Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Voormalig Castrol baas: Olie verversen onnodig

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #61
    Oorspronkelijk geplaatst door Odan.be Bekijk Berichten
    ja tis zo ongeveer wel hetzelfde he,
    een grasmachine van 20 jaar oud een een hoogtechnologishe diesel/benzine blokjes...
    Inderdaad, het is ongeveer hetzelfde. Ze draaien alletwee rond en ze moeten olie hebben om de bewegende delen gemakkelijk te laten ronddraaien, bij voorkeur zonder slijtage. De hoeveelheid hoogtechnologie van diesel/benzineblokjes komt er zelfs niet bij kijken. ESP en ABS en EBD enz.. hebben weinig invloed op de smering of heb ik het mis ?? Het kan eh, de laatste jaren zijn de wagens zo gesophistikeerd geworden dat men van niks meer moet verschieten.

    Comment


    • #62
      Oorspronkelijk geplaatst door Fritzerer Bekijk Berichten
      ik zei de eerste 10.000 km
      Dat weet ik , maar ik was normaal vanzinnens omdit altijd om de 10.000 km te doen, maar om reden is dit de eerste keer er niet van gekomen...

      Oorspronkelijk geplaatst door will Bekijk Berichten
      Inderdaad, het is ongeveer hetzelfde. Ze draaien alletwee rond en ze moeten olie hebben om de bewegende delen gemakkelijk te laten ronddraaien, bij voorkeur zonder slijtage. De hoeveelheid hoogtechnologie van diesel/benzineblokjes komt er zelfs niet bij kijken. ESP en ABS en EBD enz.. hebben weinig invloed op de smering of heb ik het mis ?? Het kan eh, de laatste jaren zijn de wagens zo gesophistikeerd geworden dat men van niks meer moet verschieten.
      Ik weet wel niet veel van techniek, maar dat ASR en EBD niet met motorsmering te maken heeft weet ik ook...

      Ik doelde dan ook vooral op het feit, dat een grasmasjien van 20 jaar oud: prolly ne carburatorgevoede 2 takt is, en dat moderne (diesel)blokjes met hooggeavanceerde injectie zitten van +/-2000 bar, speciale coatings op de zuigers etc etc...
      dus in de verste verste nog ni trekt op iets van 20 jaar oud,
      buiten dan dat het over en weer gaat ja...

      Comment


      • #63
        Oorspronkelijk geplaatst door Odan.be Bekijk Berichten



        Ik doelde dan ook vooral op het feit, dat een grasmasjien van 20 jaar oud: prolly ne carburatorgevoede 2 takt is, en dat moderne (diesel)blokjes met hooggeavanceerde injectie zitten van +/-2000 bar, speciale coatings op de zuigers etc etc...
        dus in de verste verste nog ni trekt op iets van 20 jaar oud,
        buiten dan dat het over en weer gaat ja...
        Ok, als je het zo stelt. (2takt en olie verversen om het jaar dan of mag men daar dan langer mee rijden ??) En die hooggeavanceerde injectie dient wel om brandstof in te spuiten, of heb ik het mis en dient die om er olie tussen de lagers mee in te spuiten ? En re die speciale coatings, vermits die waarschijnlijk anti-slijtage zijn zou dat nog een pluspunt moeten zijn om minder olie te (moeten) vervangen ??

        Comment


        • #64
          ik geef die castrol baas gelijk
          zolang je geen kalamiteiten met je motor hebt

          Comment


          • #65
            in mijn briggs en stratton ververste ik ook geen olie
            heb die weggegeven na 12 jaar

            Comment


            • #66
              Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk Berichten
              Ja idd, dat olie veeel langer meegaat dan dat wij denken is idd een feit.
              Maar volgens mij hangt het ook wat van situatie tot situatie af. Een escrot 1.8D gaat daar minder last van hebben dan een Saab 9-5 (black sludge toestanden)...

              En het geeft mensen een goed gevoel hè, als de auto weer eens op onderhoud geweest is. Ik vervang mijn olie ook om de 10.000km samenmet de filter.
              Ws zal die olie ook wel de 100.000km halen maar voor die 2x 40€ per jaar ga ik het niet laten...
              Waarom ik weer?

              Momenteel rij ik reeds 19.000km met dezelfde olie. Ik moet zeggen...na pakweg 10.000km ofzo had ik de indruk dat hij wat ruwer draaide. Dat heeft enkele duizende kilometers geduurd. Maar nu...fock dat ding komt precies losser en losser. Topsnelheid op het vlakke ligt ook wat hoger nu. Vandaag zelfs nog een nieuwe top bereikt in een afdaling...

              Gedaan met olie vervangen, blijven gaan

              Comment


              • #67
                Oorspronkelijk geplaatst door DéGioke Bekijk Berichten
                Waarom ik weer?
                omdat jij jij bent

                Comment


                • #68
                  Ik denk dat het vooral van belang is af en toe die filter te vervangen, met de rest kan in principe ook weinig gebeuren he.

                  Comment


                  • #69
                    ik ga het toch niet proberen, gisteren de olie laten vervangen

                    Comment


                    • #70
                      Oorspronkelijk geplaatst door ikzit 2050
                      Dan weet jij misschien het antwoord op volgende vraag: doet dat nu zeer zot zijn?
                      goh , ik weet ni,
                      nog gene last van gehad


                      ik weet ook niet hoe het is om zo perfect als jij te zijn he... moet zalig zijn toch ?

                      Comment


                      • #71
                        Oorspronkelijk geplaatst door Odan.be Bekijk Berichten
                        Ik doelde dan ook vooral op het feit, dat een grasmasjien van 20 jaar oud: prolly ne carburatorgevoede 2 takt is, en dat moderne (diesel)blokjes met hooggeavanceerde injectie zitten van +/-2000 bar, speciale coatings op de zuigers etc etc...
                        dus in de verste verste nog ni trekt op iets van 20 jaar oud,
                        buiten dan dat het over en weer gaat ja...


                        In een 2-takt motor moet je nooit olie verversen.

                        nogal logisch, aangezien de smering gebeurt door de brandstof.

                        Comment


                        • #72
                          Oorspronkelijk geplaatst door will Bekijk Berichten
                          ...
                          En mijn broer die ververst ook nooit de olie op zijn Honda grasmachine, alleen nu en dan (om de zoveel jaar) wat olie bijvoegen en dat draait ook nog perfect na zo'n 20 jaar, dus ????
                          Honda, enough said!
                          Powered by Detroit Diesel.

                          Diene reclam werkt om mijn zenuwen.

                          Comment


                          • #73
                            Oorspronkelijk geplaatst door DéGioke Bekijk Berichten
                            Waarom ik weer?

                            Momenteel rij ik reeds 19.000km met dezelfde olie. Ik moet zeggen...na pakweg 10.000km ofzo had ik de indruk dat hij wat ruwer draaide. Dat heeft enkele duizende kilometers geduurd. Maar nu...fock dat ding komt precies losser en losser. Topsnelheid op het vlakke ligt ook wat hoger nu. Vandaag zelfs nog een nieuwe top bereikt in een afdaling...

                            Gedaan met olie vervangen, blijven gaan
                            Dat is omdat de olie ondertussen zo weinig visceus is dat er niets van wrijving meer is. Niets dan voordelen dus olie niet verversen.
                            Powered by Detroit Diesel.

                            Diene reclam werkt om mijn zenuwen.

                            Comment


                            • #74
                              Oorspronkelijk geplaatst door matteus Bekijk Berichten
                              In een 2-takt motor moet je nooit olie verversen.

                              nogal logisch, aangezien de smering gebeurt door de brandstof.
                              Niet in alle 2-takten. In crossmoto's (tot enkele jaren terug 2-takt) ging soms ook een klein beetje motorolie op.
                              Powered by Detroit Diesel.

                              Diene reclam werkt om mijn zenuwen.

                              Comment


                              • #75
                                Oorspronkelijk geplaatst door Odan.be Bekijk Berichten
                                gewone olie mss ja, maar in de mijne is castrol SLX LL 0w90 PF gegaan ... 17.35euro/ liter :p
                                En euh...waarom is dat goe?

                                Comment


                                • #76
                                  Oorspronkelijk geplaatst door DéGioke Bekijk Berichten
                                  En euh...waarom is dat goe?
                                  Al gezien hoeveel letters die naam heeft!
                                  Dat mag wat kosten eh

                                  Comment


                                  • #77
                                    Ik rijd met een BMW dus ik ben een dikkenek...
                                    dan mag ik er toch ook dikkenekken olie in doen zeker

                                    Mijn Luchtgekoelde MTX Was een 2 takt, maar die had buiten het 2 takt mengsel toch ook motorolie voor in de boite nodig hoor

                                    Comment


                                    • #78
                                      Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                                      in mijn briggs en stratton ververste ik ook geen olie
                                      heb die weggegeven na 12 jaar
                                      Ja, maar dat is/was waarschijnlijk ook ne carburateurgevoede 2takt eh ?? (Wel ene van die speciale soort met kleppen e.d. maar zonder OHV zoals in de Honda's)

                                      Comment


                                      • #79
                                        Briggs en straathond is 4-takt. En al bijna even onverwoestbaar.

                                        edit:

                                        Note to self: eerst volledig lezen, dan commentaar posten.

                                        Briggs heeft ook OHV dacht ik.
                                        Powered by Detroit Diesel.

                                        Diene reclam werkt om mijn zenuwen.

                                        Comment


                                        • #80
                                          Oorspronkelijk geplaatst door matteus Bekijk Berichten
                                          In een 2-takt motor moet je nooit olie verversen.

                                          nogal logisch, aangezien de smering gebeurt door de brandstof.
                                          Is dat niet gevaarlijk om de kleppen te laten inbranden ??
                                          Heb vroeger op mijnen brommer (2takt) ook eens kleppen proberen te regelen maar heb ze niet gevonden, ik zag wel gaten in de zijkant van de cylinder, heb daar aluminium plakjes voor gemaakt om die gaten te dichten en trekken dat die daarna deed jong.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X