Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Voormalig Castrol baas: Olie verversen onnodig

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Voormalig Castrol baas: Olie verversen onnodig

    AMSTERDAM - De man die zelf directeur was van Castrol motorolie zegt nu dat olie verversen eigenlijk helemaal niet nodig is. Zelf rijdt hij al 350.000 kilometer op dezelfde smering.

    Het Grote Olieschandaal: honderden miljoenen euro's per jaar aan verspilling én een niet in geld uit te drukken schadepost voor het milieu. Henk de Groot, oud-directeur van Castrol Nederland, voert een kruistocht tegen wat hij noemt de 'olieververs maffia'.

    De Groot stelt dat automobilisten, motorrijders en truckers onnodig op kosten worden gejaagd omdat ze met grote regelmaat de olie van hun motoren laten verversen. Want dat schrijven garages en fabrikanten immers voor.

    En wie wil nu het risico nemen dat de garantie op de heilige koe in gevaar komt... ,,Mijn auto rijdt al 350.000 kilometer op dezelfde motorolie. Daarbij ontzie ik mijn portemonnee én het milieu."

    Henk de Groot heeft een peilstok met chip uitgevonden die aanwijzingen geeft wanneer het mis is met de kwaliteit van de motorolie. Een universeel apparaat, dat in vrijwel elke auto past.

    De praktijk leert, volgens de deskundige met een petrochemische én motortechnische achtergrond, dat het zwarte goedje pas na honderdduizenden kilometers of jaren van autogebruik hoeft te worden vervangen.

    ,,Geregeld bijvullen als het peil te laag uitkomt, is natuurlijk wel noodzaak. Voor het overige worden we met z'n allen beduveld. Het gaat om serieuze bedragen en serieuze vervuiling."

    Met een Nederlands autopark van zes miljoen voertuigen waarvan de olie eens per jaar wordt vervangen, praat je al snel over een bedrag van ruim 600 miljoen euro en minstens dertig miljoen liter zwarte smurrie die moet worden weggewerkt.

    Wereldwijd is het duizelingwekkend: 200 miljard euro aan verspilling. Om van de enorme vervuilde olieplas nog maar te zwijgen.

    "Ook daarom luid ik de noodklok", vertelt De Groot, "voor mijn kleinkinderen. Ik zie geregeld hoe mensen voor hun huis olie verversen en het oude spul in de afvoerput kieperen.

    Garagebedrijven voeren het af naar een centrale verwerking, waar de olie tot asfalt wordt gerecycled. Maar milieuorganisaties wijzen erop dat reststoffen uiteindelijk toch weer in het grondwater belanden."

    Henk de Groot timmert al lang aan de weg. In deze krant liet hij jaren geleden weten dat olie verversen om de 10.000, 20.000 of zelfs 30.000 kilometer onzinnig is. Er was veel belangstelling en de oud-Castrol-topman toonde met het autopark van klanten, die tot wel 300.000 kilometer reden voor ze hun motorolie lieten vervangen, aan dat verversen geldklopperij was.

    Met de door De Groot geleverde peilstok controleerden 'langgebruikers' de kwaliteit van de olie. Waarbij in de nieuwste versie een chip alarm slaat als het mis gaat met het zuur- of zoutgehalte.

    Tentakels

    "Maar de tentakels van de industrie zijn lang, de autobranche is machtig, de olielobby een wereldspeler", aldus Henk de Groot. " Daarom ben ik monddood gemaakt, de belangen zijn te groot. Zelfs laboratoria worden door de grote oliemaatschappijen betaald en dus beheerst.

    Den Haag toonde aanvankelijk interesse, maar een proef met het bedrijfswagenpark van een busonderneming - er was al voor meer dan 100.000 euro subsidie toegezegd voor het geval dat de motoren in de soep zouden lopen - werd plotseling gestopt. De overheid heeft ooit veel geld in een verwerkingscentrale bij Rotterdam gestoken, ik denk dat ze geen zin hadden om de contracten met die fabriek over de aanlevering van vervuilde olie te verbreken."

    Want alles draait om geld, zo zegt De Groot. "Mensen denken dat het foute boel is als olie inktzwart blijkt, het omgekeerde is waar! Vuildeeltjes in moderne olie, vaak koolstofresten, krijgen een omkapseling. De olie wordt daardoor zwart en dikker bij hitte, maar dat is juist goed. Olieverversen is een bijgeloof, door de industrie in stand gehouden. Want op elke liter motorolie maken de grote jongens veel winst. Het hele idee stamt uit de tijd van die stokoude T-Fordjes!"

    Een rondgang van deze krant langs garages en onderhoudsbedrijven leert dat veel monteurs hun eigen auto vaak veel langer laten doorrijden dan officieel wordt aangegeven. Maar niemand wil geciteerd worden. "Want dat kost klanten, dus broodwinning en uiteindelijk mijn baan."

    Bij milieuambtenaren in Den Haag ving Henk de Groot in het verleden ook tal van keren bot. "Leuk hoor, dat u meedenkt", werd hem dan fijntjes verteld, "maar onze taak is niet om afval te voorkomen, wij zijn er om afval te verwérken!"

    Jules Maaten, Europarlementariër voor de VVD, noemt de bevindingen van de oud-Castrol-directeur baanbrekend. "Als meneer De Groot gelijk heeft, dan ligt hier een prachtige kans voor een schonere wereld. Ik ga de Europese Commissie schriftelijke vragen stellen over de cyclussen van olieverversen. Als wij ons voor het karretje van industrie en olielobby laten spannen, moeten er stappen volgen. Automobilist en milieu worden immers al genoeg gepakt."

    Henk de Groot is inmiddels 86 jaar oud, maar staat nog steeds op scherp. Troonopvolger Richard ( www.niveauplus.nl) neemt de erfenis van de oliegoeroe ooit over. Want opgeven, dat is voor vader noch zoon een optie.

    "Ik hoop nog te mogen meemaken dat we met deze onzin stoppen", zegt Henk de Groot. "Anders moet mijn zoon verder strijden. Richard, als de nieuwe bevlogen Don Quichotte... 'Even doorsmeren', noemen ze het in de garage. Een smerig spel is het!"
    bron: http://www.telegraaf.nl/autotelegraa...nnodig___.html


    Weet niet zo meteen wat ik er van moet denken. Redelijk wat ongeloof, maar moest dit waar zijn...
    Oorspronkelijk geplaatst door Alexis
    Was grappig om je bij het vertrekken elke 90° bocht al clutchdumpend scheef te zien nemen om je kar wat te sparen

  • #2
    Ik ken een aantal veelrijders die al jarenlang bij dezelfde theorie zweren.
    Enkel bijvullen bij verbruik...en nog nooit enig probleem gekend.
    Wel regelmatig oliefilter verversen, maar verder...gewoon blijven bollen.

    Ik ken zo'n mercedes 190d met bijna 400K op de teller...nog NOOIT een volledige verversing gehad.

    Zelf rij ik met een leasingwagen, maar als ik dan bv merk dat die maatschappijen soms een nog frequentere verversing voorschrijven dan
    de merken zelf....dan stel ik me ook wel vragen.

    Comment


    • #3

      Comment


      • #4
        Haha, dat zou ik met de Vectra ook kunnen.
        Officieel interval om olie te verversen is 15000 km, maar om de 7500 moet ik er al een liter bijgieten (en dan zat er dus nog maar 2 liter in). Dus op die manier heb ik dan toch nog om de 22500 km volledig nieuwe olie
        Openbaar vervoer: brengt u van een plaats waar je niet was naar een plaats waar je niet moet zijn, op een moment dat het u niet uitkomt

        Comment


        • #5
          ja lap... heb ik juist een bus 20W50 gekocht... van Castrol

          Comment


          • #6
            Als ik 'Telegraaf' zie staan, weet ik al genoeg.
            De Telegraaf is de grootste onzin krant van NL (men noemt hem hier ook wel de Televaag).

            Comment


            • #7
              Ik geloof wel dat je met je wagen kan blijven verderrijden zonder olie te verversen (enkel bijvullen) maarja, hoeveel meer slijtage heb je dan...

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Friso89 Bekijk Berichten
                Als ik 'Telegraaf' zie staan, weet ik al genoeg.
                De Telegraaf is de grootste onzin krant van NL (men noemt hem hier ook wel de Televaag).
                Het is niet de telegraaf die die beweringen doet, het is die ex topman van castrol zelf. Big difference.

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door ddk Bekijk Berichten
                  Het is niet de telegraaf die die beweringen doet, het is die ex topman van castrol zelf. Big difference.
                  Maar het staat in de Telegraaf... dat bedoelde ik
                  En de Telegraaf is echt zo'n 'roddel'-krant En dan zegt die man het misschien zelf, maar het is al vaak genoeg gebeurd dat er in de Telegraaf wat verdraaid wordt.

                  Comment


                  • #10
                    Lijkt me logisch een motor heeft smering nodig. Echter de kwaliteit gaat achteruit door de werking + vervuiling van deeltjes van onderdelen. Bijvullen is zeker nodig omdat er smering moet zijn. Als je met uw wagen 10.000km rijd per jaar en een rustige chauffeur bent kun je best wel een paar km zeuren ivm verversing. Echter als je bv uw wagen dikwijls voor circuit gebruikt denk ik niet dat je veel meer km moet gaan doen voor je problemen kan hebben de olie wordt immers totaal anders belast. Tevens is olie van een grootwarenhuis meestal niet dezelfde van een goede garagist.

                    Comment


                    • #11
                      Doet me denken aan de Scene uit Married ... with Children waarin Al z'n Dodge wou verkopen; "It's all original, original windshield, original mufflers, original paint, original tires, ... original oil!"

                      Als die gast me eens kan uitleggen hoe z'n chip nu precies de oliekwaliteit meet, dan is het al iets minder ongeloofwaardig. Blijft de vraag, als je nooit je olie volledig verwisselt hoe haal je dan de verontreiniging als gevolg van slijtage uit je olie?
                      Powered by Detroit Diesel.

                      Diene reclam werkt om mijn zenuwen.

                      Comment


                      • #12
                        Zou wel ideaal zijn

                        Comment


                        • #13
                          Die man heeft nog nooit gehoord van condens in olie (brandstof en of water),black slude en andere viesigheid. Elk jaar gaat er nieuwe olie op mijn auto's...

                          Zuinigheid en gierigheid mogen je leven niet leiden hé. En die onzin over het milieu zeg. Nog nooit werdern mensen zo lang gezond zo oud. Dat is pas een geldklopperij.
                          BMW 218i,BMW 728i E38,BMW 325i E46,BMW 318G20,BMW 116d,BMW 520d G30,BMW 730i E38 V8,Volvo V70 T4 Auto,Volvo V70 T4 Man,Volvo S60 T3,Rover 620i,MG ZT,Rover 75 Tourer,Rover 620Si,Rover 45,Rover 25,Rover 75 V8,Rover 827Si Sterling,Rover 827 Vitesse

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door MRJ Bekijk Berichten
                            Elk jaar gaat er nieuwe olie op mijn auto's...
                            En die rijden niet?!?

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Jupke Bekijk Berichten
                              En die rijden niet?!?
                              elk jaar is ongeveer 500km

                              mijn ZT heeft nu 2300km en mijn 75Tourer zit aan de 1400. De 620 heeft er nu wel bijna 70000km
                              BMW 218i,BMW 728i E38,BMW 325i E46,BMW 318G20,BMW 116d,BMW 520d G30,BMW 730i E38 V8,Volvo V70 T4 Auto,Volvo V70 T4 Man,Volvo S60 T3,Rover 620i,MG ZT,Rover 75 Tourer,Rover 620Si,Rover 45,Rover 25,Rover 75 V8,Rover 827Si Sterling,Rover 827 Vitesse

                              Comment


                              • #16
                                Broer van me verwisseld ook nooit zo'n olie.
                                Karren hebben toch nooit geen slijtageproblemen gehad voor zover ik weet...

                                Comment


                                • #17
                                  ik heb vroeger eens een jaar of 2 een Honda Prelude gehad en ik heb die auto nooit ververst van olie , nu en dan wa bijkappen en hupla weer op weg ...
                                  ik heb er toch 50.000 km mee gedaan denk ik


                                  ik weet wel niet of hij op die manier lang ging meegaan want ik heb hem perte-totale gereden

                                  Comment


                                  • #18
                                    M'n pa heeft op de 300TD ook nooit olie ververst, enkel bijgevuld. En dat voor 460.000km lang.

                                    Ik heb het al twee keer gedaan sinds dan.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door MRJ Bekijk Berichten
                                      Die man heeft nog nooit gehoord van condens in olie (brandstof en of water)

                                      Ja, want condens verdampt niet als het heet wordt hé.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Ik begin te twijfelen of 'k dit ook ga doen met de benz

                                        Comment

                                        Working...
                                        X