Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Complete waanzin. Op deze manier gaan we terug naar de middeleeuwen waar ook betaald moest worden om een stad te mogen passeren. Ik ken er het fijne niet van maar ik hoop dat één vignet voor alle steden geldig is.
Ik weet dat het gebied (en nog andere plaasten waarschijnlijk) rond de Nurburgring "Wasserschutzgebied" zijn.
Als je daar je auto wast op straat heb je een probleem...
ik snap dat gedoe niet, ik heb een Euro3 wagen en mag dus sommige zones echt niet in.... maar mag ik dan wel de grote binnenring van München nemen of moet ik helemaal rondrijden via Salzburg om Oostenrijk binnen te geraken?
In het Duitse Hannover, Berlijn en Keulen geraak je vanaf 1 maart het stadscentrum niet meer binnen zonder een milieuvignet voor de auto. Mobiliteitsclub VAB onderzocht hoe je het snelst en goedkoopst aan zo'n milieuvignet geraakt. De Duitse overheid wil de luchtkwaliteit verbeteren in stadscentra en in de buurt van bepaalde verkeersknooppunten en drukke verkeerswegen. Daarom kunnen Duitse steden of regio's vanaf 1 maart bepaalde gebieden instellen als Umweltzone (milieuzone). Duitse én buitenlandse wagens mogen in die zone enkel nog rijden wanneer ze een Umweltplakette (milieuvignet) hebben.
Er zijn drie soorten vignetten, afhankelijk van de vervuilingsgraad (Euro 2-norm en hoger). Rijd je met een dieselwagen van voor 1997 of benzinewagen van voor 1993 dan krijg je geen vignet en mag je de zones dus niet binnen. Het vignet geldt niet voor motorfietsen. Laat je je auto achter buiten de Umweltzone of gebruik je alleen de snelwegen, dan is een milieuvignet uiteraard niet nodig. Rijden in de Umweltzone zonder vignet levert je een boete op van 40 euro.
Vooraf
Het milieuvignet is in België niet verkrijgbaar, maar kan wel via Nederland besteld worden. Je kan het vignet laten opsturen per post of afhalen in Duitsland. VAB nam de proef op de som.
In Nederland kan het vignet besteld worden via TÜV-Nord en Dekra. Het kost respectievelijk 17,85 euro en 12,30 euro en duurt drie of zeven dagen. Telkens is een kopie van het inschrijvingsbewijs nodig, bij TÜV-Nord moet je ook nog een bestelformulier downloaden. Betalen kan met een overschrijvingsformulier.
Een absolute afrader is het milieuvignet bestellen via de website Umwelt-plakette.de. Dat kost je niet alleen 39,99 euro maar blijkt ook vier weken te duren.
Ter plaatse
Het milieuvignet kan ook in Duitsland zelf gekocht worden, bij erkende garages, TÜV- en Dekra-centra (vergelijkbaar met onze technische controle) en gemachtigde benzinestations. De adviesprijs bedraagt 5 euro, maar bij garages wordt iets meer gevraagd. Het volstaat meestal om het inschrijvingsbewijs (of een kopie ervan) voor te leggen.
VAB ging kijken in Keulen en werd het vlotst bediend in het tankstation Mundorf Tank W. Meyers, Rolshover Straße 520. In de garages en bij de TÜV en Dekra moet je een sleutelcode kunnen voorleggen die alleen voorkomt op een Duits inschrijvingsbewijs... Verder willen ze ook de auto zien. Soms staat men er zelfs op dat zij zelf het vignet aanbrengen. De sticker moet altijd gekleefd worden onderaan de voorruit aan passagierskant.
De conclusie van VAB is dat je best op voorhand een vignet bestelt via het internet, wat het eenvoudigst is via de Nederlandse TÜV-Nord of Dekra. In dringende gevallen kan je ook ter plaatse terecht.
De Umweltzones Vanaf 1 maart: Hannover, Berlijn en Keulen In de loop van 2008: Ilsfeld, Leonberg, Ludwigsburg, Mannheim, Schwäbisch-Gmünd, Stuttgart, Tübingen, Bochum, München, Augsburg, Dortmund, Düsseldorf, Essen, Mühlacker, Pforzheim, Regensburg en Reutlingen
probleem is dat de binnenring van München quasi door het centrum loopt
Het zou me gek lijken om auto's een grote omweg te laten maken als het net de bedoeling is minder C02.. uit te stoten. Ik veronderstel dat die ringweg ( die de bedoeling heeft auto's rond de stadskern te leiden ) een uitzondering zal zijn.
Het zou me gek lijken om auto's een grote omweg te laten maken als het net de bedoeling is minder C02.. uit te stoten. Ik veronderstel dat die ringweg ( die de bedoeling heeft auto's rond de stadskern te leiden ) een uitzondering zal zijn.
Ik rij dit weekend naar Stuttgart. Weet iemand waar ik het gemakkelijkste een wegenvignet kan krijgen? Ik heb al rondgekeken op internet en nergens vind ik een gedetailleerd plan of adres waar je zo'n wegenvignet kan krijgen. Ik heb ook al gebeld naar vab en die zeggen dat ze een goed adres hebben in keulen maar daar ben ik niets mee, dat ligt veel te ver weg van Stuttgart. Die kunnen me dus niet veel verder helpen. Iemand hier wel?
Ik rij dit weekend naar Stuttgart. Weet iemand waar ik het gemakkelijkste een wegenvignet kan krijgen? Ik heb al rondgekeken op internet en nergens vind ik een gedetailleerd plan of adres waar je zo'n wegenvignet kan krijgen. Ik heb ook al gebeld naar vab en die zeggen dat ze een goed adres hebben in keulen maar daar ben ik niets mee, dat ligt veel te ver weg van Stuttgart. Die kunnen me dus niet veel verder helpen. Iemand hier wel?
In België niet verkrijgbaar.
Je kunt in Nederland terecht net boven Eindhoven in Uden, bij de Dekra. En anders een adres zoeken in Duitsland
Ergens hierboven wordt vermeld dat oldtimers en classic-cars,geen umwellt-plakette nodig hebben,indien ze een oldtimerkenteken hebben... Is dit dan onze O-plaat??? Zoja, mijn keverke is al van in '99 oldtimer,ZONDER verplichting van de O-plaat... Kan ik dan daar rijden of niet?
Ik rij dit weekend naar Stuttgart. Weet iemand waar ik het gemakkelijkste een wegenvignet kan krijgen? Ik heb al rondgekeken op internet en nergens vind ik een gedetailleerd plan of adres waar je zo'n wegenvignet kan krijgen. Ik heb ook al gebeld naar vab en die zeggen dat ze een goed adres hebben in keulen maar daar ben ik niets mee, dat ligt veel te ver weg van Stuttgart. Die kunnen me dus niet veel verder helpen. Iemand hier wel?
Bij mijn weten (maar heb niet alle info hierboven gelezen) is het vignet alleen nodig als umweltalarm is. Anders kun je gewoon door Stuttgart rijden.
Ben er zelf net geweest ... zonder vignet.
Normaal gezien (bv. in Keulen inderdaad) kun je als toerist op een centrale plek (en volgens mij zelfs bij sommige tankstations) op dat moment ook het vignet kopen. Zeker gezien er op de belgische papieren duidelijk staat welke klasse je bent.
Bij mijn weten (maar heb niet alle info hierboven gelezen) is het vignet alleen nodig als umweltalarm is. Anders kun je gewoon door Stuttgart rijden.
Ben er zelf net geweest ... zonder vignet.
Normaal gezien (bv. in Keulen inderdaad) kun je als toerist op een centrale plek (en volgens mij zelfs bij sommige tankstations) op dat moment ook het vignet kopen. Zeker gezien er op de belgische papieren duidelijk staat welke klasse je bent.
Dan heb je geluk gehad. Ik heb namelijk wel controle gehad op mijn Umweltplakette in Stuttgart. Gelukkig had ik er eentje. Heb de mijne op onderstaande link besteld. Is iets duurder maar komt met de post en gaat snel na betaling.
Ik vraag me af of ik hiervoor ééntje nodig heb. Ik kom van de A9 en moet naar de A95 richting Garmisch, omrijden via de ring (A99) is niet écht een optie, anders heb je een serieus stuk binnendoor langs secundaire wegen vanaf de A8 (richting salzburg) om zo op de A95 te geraken..
Mag ik deze route doen zonder sticker? De binnenring van München dus, ik kom geen seconde in het stadscentrum.
Comment