Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wanneer schakelen jullie over naar winterbanden?

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
    ik doel eerder op het zwerverige gevoel. Auto voelt heel baanvast aan, ook in snel genomen bochten, korte en lange.
    Maat banden: 225/50 R17 98Y
    Ik 225/45 17, zou in theorie nog net iets minder zweverig moeten zijn dan die van u.
    Ik doel ook op het zweverige gevoel.

    Comment


    • Winterbanden hebben een zachtere compound en zachtere flanken dan een gemiddelde zomerband. Dat communiceert dus anders en geeft meer "leven" en feedback. Dat is net goed omdat je op tijd en dan ook ruim op voorhand alles kan aanvoelen. Een zomerband heeft dat allemaal minder en gaat dus ook een pak plotser bye bye zeggen. Het feit dat je een kortere stopafstand hebt is een mogelijk signaal dat je in feite betere "pak" hebt.

      In die zin kan het aanvoelen juist zijn maar de realiteit helemaal anders.

      Comment


      • En wat Jokke zegt is nu juist de reden waarom mijn winterbanden aanvoelen dat ze grip verliezen, maar eigenlijk aangeven dat ze nog altijd grip hebben maar je de gevarenzone nadert. En dat zal met jouw banden vermoedelijk ook zijn, Jakkel.

        Echt, als ik op gevoel had afgegaan had ik waarschijnlijk ook zo geweest om eens bij positieve temperaturen de zomerbanden er terug onder te gooien... Het is pas na effectief meten dat ik zag dat er bij +6ºC winterbanden nog altijd in het voordeel zijn, ondanks de subjectieve ervaringen van gripverlies.

        Comment


        • en de zachtere flanken zou ik toch ook niet durven zeggen. Misschien bij de standaard bandenspanning wel, maar die van mij staan 0.3 bar harder dan voorgeschreven.
          www.peugeotforum.be

          Comment


          • Meten is weten ! Ik zou over het onderwerp banden uren kunnen doorgaan, is zo boeiend !

            De verschillen bv tussen de Michelin supersport en een klasieke semi slick als de PS2 of Corsa, trouwens ook te vergelijken met deze discussie.

            Of zelfs meer de verschillen tussen al die banden onderling.

            Een band is eigenlijk DE belangrijkste upgrade aan een wagen, (enfin dat geldt eigenlijk ook bij een motor en fiets).

            Ik zweer u met mijn brigestone of michelin zomerbanden rijd ik nu niet met de vingers in de neus, in de regen met een rwd op de Duitse autobahn aan +160, vanaf 160 begin ik toch al klamme handjes te krijgen.

            Met de winterbanden, no problem.

            BTW, op circuit: een regenband, daar moet je eens een bocht mee nemen, dat geeft pas een zweverig gevoel, dat is ook normaal want die rubber is zooooooooooo zacht dat die noppen heel ver "meeplooien".
            Uwe zomerband gaat dat niet doen, maar ge gaat een PAK trager zijn. Geen zweverig gevoel, geen "doorhangen", maar gewoon plots: boem in de zandbak .

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
              En wat Jokke zegt is nu juist de reden waarom mijn winterbanden aanvoelen dat ze grip verliezen, maar eigenlijk aangeven dat ze nog altijd grip hebben maar je de gevarenzone nadert. En dat zal met jouw banden vermoedelijk ook zijn, Jakkel.

              Echt, als ik op gevoel had afgegaan had ik waarschijnlijk ook zo geweest om eens bij positieve temperaturen de zomerbanden er terug onder te gooien... Het is pas na effectief meten dat ik zag dat er bij +6ºC winterbanden nog altijd in het voordeel zijn, ondanks de subjectieve ervaringen van gripverlies.
              En toch voel ik me beter op m'n zomerbanden met dit weer.
              En dat de wagen effectief sneller wegglijdt of de tracteicontrole sneller en langer ingrijpt, ik beeld mij dat echt niet in hoor.

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                Ik heb dus vandaag m'n zomerbanden gestoken.
                BC duidde 5°C aan en het wegdek was vuil nat. Naar aanleiding van deze discussie hier, eerst nog eens gereden met de winterbanden en getest onder verschillende omstandigheden. Na de wissel de zomerbanden onder dezelfde omstandigheden getest. Bij het remmen moet ik bekennen dat de winterbanden net iets sneller 'lijken' te bijten. Maar da's dan ook het enigste wat IK persoonlijk ervaar als een pluspunt van die winterbanden bij 5°C nat wegdek tegenover de zomerbanden. Wat echt stoort is dat je bij snelle bochten de wagen gans voelt wegschuiven, de wagen zelfs opvallend snel onderstuur vertoont. En met het gas er flink op na een bocht, en ik heb dan maar een slap 318 deeke, treedt de tractiecontrole heel snel in werking. Ook met snel opeenvolgende lastwissels voelt de achterkant zwaar en zweverig aan. Tot slot, de terugkeer naar rechtuitstand van het stuurwiel is vaag en duurt langer dan bij de zomerbanden. Ligt het aan de Continentals (die algemeen toch als goed tot zeer goed ervaren worden), of aan de achterbanden die ook 225 breed zijn tegenover de Michelin zomerbanden achteraan 255? Ik weet het niet, ik weet wel dat ik veel liever met die zomerbanden rij, en ze meer toelaten. Zelfs bij deze nog koude positieve temperaturen. Sorry, ik kan er ook niet aan doen hé.

                http://i151.photobucket.com/albums/s...iel/E91/kw.jpg
                Door afmetingen van banden te veranderen wijzig je ook het gedrag van de auto. Leg eens een zomerband met de zelfde afmetingen dan de winterband. Dus om zomaar alles op een winterband te steken is voorbarig. Ge vergelijkt appelen met kersen.

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door Jokke_vlo Bekijk Berichten
                  Dus een deftige winterband;
                  - veel beter in de regen dan zomerbanden
                  - veel meer grip onder +\- 7 graden

                  Just test it !
                  Dacht dat hier in deze topic ergens een onafhankelijke test stond waarbij dit "veel" toch wat genuanceerd wordt. De testen die ik ook gelezen heb spreken dit ook tegen. Op sneeuw en ijs, geen vergelijk maar in andere condities, droog / nat boven 0° is er zo geen significant verschil te merken, volgens sommige testen komen zomerbanden zelfs als de betere uit.

                  vb van onderzoek, maar dacht dat hier ergens een recenter onderzoek stond:


                  "To the surprise of exactly no one, our winter tires dominate in snow and the summer tires dominate in the dry. The eye-opener here relates to wet performance, where a well-developed summer tire embarrasses an all-season tire made for the same car by the same folks. Anyone who never sees or visits snow would be very well served by summer tires for year-round use."

                  Ben zeker niet tegen winterbanden, verre van, heb er op één van mijn wagens ook liggen maar vind wel dat de voordelen in niet winterse condities (wat in België 95% van het jaar is) wat teveel gehyped worden.

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Joske_ Bekijk Berichten
                    Door afmetingen van banden te veranderen wijzig je ook het gedrag van de auto. Leg eens een zomerband met de zelfde afmetingen dan de winterband. Dus om zomaar alles op een winterband te steken is voorbarig. Ge vergelijkt appelen met kersen.
                    Ah voilà dan, probleem opgelost hé. M'n bredere achter zomerbanden doen het beter dan m'n achteraan iets smallere winterbanden bij dit weer. Dan heb ik vandaag de juiste keuze gemaakt hé. Bedankt voor de verduidelijking.

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Yax Bekijk Berichten

                      Ben zeker niet tegen winterbanden, verre van, heb er op één van mijn wagens ook liggen maar vind wel dat de voordelen in niet winterse condities (wat in België 95% van het jaar is) wat teveel gehyped worden.
                      Ik ben daar vrij zeker van.

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                        Ah voilà dan, probleem opgelost hé. M'n bredere achter zomerbanden doen het beter dan m'n achteraan iets smallere winterbanden bij dit weer. Dan heb ik vandaag de juiste keuze gemaakt hé. Bedankt voor de verduidelijking.
                        Waarschijnlijk doen uw brede zomerbanden het zelfs beter als smalle zomerbanden. Bullshit dus.

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Joske_ Bekijk Berichten
                          Waarschijnlijk doen uw brede zomerbanden het zelfs beter als smalle zomerbanden.
                          Klopt!




                          Oorspronkelijk geplaatst door Joske_ Bekijk Berichten
                          Bullshit dus.
                          Toch niet!

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door N-D-D-V-D-B Bekijk Berichten
                            Altijd grappig als men de verkoopspraatjes van de fabrikanten begint over te nemen als argument.
                            Dat is toch geen verkooppraatje

                            Als die banden enkel nuttig waren in de sneeuw, dan noemden ze sneeuwbanden, niet winterbanden.
                            Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                            Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                            Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                            Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                              En wat Jokke zegt is nu juist de reden waarom mijn winterbanden aanvoelen dat ze grip verliezen, maar eigenlijk aangeven dat ze nog altijd grip hebben maar je de gevarenzone nadert. En dat zal met jouw banden vermoedelijk ook zijn, Jakkel.

                              Echt, als ik op gevoel had afgegaan had ik waarschijnlijk ook zo geweest om eens bij positieve temperaturen de zomerbanden er terug onder te gooien... Het is pas na effectief meten dat ik zag dat er bij +6ºC winterbanden nog altijd in het voordeel zijn, ondanks de subjectieve ervaringen van gripverlies.
                              Zoals wooter zegt, een gevoel is iets subjectief en als je zelf al van het gedacht bent dat je liever op dat zomerrubber rijd dan gaat dat dat gevoel natuurlijk nog versterken.

                              Er dus een heel groot verschil tussen gevoel en realiteit.
                              Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                              Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                              Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                              Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                              Comment


                              • http://www.tyrereviews.co.uk/Article...xperiences.htm

                                Was it all worth it?

                                In one word - yes! At 3 degrees C and below the winter tyres gave a definite improvement in cold, frosty, damp and greasy conditions. And in general wet and dry (cold) running, the sipes produced extra bite, giving me the same sort of level of performance that my high performance summers did, but in cold and sub-zero temperatures. And that was all BEFORE any snow and ice - proving that winter tyres really should be considered as "cold weather" tyres, and not just for the snow.

                                In snow and ice the difference to summers was incredible - if to be expected. While other cars were sliding about or simply left unused, we were able to retain full mobility.

                                And in switching back to summer tyres we revelled in their own strengths when in their own optimum operating conditions.

                                I will very definitely be adding my name to the list of those that have tried winter tyres and would not go back to not running them.


                                ps: ja je zal omgekeerde dingen zeker ook wel vinden zeker? Maar deze heel uitvoerige test, gedaan door mensen die van banden testen toch iets weten........er staan trouwens nog andere zeer interessante tests in, waar ik me bijna altijd kan in terug vinden....

                                Persoonlijk ben ik ook fan om tijdens de wintermaanden wel met een smallere band te rijden. Het is toch geen toeval dat de mannen in de rally bij sneeuw of hevige regen dunnere banden steken? Ik steek achteraan bv 255 ipv 285 .
                                Last edited by Jokke_vlo; 15/02/2012, 19:53.

                                Comment


                                • Back home. Eindelijk

                                  Heb daarnet een de diepte van de banden gemeten (mich pilot alpin A3) , en zit nu aan 5mm vooraan, en een optimistisch gemeten 3mm achteraan. Ze liggen er nu een dikke 4 maanden op.
                                  Er staan 27.0000kms op de bandjes (225/17duims)

                                  Moet dit voorjaar in principe nog een keer naar Oostenrijk, maar daarna laat ik de banden erop liggen, omdat ze volgende winter toch niet meer zullen dienen, en helemaal aan gort te rijden

                                  Iemand toevallig een idee hoeveel mm's de michelin zijn in nieuwstaat ?

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door Joske_ Bekijk Berichten
                                    Door afmetingen van banden te veranderen wijzig je ook het gedrag van de auto. Leg eens een zomerband met de zelfde afmetingen dan de winterband. Dus om zomaar alles op een winterband te steken is voorbarig. Ge vergelijkt appelen met kersen.
                                    ik heb identieke afmetingen 155 vooraan en 175 achtraan op 15 duim
                                    tenzij bij sneeuw voel ik geen verschil behalve dat de winterbanden meer comfort geven (wat zich niet per se hoeft te vertalen in betere grip) bij lage temperaturen

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door Jokke_vlo Bekijk Berichten

                                      Persoonlijk ben ik ook fan om tijdens de wintermaanden wel met een smallere band te rijden. Het is toch geen toeval dat de mannen in de rally bij sneeuw of hevige regen dunnere banden steken? Ik steek achteraan bv 255 ipv 285 .
                                      En toch bieden brede banden, ook bij nat weer, doorgaans een betere grip dan smalle banden.

                                      Comment


                                      • Bij nat weer geeft zelfs een SEMI slick betere grip ! (bij de geschikte omgevingstemperatuur)

                                        Nat is niet hetzelfde als regen dus. De discussie over wat nu "algemeen" beter is de iets smallere of dezelfde als in de zomer is een discussie waar imo idd geen duidelijke keuze te maken is.
                                        Ik kies persoonlijk voor smallere omdat ik dan in extremere condities veiliger zit en in het andere geval geeft het dan wat meer leute doordat ze bij droog weer en vochtig wegdek u idd iets sneller uit balans brengen.

                                        In België kan het idd zeker zo nuttig zijn om voor de bredere te kiezen, daar kan ik me in vinden.

                                        Comment


                                        • diepte michelins :

                                          Heb geen schuifmaat bij de hand , maar weet zeker dat ze bij aankoop minstens 9 mm waren.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X