Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
ja tis zo ongeveer wel hetzelfde he,
een grasmachine van 20 jaar oud een een hoogtechnologishe diesel/benzine blokjes...
Inderdaad, het is ongeveer hetzelfde. Ze draaien alletwee rond en ze moeten olie hebben om de bewegende delen gemakkelijk te laten ronddraaien, bij voorkeur zonder slijtage. De hoeveelheid hoogtechnologie van diesel/benzineblokjes komt er zelfs niet bij kijken. ESP en ABS en EBD enz.. hebben weinig invloed op de smering of heb ik het mis ?? Het kan eh, de laatste jaren zijn de wagens zo gesophistikeerd geworden dat men van niks meer moet verschieten.
Inderdaad, het is ongeveer hetzelfde. Ze draaien alletwee rond en ze moeten olie hebben om de bewegende delen gemakkelijk te laten ronddraaien, bij voorkeur zonder slijtage. De hoeveelheid hoogtechnologie van diesel/benzineblokjes komt er zelfs niet bij kijken. ESP en ABS en EBD enz.. hebben weinig invloed op de smering of heb ik het mis ?? Het kan eh, de laatste jaren zijn de wagens zo gesophistikeerd geworden dat men van niks meer moet verschieten.
Ik weet wel niet veel van techniek, maar dat ASR en EBD niet met motorsmering te maken heeft weet ik ook...
Ik doelde dan ook vooral op het feit, dat een grasmasjien van 20 jaar oud: prolly ne carburatorgevoede 2 takt is, en dat moderne (diesel)blokjes met hooggeavanceerde injectie zitten van +/-2000 bar, speciale coatings op de zuigers etc etc...
dus in de verste verste nog ni trekt op iets van 20 jaar oud,
buiten dan dat het over en weer gaat ja...
Ik doelde dan ook vooral op het feit, dat een grasmasjien van 20 jaar oud: prolly ne carburatorgevoede 2 takt is, en dat moderne (diesel)blokjes met hooggeavanceerde injectie zitten van +/-2000 bar, speciale coatings op de zuigers etc etc...
dus in de verste verste nog ni trekt op iets van 20 jaar oud,
buiten dan dat het over en weer gaat ja...
Ok, als je het zo stelt. (2takt en olie verversen om het jaar dan of mag men daar dan langer mee rijden ??) En die hooggeavanceerde injectie dient wel om brandstof in te spuiten, of heb ik het mis en dient die om er olie tussen de lagers mee in te spuiten ? En re die speciale coatings, vermits die waarschijnlijk anti-slijtage zijn zou dat nog een pluspunt moeten zijn om minder olie te (moeten) vervangen ??
Ja idd, dat olie veeel langer meegaat dan dat wij denken is idd een feit.
Maar volgens mij hangt het ook wat van situatie tot situatie af. Een escrot 1.8D gaat daar minder last van hebben dan een Saab 9-5 (black sludge toestanden)...
En het geeft mensen een goed gevoel hè, als de auto weer eens op onderhoud geweest is. Ik vervang mijn olie ook om de 10.000km samenmet de filter.
Ws zal die olie ook wel de 100.000km halen maar voor die 2x 40€ per jaar ga ik het niet laten...
Waarom ik weer?
Momenteel rij ik reeds 19.000km met dezelfde olie. Ik moet zeggen...na pakweg 10.000km ofzo had ik de indruk dat hij wat ruwer draaide. Dat heeft enkele duizende kilometers geduurd. Maar nu...fock dat ding komt precies losser en losser. Topsnelheid op het vlakke ligt ook wat hoger nu. Vandaag zelfs nog een nieuwe top bereikt in een afdaling...
Ik doelde dan ook vooral op het feit, dat een grasmasjien van 20 jaar oud: prolly ne carburatorgevoede 2 takt is, en dat moderne (diesel)blokjes met hooggeavanceerde injectie zitten van +/-2000 bar, speciale coatings op de zuigers etc etc...
dus in de verste verste nog ni trekt op iets van 20 jaar oud,
buiten dan dat het over en weer gaat ja...
In een 2-takt motor moet je nooit olie verversen.
nogal logisch, aangezien de smering gebeurt door de brandstof.
...
En mijn broer die ververst ook nooit de olie op zijn Honda grasmachine, alleen nu en dan (om de zoveel jaar) wat olie bijvoegen en dat draait ook nog perfect na zo'n 20 jaar, dus ????
Momenteel rij ik reeds 19.000km met dezelfde olie. Ik moet zeggen...na pakweg 10.000km ofzo had ik de indruk dat hij wat ruwer draaide. Dat heeft enkele duizende kilometers geduurd. Maar nu...fock dat ding komt precies losser en losser. Topsnelheid op het vlakke ligt ook wat hoger nu. Vandaag zelfs nog een nieuwe top bereikt in een afdaling...
Gedaan met olie vervangen, blijven gaan
Dat is omdat de olie ondertussen zo weinig visceus is dat er niets van wrijving meer is. Niets dan voordelen dus olie niet verversen.
in mijn briggs en stratton ververste ik ook geen olie
heb die weggegeven na 12 jaar
Ja, maar dat is/was waarschijnlijk ook ne carburateurgevoede 2takt eh ?? (Wel ene van die speciale soort met kleppen e.d. maar zonder OHV zoals in de Honda's)
nogal logisch, aangezien de smering gebeurt door de brandstof.
Is dat niet gevaarlijk om de kleppen te laten inbranden ??
Heb vroeger op mijnen brommer (2takt) ook eens kleppen proberen te regelen maar heb ze niet gevonden, ik zag wel gaten in de zijkant van de cylinder, heb daar aluminium plakjes voor gemaakt om die gaten te dichten en trekken dat die daarna deed jong.
Comment