Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Staking bij Dacia

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Staking bij Dacia

Grote staking bij Renault-dochter Dacia

DINSDAG 25 MAART 2008.

BOEKAREST (AFN) - De Roemeense autoproducent Dacia, sinds 1999 een dochter van het Franse Renault, is getroffen door een grote staking. Volgens de vakbonden heeft 80 procent van de werknemers vanaf maandagavond het werk neergelegd om een forse loonsverhoging af te dwingen.

De vakbonden eisen een salarisverhoging van circa 550 lei, zo'n 150 euro per werknemer per maand. Dacia wil vooralsnog niet verder gaan dan zo'n 144 lei per maand. Volgens de werkgever doet minder dan 50 procent van de arbeiders mee aan de staking.

Eerder deze maand legden ook al duizenden Dacia-werknemers het werk neer, nadat de onderhandelingen over het loon waren vastgelopen.

Dacia verkocht afgelopen jaar 230.000 auto's in Roemenië en in andere landen. Renault investeert jaarlijks circa 200 miljoen euro in de fabriek in Pitesti, ten noordwesten van de hoofdstad Boekarest.

BRON

Om eerlijk te zijn, ik heb er lol in.

Die kerels daar zijn ook niet dom, ze beseffen zo langzaam goed genoeg dat elk bedrijf daar komt om ze uit te persen. Nu lukt dat nog, maar dat zal wel verminderen....

Comment

en zo zullen er nog volgen .

Comment

1 woord: eindelijk.

Comment

Ik zou eigenlijk wel eens willen weten aan welk hongerloon dat die mensen daar werken... Zal gene vette zijn

Comment

zal dit de productie en introductie van de golfkiller Dacia Sandero vertragen?

spannend.......................................... .....................................

Comment

In de AutoGids stond er een artikel in dat Renault veel winst maakt op de Logan omdat de kosten zo laag waren.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door EricV Bekijk Berichten
                In de AutoGids stond er een artikel in dat Renault veel winst maakt op de Logan omdat de kosten zo laag waren.
                om die bedenking te maken moet je niet echt een genie zijn é

Comment

Ik begrijp de mensen echt niet die zo'n Logan kopen. Heb ooit de test gelezen in Autobild in vergelijking met een tweedehands wagen voor dezelfde prijs. Met de Logan te kopen zet je jezelf in't zak. Maar hey toegegeven.. met veel nieuwe wagens zet je jezelf in't zak bij de aankoop =/= prijs

Toch kom ik ze al regelmatig tegen in het verkeer.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Debomma Bekijk Berichten
                    Ik begrijp de mensen echt niet die zo'n Logan kopen. Heb ooit de test gelezen in Autobild in vergelijking met een tweedehands wagen voor dezelfde prijs. Met de Logan te kopen zet je jezelf in't zak. Maar hey toegegeven.. met veel nieuwe wagens zet je jezelf in't zak bij de aankoop =/= prijs

Toch kom ik ze al regelmatig tegen in het verkeer.
                    die mcv kan 7 man vervoeren voor minder dan 10.000 euro

dat vind ik niet zo mis

Comment

Goed zo, Renault krijgt nu eindelijk het deksel op de neus voor de strategie die het de laatste 10 jaar voert. Remember Vilvoorde. Het is dankzij Dacia dat er nog redelijke winst gemaakt wordt. In de laatste autogids kan men er een interessant artikel over lezen. Er gaan zonder twijfel nog merken volgen die dit fenomeen terecht gaan ondervinden
                      Last edited by Jocar; 27/03/2008, 17:28.
                      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jann Bekijk Berichten
                        die mcv kan 7 man vervoeren voor minder dan 10.000 euro

dat vind ik niet zo mis
                        Zeker, en ik geloof dat de MCV beter verkoopt in België dan de sedan.

Comment

Staking bij Dacia duurt voort
                          10 april 2008 · Tekst Alexander Inia
                          Al drie weken wordt de Dacia-fabriek in het Pitesti geteisterd door stakingen. Er is voorlopig nog geen uitzicht op verbetering, want de vakbonden hebben het laatste loonbod van moederbedrijf Renault afgewezen.
                          De bedrijfsleiding was naar de rechter gestapt om de staking te verbieden, met het argument dat minder dan de helft van de 13.000 werknemers de petitie van de vakbonden heeft ondertekend. De rechter oordeelde echter dat de staking gewoon door mag gaan. Experts hebben berekend dat de staking het bedrijf per dag 10 miljoen euro kost.
                          Renault heeft in het verleden wel eens laten doorschemeren dat de lonen in Roemenië niet te veel moeten stijgen, omdat de lage lonen juist de aantrekkingskracht van produceren in het land vormen. Het eisenpakket van de vakbonden liegt er voor Roemeense begrippen echter niet om. Dacia heeft een loonsverhoging van 394 Lei bruto (110 euro) aangeboden, twee keer zoveel als eerst, maar de vakbonden willen 550 Lei. Daarnaast willen ze ook winstdeling, meer vakantiegeld en korting bij de aankoop van een Dacia.
                          Dacia maakt in Pitesti momenteel de Logan MCV, maar de importeur verzekert ons aan de telefoon dat de levertijd van de populaire stationwagon voorlopig nog niet onder druk staat. De capaciteit van de fabriek stijgt dit jaar van 230.000 naar 350.000 exemplaren.
                          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau

Comment

je kunt natuurlijk ook niet blijven verder naar het oosten uw productie verleggen, ze blijven daar ook niet achter...

Comment

Tja en nog blijven ze allen naar ginder vluchten.Maar naar mijn idee hebben die mensen vlugger de neiging om langdurige stakingen aan te gaan omdat ze het gewend zijn van het met veel minder te doen.Dat ze in de lage loonlanden maar allemaal beginnen met vragen naar betere omstandigheden en hogere lonen,dan zien de geldwolven die aan de leiding staan misschien in dat ze mis zijn.En blijven ze dan hier investeren in nieuwe modellen.

Comment

Working...
                              X