luchtvering is deze 'harder' dan de touareg en de X5 (die geen luchtvering hadden).
teizman
Maar straf wat je zegt dat de ML, zelfs met luchtvering harder is dan een X5. Kan dat wel?:-)
Als er iets is wat je van een Mercedes, zeker in die klasse, verwacht, is het wel een comfortabele ophanging.
Comment
-
Hoog zwaartepunt en hoog gewicht dat vraagt een stevige ophanging, anders lijkt het schip te kapseizen in elke bocht. Zorgt trouwens ook voor zwaardere belasting van de banden met hogere slijtage tot gevolg.
Verstuurd vanaf mijn Nexus 7 met Tapatalk'16 Peugeot 308 SW blueHDI
'15 Volvo XC60 D3
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door teizman Bekijk BerichtenOh, maar maak u geen zorgen, de ML is mijn eerste SUV niet: ik bezat eerder al een X5 en een Touareg.
Beide dienen minder vaak op onderhoud en verbruiken 2 liter minder/100km. De onderhoudskost is bovendien wat lager ook.
Deze ML is niet groter of krachtiger dan die andere twee die ik bezat en daarom ben ik er steeds minder tevreden mee....
Vooral de Touareg is een goede wagen. Vond de X5 veel te spoorgevoelig. De ML is duidelijk de minst vooruitstrevende van de drie en is bovendien zeker niet de comfortabelste (hetgeen ik niet verwacht had). Zelfs met de luchtvering is deze 'harder' dan de touareg en de X5 (die geen luchtvering hadden).
teizman
Comment
-
Even -off topic- relativeren.
Comfort vgl tussen w166 en e70 kan ik niet meer maken eigenlijk: zit al 3 jaar tussen (de E70was op 20" idd ook hard; vgl denk ik met een W166 op 21" en luchtvering).
De touareg was merkelijk comfortabeler op 20". De w166 was zelfs harder op 19".
Tussenin ook een F11 (535d) gehad: duidelijk en veruit de meest comfortabele (op comfort stand).
teizman
Comment
-
Gekleurd programma.... Zagen over een lampje van de nummerplaat maar niet diep ingaan op de ketengarage die te weinig olie vult bij onderhoud. Trouwens, zo'n lampje kan werken als je de koffer dichtslaat om twee minuten later niet meer te werken. Moet maar eens op een lampje tikken dat niet brandt. Waardeloze reportage...
Mochten ze eens 5 a 6 jaar lang drie dezelfde wagens volgen, dat zou eerlijker zijn. Staat er ene met gesprongen distributieriem tussen, zijn verbeteringsakties doorgevoerd, fouten uitgelezen tot zelfs liggen de juiste banden er nog op...
Ik vond het te weinig vullen met olie crimineel eigenlijk, wat zeggen ze dan als het lichtje van de olie gaat branden... juist, slechte auto mijnheer, hij verbruikt olie.
Comment
-
Ik vind het toch opvallend dat ook wanneer die merkgarage in fout is gegaan (controle lampje duidelijk niet gedaan), het personeel nog altijd op het randje van onbeschoft blijft antwoorden "het lampeke gaade moete betalen he" met een air van "wat komt die hier weer staan zagen over een lampeke"
Ze zouden beschaamd moeten zijn, zich verontschuldigen en het lampeke gratis moeten geven (de klant zijn tijd/benzine om terug te komen kan hij niet aanrekenen aan de garage)
Het programma op zich zit inderdaad vol fouten, om het verschil zo groot mogelijk te laten uitkomen.
Toen die uitzending waar ze in putteke winter eens een maand zwaar op gas/elektriciteit gingen besparen, de resultaten gewoon x 12 deden om het uit te sparen bedrag op jaarbasis te laten zien, was wel het toppunt.Audi A5 2.7TDI Multitronic
Comment
-
Maar is die merkgarage in de fout gegaan? De plaatverlichting van mijn vrouw heeft een hele tijd gebrand en dan bij momenten brandde ze niet. Als ze niet brandde en je deed de koffer dicht, brandde die weer. Beter had geweest dat ze het lampje eruit genomen hadden.
Bij Renault krijgen ze ook de client mystere over de vloer voor de werkplaats en de garages worden zeer sterk beoordeeld hierop. Die komen ook met zaken als versleten ruitenwissers of zo binnen.
Allez, ik vond het geen eerlijke vergelijking. Doet me wel plezier dat de ketens er nog slechter uitkomen. En dat de zelfstandige garage het ook goed kan doen, dat klopt. Tot wanneer men speciaal gereedschap nodig heeft...
Waar ze ook niet over piepten is over coulance na de garantieperiode...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door viperman Bekijk BerichtenIk vind het toch opvallend dat ook wanneer die merkgarage in fout is gegaan (controle lampje duidelijk niet gedaan), het personeel nog altijd op het randje van onbeschoft blijft antwoorden "het lampeke gaade moete betalen he" met een air van "wat komt die hier weer staan zagen over een lampeke"
Ze zouden beschaamd moeten zijn, zich verontschuldigen en het lampeke gratis moeten geven (de klant zijn tijd/benzine om terug te komen kan hij niet aanrekenen aan de garage)
Het programma op zich zit inderdaad vol fouten, om het verschil zo groot mogelijk te laten uitkomen.
Toen die uitzending waar ze in putteke winter eens een maand zwaar op gas/elektriciteit gingen besparen, de resultaten gewoon x 12 deden om het uit te sparen bedrag op jaarbasis te laten zien, was wel het toppunt.
Maar ze geven toch aan dat we langs alle kanten in het zak gezet worden als we niet opletten.
Bij een merkgarage moet je tegenwoordig geluk hebben dat alles goed wordt gedaan en opgevolgd.
De marges op nieuwe wagens zijn (naar het schijnt - ik geloof er geen **** van) zo klein geworden dat ze dat compenseren met onderhoud.
Doe het dan aub goed en factureer correct.
Ik heb persoonlijk nog nooit een voet binnengezet bij een echte merkgarage.
Alhoewel, 1x met de Alfa (volledige distributie laten doen) en daar was ik wel tevreden van. Kleine sympathieke garage met goede prijzen.
Doe bijna alles zelf (en goed denk ik) en voor distributie, ophanging en rubbers ed gaan we naar een goede oude garagist.
Onlangs laten uitvoeren (op Ford Focus mk2 Econetic):
- distributie + waterpomp
- riem alternator
- 2 gloeibougies (normaal doe ik dat ook zelf maar geen tijd met verbouwingen)
= 550€ bij de goede oude garagist. Ford vroeg 450€ enkel voor distributie zonder waterpomp.
De wagen heeft trouwens 240k gereden. Riem moest gedaan worden bij Ford op 200k maar ze "vonden het niet nodig meneer, riem ziet er nog goed uit"
En de luchtfilter zag zo zwart als een steenkoolmijn. Moest ook 60k geleden vervangen worden. Heb snel eentje van Bosch gekocht voor 18€ en zelf vervangen. 3min werk.
Maar op alle facturen werd wel vanalles aangerekend. De vorige eigenaar (collega van vader) kent niets van auto's dus altijd mooi op tijd op onderhoud en alles altijd betaald.
Net geen gangsters :-)
Comment
-
Tja, ik kan niet voor alle garages spreken, maar enkel voor die waar ik ga... Wellicht betaal ik ook iets meer, maar toch ben ik voor de volle 100 procent tevreden. Nog nooit een vervangwagen moeten betalen, mag zelf in het atelier om te overleggen als dit moet, de prijzen vind ik eerlijk. Is nochthans een hele grote garage waar ik ga en toch kennen ze me bij naam. Laatste ingreep waren de twee slutingen van de gordel die niet goed meer werkten, 10 minuutjes en het was klaar. Schuld? Laat maar zitten...
Zo tevreden dat ik er de naam ga bij zetten : Valckenier (Ninove)
Comment
-
HEb het gisteren ook gezien.
Vond het allemaal nogal meevallen, op het gezaag over dat lampje na. Dat een garage dat mist is bijna normaal.
Persoonlijk vond ik het erger dat een garage niet ziet dat banden of remmen versleten zijn. Dat kan echt niet door de beugel...
Heb het met een leaseauto ooit meegemaakt dat 2000km na het onderhoud het lampje van de remmen aan was. Blokken volledig weg.
Dikke excuses en een gratis vervangwagen heb ik toen wel gekregen. Vrees dat er een mechanieker toen een stevige sigaar gesmoord heeft.
Comment
-
Is niet normaal voor een merkgarage. DAn moeten ze geen vinkske zetten. Ge betaalt wel het forfait om alles te laten doen, als ze dan iets overslaan moeten ze minder tellen.
Zullen geen goesting hebben gehad in remmen, is al wat zwaarder werk als een filterke steken en olie vervangen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk BerichtenMaar is die merkgarage in de fout gegaan? De plaatverlichting van mijn vrouw heeft een hele tijd gebrand en dan bij momenten brandde ze niet. Als ze niet brandde en je deed de koffer dicht, brandde die weer. Beter had geweest dat ze het lampje eruit genomen hadden.
Bij Renault krijgen ze ook de client mystere over de vloer voor de werkplaats en de garages worden zeer sterk beoordeeld hierop. Die komen ook met zaken als versleten ruitenwissers of zo binnen.
Allez, ik vond het geen eerlijke vergelijking. Doet me wel plezier dat de ketens er nog slechter uitkomen. En dat de zelfstandige garage het ook goed kan doen, dat klopt. Tot wanneer men speciaal gereedschap nodig heeft...
Waar ze ook niet over piepten is over coulance na de garantieperiode...
-Merkgarage: veel te duur en zeker niet beter
-Grote keten: goedkoop maar soms bedenkelijk uitgevoerd
-Onafhankelijke garagist: beste prijs kwaliteit
Wat ook niet algemeen geweten is en aan bod kwam in de reportage: de onderdelen die merkgarages gebruiken en waar ze zo dikwijls mee schermen, namelijk dat hun onderdelen "originele merkonderdelen" zijn, dat zijn gewoon identiek dezelfde onderdelen als de onderdelen die van de fabrikant ervan komen maar dan dubbel zo duur... Als je weet dat de marges op die onderdelen al dikwijls enorm zijn dan weet je dat merkgarages hun afzetterij hiermee nog verder opdrijven.
Voor wie het nog eens wil bekijken: http://www.een.be/programmas/voor-he...ud-van-je-auto
Comment
Comment