Mededeling

Collapse
No announcement yet.

hoeveel KORTING gekregen ???

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Ik snap u echt niet hoor. Zo werkt de wereld nu eenmaal. En ja, dat is bij alles zo.

    Op sommige plaatsen kun je niet afdingen, maar wordt je dan evenzeer in het zak gezet als ik u moet geloven? Want overal wordt winst op gepakt. Is gewoon een basisprincipe van economie, prijsdifferentiatie. Je probeert iedereen zijn/haar maximumprijs te doen betalen die ze bereid zijn te betalen.

    Dat is heel het principe achter kortingsbonnen bij winkels, studentenkortingen, ...

    Men kan die maximum korting niet aan iedereen geven, dan zullen ze niet lang overeind blijven. Er zijn mensen nodig die de volle pot betalen. Dus neen, je bent niet in het zak gezet. Dat is normaal en gebeurt werkelijk OVERAL.

    Comment


    • Je kan het ook anders bekijken... je loopt alle dealers af, tot er eentje zich vergaloppeerd in je overname en dan hap je toe. In zo'n geval zou jij je dus slecht moeten voelen, ben je een bedrieger want die verkoper zal verlies maken aan je overname (misschien zelfs een wagen met een gebrek waar je heel hard over gezwegen hebt). Of zou je uit eerlijkheid zeggen, doe dat niet man, je geeft echt teveel...? (jaja, het gebeurt dat een overname eens te hoog wordt ingeschat doordat brave klanten zwijgen over één of ander gebrek, of gewoon een te enthousiaste verkoper).
      Maar het omgekeerde, als die verkoper winst maakt, dan ben je in't zak gezet. Rare wereld hoor RX8...

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
        als die verkoper winst maakt, dan ben je in't zak gezet. Rare wereld hoor RX8...
        Leg mij geen woorden in de mond, ik heb wel degelijk al gezegd :

        Oorspronkelijk geplaatst door RX-8 Bekijk Berichten
        die mensen mogen er van mij gerust ook iets op verdienen.

        Maar jongens, als ik hier lees hoe jullie het doen, jullie betalen toch ook niet de volle pot ? Jullie gaan 'onderhandelen en zaken doen', zo noemen jullie het. Maar waarom dan ? Laat die mensen toch ook iets verdienen en wat winst maken :-P
        Ik denk dat wij hetzelfde nastreven, maar op een andere manier.

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door RX-8 Bekijk Berichten
          Leg mij geen woorden in de mond, ik heb wel degelijk al gezegd :




          Maar jongens, als ik hier lees hoe jullie het doen, jullie betalen toch ook niet de volle pot ? Jullie gaan 'onderhandelen en zaken doen', zo noemen jullie het. Maar waarom dan ? Laat die mensen toch ook iets verdienen en wat winst maken :-P
          Ik denk dat wij hetzelfde nastreven, maar op een andere manier.
          Tuurlijk streven we hetzelfde na, met het verschil dat jij niet wil onderhandelen (aka moeite doen) en anderen wel. Niets mis mee trouwens he voor je u aangevallen voelt

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door RX-8 Bekijk Berichten
            Leg mij geen woorden in de mond, ik heb wel degelijk al gezegd :




            Maar jongens, als ik hier lees hoe jullie het doen, jullie betalen toch ook niet de volle pot ? Jullie gaan 'onderhandelen en zaken doen', zo noemen jullie het. Maar waarom dan ? Laat die mensen toch ook iets verdienen en wat winst maken :-P
            Ik denk dat wij hetzelfde nastreven, maar op een andere manier.
            Jij hebt toch een rare gedachtegang. Je wilt de verkoper iets gunnen maar als je vaste garage meer vraagt(wss waren zij ook iets voorzichtiger in de overname van je oude wagen) voel je je opgelicht en int zak gezet

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door Leoncupra Bekijk Berichten
              Jij hebt toch een rare gedachtegang. Je wilt de verkoper iets gunnen maar als je vaste garage meer vraagt(wss waren zij ook iets voorzichtiger in de overname van je oude wagen) voel je je opgelicht en int zak gezet


              Rare gedachtegang ? Als je jarenlange klant bent met 3 wagens, en je krijgt 5 % korting ? Jij zou daar tevreden mee zijn ?

              edit: de overname was een aparte alinea, daarover gaat het hier niet, ook al hebben ze daar ook niet echt punten gescoord volgens mij.
              Last edited by RX-8; 24/05/2016, 20:07.

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door RX-8 Bekijk Berichten
                Rare gedachtegang ? Als je jarenlange klant bent met 3 wagens, en je krijgt 5 % korting ? Jij zou daar tevreden mee zijn ?

                edit: de overname was een aparte alinea, daarover gaat het hier niet, ook al hebben ze daar ook niet echt punten gescoord volgens mij.
                Het is algemeen geweten, eens je een vaste klant bent ze geen extra korting meer geven...

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door RX-8 Bekijk Berichten
                  Rare gedachtegang ? Als je jarenlange klant bent met 3 wagens, en je krijgt 5 % korting ? Jij zou daar tevreden mee zijn ?

                  edit: de overname was een aparte alinea, daarover gaat het hier niet, ook al hebben ze daar ook niet echt punten gescoord volgens mij.
                  als je anderen hoort, is er op een mx5 niet veel meer korting te rapen. En dan nog , is ook te zien hoe de prijszetting van mazda in elkaar zit. Hanteren ze lage marges, wilt dat ook zeggen, lage kortingen. Hoge marges kunnen er hoge kortingen gegeven worden. Populariteit van een model speelt daarnaast ook een rol. Dus of 5% weinig of veel korting is, is moeilijk uit dit verhaal te concluderen. Hoeveel korting kreeg je trouwens bij de andere dealer?

                  Blijf het gewoon raar vinden dat je je nog steeds in het zak gezet voelt. Uw verkoper heeft het blijkbaar verkeerd gespeeld, heeft jij verkeerd ingeschat en heeft een deal mislopen.

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Leoncupra Bekijk Berichten
                    Dus of 5% weinig of veel korting is, is moeilijk uit dit verhaal te concluderen. Hoeveel korting kreeg je trouwens bij de andere dealer?
                    .
                    700 € meer korting, dus 7.5 % en 700 € meer overname, dus in totaal 1400 € verschil. Op een auto van 28.000 € is dat toch een verschil van 5 %.
                    Ook nog 500 € salonkorting, in totaal 2500 € korting, op 28.000 € is dit dus 8.9 %.

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Leoncupra Bekijk Berichten
                      als je anderen hoort, is er op een mx5 niet veel meer korting te rapen.
                      Ik hoor en lees als ik vergelijk met wat anderen gekregen hebben, dat ik een goeie deal gedaan heb. Er zijn er die minder korting gekregen hebben, dus ik denk dat mijn manier toch niet zo slecht is. Ofwel zijn die anderen geen goeie onderhandelaars ;-)

                      Comment


                      • Ik vind het systeem van 'kortingen' en 'onderhandelen' op nieuwe wagens flauwekul. Doch, het bestaat al ontelbare jaren.
                        Iedereen krijgt standaard de 'beste voorwaarden' en sommigen (meestal particulieren) krijgen nog iets meer na 'onderhandelen' en denken hiermee de zaak van hun leven gedaan te hebben.

                        De prijszetting door de fabrikanten is eigenlijk van belang. Deze is in Europa vrij hoog ten opzichte van de rest van de wereld en binnen Europa zijn er grote verschillen tussen de landen onderling en dan ook nog eens tussen bedrijven (fleet) en particulieren.

                        Neem nu het voorbeeld van RX-8. Hij bekomt mooie voorwaarden (knap gedaan trouwens), maar ik krijg bij mijn Mondeo direct ruim het dubbele aan korting. Akkoord, het is een ander type wagen en is een firmawagen (fleetvoorwaarden). Toch betekent dit dat er fundamenteel iets fout zit.

                        Comment


                        • Of er iets fout zit, ik weet dat niet. Is nu eenmaal zo. De consument heeft dit zelf gewild, niet de autosector. De oprichter van het bedrijf waar ik werkte heeft het nog weten opkomen. Eerst werd een auto zo verkocht aan de catalogusprijs, later vroeg er enen om de tank te vullen bij aankoop, de volgende wou tapijten en een gevulde tank, nog later moest dat ne radio zijn en dan zijn ze geld beginnen vragen. Consument heeft de markt zo gecreeerd en de fabrikanten spelen in op die vraag. Ge moet eens ne Dacia verkopen. Dat zijn doorgaans nettoprijzen. Sommigen zijn zelfs kwaad en voelen zich bedrogen omdat ze geen korting krijgen. Ze schuimen dan de markt af tot er enen een winkeldochter heeft en dan doet die garage er 250 euro van af. Klant content, noemt de andere garage een bedrieger en rijdt rond met een winkeldochter. Zo gaat het met nettoprijzen. (soms gaat er bij dacia ook wel eens wat van af, maar dat zijn allemaal stockwagens die al geruime tijd op stock staan...of heel uitzonderlijk op bep modellen met het salon )

                          Comment


                          • Als ik al eens nieuw koop, dan kijk ik gewoon op de site of er geen acties zijn of zo, of ik wacht op het autosalon. Ik weet welk merk ik wil, welk type ik wil, welke motor, welke kleur en welke opties ik wil alvorens ik de garage binnenstap.

                            Ik heb mij nooit beziggehouden met dat 'onderhandelen'. Het woord alleen al, precies of het gaat om een gijzeling.

                            Ik vraag aan de verkoper of hij mij een goede prijs wil uittellen en als die mij aanstaat dat ik dan koop. En dat ik mij niet bezig hou met heen en weer telefoneren, procenten en halve procenten, naar andere garages ga enz...

                            Haal ik het onderste uit de kan? Waarschijnlijk niet. Maakt ook niet uit. Ik heb mijn budget en heb een gedacht van wat de wagen kost. Alles wat daar onder is, is goed voor mij.

                            Edit + off topic: ooit een keer meegemaakt: Verkoper: 'uw gezicht staat mij aan. Voor u ga ik eens aan de baas vragen of hij er nog iets kan af doen'. En toen verdween hij voor 5 minuten. lol Ik dacht dat dat soort onzin alleen in sitcoms voorkwam.
                            Last edited by orange; 25/05/2016, 17:28.

                            Comment


                            • Nee dat doe ik ook niet, maar ik wil wel een referentiepunt en dat heb je pas als je (minstens) 2 offertes hebt.

                              Maar ik herken de situatie. Bij mijn "vaste" garage was de offerte ook véél hoger.

                              Wanneer ik vroeg waarom ze zo hoog waren, hebben ze dezelfde prijs gegeven als de andere garage. Dan hoeft het voor mij ook niet meer.

                              Uiteraard haalt iedere garage zoveel mogelijk het onderste uit de kan... Maar er zijn grenzen.

                              Ik had er een nieuwe opel astra GTC gekocht toen ik 23 jaar was. Toen ik een jaar later terugging voor overname van mijn en een offerte van een astra OPC, leek het mij een goede deal.

                              Tot ik bij een andere garage een offerte ging laten maken... Ge zou denken dat ze mij al een uiterst goed aanbod zouden doen, gelet op het feit dat ik daar 2 nieuwe wagens zou kopen op iets meer dan een jaar tijd. Blijkbaar niet.

                              Sorry, maar naar zo'n garage ga ik nooit meer terug

                              In mijn geval maakt het uiteindelijk niet uit want ik heb geen Astra OPC gekocht uiteindelijk.
                              That's the difference between you and me. You want to lose small, I want to win big.

                              16/08/14 - 28/11/15 : Opel Astra J GTC (Astrid)
                              28/11/15 - 19/04/17 : Renault Mégane RS (Megan Fox)
                              28/04/17 - ... : Renault Megane GT 1.6dCi EDC

                              Comment


                              • Voor mij is't makkelijk hee, ik ken de kortingen bij mijn merk. Moet niet discussieren of zo, krijg direct een goede prijs. Alhoewel ik het nooit kan laten om een koffertapijt bij te vragen ... (in ruil voor de fles bubbels haha)

                                Comment


                                • ik vind dat dit toch allemaal veel te persoonlijk wordt genomen.
                                  Ik vind niet dat een garage een 'morele' verplichting heeft om iemand die daar reeds klant is, per direct hun laagste prijs voor te leggen. Hoe vaak komt iemand dan ook nog over de vloer bij z'n garagist ? In heel wat gevallen is dat 1 à 2 maal per jaar en ben je één van enkele duizenden klanten die ze over de vloer krijgen.
                                  Een verkoper/garagist werkt uiteindelijk ook om een zo hoog mogelijke winstmarge te kunnen halen. Sommigen doen dit door voluit op volume te mikken (ik zie toch meer en meer concessies die volop mikken om veel rotatie in stock te krijgen en serieuze kortingen geven), anderen door op marge in te zetten. Dat reflecteert zich in hun offertes.
                                  Dat principieel 'die zien me hier niet terug' zorgt ervoor dat een klant in zijn eigen vingers kan snijden. Ik ben al eens enkele malen teruggegaan naar een verkoper van een eerste bod met het lager bod van een tweede en gevraagd of ze hun offerte wilden herbekijken. Eén keer hebben ze mij gezegd, sorry maar ik kan/wil niet lager, ga gerust in op het andere bod. Een andere keer hebben ze me nog enkele accessoires twv. ongeveer 300 euro toegevoegd.
                                  In beide gevallen voel ik me geen onrecht aangedaan : in het eerste geval apprecieer ik zijn eerlijkheid en bij de andere apprecieer ik de bijkomende inspanning. Ik voel me in geen van beide gevallen tekort gedaan.

                                  Dat iemand zich niet comfortabel voelt om te onderhandelen kan ik begrijpen, maar om het als een verplichting te zien dat aanbieders enkel en alleen maar hun beste bod voorleggen bij de eerste keer, dat vind ik dan er dan weer over.
                                  Ik denk zelfs dat verkopers die steeds van bij het begin hun enige en laagste bod voorleggen ook niet echt een lang leven beschoren zijn in hun zaak. Vrije markt, hé.

                                  Comment


                                  • En "vaste" garage gaat nooit zijn beste prijs geven wanneer de klant voor de eerste keer prijs komt vragen, want in 99% van de gevallen gaat de klant toch nog horen bij de concurrentie. In 99% van de gevallen gaat de klant dan nog eens terug bij zijn vaste garage om uiteindelijk de laagste prijs te bekomen bIj zijn vaste garage. Geef je als vaste garage onmiddellijk al je korting zal de klant het nog niet laten om naar de concurrentie te gaan en de concurrentie zal het meestal niet nalaten om onder jouw prijs te duiken. Als je klant dan terugkomt en jij als verkoper ald je korting reeds gegeven hebt, heb je een probleem.

                                    heb dit genoeg meegemaakt in mijn korte carriere als autoverkoper. Waren een opstartende garage, je mag tientallen offertes opmaken en uiteindelijk belanden ze allemaal terecht bij hun vaste garage die nog net even onder jouw offerte is gegaan.

                                    Comment


                                    • Overnameprijs kan ook nogal verschillend zijn, verleden jaar had ik is een offerte laten maken voor een Peugeot 308, zou toen 5000€ gekregen hebben van men 207, dit jaar bij Mazda een offerte laten maken voor een MX-5 en daar kreeg ik maar 2000€. Omdat die MX-5 meer een droomwagen is dan een Peugeot 308 voor de MX-5 gegaan, auto niet overgelaten en 7% korting gekregen + luxe matten set. Voor mij niet slecht en ben ook ni naar een andere garage geweest. De verkoper is ne sympathieke mens, geen te grote garage en je hebt dus ook altijd dezelfde persoon wanneer je langs gaat, das toch ook wel iets waard denk ik.
                                      Ik heb het niet zo voor die grote garages, waar "100" man werkt en waar je altijd iemand anders hebt als je langs gaat.
                                      Waar ik mij ook aan erger is verkopers in een kostuum, da stijf gedoe en alles beter weten, terwijl (spreek uit eigen ervaring) ze eigenlijk helemaal geen kennis hebben van wat ze verkopen, ben dan ook iemand die eerst goed informeert voor ik langs ga.

                                      Comment


                                      • Als je weet dat in fleet er kortingen bestaan van 25 tot 28%, is het droef vast te stellen dat je als particulier moet hemel en aarde verzetten om 7,5% te krijgen.
                                        “If someone isn't what others want them to be, the others become angry. Everyone seems to have a clear idea of how other people should lead their lives, but none about his or her own.”

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door Utah Bekijk Berichten
                                          Als je weet dat in fleet er kortingen bestaan van 25 tot 28%, is het droef vast te stellen dat je als particulier moet hemel en aarde verzetten om 7,5% te krijgen.
                                          Hoeveel korting je krijgt is ook vooral afhankelijk van het merk/model zelfs voor een particulier. Maar zoals jij het stelt is het een beetje zoals stellen dat het bedroevend is dat Carrefour/Colruyt/... goedkoper kan inkopen dan de kleine lokale handelaar dat is nu eenmaal de macht van de grote aantallen natuurlijk.
                                          Hier kon iets interessant gestaan hebben...

                                          Comment

                                          Working...
                                          X