Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Bandenmerken..

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Bandenmerken..

Beste forumleden,

het is zover.

Ik heb 4 banden nodig in volgende maat: 195/45/16

Nu heb ik al heel wat prijzen bij mekaar gesprokkeld en uiteraard kijk ik ook wel wat naar de prijs per band.

Ik weet dat banden wat veiligheid betreft superbelangrijk zijn, vandaar dat ik niet voor een okkazie-set ga maar voor nieuwe.

De plaatselijke bandenboer vertelde me dat dit merk (Durun) prijs kwaliteit in mijn gewenste maat erg goed zit. (type Sport-One) + het zou een ondermerk zijn van het bekende Dunlop.

Maar ik sta wat wantrouwig tegenover onbekende merken, ook al kan het misschien wel goed zijn.

Iemand advies over dit merk of ervaring mee ?

Ik denk dat uw bandenboer er vooral zelf veel profijt uit kan slaan. Zo'n ondermerk is nooit beter of even goed dan het originele. En hoeveel bespaar je dan? Meer dan je zal uitgeven aan een ongeval dat te wijten is aan een slechte bandenkeuze? Ik dacht het niet.

Comment

Ik zou nooit een band kopen waar ik de merknaam niet van ken. Het is ook verkeerd te besparen op banden vermits zij voor een groot gedeelte uw wegligging en remweg bepalen. Kijk liever uit naar de beste band ipv de goedkoopste, en de beste hoeft daarom nog niet de duurste te zijn.

Comment

Durun is een merknaam die ik (op vandaag) enkel zou vertrouwen als ik een pitta met looksaus zou gaan eten.

Voor de rest : bespaar niet op je banden, het is het enige dat contact houdt met de weg. De 'gekende' low budget merken zoals Wanli, Marangoni, Goodride, Kenda, Nankang, Pneumant, Matador, Barum, e.a. scoren zeer vaak (om niet te zeggen altijd) helemaal laatst in bandentests. Ikzelf heb (gelukkig) nog maar twéé ervaringen gemaakt met zo'n merk, met name Wanli en Marangoni, en het is niet meer of niet minder dan ver-schrik-ke-lijk. Geen grip, onbetrouwbaar, hard rubber of net superzacht rubber en geen feeling in de band en enorme slijtage, veel rolgeluiden, ... z'n geld niet waard, zelfs niet aan 1/3e van de prijs van het duurste rubber. Bovendien slijten ze ook makkelijk dubbel zo snel dan de goeie bandenmerken en -types, dus uiteindelijk doe je veel minder "winst" dan je denkt.

En veiligheid staat voorop.

Daarom : probeer enkele bandentests te vinden van banden in jouw maat, liefst zo recent mogelijk, en probeer daar uit te vogelen welke criteria voor jou het belangrijkste zijn (veiligheid, prijs, sportiviteit, ...) en kijk dan welke banden daar het beste in scoren. Hoe meer tests je vindt en vergelijkt, hoe beter je keuze zal zijn.

Doorgaans komen de 6 topmerken (ook wel A-merken) er als de betere/beste uit. Niet zelden echter heeft een B-merk ook wel 'es een band die topscores haalt, b.v. Fulda, Yokohama, e.d. Af en toe levert een A-merk ook een band af die slechts middelmatig scoort of zelfs nog minder. Er is niet echt een lijn in te trekken, tenzij dat je véél meer kans hebt om bij een A-merk een goeie band eruit te pikken, dan bij alle andere merken samen.
        Daarom : tests opzoeken, 't is het enige dat een relatieve zekerheid biedt.
        Last edited by ; 26/09/2008, 14:11.

Comment

fulda en yokohama zijn echt geen B-merken he

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten

Daarom : probeer enkele bandentests te vinden van banden in jouw maat, liefst zo recent mogelijk, en probeer daar uit te vogelen welke criteria voor jou het belangrijkste zijn (veiligheid, prijs, sportiviteit, ...) en kijk dan welke banden daar het beste in scoren. Hoe meer tests je vindt en vergelijkt, hoe beter je keuze zal zijn.

Doorgaans komen de 6 topmerken (ook wel A-merken) er als de betere/beste uit. Niet zelden echter heeft een B-merk ook wel 'es een band die topscores haalt, b.v. Fulda, Yokohama, e.d. Af en toe levert een A-merk ook een band af die slechts middelmatig scoort of zelfs nog minder. Er is niet echt een lijn in te trekken, tenzij dat je véél meer kans hebt om bij een A-merk een goeie band eruit te pikken, dan bij alle andere merken samen.
            Daarom : tests opzoeken, 't is het enige dat een relatieve zekerheid biedt.

Zeer goede raad die je daar geeft. Voor tests slechts één adres op het internet:

Autobandentest.com is een grote, onafhankelijke internet consument platform met rapporten, beoordelingen en ratings op banden gereden onder normale wegomstandigheden - geschreven door de consument voor de consument!

Comment

Welke versta je onder A-merken en B-merken?
              A: Dunlop, Pirelli, Michelin, Bridgestone, ?, ?
              B: Yokohama (leunt toch wel dicht bij A aan), Fulda, Toyo, ???

Comment

Koop zeker geen Wanli. Er zullen er nog wel zijn die kunnen beamen dat dit echte rommel is.

Comment

Kumho tyres & Goodyear niet vergeten!!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door NineEleven Bekijk Berichten
                    Fulda is rommel imo.
                    Veel te zacht..
                    2006 Alfa Romeo SW 1.9 JTD http://www.autoforum.be/forum/mijn-v...156-sw-1-9-jtd
                    2012 Renault Megane Coupe 1.2 Tce GT line
                    2018 Volvo V60 D3 Momentum aut. http://www.autoforum.be/forum/mijn-v...60-d3-r-design

Comment

Niet als je enkel A en B merken hebt. Indien he verder kan onderverdelen, zeker een B merk

In de groep Good Year zitten oa Good Year, Dunlop en Fulda. Fulda is zeker geen A merk

A: Michelin, Bridgestone, Continental, Goodyear
                      B: Kleber, BF Goodrich, Fulda, Barum, Semperit, Firestone
                      C: Wanli, Toyo, Debica, ...

Comment

Ik vind dat Toyo ab-so-luut niet in hetzelfde rijtje als wanli past

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Bort Bekijk Berichten
                          Ik vind dat Toyo ab-so-luut niet in hetzelfde rijtje als wanli past
                          Wanli zou idd een aparte onderderdeling moeten krijgen
                          2002 MX-5 NB 1.6

2011 Honda PCX

Comment

Allé, Wanli mag in D of E dan

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Frigobox Bekijk Berichten
                              Niet als je enkel A en B merken hebt. Indien he verder kan onderverdelen, zeker een B merk

In de groep Good Year zitten oa Good Year, Dunlop en Fulda. Fulda is zeker geen A merk

A: Michelin, Bridgestone, Continental, Goodyear
                              B: Kleber, BF Goodrich, Fulda, Barum, Semperit, Firestone
                              C: Wanli, Toyo, Debica, ...
                              Kan misschien toeval zijn maar persoonlijk ben ik tevredener over mijn BFGoodrich Macadam's dan over de vorige GoodYear Wrangler's, deze BFG's voldoen beter op alle vlakken zoals stiller bollen, soepeler, bij regen/sneeuw betere grip en naar het schijnt zullen ze ook nog eens minder snel slijten. Misschien dat BFG op andere, minder specifieke maten, minder goed scoort dan GoodYear, daar heb ik totaal geen ondervinding in, maar in mijn maat 215/65x16 is, voor mij, de BFG. superieur.

Comment

Heb op mijn Zafira Bridgestone Turanza liggen waar ik nu reeds 62000km mee heb gereden en die gaan heel zeker nog 10 à 15000 km meegaan , ze lopen wel een beetje hard 205/55 - 16 maar er is mee te leven

Comment

Dat kan zeker. Ik heb gewoon de merken geklasseerd volgens premium merk en dochtermerken

Zo zijn BF Goodrich en Kleber van Michelin. Firestone van Bridgestone en Fulda van Good Year. Ik denk niet dat de strategie van Michelin is om BF Goodrich hetzelfde te positioneren als Michelin

Comment

Waar plaatsen jullie Federal banden in het merkenrijtje ?

Prijs kwaliteit niet te duur, en beter dan die chinese merken ?

Comment

Toyo maakt toch een zeer gewaardeerde hoge-prestatieband (Proxes T1?), al kan het natuurlijk wel dat de rest van hun gamma brol is...

Comment

Voor het overgrote deel van hun gamma zeker wel. Met sommige banden scoren ze wel bovenmaats goed, soms zelfs in de top van hun categorie.

Zoals gezegd : het label "B-merk" is geen schande, maar het label "A-merk" is evenmin een garantie.

Testberichten zoeken, is het enige dat imo écht een idee kan geven. Zelfs met gebruikerservaringen moet je oppassen: ik ken mensen die 5 jaar geleden hun Marangoni-band een 10/10 gaven, argumenten als "ja maat, de max ze, da's heelegans 't zelfde als de Pirelli van tekeninge!" en "en ze zijn ook van italie, peizek" en "en grip maat ni normaal, 'k pakke den afrit zekers aan 140 nu en vroeger met mijn versleten continentals ging da zeker maar aan 120" en "en tbeste van al, ze zijn ook nog nekeer goekoop ook, maar das ni erg want ze worden gemaakt in de fabriek waar ook pirelli ze maakt dus das echt wel dezelsten band!" gebruikend.

Comment

Working...
                                        X