Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Als wagenparkbeheerder van een groot logistiek bedrijf wil ik hier toch even op reageren.
Wij zijn sinds 2004 bezig met een test in samenwerking met een vrachtwagenfabrikant(waarvan ik de naam niet noem). Een aanzienlijk aantal van onze vrachtwagens hebben olie die niet meer ververst wordt. Onze chauffeurs vullen enkel bij tijden hun motorolie bij.
Verschillende vrachtwagens hebben we na 150 a 175.000 km terug naar de fabrikant gebracht waar deze tot op het laatste schroefje uit elkaar gedraaid werd.
Daarna wordt er gekeken (tot in het kleinste detail) of er ergens schade is opgetreden aan het voertuig. Tot onze verbazing hebben wij nog niet het minste schade mogen bemerken aan de onderdelen van de auto.
Conclusie: olie verversen zo blijkt, is inderdaad een farce! (edit: om de xx.000 km bedoel ik dan, na 200.000 km mag de olie wel ververst worden)
Als wagenparkbeheerder van een groot logistiek bedrijf wil ik hier toch even op reageren.
Wij zijn sinds 2004 bezig met een test in samenwerking met een vrachtwagenfabrikant(waarvan ik de naam niet noem). Een aanzienlijk aantal van onze vrachtwagens hebben olie die niet meer ververst wordt. Onze chauffeurs vullen enkel bij tijden hun motorolie bij.
Verschillende vrachtwagens hebben we na 150 a 175.000 km terug naar de fabrikant gebracht waar deze tot op het laatste schroefje uit elkaar gedraaid werd.
Daarna wordt er gekeken (tot in het kleinste detail) of er ergens schade is opgetreden aan het voertuig. Tot onze verbazing hebben wij nog niet het minste schade mogen bemerken aan de onderdelen van de auto.
Conclusie: olie verversen zo blijkt, is inderdaad een farce!
Het gaat over olie, niet banden. Klein verschil als het gaat over slijtage hé...
En 'de point' is ook niet persé het milieu. Dat is eerder een leuke bijwerking (die dan, zoals gewoonlijk, extra aandacht geniet). Het gaat erom dat het gewoon niet nodig is, en dat olie in de meeste gevallen (!! béétje sceptisch lezen mag ook uiteraard) aanzienlijk langer meegaat dan dat we allemaal denken.
Ja idd, dat olie veeel langer meegaat dan dat wij denken is idd een feit.
Maar volgens mij hangt het ook wat van situatie tot situatie af. Een escrot 1.8D gaat daar minder last van hebben dan een Saab 9-5 (black sludge toestanden)...
En het geeft mensen een goed gevoel hè, als de auto weer eens op onderhoud geweest is. Ik vervang mijn olie ook om de 10.000km samenmet de filter.
Ws zal die olie ook wel de 100.000km halen maar voor die 2x 40€ per jaar ga ik het niet laten...
Maar volgens mij hangt het ook wat van situatie tot situatie af. Een escrot 1.8D gaat daar minder last van hebben dan een Saab 9-5 (black sludge toestanden)...
dat bedoelde ik met dat sceptisch/relativerend lezen.
De meeste nieuwe auto's hebben al geen voorgeschreven onderhoudsintervallen meer. De onderhouden worden bepaald door de boordcomputer die weergeeft wanneer de olie is opgebruikt, Ik denk dat je het zo kan verwoorden. Wat is dan het verschil met die chip van die gast? Of werken die boordcomputers dan at random ofzo?
De meeste nieuwe auto's hebben al geen voorgeschreven onderhoudsintervallen meer. De onderhouden worden bepaald door de boordcomputer die weergeeft wanneer de olie is opgebruikt, Ik denk dat je het zo kan verwoorden. Wat is dan het verschil met die chip van die gast? Of werken die boordcomputers dan at random ofzo?
Nee, die boordcomputers werken identiek als de chip. Ze meten bepaalde stoffen (zuurtegraad) in de olie en komen tot een conclusie.
Wel is het zo dat in die motoren doorgaans 'longlife olie' gekapt moet worden.
Tevens is er een maximum aantal km gedefinieerd voor de onderhoudsintervallen. Het wordt alleen niet altijd verteld. Bij Volkswagen was het bijvoorbeeld 50.000km. Bij mij is destijds nooit een lampje gaan branden tenzij precies voor de 50K. De olie was kennelijk nog prima.. maar ja, ze wilden me toch nog eens langs zien komen
Zodra mijn auto uit de garantie is (inmiddels Renault) gaat de onderhoudsinterval van 30K in ieder geval naar 50K ...
Als wagenparkbeheerder van een groot logistiek bedrijf wil ik hier toch even op reageren.
Wij zijn sinds 2004 bezig met een test in samenwerking met een vrachtwagenfabrikant(waarvan ik de naam niet noem). Een aanzienlijk aantal van onze vrachtwagens hebben olie die niet meer ververst wordt. Onze chauffeurs vullen enkel bij tijden hun motorolie bij.
Verschillende vrachtwagens hebben we na 150 a 175.000 km terug naar de fabrikant gebracht waar deze tot op het laatste schroefje uit elkaar gedraaid werd.
Daarna wordt er gekeken (tot in het kleinste detail) of er ergens schade is opgetreden aan het voertuig. Tot onze verbazing hebben wij nog niet het minste schade mogen bemerken aan de onderdelen van de auto.
Conclusie: olie verversen zo blijkt, is inderdaad een farce! (edit: om de xx.000 km bedoel ik dan, na 200.000 km mag de olie wel ververst worden)
waarom wordt dat niet naar buiten gebracht? of komt dat nog?
Oorspronkelijk geplaatst door Alexis
Was grappig om je bij het vertrekken elke 90° bocht al clutchdumpend scheef te zien nemen om je kar wat te sparen
Comment