Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Voormalig Castrol baas: Olie verversen onnodig

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #81


    Had je maar een Honda brommer van voor '80 moeten kopen.
    Powered by Detroit Diesel.

    Diene reclam werkt om mijn zenuwen.

    Comment


    • #82
      Oorspronkelijk geplaatst door PT Cruiser Bekijk Berichten
      Niet in alle 2-takten. In crossmoto's (tot enkele jaren terug 2-takt) ging soms ook een klein beetje motorolie op.
      In zo'n gevallen werd minerale olie gebruikt denk ik. Dat verklaart die typische reuk bij verbranding. (rally cross motoren, motocross, vroeger zelfs in de motoren van circuitwagens. Werd wel na iedere race vervangen, gaf betere smering dan de toenmalige oliën maar moest wel continu vervangen worden).

      Comment


      • #83
        Oorspronkelijk geplaatst door will Bekijk Berichten
        In zo'n gevallen werd minerale olie gebruikt denk ik. Dat verklaart die typische reuk bij verbranding. (rally cross motoren, motocross, vroeger zelfs in de motoren van circuitwagens. Werd wel na iedere race vervangen, gaf betere smering dan de toenmalige oliën maar moest wel continu vervangen worden).
        Ben je nu serieus of niet?
        Powered by Detroit Diesel.

        Diene reclam werkt om mijn zenuwen.

        Comment


        • #84
          Oorspronkelijk geplaatst door PT Cruiser Bekijk Berichten
          Ben je nu serieus of niet?
          Bloedserieus. Nu met die synthetische brol zal dat waarschijnlijk niet meer gebeuren maar vroeger was dat regel. (Niet vergeten dat er vroeger alleen maar monograde bestond, het is BP met hun Viscostatic die als eerste met multigrade op de markt gekomen is). En re serieus zijn, deze post wel, de rest van de inputs in deze thread zijn een beetje ....hm ....

          Comment


          • #85
            Oorspronkelijk geplaatst door will Bekijk Berichten
            Bloedserieus. Nu met die synthetische brol zal dat waarschijnlijk niet meer gebeuren maar vroeger was dat regel. (Niet vergeten dat er vroeger alleen maar monograde bestond, het is BP met hun Viscostatic die als eerste met multigrade op de markt gekomen is). En re serieus zijn, deze post wel, de rest van de inputs in deze thread zijn een beetje ....hm ....
            Motorcrossers vervangen nog om de 2 crossen denk ik.

            Comment


            • #86
              Oorspronkelijk geplaatst door Odan.be Bekijk Berichten
              Ik rijd met een BMW dus ik ben een dikkenek...
              dan mag ik er toch ook dikkenekken olie in doen zeker

              Mijn Luchtgekoelde MTX Was een 2 takt, maar die had buiten het 2 takt mengsel toch ook motorolie voor in de boite nodig hoor
              Voor het versnellingsbakje dus, niet voor de motor zelf


              BTW, zo'n MTX was een zalig ding

              Comment


              • #87

                Dus, om effe te recapituleren..

                Bij iets oudere motoren kan het geen kwaad als je een paar keer je oliewissel overslaat, die kan goed 100k km meegaan. Wel af en toe oliefilter vernieuwen.
                Bij nieuwe motoren vertrouwen op de onderhoudsindicator (iets dat feitelijk gelijkaardig is aan die fameuze peilstok met chip) en de wagen op tijd binnenbrengen bij de garage.

                Klopt 't ongeveer?

                (Ah ja, en BMW vraagt schandalig veel voor oliewissel )

                Comment


                • #88
                  Oorspronkelijk geplaatst door Jupke Bekijk Berichten
                  Motorcrossers vervangen nog om de 2 crossen denk ik.

                  Ik ken er een die zolang niet kon wachten om olie te wisselen.
                  Powered by Detroit Diesel.

                  Diene reclam werkt om mijn zenuwen.

                  Comment


                  • #89
                    Zelf kan ik niet veel testen aan de kwaliteit van mijn olie maar ik zie zelfs al een verschil in viscositeit bij oude en nieuwe olie en de viscositeit is toch cruciaal?
                    2012 Mercedes-Benz C207 E220 CDI Coupé

                    Comment


                    • #90
                      Oorspronkelijk geplaatst door Odan.be Bekijk Berichten
                      gewone olie mss ja, maar in de mijne is castrol SLX LL 0w90 PF gegaan ... 17.35euro/ liter :p
                      Ik veronderstel dat dat 0W30 moet zijn...

                      Comment


                      • #91
                        Oorspronkelijk geplaatst door will Bekijk Berichten
                        In zo'n gevallen werd minerale olie gebruikt denk ik. Dat verklaart die typische reuk bij verbranding. (rally cross motoren, motocross, vroeger zelfs in de motoren van circuitwagens. Werd wel na iedere race vervangen, gaf betere smering dan de toenmalige oliën maar moest wel continu vervangen worden).
                        Oud topic vroeger gebruikten ze bij racemotoren ook plantaardige olie, nl. Ricinus olie, gevonden op wiki, wel heel giftig maar t smeert goed
                        Toyota corolla 2006 1400d4d 124.000km
                        Mercedes benz 190E 2.6 1987 163.000km
                        Mercedes benz 190E 2.3-16v 1984 167.000km

                        Comment


                        • #92
                          Oorspronkelijk geplaatst door krikkie Bekijk Berichten
                          Oud topic vroeger gebruikten ze bij racemotoren ook plantaardige olie, nl. Ricinus olie, gevonden op wiki, wel heel giftig maar t smeert goed
                          En het liet een zeer goed geurtje achter , wij gingen het halen bij de plaatselijke apotheker .

                          Comment


                          • #93
                            En ricinus olie mag je bezigen om rubber onderdelen te smeren, dat "fret" de caoutchouc niet op.

                            Comment

                            Working...
                            X