Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Als wagenparkbeheerder van een groot logistiek bedrijf wil ik hier toch even op reageren.
Wij zijn sinds 2004 bezig met een test in samenwerking met een vrachtwagenfabrikant(waarvan ik de naam niet noem). Een aanzienlijk aantal van onze vrachtwagens hebben olie die niet meer ververst wordt. Onze chauffeurs vullen enkel bij tijden hun motorolie bij.
Verschillende vrachtwagens hebben we na 150 a 175.000 km terug naar de fabrikant gebracht waar deze tot op het laatste schroefje uit elkaar gedraaid werd.
Daarna wordt er gekeken (tot in het kleinste detail) of er ergens schade is opgetreden aan het voertuig. Tot onze verbazing hebben wij nog niet het minste schade mogen bemerken aan de onderdelen van de auto.
Conclusie: olie verversen zo blijkt, is inderdaad een farce! (edit: om de xx.000 km bedoel ik dan, na 200.000 km mag de olie wel ververst worden)
Indien uw vrachtwagens uitgerust zijn met centrifugaalfilters zou ik die toch wel eens willen zien na 200k km
Wel, die man mag dat beweren,
ik geloof het allemaal zo niet,
Net een klein onderhoud en oliewissel gehad, (zijn eerste ) na een 20.000 km,
Normaal schrijft BMW 30.000 Km voor met die longlife toestanden,
Wel ik vind dat de wagen na zijn onderhoud soepeler rijdt, en dat kan nog in het kopke zitten.. maar het verbruik is met 0.5 liter gedaald?
Aan 120 km/h verbruikt de keet zo een 5.8 tot 6.5 l... terwijl dat de laatste maanden eerder 6.5 - 7.0 l was...
Ik heb gezien dat het vidangeren bij Bmw nog "the old fashioned way" gebeurd... dus kan ik dat vanaf nu perfect zelf doen om de 10.000 km...
Mss dat ik iets meer betaal aan olie zo, maar op lange termijn zal het toch goedkoper uitkomen medunkt...
@ Odan; een vidange na de eerste 10.000km's vind ik zowiezo een aanrader omdat de motor dan gerodeerd is, waarbij soms veel metaalspanen in de olie (en dus overal waar de olie komt) belanden.
Ne kennis van mij vroeger (was mechanicien) ververste ook nooit de olie van zijn wagens, alleen bijvullen wanneer nodig. Deed dat met zijn verschillende wagens (VW Kever, R4{jupke}, Citroën Mehari, Citroën DS, Fiat 1100), met die Fiat heeft zijn zoon nog een safari door de Sahara gedaan en zonder problemen heen en terug geweest. De wagen kwam wel als een blankgeschuurd explaar terug want hij had in een zandstorm gezeten en alle verf was er afgeschuurd.
En mijn broer die ververst ook nooit de olie op zijn Honda grasmachine, alleen nu en dan (om de zoveel jaar) wat olie bijvoegen en dat draait ook nog perfect na zo'n 20 jaar, dus ????
Mannen mogen zeggen wat ze willen, vanaf nu gaat er om de 10k nieuw olie in... kost een fractie van wat het ZOU kunnen kosten als het mis gaat ...[/quote]
Comment