Oorspronkelijk geplaatst door Gere
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Wanneer schakelen jullie over naar winterbanden?
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Baseerde mij inderdaad puur op doorslippen. Bepaalde bochten rijd ik met zomerbanden volgas weg en dan slipt er niets door de tractiecontrole, bij winterbanden lukt dat niet.
Vandaag daartegen zeer aangenaam verrast door het gedrag bij winterse gladheid! Amai!
Comment
-
De "schoepen" op het loopvlak zullen pas hun werk doen als er meer kracht (druk) op komt. Wat meer het geval is bij remmen en bij het nemen van bochten dan bij het optrekken. Op gladde ondergrond renderen ze sowieso.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichtende schoepen doen nog beter hun werk bij remmen als je ze zou omdraaien
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk BerichtenHoe vastgesteld? De Pilot Alpin 3 lijken sneller door te slippen, maar doen het toch beter dan de Pilot Sport 2 bij 6 graden op mijn Z4.
Comment
-
morgen eventjes voor 2 klanten naar Eupen en Robertville. Dus zojuist de winterbandjes op den TT van 't vrouwke gelegd.
Gaan er de dag nadien terug af, momenteel te warm om er hier mee rond te rijden..
Ook voor m'n eigen auto (benz 220cdi) vind ik het nog te vroeg om de alpin's erop te leggen. Met 80000km/jaar verslijten ze als gek
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door deuce Bekijk Berichtenmorgen eventjes voor 2 klanten naar Eupen en Robertville. Dus zojuist de winterbandjes op den TT van 't vrouwke gelegd.
Gaan er de dag nadien terug af, momenteel te warm om er hier mee rond te rijden..
Ook voor m'n eigen auto (benz 220cdi) vind ik het nog te vroeg om de alpin's erop te leggen. Met 80000km/jaar verslijten ze als gek
Normaal rij ik met Dunlop SP Sportmaxx GT 265/30/20 en nu in de winter met vredestrein wintrac xtreme in 255/35/19
Benieuwd hoeveel winters ze gaan mee gaan, ik doe normaal een 23.000km per jaar
Comment
-
Met de alpin 3 met achterwiel aangedreven auto 225/17duims, is het beste er na 30.000kms wel af. Ze zitten dan nog niet aan de wettelijke minimale limiet, maar 120/130kmh aanhouden op een besneeuwde snelwegen is dan echt niet 'rustgevend'.
Heb ook op m'n (vorige) Audi A4 2.7tdi telkens de dunlop wintersport (m3, en 3D) gehad. 205/16 duim, en deze had duidelijk gripverlies vanaf 35000
Rijstijl : Duits sportief, met max 190kmh in droog en regen, en max 130 bij besneeuwde wegen, met de winterbandjes uiteraard
'k Rij vooral autobahn en autostrade. Maandelijks naar het hoofdkantoor in Starnberg (münchen), en dan van daaruit telkens enkele dagen op klantenbezoek in Oostenrijk.
Comment
-
130 in de sneeuw ??
en nog nooit iets tegengekomen als ge 130 "scheurt" in de sneeuw ??
lijkt mij eerder een cowboyverhaal , want ik heb nog nooit iemand aan zulke snelheid over de baan zien vliegen ....als er sneeuw lag (ik bedoel hier niet : als het aan het sneeuwen is ! )
met moeite rijden er dan auto's tegen 100 en dan hoop ik altijd voor hen dat ze niet ergens tegen plakken enkele km's verder .....
maar...je doet maar , het is uw auto en misschien heb jij thuis geen kids en vrouw die op je wachten....
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door grandscenicman Bekijk Berichtenen nog nooit iets tegengekomen als ge 130 "scheurt" in de sneeuw ??
lijkt mij eerder een cowboyverhaal , want ik heb nog nooit iemand aan zulke snelheid over de baan zien vliegen ....als er sneeuw lag (ik bedoel hier niet : als het aan het sneeuwen is ! )
met moeite rijden er dan auto's tegen 100 en dan hoop ik altijd voor hen dat ze niet ergens tegen plakken enkele km's verder .....
maar...je doet maar , het is uw auto en misschien heb jij thuis geen kids en vrouw die op je wachten....
Hij heeft het over de autostrade é, niet over bebouwde kom en met een deftige wagen en winterbanden kan je wel lekker aan 130 fietsen hoor.
Als ik met onze seat ibiza vroeger 140 reed in de regen vloog ik bijna van de weg terwijl ik met mijn Audi A5 quattro 200km/h haal terwijl het water giet en de wagen perfect stabiel blijft. (om maar 1 vb. te geven)
Je kan gewoon geen appels met peren vergelijken.
Dat er velen zullen staan roepen en zwaaien dat het onverantwoord is .. goh ja ... wat moet ik daarop zeggen...
Sommige mensen zijn een groter gevaar aan 90 km/h dan andere aan 160km/h door hun gebrek aan verkeersinzicht en ervaring. ( of de wagen alleen al)
Hij heeft het ook over "autobahn sportief" wat refereert naar een bepaalde stijl autorijden die zich typisch duits kan noemen.
Iemand die vaak in duitsland rijd heeft gewoon een volledig ander profiel chaffeur.
Ik rijd zelf 1000km per week (telkens met verschillende wagens) en ook vaak in duitsland en als je daar nog nooit hebt gereden dan kun je dit niet goed begrijpen, daar rijd men gewoon anders dan hier, sneller maar toch veiliger, raar maar waar.
Ik kan het niet beter uitleggen, ik bedoel maar dat je niet altijd snel mag oordelen.
Zoals ik al zei, sneller maar daarom niet minder veilig. Eerder gedisciplineerder.
Als je van duitsland komt en je rijd België binnen heb je de indruk dat iedereen hier met zijn ogen toe rijd.
Let Op : Ik begrijp je reactie dat je die uitspraken misschien onverantwoord vind maar ik reageer gewoon omdat het erger lijkt dan het is .
Dit gaat hier niet over roekeloos rijgedrag en niemand wil hier sterven
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichtenals nou die sommige die 160 doen zonder gevaar, eens 90 zouden rijden
zijn ze nog beter bezig
Iedereen zal het erover eens zijn dat 170 op de autobahn perfect kan zijn
maar de omstandigheden zijn flink anders in de tov be
Anyway, dit gaat een eeuwige discussie worden.
Laten we terug gaan naar de winterbanden topic.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door grandscenicman Bekijk Berichtenen nog nooit iets tegengekomen als ge 130 "scheurt" in de sneeuw ??
lijkt mij eerder een cowboyverhaal , want ik heb nog nooit iemand aan zulke snelheid over de baan zien vliegen ....als er sneeuw lag (ik bedoel hier niet : als het aan het sneeuwen is ! )
met moeite rijden er dan auto's tegen 100 en dan hoop ik altijd voor hen dat ze niet ergens tegen plakken enkele km's verder .....
maar...je doet maar , het is uw auto en misschien heb jij thuis geen kids en vrouw die op je wachten....
maar neen, nog niks tegengekomen tijdens de 23 professionele-vertegenwoordiger-rij-jaren. En er wachten thuis een vrouw en twee pubers op mij .
Maar zoals hierboven reeds geschreven. De mentaliteit en 'rijvaardigheid' in Duitsland is van een ander niveau dan hier..en velen met mij rijden daar dan ook die (in B gevreesde) 120-130kmh.
Wat niet wegneemt dat er regelmatig eentje komt 'Drengeln' om voorbij te geraken. Zo heb ik vorig jaar nog snel snel plaatsgemaakt voor een prachtige knalrode 997 4s. Bij m'n aankomst stond die 50er met z'n Porsche ook de plaats waar ik moest zijn. Splinternieuwe Hakka's als schoeisel verklaarde veel voor mij .
Na al die jaren in Duitsland te rijden merk ik ook een groot verschil, zelfs per regio hoe er gereden wordt. Zo kan je ervan op aan, eens je Frankfurt voorbij bent, de gemiddelde snelheid duidelijk omhoog gaat, maar ook de discipline.
Gek genoeg heeft een 'snellere Oostenrijker' daarentegen een veel agressievere rijstijl tijdens winterweer, getuige de vele (soms zéér) zware ongevallen die ik daar al gezien heb
toch mss een paar tips, mocht je dan ook eens in een onderbesneeuwd Duitsland op de snelweg geraken :
1. Weet waar je bent (regio), bekijk de duitse nummerplaten, en laat je nooit verleiden om sneller te gaan rijden door de local-hero's. Deze proberen wel eens om je mee op sleeptouw te krijgen, met alle gevaar van dien.
2. hoe kouder de buitentemp, en hoe verser de sneeuw, hoe sneller je kan rijden, zonder dat je de wagen voelt schuiven.
3. VW Passat break (niet verlaagd) en tegenwoordig ook de passat CC, beiden in 4motion zijn ALTIJD sneller dan de rest ... vraag me niet waarom, 't lijkt wel een algmene trend in D.
4. Zodra het bij ons dan eens sneeuwt : Wacht tot 's avonds laat, spring in je wagen, rij RUSTIG naar een grote parkeerplaats en leer je auto kennen. En dan niet gewoon een paar rondjes slippen, maar probeer echt aan te voelen hoe je auto glijdt, wanneer en waarom hij wel of niet glijdt... (na al die jaren op de baan doe ik dit nog steeds, en sinds vorig jaar zelfs met de super enthousiaste tieners achter het stuur)
Jong geleerd.....
hopelijk heb je er wat aan
Comment
Comment