Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Jobstudent (17) sterft door ontplofte tractorband

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Jobstudent (17) sterft door ontplofte tractorband

Bij het oppompen van een tractorband heeft de 17-jarige jobstudent Ben Verhulst gisteren het leven verloren. De band ontplofte en de jongen kreeg de velg tegen zijn borstkas. Alle hulp kwam te laat.

Ben (17) sterft door ontplofte tractorband

KASTERLEE - Bij het oppompen van een tractorband heeft de 17-jarige jobstudent Ben Verhulst gisteren het leven verloren. De band ontplofte en de jongen kreeg de velg tegen zijn borstkas. Alle hulp kwam te laat.

Ben Verhulst uit Kasterlee werkte al enkele weken als jobstudent bij Autobanden Sooi uit Kasterlee. Gistermorgen moest hij er een tractorband oppompen.

'Volgens de eigenaar van de bandencentrale hadden ze de band dinsdag nog met twee ervaren mensen op de velg gelegd en opgeblazen', zegt Jan Verhulst, de papa van Ben. Mogelijk is er ergens een fout gebeurd, want de eigenaar kwam de band woensdag opnieuw laten oppompen omdat die plat was. Ben kreeg de opdracht de enorme tractorband op te pompen. 'Plotseling ontplofte de band, waardoor de velg tegen de borstkas van Ben vloog', zegt Jan Verhulst. 'Mijn zoon werd door de kracht van de slag weggeslingerd en belandde vervolgens met zijn hoofd tegen een paal. Hij was volgens de hulpdiensten op slag dood.'

Voor de ouders van Ben en zus Ellen (20) breken moeilijke tijden aan. 'Het ongeval had nooit mogen gebeuren', zegt zijn vader. 'Ik vermoed dat hij de band te lang heeft opgepompt. Bij een fietsband kan je de druk nog controleren door eraan te voelen, maar niet bij een grote tractorband. Misschien heeft Ben gewoon te veel gepompt en heeft hij de druk van de band uit het oog verloren. Hij was uiteindelijk een jobstudent.'

Ben zou in september starten op de vakschool in Geel 'Hij had goede contacten met zijn kameraden en maakte ook altijd veel plezier in het leven', zegt vader Jan. 'Ben was echt een vrolijke jongen.' (vgd, mph)
    Erg... Een onderzoek zal toch wel nodig zijn. Op teletekst las ik vanmorgen nog dat het om een autoband ging, nu blijkt het een tractorband te zijn

Over het feit dat die band te hoog zou gepompt zijn, dan heb ik mijn twijfels over. Het kan natuurlijk wel, maar een tractorband zal niet zomaar ontploffen met 1 of 2 kilo teveel want die kunnen veel meer aan, of tmoest zijn dat hij 8-9 bar wou pompen zoals in een vrachtwagenband

Het probleem zou hem eerder kunnen liggen in het feit dat die tractor woensdag is teruggekomen. Die was na de reparatie weer plat en god weet hoe lang die band leeg heeft gereden... Een leegbereden band moet niet zomaar opnieuw opgepompt worden maar eerst onderzocht

Gatver, heel erg...

Hoe of wat maakt mij dan niet meer uit. Het is gebeurd en dat is het ergste
    2002 MX-5 NB 1.6

2011 Honda PCX

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk Berichten
      Gatver, heel erg...

Hoe of wat maakt mij dan niet meer uit. Het is gebeurd en dat is het ergste
      Inderdaad, moet verschrikkelijk zijn voor die familie

Comment

en toch is het hoe of wat belangrijk om lessen te trekken

sterkte aan familie en vrienden

Comment

heel erg! sterkte aan de familie

dit is natuurlijk "news" omdat er een overlijden is maar er zijn veel jobstudenten die ernstig gewond raken tijdens fabrieksarbeid/bandwerk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
            en toch is het hoe of wat belangrijk om lessen te trekken

sterkte aan familie en vrienden
            Is inderdaad erg voor de familie, maar dagelijks gebeuren er wel werkongevallen.

Welke lessen je hieruit moet trekken???? Zou het begot niet weten, want als je een jobstudent nog geen band zou mogen laten oppompen??

De overheid zal wel weer één of andere achterlijke oplossing uit zijn mouw schudden, zoals het verplicht aantrekken van een veiligheidsvestje.

Mazda6 MPS - The Ultimate Zoom-Zoom sedan.

Comment

Je kan banden checken of ze leegbereden zijn. Maar dan moet je wel eerst de band demonteren van het wiel, de binnenzijde onderzoeken en nadien weer monteren. Bij tractorbanden heb je dat trouwens niet op 5 minuten gedaan.

Bij vrachtwagenbanden kan je goed zien of een band leeggereden heeft. BIj tractorbanden heb ik geen ervaring. Dit is marmering (olifantenhuid)

Bovendien zijn er bandenkooien (pompkooien) voor. Die kosten geld, zeker als je een grote kooi nodig hebt voor tractor -of grondverzetbanden. Maar bon, de bazen willen/kunnen niet altijd investeren en de monteurs zijn vaak te weinig verantwoordelijk. De meesten zien het nut niet in van zo een kooi en pompen zonder want het kost hen 30 seconden extra tijd ...

Bijgevoegde Bestanden

Comment

Heb het ook net in de krant gelezen, dit is natuurlijk verschrikkelijk
                En niemand heeft hier schuld aan Gewoon weer een dom ongeluk

Ook veel sterkte aan de familie gewenst.
                www.opelklassiek.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door opelfreak Bekijk Berichten
                  En niemand heeft hier schuld aan
                  vader van het slachtoffer:
                  "ik denk niet dat hij wist hoe hij een traktorband moest opblazen, hij was ook maar een jobstudent hé"

Comment

Mijne kameraad moet nu ook met de buldozer werken als jobstudent. Hij was de enige die iet of wat met het ding overweg kan. Stel nu dat hij iemand om rijdt, wie is dan in fout?

Comment

Degene die hem heeft aangesteld op die bulldozer.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door NineEleven Bekijk Berichten
                        Mijne kameraad moet nu ook met de buldozer werken als jobstudent. Hij was de enige die iet of wat met het ding overweg kan. Stel nu dat hij iemand om rijdt, wie is dan in fout?
                        een werkgever is aansprakelijk voor de fouten van al zijn bedienden, aangestelden, ondergeschikten, ...
                        hij kan enkel verhaal uitoefenen tegen die ondergeschikte als die zelf een grove fout heeft begaan (vb. ladderzat met een bulldozer rijden)

hetgeen jij daar aanhaalt is wraakroepend, jobstudenten moeten evengoed opleiding, coaching en controle krijgen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Faust Bekijk Berichten
                          een werkgever is aansprakelijk voor de fouten van al zijn bedienden, aangestelden, ondergeschikten, ...
                          hij kan enkel verhaal uitoefenen tegen die ondergeschikte als die zelf een grove fout heeft begaan (vb. ladderzat met een bulldozer rijden)

hetgeen jij daar aanhaalt is wraakroepend, jobstudenten moeten evengoed opleiding, coaching en controle krijgen
                          In principe mag een jobstudent geen veiligheidsfunctie uitoefenen volgens de wetgeving (Heftruck, rolbrug, kraan,...). Indien je als werkgever dit wel doet, dan moet je dit aangeven bij de inspectie die al dan niet zijn goedkeuring geeft. Deze jobstudenten zijn ook verplicht om op medisch onderzoek te komen. Zo keur ik er elk jaar een 50-tal.

Er zal hier een zwaar onderzoek gebeuren bij deze werkgever door de inspectie naar de oorzaak van het arbeidsongeval. Hij zal uiteindelijk verantwoordelijk gesteld worden en neem gerust van mij aan dat er hier een proces zal plaatsvinden.

In principe moet de werkgever bij het uitoefenen van een job de nodige instructies en opleiding verstrekken aan de jobstudent (werkpostfiche, instructiefiches, aanstellen van een peter of meter binnen het bedrijf,...)

Als hij dit niet gedaan heeft, dan hangt er voor deze werkgever een zware straf boven het hoofd.

Maar al te vaak worden jobstudenten veel te weinig geïnformeerd en in het werk gegooid. Als ze dan iets verkeerd doen, is het vaak nog hun fout ook.
                          Ik vind dat afgrijselijk.

Bij werknemers is het vaak triestig gesteld van opleiding of instructies, laat staan bij jobstudenten.

Dit zijn zware fouten van bepaalde werkgevers...
                          Wat vaak in groot contrast staat met bedrijven en werkgevers die wel hun best doen op gebied van veiligheid, want die bestaan wel degelijk.

De menselijke factor is natuurlijk nooit uit te sluiten en onvoorzichtigheid is natuurlijk altijd mogelijk.

Ik vind dit een heel triestige zaak voor deze jongen en zijn familie. Alvast mijn innige deelneming.

Comment

dan ben je als ouder trots dat uw zoon een vakantiejob wil doen en dan gebeurt dit

sterkte aan de familie

Comment

Niet enkel bij "grove fout" (zware schuld) hoor.

Ook bij bedrog en bij lichte schuld als die bij de werknemer eerder gewoonlijk dan toevallig voorkomt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rachid Bekijk Berichten
                                Niet enkel bij "grove fout" (zware schuld) hoor.

Ook bij bedrog en bij lichte schuld als die bij de werknemer eerder gewoonlijk dan toevallig voorkomt.

bank vooruit en kus van de juffrouw als je weet welk artikel van de arbeidsovereenkomstenwet hier geviseerd wordt

Comment

bank vooruit en kus van de juffrouw als je weet welk artikel van de arbeidsovereenkomstenwet hier geviseerd wordt
                                  art. 18 WAO

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ames Bekijk Berichten
                                    art. 18 WAO
                                    goed zo

Comment

Die bandencentrale is hier in de buurt, wij gaan daar ook met onze auto's.

Volgens de verhalen hier klopt het verhaal in de krant hierboven niet.

Het "zou" de eigenaar zelf zijn die de band aan het oppompen was, maar weggeroepen werd omdat er telefoon was. Toen "zou" de jobstudent op eigen houtje de band willen oppompen hebben en is het drama gebeurd.

Welke van de verhalen correct is weet ik niet.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Carlito Bekijk Berichten
                                        Die bandencentrale is hier in de buurt, wij gaan daar ook met onze auto's.

Volgens de verhalen hier klopt het verhaal in de krant hierboven niet.

Het "zou" de eigenaar zelf zijn die de band aan het oppompen was, maar weggeroepen werd omdat er telefoon was. Toen "zou" de jobstudent op eigen houtje de band willen oppompen hebben en is het drama gebeurd.

Welke van de verhalen correct is weet ik niet.
                                        Ik ben er 1 keer geweest en ben 3 keer kunnen terug gaan omdat ie niet goed gebalanceerd was

Begonnen ook direct te zagen over m'n remmen en als ik iets vroeg kwamen ze uit de lucht vallen, onwetendheid troef.

m'n medeleven met de familie maar als het ergens moest gebeuren verschiet ik er niet van dat het daar is ...

Comment

Working...
                                        X