Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wanneer schakelen jullie over naar winterbanden?

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Trouwens, volgens mij krijg je bij een normale rijstijl met (propulsie, weliswaar) bredere achterbanden minder slijtage te verduren dan met smallere banden. De slips met 225's op droge wegen zijn zéér nefast voor het profiel. De luttele slipjes op ijs of in sneeuw met 255's zijn peanuts in vergelijking. Toch een niet te onderschatten economisch aspect(je) in deze barre tijden

Comment

• Nog niet aan gedacht, maar dat zou zeker wel 'es kunnen! Misschien is het maar voldoende om de licht hogere slijtage van bredere banden te compenseren, en zijn ze daardoor de facto even snel versleten, maar toch: het kan gelden als argument pro.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
        Nog niet aan gedacht, maar dat zou zeker wel 'es kunnen! Misschien is het maar voldoende om de licht hogere slijtage van bredere banden te compenseren, en zijn ze daardoor de facto even snel versleten, maar toch: het kan gelden als argument pro.
        Ben té optimistisch ingesteld vandaag, daar kan het ook aan liggen

Comment

• Ja en ook: elk (als mogelijks wetenschappelijk onderbouwd voorgewend) argument om brede banden te blijven rijden is goed.

Comment

Ja en ook: elk (als mogelijks wetenschappelijk onderbouwd voorgewend) argument om brede banden te blijven rijden is goed.
            WORD

Comment

• toch hebben smalle banden meer grip in de sneeuw, kijk naar wrc, die spijkerbanden zijn ook smal.
              Als we met onze landcruiser door de (moos) modder rijden gaat hij ook veel verder raken met smalle banden tav brede sloffen.
              meer gewicht per cm2, dus meer grip
              Toyota corolla 2006 1400d4d 124.000km
              Mercedes benz 190E 2.6 1987 163.000km
              Mercedes benz 190E 2.3-16v 1984 167.000km

Comment

Zie één post hoger. Doe eens zoals mij (vorige 2 sets winterbanden): neem volgende keer winterbanden in dezelfde maat als je zomerbanden, dus maatje 255.
                Ze bestaan, en niet zonder reden. Je zal versteld staan hoeveel beter je auto rijdt dan, vergeleken met nu. Het verschil met het weggedrag in de zomer zal veel kleiner zijn, enkel de bewegende profielblokken van de winterbanden (die beweging in het oppervlak toestaan) zal nog wat aan directheid afpitsen. En bij zeer sportief weggedrag dat langer duurt (bv continu snelle bochten nemen) zullen winterbanden door dat bewegen in 't oppervlak ook sneller opwarmen/overhitten vergeleken met zomerbanden. Dus ze zijn er gewoon minder voor geschikt.

Ik ben van 225/245R18 naar 205R16 gegaan deze winter, ipv 225R18 rondom vorige winters. 'k Beklaag het me toch ook, hoor. Niét als er sneeuw ligt, dan maakt dat niet uit, maar wel op alle andere momenten.

Ok bedankt voor de tip, ik kan volgend jaar voor de achterbanden idd beter maat 255 leggen en de deze voor vooraan houden. Ik heb mij laten meeslepen in het verhaal smaller is beter (voor winterbanden) maar dit voordeel weegt niet op tegen het nadeel in rijgedrag in onze zachte "winters", daarmee bedoel ik die volle 3 dagen sneeuw.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door grandscenicman Bekijk Berichten
                  @krikke :

Als jouw banden doorslippen , zelfs in 5e : dan denk ik echt dat jij ermee rijd als was het ..zomer !

Ik kan mijn winterbanden ook laten slippen in de sneeuw tot in 6e als het moet , je moet echter grip hebben en die krijg je niet door te gaan racen lijkt me.
                  Euh met dat doorslippen bedoel ik niet in de sneeuw maar op droge asfalt. Dit was zelfs in november bij een graad of 10. Het volstaat om over een dikke dwarse betonnaad te rijden terwijl je vollop gas geeft (zelfs dus in vijfde). Flikker flikker flikker, Als ik hetzelfde doe met gewoon rubber is er niks aan de hand, zelfs niet in derde.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door krikkie Bekijk Berichten
                    toch hebben smalle banden meer grip in de sneeuw, kijk naar wrc, die spijkerbanden zijn ook smal.
                    Als we met onze landcruiser door de (moos) modder rijden gaat hij ook veel verder raken met smalle banden tav brede sloffen.
                    meer gewicht per cm2, dus meer grip
                    Ja, dat zei ik ook al. Maar het verschil is erg klein. Zoals al gezegd: in extreme omstandigheden heb je alles nodig wat je krijgen kan (rallye b.v.).

Naar mijn ervaring is het verschil in grip op sneeuw tussen smallere (205) en bredere (225) winterbanden onnoemelijk veel kleiner dan het verschil in weggedrag tussen de kleinere (205/55R16) en de grotere (225/40R1 winterbanden in alle omstandigheden (nat, droog, warmere temperaturen, ja ook in sneeuw).

Dus, aangezien we hier quasi nooit sneeuw hebben, is de rekening m.i. snel gemaakt: de rij-eigenschappen bij droog en nat weer op vaste ondergrond primeren voor ons, Belgen, op de grip op sneeuw.

Om het anders te zeggen: als ik 'es een weekje in Scandinavië ga spelen met m'n kar, dan is er geen twijfel dat smalle top-winterbanden (Haaka's bv) de veel betere keuze zijn dan bredere gematigde winterbanden. Maar voor hier is het omgekeerd.
                    Last edited by ; 09/02/2012, 13:21.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door krikke Bekijk Berichten
                      Euh met dat doorslippen bedoel ik niet in de sneeuw maar op droge asfalt. Dit was zelfs in november bij een graad of 10. Het volstaat om over een dikke dwarse betonnaad te rijden terwijl je vollop gas geeft (zelfs dus in vijfde). Flikker flikker flikker, Als ik hetzelfde doe met gewoon rubber is er niks aan de hand, zelfs niet in derde.
                      Ik ervaar hetzelfde, en dan vooral bij temperaturen boven het vriespunt. Nu het kouder is voelen die banden zich gewoon prima in hun sas. Nu zijn ze goed. Bij 5°C veel minder. Maar toen ik nog met de 225/40R18 winterbanden reed had ik daar sowieso veel minder last van dan nu.

Comment

de prijzen blijven winter en zomer gelijk denk ik, bij sommige bandenshops hebben ze wel acties op bepaalde periodes.
                        btw ik wel begrijpen jij bedoeld is toch geen raadsel wat hij wil vragen naar mijn weten
                        Oorspronkelijk geplaatst door grandscenicman Bekijk Berichten
                        iek begreeeeeeeeepén baaaaaaanden opslan of njet .

Ik dacht ff aan opslag/opslaan ivm wegleggen of opbergen als de andere set onder de wagen staat.

Nu kan ik er wel aan uit : dat slaan slaat op de prijs

Prijzen kunnen schommelen : bvb vandaag 140 per band en morgen 136 . Je ziet dit op de bandensites en moet dit zelf controleren lijkt me .

Normaalgezien als je kan kopen bij je dealer is de prijs het goedkoopst.

Die kopen in het groot en daarom kunnen deze een grote korting geven op een set!

Wel altijd vergelijken met een bandencentrale , je weet immers nooit.

Maar voor een paar euro meer neem ik toch de dealer , anders bekijkt deze me toch wat vies bij een volgend garagebezoekje
                        ok merci

ik leg de banden zelf op dus dealer kijkt niet vies

Comment

• Binnenkort iedereen wintebanden als het van Melchior Wathelet afhangt ....
                          Staatssecretaris voor Mobiliteit Melchior Wathelet is voorstander om verder te gaan dan sensibiliseringscampagnes voor het gebruik van winterbanden. Dat antwoordde hij donderdag in de plenaire Senaat op een mondelinge vraag van CD&V-fractieleider Dirk Claes, die verheugd was dat de staatssecretaris een verplichting genegen was.
                          Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                          Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                          Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                          Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

Comment

• verplichten of niet :

knight-rider schreef :

Binnenkort iedereen wintebanden als het van Melchior Wathelet afhangt ....
                            Op de website van Het Belang van Limburg lees je op elk moment het laatste nieuws uit Limburg. Ook binnen- en buitenlands nieuws, economie, media & cultuur en sport komen uitgebreid aan bod.

Ik kan me al voorstellen dat iedereen die er geen heeft of nodig heeft nu op zijn achterste poten staat !!

Verplichting : nee
                            Er is nog geen bewijs geleverd dat auto's met winterbanden minder ongevallen veroorzaken dan auto's met enkel zomerbanden(in de winter hé).

Dat komt vooral omdat de winterbandenrijders denken dat ze nu net zo kunnen rijden als in de zomer.....

Maar ik zou het niet slecht vinden dat je bvb korting krijgt bij de verzekering of dat er bepaalde trajecten worden vermeden voor zomerbandrijders.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door grandscenicman Bekijk Berichten
                              knight-rider schreef :

Binnenkort iedereen wintebanden als het van Melchior Wathelet afhangt ....
                              Op de website van Het Belang van Limburg lees je op elk moment het laatste nieuws uit Limburg. Ook binnen- en buitenlands nieuws, economie, media & cultuur en sport komen uitgebreid aan bod.

Ik kan me al voorstellen dat iedereen die er geen heeft of nodig heeft nu op zijn achterste poten staat !!

Verplichting : nee
                              Er is nog geen bewijs geleverd dat auto's met winterbanden minder ongevallen veroorzaken dan auto's met enkel zomerbanden(in de winter hé).

Dat komt vooral omdat de winterbandenrijders denken dat ze nu net zo kunnen rijden als in de zomer.....

Maar ik zou het niet slecht vinden dat je bvb korting krijgt bij de verzekering of dat er bepaalde trajecten worden vermeden voor zomerbandrijders.
                              Ik heb jaren terug met mijn Vectra een ongval gehad op ijs, maar het is natuurlijk niet zeker dat dat met wintebanden vermeden had kunnen worden.
                              Feit is dat er op die wagen toen derderangs zomerbanden stonden van een of ander kutmerk, met een betere zomerband had het dus misschien wel even goed vermeden kunnen worden.
                              Verder heb ik tot nu toe ook altijd zonder problemen met mijn zomerbanden in alle weer gereden (op dan eene voorval na dan).

Maar moest het verplicht worden, dan komen er op mijn stalen velgen die standaard op de C4 liggen winterbanden (het zomerrubber dan nog zo goed als nieuw is verkoop ik dan wel) en zet een mooiere grotere velg erop met zomerbanden.
                              Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                              Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)

Comment

• Ik heb voor men vrouw een cheap corollake gekocht 1500 euro, daar ga ik echt wel geen winterbanden onderleggen voor de 3000 km dat ze per jaar doet.
                                De minder bedeelden onder ons gaan daar ook niet mee lachen

Comment

• I.p.v. winterbanden te verplichten, zouden ze beter extra taksen op de meest inferieure banden (LingLong, Wanli, Goodride en consoorten) heffen zodat die niet meer gekocht worden. Men is bereid het gemiddeld verbruik van alle modellen te meten om alzo koopgedragsturende taksen te bepalen die het milieu ten goede zouden komen... banden aan gebruikstesten onderwerpen met het oog op veiligheid is echter blijkbaar niet nodig.
                                  Ik denk dat dat véél meer effect gaat hebben, doorheen het gànse jaar, dan die paar gevallen van blikschade die met winterbanden hadden kunnen vermeden worden.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben voorstander van winterbanden. Ik ga nooit meer zonder rijden, maar 't opleggen aan de rest van rijdend België hoeft voor mij nu ook weer niet.
                                  Life's too short. Not to. Live it.
                                  1996 Volvo S40 1.8 Luxury-Line (verkocht)
                                  2011 Audi A1 1.6 TDI 90pk (end-of-lease)
                                  2011 Audi A3 1.6 TDI 105pk (aanloopwagen)
                                  2013 VW Passat 1.6 TDI 105pk BMT Trendline

Comment

• 3000 km/jaar

Dan had je beter een fiets gekocht voor haar : 3000 km = 250 km/maand !!

= +-62.5 km /week = +- 12 a 15 km /dag

aan 20 cent/km fietsvergoeding

= 600 euro aan fietsvergoeding als ze gaat werken met de fiets...(dat ze krijgt van haar baas)

Wat kost nu 1 km met die auto ??

Van hetgeen je zo uitspaard + de 600 euro kan je een mooie vakantie boeken.......

Comment

• En men dochter moet niet naar t school?
                                      T is hier niet bepaald een stad en alles ligt wat verder af en met 7 maand zwanger te zijn zie ik en zij t niet zitten om met 3 op de fiets te zitten + t is gewoon sneller en IEDEREEN zit droog.
                                      zie maar dat u rekening klopt

Comment

Ik heb voor men vrouw een cheap corollake gekocht 1500 euro, daar ga ik echt wel geen winterbanden onderleggen voor de 3000 km dat ze per jaar doet.
                                        De minder bedeelden onder ons gaan daar ook niet mee lachen
                                        Ja, in zo een gevallen is dat natuurlijk een moeilijke kwestie.

All seasons zouden dan misschien wel een oplossing zijn, maar die zijn eigenlijk nooit echt goed (niet in de zomer en niet in de winter)

Comment

• :
                                          En men dochter moet niet naar t school?
                                          T is hier niet bepaald een stad en alles ligt wat verder af en met 7 maand zwanger te zijn zie ik en zij t niet zitten om met 3 op de fiets te zitten + t is gewoon sneller en IEDEREEN zit droog.
                                          zie maar dat u rekening klopt

Ik ken de situatie niet hé

In die omstandigheden geef ik je overschot van gelijk , ik ging ervan uit dat je vrouw ging werken op een boogscheut van de deur.

Comment

Working...
                                          X