Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Het grote onderhoudsprijzen-topic

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Die krijgen dus garantie zonder vorm van controle? Enkel bij Tesla dan?
    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

    Comment


    • Ik vraag me ook af wat je zou willen onderhouden bij een EV...

      - olie + oliefilter is meestal een klassiek eerste onderhoudje. Niet dus, bij een EV
      - Op langere termijn: dingen als bougies, riemen, waterpomp, ... allemaal niet nodig
      - remmen slijten véél minder door het regeneratief remmen van de elektromotor
      - Geen uitlaat, geen brandstofinspuitsysteem, geen versnellingsbak, ...

      Het enige dat ik nog zien, zijn banden (die zouden wel eens rapper kunnen slijten door het plezante en altijd aanwezig koppel op elk toerental - dat maakt rijden met een EV zo leuk). En, in mindere mate, de remmen. En af en toe eens een pollenfilter voor het interieur/airco-onderhoud.

      Ik zou graag eens een vergelijk zien op een auto die 5 jaar/150.000 geleased wordt ofzo, qua onderhoudskosten. Volgens mij scheelt dat gigantisch veel. Zelfs al zeggen ze dan dat je elk jaar eens binnen moet gaan op controle, veel meer dan een werkuur kunnen ze niet aanrekenen denk ik dan.
      '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
      '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
      '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
      '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
      '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
      '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
      '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
      '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

      '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
      '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten

        Moeten die EV's voor garantie doeleinden niet binnen dan? Kan me niet voorstellen dat de geldwolven bij pakweg Mercedes zoiets zouden goedkeuren.
        Ik heb het even opgezocht.
        jaarlijks onderhoud is niet nodig, en ook geen kilometerstand gebaseerd onderhoud.
        Wel om de 2 jaar interieurfilter vervangen en remvloeistof controleren.
        Om de 6 jaar airco onderhoud.
        En voor de rest gewoon banden als ze versleten zijn.
        That’s it.

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door timothy Bekijk Berichten
          Ik vraag me ook af wat je zou willen onderhouden bij een EV...

          - olie + oliefilter is meestal een klassiek eerste onderhoudje. Niet dus, bij een EV
          - Op langere termijn: dingen als bougies, riemen, waterpomp, ... allemaal niet nodig
          - remmen slijten véél minder door het regeneratief remmen van de elektromotor
          - Geen uitlaat, geen brandstofinspuitsysteem, geen versnellingsbak, ...

          Het enige dat ik nog zien, zijn banden (die zouden wel eens rapper kunnen slijten door het plezante en altijd aanwezig koppel op elk toerental - dat maakt rijden met een EV zo leuk). En, in mindere mate, de remmen. En af en toe eens een pollenfilter voor het interieur/airco-onderhoud.

          Ik zou graag eens een vergelijk zien op een auto die 5 jaar/150.000 geleased wordt ofzo, qua onderhoudskosten. Volgens mij scheelt dat gigantisch veel. Zelfs al zeggen ze dan dat je elk jaar eens binnen moet gaan op controle, veel meer dan een werkuur kunnen ze niet aanrekenen denk ik dan.
          Kan je makkelijk checken. In operationele lease is een id3 in de prijsklasse van een golf.

          Verstuurd vanaf mijn moto g(7) plus met Tapatalk

          '16 Peugeot 308 SW blueHDI
          '15 Volvo XC60 D3

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door RX-8 Bekijk Berichten
            Bedankt voor de reacties, maar dat is toch twee keer geen antwoord op mijn vraag. Zo moeilijk is die toch niet geformuleerd ? :-)

            "Low: gewoon onderhoud, kleine dingen
            High: complexe herstellingen."

            Wat is gewoon en wat is complex ? Een vijs uitdraaien is gewoon en 2 is complex ?
            Ja, een onderhoud is gewoon, en een complexe herstelling is complex, maar vanaf welk punt tussen simpel en moeilijk is die meerprijs tussen low en high dan gerechtvaardigd ? Ik vind dat vreemd en onduidelijk. Dus mijn vraag was of dat ook vastligt, of kan je garagist gewoon zeggen 't was complex punt ?
            motor vervangen, ketting vervangen, egr systeem vervangen, navigatiesysteem vervangen,.. items waar het allemaal wat nauwer steekt.
            MAW grote, complexe werken, niet een olieverversing/inspectie.
            Classic cars on demand

            www.facebook.com/CaliforniaDream.be
            www.californiadream.be

            - It's time to make your dream come true -

            Comment


            • Onderhoud Suzuki Swift.

              Vervangen voorste remschijven en -blokken (Bosch)
              Vervangen voorste ruitenwissers (Bosch aero)
              Oliewissel (0w20 Eurol Evolence) en -filter (Bosch)
              Bougies (NKG iridium) vervangen
              Luchtfilter vervangen (Bosch)
              Versnellingsbakolie (Kroon oil 75W 80) bijgevuld (kleine lekkage aan aftapplug)

              263 euro, wel alles zelf uitgevoerd.

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten
                Kan je makkelijk checken. In operationele lease is een id3 in de prijsklasse van een golf.

                Verstuurd vanaf mijn moto g(7) plus met Tapatalk


                laatste post onderaan pagina, dik 1000 euro voor een groot onderhoud golf gti... amai.

                Comment


                • Onderhoud Dacia Logan MCV, 6 jaar oud, 85.000 km (officiële garage)

                  Olie - Filter 77,86 euro (exclusief btw)
                  Interieurfilter 24,79 euro
                  Pakking 1,57 euro
                  Ruitensproei 2,37 euro
                  Koelvloeistof 2,12 euro

                  Multiriem vervangen (was aanbevolen termijn om te vervangen) 168,25 euro
                  Koplamp ampule vervangen (was stuk) 8,45 euro
                  Ruitenwissers vooraan (op mijn vraag) 41,32 euro

                  Anderhalf uur werk (aan 75 euro per uur) 97,50 euro

                  530,14 euro inclusief btw

                  Tegenwoordig allicht niets abnormaal meer bij een officiële, al vind ik het best stevig, voor uiteindelijk maar basis onderhoud, op de alternator riem na dan... (al is dat een bij de oren getrokken prijs voor een riempje dat op mijne ford 14 euro kostte )

                  OK, je mag of kan dat misschien niet zeggen, maar heimwee naar de prijzen van vroeger. Gewoon kleinste onderhoud bij Dacia was voor de corona 75 euro, vorig jaar 202 euro. Ik denk dat er in de toekomst veel slecht onderhouden of niet onderhouden auto's gaan rondbollen op de baan met dergelijke prijzen ...

                  Maar goed, het zonnetje schijnt ... ik zal wel mee m'n 36 jarig Fordje blijven rondbollen, beste koop ever

                  edit: ik was de milieu bijdrage van 5,90 euro exclusief btw nog vergeten te vermelden
                  Last edited by Tigra; 29/04/2024, 15:25.

                  Comment


                  • VW Polo 1.2 TSI DSG
                    5 jaar - 30.000km:
                    Ik heb geen details meer, maar olie, oliefilter, luchtfilter en een paar prutsen bij Cardoen : 234€ incl BTW
                    Redelijke prijs vind ik, en voor gewone dingen is Cardoen niet slecht.

                    Comment


                    • Hier gaat onze 5 jarige Duster met meer dan 100k km eens binnen bij Midas binnenkort en mijn A-tje wordt ondertussen verzorgd door een 'echte technical expert' die thuis een autobrug heeft. Tevreden en cheap!

                      Wat prijzen uit de States, dezelfde als hier staan daar ook al onderaan de lijst

                      Een auto gaat onvermijdelijk gepaard met onderhoudskosten, die eigenaars zo laag mogelijk hopen te houden. Een Amerikaanse enquête onthult welke auto’s de laagste onderhoudskosten hebben op een periode van 10 jaar.
                      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten
                        Hier gaat onze 5 jarige Duster met meer dan 100k km eens binnen bij Midas
                        Voor de onze ga ik tegen volgende keer ook op zoek naar iets goedkopere alternatieven... want de échte slijtage kosten moeten nog komen !

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Tigra Bekijk Berichten

                          Voor de onze ga ik tegen volgende keer ook op zoek naar iets goedkopere alternatieven... want de échte slijtage kosten moeten nog komen !
                          Bij Dacia heb ik vorige keer ook al gemerkt dat ze tegenwoordig gewoon de Renault prijzen toepassen. Vroeger hadden ze vaste eerlijke tarieven voor een klein en een groot onderhoud maar die vind ik nergens meer terug. Het onderhoud voor een Duster kost hetzelfde als voor een Captur, dus weg democratische onderhoudsprijzen van Dacia
                          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door Tigra Bekijk Berichten

                            Voor de onze ga ik tegen volgende keer ook op zoek naar iets goedkopere alternatieven... want de échte slijtage kosten moeten nog komen !
                            Voor simpele dingen: Auto5, Cardoen, Midas.
                            Maar in elke regio heb je wel ergens een kleine vakgarage die zijn ‘merklicentie’ kwijt is omdat ze geen glazen huis als toonzaal wouden bouwen, en dan onderhoud doen aan ‘alle merken’.
                            Er zitten wat prutsers tussen natuurlijk, maar er zijn er ook die aan redelijke prijzen echt goed werk af leveren.

                            Comment


                            • lijkt me dat in ons geval cardoen cheaper is als het garage'ke op de hoek (dat maar een fractie goedkoper is als de - in dit geval - renault verdeler)...neem aan dat ketens hun generische stukken voordeliger kunnen aankopen als licentieloze allemerkers

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                                lijkt me dat in ons geval cardoen cheaper is als het garage'ke op de hoek (dat maar een fractie goedkoper is als de - in dit geval - renault verdeler)...neem aan dat ketens hun generische stukken voordeliger kunnen aankopen als licentieloze allemerkers
                                Ik denk dat het vooral gaat over de werkuren.
                                Maar ja, 140€ voor een riem is ook stevig.

                                Comment





                                • Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door Tigra Bekijk Berichten
                                    Onderhoud Dacia Logan MCV, 6 jaar oud, 85.000 km (officiële garage)

                                    Olie - Filter 77,86 euro (exclusief btw)
                                    Interieurfilter 24,79 euro
                                    Pakking 1,57 euro
                                    Ruitensproei 2,37 euro
                                    Koelvloeistof 2,12 euro

                                    Multiriem vervangen (was aanbevolen termijn om te vervangen) 168,25 euro
                                    Koplamp ampule vervangen (was stuk) 8,45 euro
                                    Ruitenwissers vooraan (op mijn vraag) 41,32 euro

                                    Anderhalf uur werk (aan 75 euro per uur) 97,50 euro

                                    530,14 euro inclusief btw

                                    Tegenwoordig allicht niets abnormaal meer bij een officiële, al vind ik het best stevig, voor uiteindelijk maar basis onderhoud, op de alternator riem na dan... (al is dat een bij de oren getrokken prijs voor een riempje dat op mijne ford 14 euro kostte )

                                    OK, je mag of kan dat misschien niet zeggen, maar heimwee naar de prijzen van vroeger. Gewoon kleinste onderhoud bij Dacia was voor de corona 75 euro, vorig jaar 202 euro. Ik denk dat er in de toekomst veel slecht onderhouden of niet onderhouden auto's gaan rondbollen op de baan met dergelijke prijzen ...

                                    Maar goed, het zonnetje schijnt ... ik zal wel mee m'n 36 jarig Fordje blijven rondbollen, beste koop ever

                                    edit: ik was de milieu bijdrage van 5,90 euro exclusief btw nog vergeten te vermelden
                                    Onderhoudsprijzen zijn niet meer normaal. De 320d is nu 9 jaar oud. Ik ga niet meer bij BMW op onderhoud. Onlangs de olie en filter zelf vervangen en de BC gereset. Airco moest bijgevuld worden, naar een plaatselijke alle merken garage (met een goede reputatie), kostte me 30 euro. Ik heb hier nog een 2008 Toyota Aygo en een 2013 Suzuki Swift van de dochters staan. Doe ik zoveel mogelijk alles zelf aan (remschijven, -blokken, olie, filters, bougies,...) ik heb de plaats en ik heb een smeerput.

                                    Comment


                                    • Ja de particulier die nu nog bij een 'stealer' van de grote Duitse 3 een onderhoud laat doen moet wel goed zot zijn en dan moet je bij de nieuwste generaties nog aan de peperdure abo's beginnen wil je het ding wat deftig functionerend blijven houden
                                      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten
                                        Ja de particulier die nu nog bij een 'stealer' van de grote Duitse 3 een onderhoud laat doen moet wel goed zot zijn en dan moet je bij de nieuwste generaties nog aan de peperdure abo's beginnen wil je het ding wat deftig functionerend blijven houden
                                        Pas op, ik ben erg tevreden van m'n dealer. Ze hebben verschillende keren buiten de garantieperiode, (deels) kosteloos, herstellingen uitgevoerd. Ook nooit te klagen gehad over nalatigheden of iets dergelijks.

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten

                                          Pas op, ik ben erg tevreden van m'n dealer. Ze hebben verschillende keren buiten de garantieperiode, (deels) kosteloos, herstellingen uitgevoerd. Ook nooit te klagen gehad over nalatigheden of iets dergelijks.
                                          En toch blijf je er niet op onderhoud gaan?

                                          Nee, dat kan ik helaas niet zeggen in de MB stealer world van incompetentie en oplichting. Bij een ander merk ook nooit meegemaakt hoor
                                          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                          Comment

                                          Working...
                                          X