Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe Europese nummerplaat vanaf 2010

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Nieuwe Europese nummerplaat vanaf 2010

Europese nummerplaat op 1 juli 2010 ingevoerd in België

België voert vanaf 1 juli volgend jaar een nummerplaat naar Europees model in. Het concrete voorstel daaromtrent is klaar en komt volgende week vrijdag op de tafel van de federale ministerraad. Dat zegt de woordvoerder van staatssecretaris van Mobiliteit Etienne Schouppe vrijdag.

België is momenteel het enige land in Europa dat nog geen nummerplaat naar Europees model heeft. 1 juli 2010 is ook de dag waarop België voor zes maanden voorzitter wordt van de Europese Unie.

De nieuwe nummerplaat zal gradueel worden ingevoerd. "Er wordt gewerkt met een uitdoofscenario", zegt Jan Pauwels, woordvoerder van Schouppe. "Jaarlijks worden in ons land ongeveer 700.000 nieuwe nummerplaten uitgereikt. Als je weet dat er in België zes miljoen nummerplaten in omloop zijn, dan zal na vijf, zes jaar toch al een grote meerderheid met de nieuwe plaat rondrijden."

De Europese nummerplaat zal iets breder zijn dan de huidige Belgische.
    Aan de linkerkant zal de hoofdletter B van België prijken - in het blauw - met aan de rechterkant zeven zwarte cijfers en letters op een lichte achtergrond. Elke bestuurder zal twee exemplaren krijgen, een voor vooraan de wagen en een voor achteraan.

De verdeling van de Belgische nummerplaten is gratis, maar voor de Europese zal moeten worden betaald. Hoeveel is nog niet duidelijk, maar Schouppe wil ze "in elk geval betaalbaar" maken.
    Gelukkig dan toch geen geel zoals in Nl

Eerst schaffen ze de nummerplaattaks af, nu voeren ze ze terug in.

En gedaan met stickerplaten op de neus van de auto dan?

Comment

rip onze mooie kleine plaatjes

Comment

Comment

RIP ook aan mijn persoplaat (sinds april 2009)

Wie start er een petitie?
          IRIDIUM
          Mercedes W123 - W124 - T203 - W211 - V221 - R231 - S214

Groeipunt
          Helderzienden

Comment

en welkom europese 'overtredingen'

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ICT Design Bekijk Berichten
              RIP ook aan mijn persoplaat (sinds april 2009)

Wie start er een petitie?
              leren lezen

De nieuwe nummerplaat zal gradueel worden ingevoerd. "Er wordt gewerkt met een uitdoofscenario", zegt Jan Pauwels, woordvoerder van Schouppe. "Jaarlijks worden in ons land ongeveer 700.000 nieuwe nummerplaten uitgereikt. Als je weet dat er in België zes miljoen nummerplaten in omloop zijn, dan zal na vijf, zes jaar toch al een grote meerderheid met de nieuwe plaat rondrijden."
              Zolang ge uw plaat niet inlevert voor een andere zult ge uw perso plaat niet kwijt geraken.

Vraag me wel af wat de mogelijkheden gaan zijn qua perso-plaat met de nieuwe, en wat ze daarvoor gaan aanrekenen, die tarieven zullen ook wel aangepast worden denk ik.

Comment

De vraag is, houdt dat uitdoofscenario in dat je bij een nieuwe wagen mag of moet overstappen naar een Europese.
                M.a.w., kan je onbeperkt uw plaat blijven gebruiken?
                Kan moeilijk geloven dat dit zo zal blijven.
                Er zijn er die consequent hun eerste plaat bijhouden (mijn pa bijv. heeft nog altijd ene met 5 karakters ondanks ongeveer 20 tot 25 keer van wagen te zijn veranderd sinds late jaren '60).
                Nieuw systeem streeft net naar uniformisatie maar als er een harde kern oude platen overblijft zal dit nooit lukken.
                2021 Taycan 4S
                2021 Lexus UX250h

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ir_fuel Bekijk Berichten
                  leren lezen

Zolang ge uw plaat niet inlevert voor een andere zult ge uw perso plaat niet kwijt geraken.

Vraag me wel af wat de mogelijkheden gaan zijn qua perso-plaat met de nieuwe, en wat ze daarvoor gaan aanrekenen, die tarieven zullen ook wel aangepast worden denk ik.
                  Op Radio 1 waren ze ook over bezig en het kwam er blijkbaar op neer dat we er toch al sneller nieuwe zouden moeten hebben.

Comment

Ik heb nu juist zo'n leuke

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mercedesrulzz Bekijk Berichten
                      Op Radio 1 waren ze ook over bezig en het kwam er blijkbaar op neer dat we er toch al sneller nieuwe zouden moeten hebben.
                      Dan ga ik me zeker niet bezighouden met stickerplaten enzovoort nu.

Comment

K vind het belachelijk, waarom moet alles zo saai en standaard worden, waarom mag een land in Europa niet meer zijn eigen stijl van platen hebben?

Ik kan ergens begrijpen dat er hier in Belgie wat aan onze nummerplaten moet gebeuren. Vele nummerplaten van een 10 tal jaar oud zijn al vervaagd, waardoor slecht leesbaar. Als men nu zou zeggen van dat die personen een duplicaat aanvragen, om terug een mooi duidelijk plaat te hebben, en dat iedereen zo'n B-sticker naast zen plaat plakt, is het toch ook al meer dan duidelijk dat je een Belg bent als je in het buitenland rijdt. Daarvoor hoeven ze toch niet een nieuw model van platen te gaan maken.

Dat het dan met 7 letters/cijfers gaat worden ipv nu de huidige 6 cijfers/letters, vind ik ergens niet slecht, maar dan voor mensen die een nieuwe plaat aanvragen. Mijn moeder rijdt nu al enige jaren met de plaat VSM-xxx rond, waarom dan niet de huidige combinatie die je al die jaren al hebt gewoon overnemen naar die nieuwe Europese platen ? Is ook leuk als je 1 of meerdere aanhangwagens hebt, kan je daar ook weer nieuwe platen voor laten drukken.

Om nog maar te zwijgen van auto's waar je enkel plaats hebt voor een klein model van plaat, zoals bij vele oldtimer/Amerikanen, hebben ze daar al aan gedacht? Dan moeten de meeste hun plaat op hun bumper gaan hangen ofzo, wat al minder mooi is, en dan moet er nog verlichting bovenkomen, want anders geen de flikken weer zitten zeveren dat je plaat niet verlicht is.

Hou je het ook draait of keert, ik ben hier volop tegen, en moest er een petitie tegen starten, ik teken ze direct!

Comment

waarom niet de huidige kleur behouden en de achterste groter formaat + B logo steken?

Comment

Het is maar een nummerplaat hé.

Comment

Ik ben zóó'n groot fan van de Belgische plaatjes.

Mijn huidige plaat dus zo lang mogelijk behouden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jwv50 Bekijk Berichten
                                Aan de linkerkant zal de hoofdletter B van België prijken - in het blauw - met aan de rechterkant zeven zwarte cijfers en letters op een lichte achtergrond. Elke bestuurder zal twee exemplaren krijgen, een voor vooraan de wagen en een voor achteraan.

De verdeling van de Belgische nummerplaten is gratis, maar voor de Europese zal moeten worden betaald. Hoeveel is nog niet duidelijk, maar Schouppe wil ze "in elk geval betaalbaar" maken.
                                Gelukkig dan toch geen geel zoals in Nl
                                'k weet niet waarom je zeven zwarte cijfers in het zwart zet en dan iets schrijft met betrekking tot nederland.
                                want naar mijn weten is de achtergrond bij nederlandse platen geel en zijn het ook zwarte cijfers. en staat er bovenaan "op een lichte achtergrond" dat kan nog steeds geel zijn dus.

ik vind vooral de laatste paragraaf weer erg. ze verplichten u van een nieuwe plaat te nemen en dan krijg je nog de rekening gepresenteerd ook.

oja de tuners met hun kleine uitsparingen achteraan zullen lachen.
                                wimoptiek.be op

Comment

Er wordt gewerkt met een " uitdoofscenario".

We kennen dat: er rijden nu nog heel wat auto's rond met 5 cijfers/letters daar waar de eerste met 6 karakters al van begin de 70-er jaren rondrijden.

Comment

Typisch Europa... jammer inderdaad.

Maar ze gaan nooit verplichten om een nieuwe plaat te nemen volgens mij.

Misschien wel interessant om voor een duplicaat te zorgen als je plaat in slechte staat is.
                                    2012 Mercedes-Benz C207 E220 CDI Coupé

Comment

De Europese nummerplaten zullen eerst worden uitgereikt aan nieuwe inschrijvingen. Later worden ook de bestaande nummerplaten vervangen, maar wanneer staat nog niet vast. (bron deredactie.be)

Het ziet er dus naar uit dat iedereen zo'n nieuwe plaat zal krijgen.

Comment

misschien kunnen de eigenaars van een perso-plaat hun combinatie wel behouden, maar gewoon in de kleuren en het formaat van de nieuwe platen?

ben ook benieuwd naar wat de perso-mogelijkheden en de prijzen zijn voor de nieuwe platen.

Comment

Working...
                                        X