Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Niet in alle 2-takten. In crossmoto's (tot enkele jaren terug 2-takt) ging soms ook een klein beetje motorolie op.
In zo'n gevallen werd minerale olie gebruikt denk ik. Dat verklaart die typische reuk bij verbranding. (rally cross motoren, motocross, vroeger zelfs in de motoren van circuitwagens. Werd wel na iedere race vervangen, gaf betere smering dan de toenmalige oliën maar moest wel continu vervangen worden).
In zo'n gevallen werd minerale olie gebruikt denk ik. Dat verklaart die typische reuk bij verbranding. (rally cross motoren, motocross, vroeger zelfs in de motoren van circuitwagens. Werd wel na iedere race vervangen, gaf betere smering dan de toenmalige oliën maar moest wel continu vervangen worden).
Bloedserieus. Nu met die synthetische brol zal dat waarschijnlijk niet meer gebeuren maar vroeger was dat regel. (Niet vergeten dat er vroeger alleen maar monograde bestond, het is BP met hun Viscostatic die als eerste met multigrade op de markt gekomen is). En re serieus zijn, deze post wel, de rest van de inputs in deze thread zijn een beetje ....hm ....
Bloedserieus. Nu met die synthetische brol zal dat waarschijnlijk niet meer gebeuren maar vroeger was dat regel. (Niet vergeten dat er vroeger alleen maar monograde bestond, het is BP met hun Viscostatic die als eerste met multigrade op de markt gekomen is). En re serieus zijn, deze post wel, de rest van de inputs in deze thread zijn een beetje ....hm ....
Motorcrossers vervangen nog om de 2 crossen denk ik.
Bij iets oudere motoren kan het geen kwaad als je een paar keer je oliewissel overslaat, die kan goed 100k km meegaan. Wel af en toe oliefilter vernieuwen.
Bij nieuwe motoren vertrouwen op de onderhoudsindicator (iets dat feitelijk gelijkaardig is aan die fameuze peilstok met chip) en de wagen op tijd binnenbrengen bij de garage.
Klopt 't ongeveer?
(Ah ja, en BMW vraagt schandalig veel voor oliewissel )
Zelf kan ik niet veel testen aan de kwaliteit van mijn olie maar ik zie zelfs al een verschil in viscositeit bij oude en nieuwe olie en de viscositeit is toch cruciaal?
In zo'n gevallen werd minerale olie gebruikt denk ik. Dat verklaart die typische reuk bij verbranding. (rally cross motoren, motocross, vroeger zelfs in de motoren van circuitwagens. Werd wel na iedere race vervangen, gaf betere smering dan de toenmalige oliën maar moest wel continu vervangen worden).
Oud topic vroeger gebruikten ze bij racemotoren ook plantaardige olie, nl. Ricinus olie, gevonden op wiki, wel heel giftig maar t smeert goed
Toyota corolla 2006 1400d4d 124.000km
Mercedes benz 190E 2.6 1987 163.000km
Mercedes benz 190E 2.3-16v 1984 167.000km
Comment