Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Carports

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Carports

Ik ben op zoek naar voor- en nadelen/bevindingen/ervaringen over carports.

Ik hoop hier ook een antwoord te vinden op volgende vraagjes:

- De auto staat wel onder een afdak, maar helpt het in de winter effectief tegen aangedampte en/of aangevroren ramen, of eigelijk niet echt?
    - Helpt het om langer roest te weren, dan als de auto gewoon buiten staat zonder afdak?
    - Is het echt beter om de auto onder een carport te zetten, dan onder de blote sterrenhemel?
    - Aan de eigenaars van een carport: Zouden jullie met de ervaringen die je nu hebt met een carport, er opnieuw één zetten? Of wegen de voordelen niet op tegen de kostprijs?

Shoot!

Ik zou er heel graag één hebben want mijn wagen heeft zoiets echt nodig ivm roestvorming (Mercedes w210) maar in principe kunnen de meeste wagens perfect zonder denk ik. 75% ofzo staat toch buiten?
    Als de wagen onder bomen moet staan dan zou ik het ook nog overwegen.

Als dit hier mijn eigen eigendom was dan had er al lang één gestaan, wel zelfgebouwd want die bouwpakketen vind ik nogal duur, het blijven toch immens lelijke dingen.

Voor een andere wagen heb ik een gesloten garage, als ik daar een natte auto inzet en de poort sluit dan is die 2 dagen later nog nat en dat heb je bij een carport niet.
    2012 Mercedes-Benz C207 E220 CDI Coupé

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TomT Bekijk Berichten
      Ik ben op zoek naar voor- en nadelen/bevindingen/ervaringen over carports.

Ik hoop hier ook een antwoord te vinden op volgende vraagjes:
      - De auto staat wel onder een afdak, maar helpt het in de winter effectief tegen aangedampte en/of aangevroren ramen, of eigelijk niet echt?
      Als de carport ietwat 'ingesloten' zit (bvb tegen de gevelmuur of tussen 2 woningen) helpt dit redelijk tegen aangevroren ruiten aangezien de wagen zowel van bovenaf als zijdelings 'afgesloten' staat.

- Helpt het om langer roest te weren, dan als de auto gewoon buiten staat zonder afdak?
      Allesinds beter dan in een afgesloten garage. Het vocht dat zich aan de wagen bevindt moet kunnen verdampen en verdwijnen. In een gesloten garage condenseert dat vocht en bevordert net het roesten. Tenzij je garage goed verlucht is, een carport is dus eigenlijk de best verluchtte garage.

- Is het echt beter om de auto onder een carport te zetten, dan onder de blote sterrenhemel?
      Ja.

- Aan de eigenaars van een carport: Zouden jullie met de ervaringen die je nu hebt met een carport, er opnieuw één zetten? Of wegen de voordelen niet op tegen de kostprijs?
      Volmondig ja. Ik ben zowiezo al tegen een garage in de woning. Het neemt niet enkel heel wat potentiele 'leefruimte' in beslag, financieel gezien is het kostenplaatje van die garage (in de woning dan wel) zeer groot, net omdat het heel wat potentiele woonoppervlak inneemt.

Comment

Blij dat mijn carport er staat maar je moet wel opletten bij de keuze van de dakbedekking.
        De carport heeft, sinds het dak nu enkele weken op de carport ligt, wel al 2x last gehad van condensatievocht onderaan het dak. Resultaat, auto staat nadien nog nat onder carport.
        Gelukkig is het niet elke dag of bij elke regenbui zo maar wanneer men bij warmer weer alles met silliconen komt dichtspuiten, zal ik dit probleem eens aankaarten. Ik vermoed dat er nog isolatieplaten onder de dakbedekking zullen aangebracht gaan worden.
        Toevallig stond over dit condensatieprobleem een artikel in de krant en blijkt dit een vaak voorkomend probleem te zijn.
        Voor de rest blij dat mijn auto nu toch onder een afdak staat.

Mijn carport was ook geen bouwpakket maar volledig naar eigen smaak samengesteld.

Van bevroren vensters tot nu toe helemaal geen last gehad.

Comment

Heb twee jaar geleden een dubbele carport laten plaatsen ( 2 wagens achter mekaar ).
          Op basis van houten zijpanelen met metalen golfplaten als dak.
          Afvoer van regenwater is voorzien.

Heel kontent van. De ganse winter niet één keer moeten krabben.
          En geen sneeuw 's morgens op je wagen.
          's Zomers een koele wagen als ge vertrekt.
          Wel ook dat condensprobleem 's winters, dak werd niet geïsoleerd.

Voor het drogen van je wagen vind ik het ook beter dan een afgesloten garage.
          Plus in- en uistappen uit de regen, handig als ge uw boodschappen moet uitladen.
          Kunnen die carport nu niet meer missen.

Comment

Idd, afvoer voor het water voorzien is belangrijk.

Ook handig, laat het maar beginnen regenen tijdens een poetsbeurt, auto nadien onder de carport en daar verder afdrogen.

Comment

Naar het schijnt trekt het wel katten aan !

Comment

Ik kan me toch niet voorstellen dat een auto in een afgesloten, verluchte, garage niet beter staat hoor.
                Al was het maar omwille van de temperatuur. Als je 's morgens moet vertrekken en het is 10-15 graden in je auto (in de garage), tov -5 buiten ....

Er kan ook geen vuil naartoe waaien, of er kunnen ook geen katten een dutje gaan doen op je warme motorkap.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door W3N Bekijk Berichten
                  Idd, afvoer voor het water voorzien is belangrijk.

Ook handig, laat het maar beginnen regenen tijdens een poetsbeurt, auto nadien onder de carport en daar verder afdrogen.
                  Kan je in een garage toch ook?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ir_fuel Bekijk Berichten
                    Ik kan me toch niet voorstellen dat een auto in een afgesloten, verluchte, garage niet beter staat hoor.
                    Al was het maar omwille van de temperatuur. Als je 's morgens moet vertrekken en het is 10-15 graden in je auto (in de garage), tov -5 buiten ....

Er kan ook geen vuil naartoe waaien, of er kunnen ook geen katten een dutje gaan doen op je warme motorkap.
                    Hierin heb je wel gelijk hoor.
                    Maar budgettair gezien is het wel een stevig verschil.
                    Is de box niet verwarmd maar wel goed verlucht, dan zal deze evenzeer fel afkoelen binnenin.

Bovendien zit je met dubbele garages ( >30 m² ? ) met bouwvergunningen te haspelen.
                    Heb onze carport geplaatst met toestemming van de buren maar zonder vergunning.
                    Indien toch problemen, kan ik deze snel afbreken en gewoon verder verkopen.
                    Bij een mastodont met alles erop en eraan is dat heel wat moeilijker

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door taiko Bekijk Berichten
                      Hierin heb je wel gelijk hoor.
                      Maar budgettair gezien is het wel een stevig verschil.
                      Dat zal je me niet horen ontkennen

Comment

Ik vind dat de onze voldoende beschermd wordt door de dennenbomen + zijmuur vd woning

Comment

In een volledig gesloten garage kan je auto veel vlugger geplaagd worden van roest terwijl dit bij een carport omwille van een betere luchtcirculatie niet zo is.

Kan je in een garage toch ook?
                          Ik heb enkel een vergelijk gemaakt tussen een carport of volledig onder de blote hemel moeten staan.

Comment

ik heb een carport (Colstrop) van in 1990
                            de beste zet, ook vergeleken met een afgesloten garage in het huis
                            nooit meer krabben, wagen vlugger droog dan binnen, geen vuil in het huis, geen onaangename geuren, heel gezond voor de wagen, plaatsbesparing
                            enkel mijn oldtimer is nog binnen, maar deze rijdt weinig en enkel bij mooi weer
                            niet verbazend dat de architekten minder en minder ingebouwde garages voorzien voor 4 gevels-woningen (ook in de scandinavische streken...)
                            wel geen echte versiering in de tuin, maar wet wat beplantingen gaat het nog
                            enig minuspunt : bij heel vochtig weer druppelt de condensatie van onder het dak op de (droge) wagen.
                            Natuurlijk is een gesloten garage veiliger in een bebouwde kom.
                            Hint : betegel de zone van de carport niet, en maak gebruik van kiezels : het water loopt dan er door en de zone blijft altijd proper

Comment

Wat het condensatieprobleem betreft, ik ga misschien van die dunne XPS isolatieplaten onderaan het dak bevestigen.

Comment

hier 2 carports.. echt een gemak!

Comment

thuis staat 1 wagen onder carport (niet ingesloten of niets gewoon een dak erboven en wat planten er rond
                                  en 1tje staat ervoor onder de blote hemel

Van heel de winter niet moeten krabben 'smorgens aan de wagen die onder de carport staat en wel elke morgen na een koude nacht mogen krabben aan de wagen niet onder de carport

Comment

Wat het condensatieprobleem betreft, ik ga misschien van die dunne XPS isolatieplaten onderaan het dak bevestigen.
                                    ik denk dat het hoopeloos is
                                    van zodra de zon het dak bereikt ontstaat plots zo een hoge temperatuurverschil dat geen isolatielaag het kan opvangen
                                    het gebeurt toch maar een paar dagen op een hele jaar[IMG]file:///Users/mainuser/Desktop/carport.jpg[/IMG]
                                    Last edited by guyugy; 02/03/2009, 10:42.

Comment

mijn carport
                                      Bijgevoegde Bestanden
                                      Last edited by guyugy; 02/03/2009, 10:54.

Comment

Blij dat mijn carport er staat maar je moet wel opletten bij de keuze van de dakbedekking.
                                        De carport heeft, sinds het dak nu enkele weken op de carport ligt, wel al 2x last gehad van condensatievocht onderaan het dak. Resultaat, auto staat nadien nog nat onder carport.
                                        aankaarten. Ik vermoed dat er nog isolatieplaten onder de dakbedekking zullen aangebracht gaan worden.
                                        Toevallig stond over dit condensatieprobleem een artikel in de krant en blijkt dit een vaak voorkomend probleem te zijn.

.
                                        idd condensatie is een "groot" probleem bij carports of zelfs die metalen boxen. kennis van mij heeft oldtimers en die staan soms in zo'n metalen boxen. en om de condensatie en dus afdruppen van dat dak tegen te gaan heeft hij een zeil met koorden omhoog gehangen boven de wagens. quasi onmogelijk in een carport (wind en regen) dat weet ik maar isolatie zal hopelijk ook helpen.
                                        wimoptiek.be op

Comment

Working...
                                        X