Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Verschil optrekken tussen diesel - benzine?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door TomT Bekijk Berichten
    Ik heb wel al een koppelcurve gezien, meer dan een keer zelfs, want ik studeer autotechnologie. Ik heb er dus ook al verschillende berekend en gemaakt op de rollenbank enzovoort.
    Not impressed...

Zeker wanneer je beweert dat automaten beter zijn, en je de facto door mekaar geschud wordt in een auto met manuele versnelling.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Skippie Bekijk Berichten
      met een automaat kan ik je ook nekpijn bezorgen als ik constant op en af het gas ga
      tis kwestie van kunne rijden met de respectievelijke wagen he
      Dat is inderdaad een feit! Maar met een automaat kan je imo makkelijker puur op koppel rijden zonder dat het oncomfortabel overkomt.

geef je hier een beetje gelijk, maar zeker niet elke automaat (in europa in een wagen gestoken) is een kunstje van techniek
      Jep, klopt! Maar ik wou hier gewoon stellen dat een Amerikaanse automaat geenszins de referentie is als het op automaatrijden aankomt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
        Not impressed...
        Kijk ja, een schrijffout kan iedereen maken. Het was ook niet de bedoeling om indruk te maken, integendeel. Jij hebt jouw mening, ik de mijne. Ik word er dagelijks mee geconfronteerd, zowel in de auto, als in de les. Als jij dan als reactie op mijn post 'nog nooit eens een koppercurve gezien?' zegt, dan mag ik je toch van antwoord dienen, niet? Ik weet perfect hoe ik zo'n ding moet interpreteren.

Comment

Daarom vind ik het gek dat je denkt dat bij moderne turbodieselmotoren geen acceleratie is bij 1800tpm. Of je zou enkel VAG diesels gewoon moeten zijn.

Comment

Neen, dat heb ik niet gezegd. Ik heb gezegd dat als je bij 2400rpm opschakelt, je een onaangename acceleratie kan hebben met 'power-geen power-power-geen power'. Da's iets heel anders.

Comment

Al dat gemelk over diesel en nafte komt wel zover men oren uit...
              ..
              Naft riekt beter, klinkt beter, en rijdt sportiever...
              Langs den andere kant
              Als men 2 gelijkwaardige benzine motoren vergelijkt
              Bijvoorbeeld( ik zeg maar iets) een 335I vs een S4, dan ligt men zich blind te staren op prestaties..
              Als een 2 liter benzine met een moderne diesel vergeleken wordt dan tellen de prestaties ineens niet mee ... " want tis maar ne diesel"
              Ik snap da niet , terwijl die moderne dieselblokjes echt vette dingen laten zien tegenwoordig...

Ik ben een AUTO en TECHNIEK liefhebber, dus ik kan zowel een hoogwaardig benzine als diesel blok pruimen... Beiden kunnen pareltjes zijn, en geen enkele is minderwaardig voor mij...

Mensen die blijven afgeven op diesel en alles wat er rond hangt zijn imho juist diegene met de oogkleppen op, en niet omgedraaid...

just my 2 cents...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TomT Bekijk Berichten
                Ik lees hier constant 27Nm, 30Nm, 50Nm. 't Is eigelijk 270Nm, 300Nm en 500Nm..

sorry ! ik ben van de oude garde (vroeger waren dat kilos en geen newtons, vandaar....)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                  Not impressed...

Zeker wanneer je beweert dat automaten beter zijn, en je de facto door mekaar geschud wordt in een auto met manuele versnelling.
                  een feit is dat de meeste zeer koppelrijke wagens standard met automaat leverd worden
                  ze zullen wel weten waarom : de automaat blijft de efficientste beveiliging tegen de te wilde bestuurders

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Odan.be Bekijk Berichten

Als een 2 liter benzine met een moderne diesel vergeleken wordt dan tellen de prestaties ineens niet mee ... " want tis maar ne diesel"
                    als de prestaties echt van belang zijn, dan zal de sportieve bestuurder liever voor het benzine karakter en sound kiezen.

123d vs 125i

beide leveren gelijkwaardige prestaties maar als jij een weekendwagen koopt ga je niet de 123d kiezen ofwel?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk Berichten
                      een feit is dat de meeste zeer koppelrijke wagens standard met automaat leverd worden
                      ze zullen wel weten waarom : de automaat blijft de efficientste beveiliging tegen de te wilde bestuurders
                      Inderdaad! Niks makkelijker dan stoefen over 500pk en 700Nm, terwijl je versnellingsbak zorgvuldig alle krachten die de aandrijflijn niet aankan wegfiltert...

Comment

Ik heb altijd veel rijplezier gehad met diesels. Veel kracht in de lagere toeren en jawel .. schakellui rijden is toch een typisch voordeel bij diesels? Ik ben meer de relaxte chauffeur en kom zelden boven de 2000toeren maar als ik is wil inhalen gaat dat meestal zonder terug te schakelen.

Ik vrees een beetje dat, als ik ooit een benzine koop, dat ik veel sportiever ga willen rijden, met als resultaat dubbel zoveel verbruik, een eerste snelheidsboete, enz..

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MarcL Bekijk Berichten
                          Als ik in 1ste goed optrek lijkt het thans dat de auto niet echt krachtig doortrekt wanneer ik hoog in toerental ga.
                          Lijkt bijna of hij een bepaald moment begrensd blijft in 1ste wanneer ik hoger in toerental ga.
                          Misschien is het dat wat Jochen zegt, dat het vermogen in 1ste beperkt is?
                          Ik moet wel zeggen, dat ik helemaal geen autokenner ben en dus maar afga op wat ik lees en ervaar.
                          Als het zo is dat hij in eerste versnelling begrensd zou zijn dan zou je minder hoge toeren halen denk ik. Maar jij kan tot het einde van de toerenteller gaan?
                          2012 Mercedes-Benz C207 E220 CDI Coupé

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gere Bekijk Berichten
                            Als het zo is dat hij in eerste versnelling begrensd zou zijn dan zou je minder hoge toeren halen denk ik. Maar jij kan tot het einde van de toerenteller gaan?
                            Ja, de toerenteller blijft gewoon opgaan, maar lijkt dan niet feller door te trekken in 1ste als ik dus in hoger toeren ga.

Comment

Inderdaad, het motorkoppel wordt vaak vermindert in 1ste en eventueel 2de versnelling. Je kan dan wel nog doortrekken tot hoog in toeren.

Comment

Daarjuist enkele inhaalmanoeuvres moeten doen, gotta love benzine

60 rijden achter een vrachtwagen met nog een wagen achter, ff een gat zien, terugschakelen naar 2de en gaan met die banaan Het was alsof ze stilstonden

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Reynaerde Bekijk Berichten
                                  Echt wel.

Diesel manueel is kut, dan zit je met een turbogat en geen reactie en opeens een vloed van koppel en dan niks meer en wanneer je schakelt herhaalt dat proces zich.
                                  --> kut
                                  Dat is vreemd, heeft die motor dan ineens een andere PK- en koppelcurve, als die aan een andere v-bak gehangen wordt ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Zero2 Bekijk Berichten
                                    Dat is vreemd, heeft die motor dan ineens een andere PK- en koppelcurve, als die aan een andere v-bak gehangen wordt ?
                                    uiteraard niet, maar het verschil ligt aan het feit dat zogoed als niemand even vlekkeloos kan schakelen als een moderne automaat (ik ook niet...)
                                    hoe hoger de koppel, hoe moeilijker het is een perfekt lineaire acceleratie te bekomen met een manuele bak
                                    een CVT of een DSG kan dat en benut dan ook de volle koppel van de motor
                                    idd is het "vroem"-"vroem"-effekt weg, maar juist dat blijkt ook een beetje "passé" ?

Comment

Marc, wanneer maak je eens een topic aan om je auto voor te stellen? Wij willen foto's zien

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk Berichten
                                        uiteraard niet, maar het verschil ligt aan het feit dat zogoed als niemand even vlekkeloos kan schakelen als een moderne automaat (ik ook niet...)
                                        hoe hoger de koppel, hoe moeilijker het is een perfekt lineaire acceleratie te bekomen met een manuele bak
                                        een CVT of een DSG kan dat en benut dan ook de volle koppel van de motor
                                        idd is het "vroem"-"vroem"-effekt weg, maar juist dat blijkt ook een beetje "passé" ?
                                        Ik weet niet zo zeker, maar een DSG 6 bak heeft een vloeistofkoppeling (zoals een gewone automaat) dus ik vermoed toch dat eenzelfde moter met DSG 6 bak minder koppel aan de wielen gemeten wordt dan met een manuele bak. De (nieuwere) DSG 7 bak heeft dan weer wel droge koppeling(en)

Comment

Working...
                                        X