Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Verschil optrekken tussen diesel - benzine?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door NineEleven Bekijk Berichten
    automaat of manueel maakt echt geen verschil daarin denk ik
    koppelrijke diesels zijn meestal onaangenaam ... voor de passagiers
    en automaat zal veel zachter schakelen dan de betere chauffeurs
    wat dan zeggen van de minder goede ...
    als je mij niet gelooft moet je het uittesten

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk Berichten
      ... totdat je een gemotoriseerde handbak hebt als "automaat"...

Comment

zachter in in mijn woordenboek nog altijd niet gelijk aan beter

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
          ... totdat je een gemotoriseerde handbak hebt als "automaat"...
          in het begrip "automaat" is uiteraard ook DSG, S-Tronic en CVT/Multitronic inbegrepen
          ik bedoelde : de meeste onder ons kunnen gewoon niet omspringen met het geweld van 40/50 Nm koppel, als het gaat om snel schakelen om de acceleratie op peil te houden...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Skippie Bekijk Berichten
            zachter in in mijn woordenboek nog altijd niet gelijk aan beter
            zou je dat even vragen of je passagiers dat ook denken ?
            trouwens excludeert "zacht schakelen" niet "krachtig" versnellen (mét automaat of verwant systeem, natuurlijk!)
            nogmaals : ik bedoel de koppelwaarden boven de 25/30 Nm, vooral bij diesels die de neiging hebben om reeds op lage toerental te "exploderen" (dus met ingrijp van de antispin-systemen van zodra de baan niet meer kurkdroog is (2 dagen op 3 in België)

Comment

benzine blijft sportiever en aangenamer om "op te trekken". Ik reed vroeger met 50 pk minder (een getunede 1300CC) en nu met 200NM ofzo meer, maar had vroeger veeeel meer "acceleratieplezier" dan nu...
              Zeker in eerste en tweede versnelling...

Comment

zou je dat even vragen of je passagiers dat ook denken ?
                trouwens excludeert "zacht schakelen" niet "krachtig" versnellen (mét automaat of verwant systeem, natuurlijk!)
                nogmaals : ik bedoel de koppelwaarden boven de 25/30 Nm, vooral bij diesels die de neiging hebben om reeds op lage toerental te "exploderen" (dus met ingrijp van de antispin-systemen van zodra de baan niet meer kurkdroog is (2 dagen op 3 in België)
                - dat licht eraan wat mijn passagiers verwachten van de rit
                - en als je anti-wielspin moet ingrijpen dan ben je fout bezig, ook als je zo snel mogelijk wil accelereren.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Skippie Bekijk Berichten
                  als je anti-wielspin moet ingrijpen dan ben je fout bezig, ook als je zo snel mogelijk wil accelereren.
                  wat veel bestuurders niet weten is dat de anti-spin op de lagere versnellingen op het beheer van de motor werkt, door gewoon de carburatie te beknotten; dan komt er zelfs geen flikkerlicht aan bod. De bestuurder denkt dat hij 35Nm koppel (of meer!) loslaat op de wielen, in feite is dat vééél minder
                  Ik heb jarenlang met een Saab Turbo gereden die amper 27Nm/180pk's produceerde, toen zonder de minste eletronische hulp (geen ASR, er was zelfs geen ABS)
                  in eerste én tweede was het bij volgas en nat weer constant spinnen
                  dus mag aangenomen worden dat alles boven deze waarde in slechte omstandigheden gewoon niet aangewend wordt door de werking van de electronica
                  ik moet wel lachen als ik zie dat wagens met classieke aandrijving koppels boven de 50Nm vertonen... zonder electronica zouden dat mooie tollen zijn

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door NineEleven Bekijk Berichten
                    automaat of manueel maakt echt geen verschil daarin denk ik
                    Echt wel.

Diesel manueel is kut, dan zit je met een turbogat en geen reactie en opeens een vloed van koppel en dan niks meer en wanneer je schakelt herhaalt dat proces zich.
                    --> kut

Automaat is een pak aangenamer.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Reynaerde Bekijk Berichten
                      Diesel manueel is kut, dan zit je met een turbogat en geen reactie en opeens een vloed van koppel en dan niks meer en wanneer je schakelt herhaalt dat proces zich.
                      Nee, chauffeur is kut .

Het is tenslotte de chauffeur die opschakelt en zo de motor buiten het turbobereik doet belanden .

Comment

Nee, chauffeur is kut .

Het is tenslotte de chauffeur die opschakelt en zo de motor buiten het turbobereik doet belanden .
                        Als je bij normaal rijden pas schakelt aan 3600 toeren ofzo om zo het turbogat te vermijden dan vraag ik me toch af waarom je een diesel koopt.
                        Niets zo zalig om gewoon vanuit een laag toerental zonder horten of stoten gewoon te kunnen optrekken, bij veel turbodiesels lukt dat gewoon niet.
                        Veel zal natuurlijk ook wel aan de spreiding van de versnellingsbak liggen, maar op dat gebied heb ik toch veel liever een automaat.

Comment

Wat voor diesel is dat die van 3600tpm opschakelt naar de volgende versnelling in 1200tpm?

De meesten schakelen probleemloos van 2400 naar 1800, wat netjes in de piek van de koppelkromme zit. Het "nieuwe rijden" dat stelt dat je bij 2000tpm moet schakelen, is niet aangepast op diesels als je vooruit wilt. Maar het "nieuwe rijden" gaat er ook niet vanuit dat je vooruit wil .

Comment

Het nieuwe rijden zuigt

Ik heb al met diesels gereden waar de turbo pas begon te werken vanaf 2400 toeren, je begrijpt dat net dan schakelen niet het meest aangename is

Comment

Nee, chauffeur is kut .

doe toch even de proef op de som : als je maar twee dagen rijdt een een diesel+ auto wil deze niet meer afstaan
                              (een benzine+auto trouwens ook niet...)
                              moet natuurlijk een betere automaat zijn
                              niemand had eigenlijk de manuele bak uitgevonden als men meteen een goede automaat kon bouwen
                              raar dat men blijft vechten tegen iets dat tegelijkertijd de onvolmaaktheden van de motor én de (mogelijke) onkunde van de bestuurders wegwerkt
                              toppunt is de 6-bak/manueel voor diesels : nog meer moeten schakelen om toch te kunnen beweren dat het even snel is als een benzinewagen, alhoewel de rijkere koppel het (rustig) schakelen bijna overbodig maakt
                              eerst een diesel kpen om te sparen, dan hem laten chippen en ermee rijden als een zot om hetzelfde te hebben als een benzinewagen : waar is de logica ??
                              Last edited by guyugy; 22/01/2009, 12:00.

Comment

doe toch even de proef op de som : als je maar twee dagen rijdt een een diesel+ auto wil deze niet meer afstaan
                                (een benzine+auto trouwens ook niet...)
                                moet natuurlijk een betere automaat zijn
                                niemand had eigenlijk de manuele bak uitgevonden als men meteen een goede automaat kon bouwen
                                Sorry maar automaat is "lame". Ik heb nog nooit rijplezier ervaren in een automaat. Zelfs niet met een DSG.
                                Ok tis handig in de file en 's mogens richting werk als je nog half slaapt maar handig is niet gelijk aan plezier bij mij.
                                Doe maar es een alpenpass met een automaat, je valt begot in slaap

En enven iets helemaal anders: telkens ik in een kar met 2 pedalen stap zet ik een voet boven op de gas en ééntje op de rem en dan houd die bak het geen 2 dagen uit Het is gewoon een reflex van mij omdat de enige bakken waar 2 pedalen ok zijn carts en andere 1 zitters zijn.

Maar dat is persoonlijke menig he en trouwes al serjeus off-topic

Feit is dat je een diesel op sommige momenten als "sneller" ervaart. Dit heeft ook veel te maken met hoe een mens krachten voelt. Je zal bijvoorbeeld sterker een verschil in versnelling voelen dan een contstante versnelling al is die constante versnelling een stuk hoger dan de piek in een veranderlijke versnelling.

Comment

Een automaat is leuk als je inderdaad geen haast hebt, maar eens het vooruit moet gaan is het danig köt.

Erger is het dan in een gemotoriseerde bak waar de soepelheid niét in de bak zit ingebouwd, en je de soepelheid zelf moet maken door gedoseerd met je gaspedaal om te gaan - net wat je ook moet doen in een handbak.

Rijden in een automaat is wel makkelijk: gewoon je linkerbeen uit het raam zwieren (of op de voetensteun zetten) en verder negeren.

Ik rij regelmatig in Noord-Amerika, en een automaat is daar zolang leuk, zolang je nergens naartoe moet... Eens er routes en deadlines komen, of je eens de snelweg op wilt aan een aanvaardbare snelheid maakt het ding zoveel herrie. Inhaalmanoevers betekenen ook ongelofelijk herrie omdat zo'n vierbak van vierde terug naar tweede schakelt.

Comment

wat veel bestuurders niet weten is dat de anti-spin op de lagere versnellingen op het beheer van de motor werkt, door gewoon de carburatie te beknotten; dan komt er zelfs geen flikkerlicht aan bod. De bestuurder denkt dat hij 35Nm koppel (of meer!) loslaat op de wielen, in feite is dat vééél minder
                                    Ik heb jarenlang met een Saab Turbo gereden die amper 27Nm/180pk's produceerde, toen zonder de minste eletronische hulp (geen ASR, er was zelfs geen ABS)
                                    in eerste én tweede was het bij volgas en nat weer constant spinnen
                                    dus mag aangenomen worden dat alles boven deze waarde in slechte omstandigheden gewoon niet aangewend wordt door de werking van de electronica
                                    ik moet wel lachen als ik zie dat wagens met classieke aandrijving koppels boven de 50Nm vertonen... zonder electronica zouden dat mooie tollen zijn
                                    Ik lees hier constant 27Nm, 30Nm, 50Nm. 't Is eigelijk 270Nm, 300Nm en 500Nm.

Wat voor diesel is dat die van 3600tpm opschakelt naar de volgende versnelling in 1200tpm?

De meesten schakelen probleemloos van 2400 naar 1800, wat netjes in de piek van de koppelkromme zit. Het "nieuwe rijden" dat stelt dat je bij 2000tpm moet schakelen, is niet aangepast op diesels als je vooruit wilt. Maar het "nieuwe rijden" gaat er ook niet vanuit dat je vooruit wil .
                                    Als je met een diesel schakelt aan 2400 rpm, dan zakt hij inderdaad naar pakweg 1800rpm, maar dan krijg je even een matige acceleratie om dan nadien een berg koppel te krijgen die je bijna nekpijn kan bezorgen. Een automaat gaat dit fenomeen perféct tegen!
                                    Een automaat is leuk als je inderdaad geen haast hebt, maar eens het vooruit moet gaan is het danig köt.

Erger is het dan in een gemotoriseerde bak waar de soepelheid niét in de bak zit ingebouwd, en je de soepelheid zelf moet maken door gedoseerd met je gaspedaal om te gaan - net wat je ook moet doen in een handbak.

Rijden in een automaat is wel makkelijk: gewoon je linkerbeen uit het raam zwieren (of op de voetensteun zetten) en verder negeren.

Ik rij regelmatig in Noord-Amerika, en een automaat is daar zolang leuk, zolang je nergens naartoe moet... Eens er routes en deadlines komen, of je eens de snelweg op wilt aan een aanvaardbare snelheid maakt het ding zoveel herrie. Inhaalmanoevers betekenen ook ongelofelijk herrie omdat zo'n vierbak van vierde terug naar tweede schakelt.
                                    Gelieve een automaat uit de US niet te vergelijken met eentje uit Europa.
                                    Dat is als de afwerking van een Dacia Logan vergelijken met die van een BMW 7.

Comment

Nog nooit een koppelcurve gezien?

En niet iedereen rijdt met een 7-reeks met automaat

Comment

Nog nooit een koppelcurve gezien?

En niet iedereen rijdt met een 7-reeks met automaat
                                        Ik heb wel al een koppelcurve gezien, meer dan een keer zelfs, want ik studeer autotechnologie. Ik heb er dus ook al verschillende berekent en gemaakt op de rollenbank enzovoort.

En ik heb het over Europese automaten in het algemeen. Een automaat uit Europa of Japan is op alle vlakken veel beter en fijner dan een uit de VS.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TomT Bekijk Berichten
                                          Ik lees hier constant 27Nm, 30Nm, 50Nm. 't Is eigelijk 270Nm, 300Nm en 500Nm.
                                          dat was ik selectief aant negeren

Als je met een diesel schakelt aan 2400 rpm, dan zakt hij inderdaad naar pakweg 1800rpm, maar dan krijg je even een matige acceleratie om dan nadien een berg koppel te krijgen die je bijna nekpijn kan bezorgen. Een automaat gaat dit fenomeen perféct tegen!
                                          met een automaat kan ik je ook nekpijn bezorgen als ik constant op en af het gas ga
                                          tis kwestie van kunne rijden met de respectievelijke wagen he

Gelieve een automaat uit de US niet te vergelijken met eentje uit Europa.
                                          Dat is als de afwerking van een Dacia Logan vergelijken met die van een BMW 7.
                                          geef je hier een beetje gelijk, maar zeker niet elke automaat (in europa in een wagen gestoken) is een kunstje van techniek

Comment

Working...
                                          X