Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Verschil optrekken tussen diesel - benzine?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Verschil optrekken tussen diesel - benzine?

Ik heb 8 jaar lang gereden met een Golf IV TDI (110pk).
    Nu heb ik een Scirocco 1.4 (160pk).
    Ik vind dat de Golf (diesel) in 1ste versnelling beter optrok, dan de Scirocco (benzine) in 1ste.
    Wanneer ik met de scirocco naar 2de ga, dan trekt hij uiteraard wel goed door.
    Maar in 1ste lijkt hij minder kracht te hebben dan mijn Golf.
    Kan dit, of zou er iets met mijn nieuwe wagen schelen?

Met een benzine rij je niet zoals met een diesel... Je moet dus in eerste de toeren hoger mikken alvorens de koppeling te lossen. Het gewenste toerental kan je terugvinden als je de koppelkromme erbij neemt, en zorgt dat je een toerental haalt dat ook voldoende koppel genereert.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MarcL Bekijk Berichten
      Ik vind dat de Golf (diesel) in 1ste versnelling beter optrok, dan de Scirocco (benzine) in 1ste.
      Ik denk dat dit enkel een gevoel is aangezien bij VAG diesels de eerste versnelling héél kort is om de boel op gang te trekken. Als je er dus vol ingaat heb je inderdaad een sterk gevoel, maar dat maar de Benzine niet trager IMHO.

Comment

Bedankt voor de snelle reactie's.
        Dan zal het probleem wel liggen aan mijn rijstijl die nog op de diesel gebasseerd is.

Comment

Kvind diesel regelmatiger krachtiger aanvoelen. Ja gwn die sleur doet veel vind ik.

Comment

diesel voelen vaak snel aan maar daarom zijn ze nog niet snel. vooral die tdi's die een sterke duw geven

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door NineEleven Bekijk Berichten
              diesel voelen vaak snel aan maar daarom zijn ze nog niet snel. vooral die tdi's die een sterke duw geven

Jaja weetwel, ma bv 118d vs 118i kweet dat den nafte sneller is ze.Ma voor zo autostrade toestanden,lijkt da gwn veel performanter.Buiten het feit dat nafte veel toffer is omtegaan raggen enzo.
              Kweni tot in tegenstelling van veel mensen, vindek da wel nekeer plezant rijden met nen diesel.

Ben ni tege nafte ze, rijd zelf met nafte.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door cimonium Bekijk Berichten
                Jaja weetwel, ma bv 118d vs 118i kweet dat den nafte sneller is ze.Ma voor zo autostrade toestanden,lijkt da gwn veel performanter.Buiten het feit dat nafte veel toffer is omtegaan raggen enzo.
                Kweni tot in tegenstelling van veel mensen, vindek da wel nekeer plezant rijden met nen diesel.

Ben ni tege nafte ze, rijd zelf met nafte.
                Worden jouw posts door dat varken getypt?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sparrow Jack Bekijk Berichten
                  Worden jouw posts door dat varken getypt?
                  ja srr tis even snel snel,heb redelijk wat werk tedoen

Comment

Gewoon even tot de rode streep op je toerenteller gaan in 1ste en dan nogmaals in 2de.
                    En dan denk je bij jezelf "Waarom heb ik ook met vrachtwagen-brandsof gereden"

Comment

Waarschijnlijk is gewoon het vermogen in de eerste versnelling beperkt. Dat wordt veel gedaan bij turbomotoren met voorwiel aandrijving gewoon door softwarematig de turbodruk te beperken.
                      2002 MX-5 NB 1.6

2011 Honda PCX

Comment

Da's net het fijne aan diesel.

Comment

Laat genoeg schakelen bij benzine. Redlinen en tzal wel vooruit gaan.
                          En eigenlijk is dat een goed zaak dat je die plotse duw niet meer hebt, je auto heeft meer tractie en is dus controleerbaarder en is toch sneller.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ddk Bekijk Berichten
                            Laat genoeg schakelen bij benzine. Redlinen en tzal wel vooruit gaan.
                            En eigenlijk is dat een goed zaak dat je die plotse duw niet meer hebt, je auto heeft meer tractie en is dus controleerbaarder en is toch sneller.
                            in principe is die duw er bij benzine ook. bij diesel zit je gewoon vaker te rijden aan 2000 toeren waar dus het maximum koppel zit. logisch dan dat als je 70 rijdt en plankt dat je vooruit gaat. Mijn benzine maakt dan ook 2000 toeren en veel gebeurt er niet nee. Maar stel dat ik ook op maximumkoppel zit aan 4000 dus in 3de bijvoorbeeld, dan gaat hij ook stevig trekken

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Skippie Bekijk Berichten
                              Gewoon even tot de rode streep op je toerenteller gaan in 1ste en dan nogmaals in 2de.
                              En dan denk je bij jezelf "Waarom heb ik ook met vrachtwagen-brandsof gereden"
                              Als ik in 1ste goed optrek lijkt het thans dat de auto niet echt krachtig doortrekt wanneer ik hoog in toerental ga.
                              Lijkt bijna of hij een bepaald moment begrensd blijft in 1ste wanneer ik hoger in toerental ga.
                              Misschien is het dat wat Jochen zegt, dat het vermogen in 1ste beperkt is?
                              Ik moet wel zeggen, dat ik helemaal geen autokenner ben en dus maar afga op wat ik lees en ervaar.
                              Last edited by ; 21/01/2009, 16:45.

Comment

Zelf ook lang moeten wennen toen ik van jaren diesel rijden naar een turbo benzine ging.
                                Het grootste verschil zit hem idd in de eerste versnelling. Ik heb nu (na 2 jaar) soms nog het idee dat ik veel meer moeite moet doen om schot in de zaak te krijgen dan met een diesel die maar de helft zoveel vermogen heeft.
                                Efficientste oplossing is gewoon wat toeren maken in neutraal als je nog stilstaat en koppeling laten opkomen. Zal wel slecht zijn mr dan gaat het wel vooruit :-)

Comment

edit.

Comment

in eerste versnelling doen een hoge koppel + een kort verzet wonders (in 2de ook trouwens...)
                                    dan komt het verschil tot uiting : met een benzinemotor kan men langer een dezelfde versnelling blijven een de ware acceleratie aanhouden, waar een diesel vlugger buiten adem komt, en een hogere versnelling opdringt om de tempo aan te houden (intussen is de benzienwagen blijven accelereren)
                                    dat is uiteraard met manuele bakken; met een automaat is de trekkracht van de diesel optimaal benut een blijft de acceleratie constant
                                    ik laat jullie besluiten wat jullie liever hebben, ik blijf bij mijn zachtere benzinemotor

Comment

automaat of manueel maakt echt geen verschil daarin denk ik

Comment

een kleine lichte benzinewagen is de eerste meters niet bij te houden door een zware diesel
                                        in t stad merk ik dat dagelijks aan de lichten

Comment

Working...
                                        X