Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wanneer schakelen jullie over naar winterbanden?

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Denk er wel aan dat hoe breder de band, hoe meer het gewicht verdeeld wordt... Een dunne band zal bv per vierkante cm meer wegen dan een brede band.

    Je zit dus met variabelen van hoe breed, welk type rubber, diepte van de uitsneden (bij regen)...

    Maar nogmaals: meten is weten. Jakkel, van waar ben je? Willen we anders eens voor de lol zaterdag afspreken? Ik neem mijn Performancebox mee, en jij wisselt van zomer- naar winterbanden en we bedenken een parcourtje waar je tot 100 per uur mag rijden en noodstops uitvoeren, en rotondes waar je de gripgrens kan opzoeken.

    Ben er zeker van dat ik kan bewijzen dat in de huidige situatie je beter af bent op je winterbanden . En zonet wéét je tenminste dat je winterbanden slechter zijn ipv te veronderstellen.

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
      Denk er wel aan dat hoe breder de band, hoe meer het gewicht verdeeld wordt... Een dunne band zal bv per vierkante cm meer wegen dan een brede band.

      Je zit dus met variabelen van hoe breed, welk type rubber, diepte van de uitsneden (bij regen)...

      Maar nogmaals: meten is weten. Jakkel, van waar ben je? Willen we anders eens voor de lol zaterdag afspreken? Ik neem mijn Performancebox mee, en jij wisselt van zomer- naar winterbanden en we bedenken een parcourtje waar je tot 100 per uur mag rijden en noodstops uitvoeren, en rotondes waar je de gripgrens kan opzoeken.

      Ben er zeker van dat ik kan bewijzen dat in de huidige situatie je beter af bent op je winterbanden . En zonet wéét je tenminste dat je winterbanden slechter zijn ipv te veronderstellen.
      Merci voor 't aanbod, wooter. Maar ik heb zaterdag al iets aan de hand. Ik wil best geloven dat die winterbanden van me misschien wel net iets betere prestaties neerzetten dan m'n zomerbanden met dit weer. Maar ik ervaar het zo niet, ik kan er ook niet aan doen hé.

      Comment


      • Gisteren in de regen express eens wat wilder m'n bochten genomen als test en toch ongeloofelijk hoeveel grip die PA3 heeft. Met mijn zomerband moet ik dat niet proberen bij 4°C

        Comment


        • Interessante discussies.

          Ik heb ook gemeten, met PerformanceBox, en kwam tot de conclusie dat rond de 5 à 6°C mijn toenmalige winterbanden (Michelin Pilot Alpin 2) op natte ondergrond (het had geregend, was niet opgedroogd en drizzelde nog wat) onwijs veel slechter presteerden dan mijn toenmalige zomerbanden (Michelin Pilot Sport 2). Wel een erg zware nuance: m'n zomerbanden waren toen 225/40R18 en 255/35R18, terwijl m'n winterbanden 205/55R16 waren. Het verschil in maat zal zeker een groot verschil hebben opgeleverd. Zonder nog over de data te beschikken: een parcours waar je keer op keer exact dezelfde lijn rijdt (niet moeilijk) en dat zeer uitdagend is voor de banden (bijna continu bochten, twee zeer snelle en twee rondepunten, twee zware remzones van ca. 170 naar 80) legde ik op dezelfde dag met m'n zomerbanden af aan ca. 55 seconden waar ik er met m'n winterbanden ongeveer 1:05 nodig had. Maar nogmaals: het formaat van de banden zal zeker een invloed hebben gehad, waarschijnlijk zelfs een grote. Maar het illustreert wél waarop ik me steun als ik advies gevraagd word.

          Dat een winterband zweveriger is dan een zomerband, zelfs wanneer beide in hun optimale omstandigheden worden getest, is geen gevoel maar een feit. 'k Heb het hoger al omschreven. Technisch/fysisch gezien kan het niet anders. En wat ik hoger schreef heb ik trouwens niet zelf uitgevonden. Correct is ook dat gevoel en feit soms verrassend tegenover elkaar kunnen staan, maar het omgekeerde (zoals hier hoger wordt gesuggereerd) is evenmin waar: een gevoel is zeker niet altijd verkeerd, en erg vaak blijken feiten wél het gevoel te ondersteunen.

          Ik blijf ook adviseren om, zoals hoger reeds vaker aangehaald, voor auto's op de normalere bandenmaten (en geen extremen zoals 285 mm breedte en meer) dezelfde maat winterbanden te leggen als zomerbanden, of toch alleszins geen grote verschillen op te zoeken. Van 's zomers 235/265R19 naar 's winters 205R16 bijvoorbeeld, is m.i. gezien onze uiterst zachte winters, niet het beste idee. Beter om dan naar 225R17 (minimaal) te gaan. Je auto blijft erdoor meer op dezelfde manier reageren als met zomerbanden, wat voor het overgrote deel van de chauffeurs een enorm veiligheidselement is.

          Piloten zoals Jokke, des te meer met bolides met erg brede zomerbanden, acht ik niet tot de 'modale bestuurder' voor wie ik bovenstaand advies geef. Zo'n mensen hebben trouwens mijn advies helemaal niet nodig. Net zomin als welke rallyerijder dan ook die extremen wil om extremen op te zoeken. De modale bestuurder in z'n modale auto, echter, is een ander verhaal.

          Vroeger, toen ik m'n eerste setje kocht, had je winterbanden enkel in een zeer beperkt aantal standaardmaten. Grotere "sportievere" maten bestonden niet, omdat de bandenfabrikanten toen nog de ervaring en technieken niet hadden om die performant en gevoelsmatig interessant te maken en ze meteen ook van een aanvaardbare levensduur te voorzien. Nu vind je ze al tot in extreme maten ... deels is dat géén argument omdat men de commercie inspeelt op de trend van de big wheels ... maar anderzijds presteren zelfs die extreme banden nu erg goed, wat bewijst dat de winterband van vandaag niet meer te vergelijken is met die van 10 jaar geleden (b.v. Michelin Pilot Alpin, Dunlop Winter Sport M3). Nu kan men ze performant maken, waardoor de verschillen in grip en gevoel even groot zijn tussen een winterband van 'extreem formaat' en een winterband in 'lease-formaat', als tussen twee zomerbanden van dergelijke verschillende maatvoering. Daarom: waarom nog op "fietswieltjes" overschakelen die het rijgedrag van de auto zo veranderen in de winter in onze contreien als er dermate performante winterbanden zijn in een maat die je auto qua rijgevoel en reacties bijna identiek laat als in de zomer?

          Ik ben winterbandenfan van het eerste uur (ik rijd er nu al meer dan 12 jaar mee, en was één van de eerste Belgische believers), maar blijf op basis van ervaring (gemeten & gevoeld) en inzichten de typische verkoopspraatjes met een korrel zout nemen. Op sneeuw en ijs? No doubt. Bij koude temperaturen (vriespunt aan de grond, en lager)? No doubt. Smaller is beter op ijs en sneeuw? No doubt. Nieuwe winterbanden met hun 1,5 tot 2 maal grotere afwatercapaciteit zeer goed bij regen, en daarom aan hoge snelheden bij nat weer op autostrade erg goed? No doubt. En algemener: winterbanden nuttig in onze zachte zeeklimaatwinters? No doubt! Ik raad het iedereen aan.
          Maar niemand kan me nog overtuigen van de combinatie "hoe smaller, hoe beter" + ook bij meer dan (ca.) 3°C, voor de gehele periode van onze erg matige zeeklimaatwinters.

          Maar elk kiest voor zich.



          Nog één iets: de Continental TS810S is een top-winterband van de (nét) vorige generatie. Dus dezelfde generatie als de Dunlop Winter Sport 3D, Michelin Pilot Alpin 3 enz. Scoorde in de meeste tests in de top 3 en bijna altijd beter dan de Pilot Alpin 3. Ook op achterwielaangedreven auto's.
          In bovenstaande discussie de Conti's van Jakkel afdoen als brolbanden vergeleken met de PA3 is dan ook - pardon my French - je reinste bullshit. Ik zeg niet dat de één beter is dan de ander: er zijn veel teveel mensen die in tests en met kennis van zaken zoiets veel beter kunnen beoordelen - en ik heb geen redenen om aan hun oordeel te twijfelen. Beide banden zijn alvast evenwaardig, en allebei zeer goed.
          Last edited by ; 15/02/2012, 23:06.

          Comment


          • Oef, eindelijk is ene die toch wat hetzelfde ervaart als ik.

            Comment


            • Ik kan gTa wel volgen wat de breedte van de banden betreft.
              Ik ging bij mijn E91 ook van 225 - 255 R17 naar 205 R16 in de winter.
              Natuurlijk voelt je wagen dan helemaal anders aan in de bochten !

              Op mijn huidige wagen is het verschil winter - zomer minder groot en voel ik ook veel minder verschil in wegligging tussen beide banden.

              Ik sta er nu dus ook achter dat dezelfde maat voor winter en zomer de beste oplossing zal zijn in ons belgenlandje.
              Het is natuurlijk wel een duurdere oplossing, maar hier moet je zelf maar bepalen hoe belangrijk die wegligging of beter het rijgedrag voor jou wel is...

              Ik keek vroeger naar de prijs en kocht een winterset in de standaardmaat van de wagen.
              Qua weggedrag heb ik dan ook mogen ondervinden dat dit niet de beste keuze was...

              Het blijft dus in grote mate een strikt persoonlijke keuze !

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                Oef, eindelijk is ene die toch wat hetzelfde ervaart als ik.
                Ik denk dat GTA net wil zeggen dat de banden goed zijn, maar het inherent is aan winterbanden dat ze iets buigzamer zijn, en dat je met het verkleinen van de maat (van 18 naar 17") ook nog eens een zachter effect krijgt.

                Op mijn Z4 heb ik dezelfde maat zomerbanden als winterbanden, en daar is het effect zo dat de wagen niet veel zompiger aanvoelt, maar iets sneller lijkt door te glijden maar eigenlijk meer grip heeft.

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                  Op mijn Z4 heb ik dezelfde maat zomerbanden als winterbanden
                  En dat is naar mijn mening de beste keuze voor de meesten. En dan is jouw auto al geen 'modale auto' meer, en rijdt 'ie met Mischbereifung rond.

                  Comment


                  • En dat is bij mij ook zo, in de zomer 205/45R17 en nu in de winter 205/50R16.. gaat prima zo

                    Comment


                    • Ik veronderstel dat er hier nog mensen zijn die, gezien het (grotendeels) warme weer de laatste maanden, er in geslaagd zijn een vers setje winterbanden op te rijden? Ik moet nog tot maart verder maar het profiel zit op de grens

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door deuce Bekijk Berichten
                        Back home. Eindelijk

                        Heb daarnet een de diepte van de banden gemeten (mich pilot alpin A3) , en zit nu aan 5mm vooraan, en een optimistisch gemeten 3mm achteraan. Ze liggen er nu een dikke 4 maanden op.
                        Er staan 27.0000kms op de bandjes (225/17duims)

                        Moet dit voorjaar in principe nog een keer naar Oostenrijk, maar daarna laat ik de banden erop liggen, omdat ze volgende winter toch niet meer zullen dienen, en helemaal aan gort te rijden

                        Iemand toevallig een idee hoeveel mm's de michelin zijn in nieuwstaat ?
                        Het punt staat verkeerd.

                        Comment


                        • Het omslagpunt ligt idd ergens rond de 5 à 6 graden ! Met je stelling over afwatering ga ik ook volledig akkoord, en het feit dat winterbanden idd hun nut hebben voor een hele periode in ons klimaat ook.

                          Bandenmaat: zoals gezegd akkoord, tenzij je wil voorzien zijn op de extremere condities en je altijd relatief voorzichtig rijdt.

                          Je gaat eerder voor het bredere werk kiezen of blijven rijden met je zomermaat als je een vlotte rijstijl hebt zonder enorm veel ervaring in moeilijkere situaties. Ik volg je daar dus maar half .
                          Je kan daar, imo, onmogelijk zeggen wat het "beste" is. Dat kiest ieder voor zich.

                          Waar ik het wel eens van een andere kant wil laten zien is het element "zweverig" of "slapper". Ik zeg niet dat je ongelijk hebt maar er is een ander kant aan. Die is zeker ook proefondervindelijk.

                          Een band die wat soepelder is en "zweverig" aanvoelt is zeker niet altijd slechter voor een matig chauffeur. Daar denk ik wel dat het aanvoelen fout kan zijn. Een iets hardere band heeft, meestal, minder marge bij het verlies aan grip. Hij communiceert minder goed. Zo een hardere band heeft meer grip, maar een matig chauffeur gaat er niet sneller mee zijn en ik spreek uit ervaring.


                          Zo een iets slappere band laat uiteindelijk veel meer toe en gaat je ruimer op voorhand aangeven dat je mogelijk in een gevaarlijke situatie komt.
                          Je kent zeker en vast de supersport banden en de PS2's. Wel toen ik met de supersports reeds die dus veel "zachter" zijn dan de PS2's verbeterede ik mijn tijden op Zolder me rasse schreden. Waarom? Wel simpel je voelt de gripgrens veel beter aan ! Met een PS2 weet je dat als dat spel begint te schuiven het dikwijls al te laat kan zijn, bij wijze van spreken.

                          Pas door te "leren" rijden met die slappere band heb ik geleerd hoeveel grip een band echt heeft en zo dan later pas de tijden met de PS2 gaan verbeteren. Ik ben absoluut niet de enige met die ervaring.

                          Ik zou dus eerder aanraden om in winterese omstandigheden die "slappere" band te rijden je gaat een grotere veiligheidsmarge hebben wat zeker van pas komt !

                          Nu goed dat is mijn mening en zeker niet als "extremere" piloot. We zijn het voor de rest dus voor 95% eens met mekaar




                          Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                          Interessante discussies.

                          Ik heb ook gemeten, met PerformanceBox, en kwam tot de conclusie dat rond de 5 à 6°C mijn toenmalige winterbanden (Michelin Pilot Alpin 2) op natte ondergrond (het had geregend, was niet opgedroogd en drizzelde nog wat) onwijs veel slechter presteerden dan mijn toenmalige zomerbanden (Michelin Pilot Sport 2). Wel een erg zware nuance: m'n zomerbanden waren toen 225/40R18 en 255/35R18, terwijl m'n winterbanden 205/55R16 waren. Het verschil in maat zal zeker een groot verschil hebben opgeleverd. Zonder nog over de data te beschikken: een parcours waar je keer op keer exact dezelfde lijn rijdt (niet moeilijk) en dat zeer uitdagend is voor de banden (bijna continu bochten, twee zeer snelle en twee rondepunten, twee zware remzones van ca. 170 naar 80) legde ik op dezelfde dag met m'n zomerbanden af aan ca. 55 seconden waar ik er met m'n winterbanden ongeveer 1:05 nodig had. Maar nogmaals: het formaat van de banden zal zeker een invloed hebben gehad, waarschijnlijk zelfs een grote. Maar het illustreert wél waarop ik me steun als ik advies gevraagd word.

                          Dat een winterband zweveriger is dan een zomerband, zelfs wanneer beide in hun optimale omstandigheden worden getest, is geen gevoel maar een feit. 'k Heb het hoger al omschreven. Technisch/fysisch gezien kan het niet anders. En wat ik hoger schreef heb ik trouwens niet zelf uitgevonden. Correct is ook dat gevoel en feit soms verrassend tegenover elkaar kunnen staan, maar het omgekeerde (zoals hier hoger wordt gesuggereerd) is evenmin waar: een gevoel is zeker niet altijd verkeerd, en erg vaak blijken feiten wél het gevoel te ondersteunen.

                          Ik blijf ook adviseren om, zoals hoger reeds vaker aangehaald, voor auto's op de normalere bandenmaten (en geen extremen zoals 285 mm breedte en meer) dezelfde maat winterbanden te leggen als zomerbanden, of toch alleszins geen grote verschillen op te zoeken. Van 's zomers 235/265R19 naar 's winters 205R16 bijvoorbeeld, is m.i. gezien onze uiterst zachte winters, niet het beste idee. Beter om dan naar 225R17 (minimaal) te gaan. Je auto blijft erdoor meer op dezelfde manier reageren als met zomerbanden, wat voor het overgrote deel van de chauffeurs een enorm veiligheidselement is.

                          Piloten zoals Jokke, des te meer met bolides met erg brede zomerbanden, acht ik niet tot de 'modale bestuurder' voor wie ik bovenstaand advies geef. Zo'n mensen hebben trouwens mijn advies helemaal niet nodig. Net zomin als welke rallyerijder dan ook die extremen wil om extremen op te zoeken. De modale bestuurder in z'n modale auto, echter, is een ander verhaal.

                          Vroeger, toen ik m'n eerste setje kocht, had je winterbanden enkel in een zeer beperkt aantal standaardmaten. Grotere "sportievere" maten bestonden niet, omdat de bandenfabrikanten toen nog de ervaring en technieken niet hadden om die performant en gevoelsmatig interessant te maken en ze meteen ook van een aanvaardbare levensduur te voorzien. Nu vind je ze al tot in extreme maten ... deels is dat géén argument omdat men de commercie inspeelt op de trend van de big wheels ... maar anderzijds presteren zelfs die extreme banden nu erg goed, wat bewijst dat de winterband van vandaag niet meer te vergelijken is met die van 10 jaar geleden (b.v. Michelin Pilot Alpin, Dunlop Winter Sport M3). Nu kan men ze performant maken, waardoor de verschillen in grip en gevoel even groot zijn tussen een winterband van 'extreem formaat' en een winterband in 'lease-formaat', als tussen twee zomerbanden van dergelijke verschillende maatvoering. Daarom: waarom nog op "fietswieltjes" overschakelen die het rijgedrag van de auto zo veranderen in de winter in onze contreien als er dermate performante winterbanden zijn in een maat die je auto qua rijgevoel en reacties bijna identiek laat als in de zomer?

                          Ik ben winterbandenfan van het eerste uur (ik rijd er nu al meer dan 12 jaar mee, en was één van de eerste Belgische believers), maar blijf op basis van ervaring (gemeten & gevoeld) en inzichten de typische verkoopspraatjes met een korrel zout nemen. Op sneeuw en ijs? No doubt. Bij koude temperaturen (vriespunt aan de grond, en lager)? No doubt. Smaller is beter op ijs en sneeuw? No doubt. Nieuwe winterbanden met hun 1,5 tot 2 maal grotere afwatercapaciteit zeer goed bij regen, en daarom aan hoge snelheden bij nat weer op autostrade erg goed? No doubt. En algemener: winterbanden nuttig in onze zachte zeeklimaatwinters? No doubt! Ik raad het iedereen aan.
                          Maar niemand kan me nog overtuigen van de combinatie "hoe smaller, hoe beter" + ook bij meer dan (ca.) 3°C, voor de gehele periode van onze erg matige zeeklimaatwinters.

                          Maar elk kiest voor zich.



                          Nog één iets: de Continental TS810S is een top-winterband van de (nét) vorige generatie. Dus dezelfde generatie als de Dunlop Winter Sport 3D, Michelin Pilot Alpin 3 enz. Scoorde in de meeste tests in de top 3 en bijna altijd beter dan de Pilot Alpin 3. Ook op achterwielaangedreven auto's.
                          In bovenstaande discussie de Conti's van Jakkel afdoen als brolbanden vergeleken met de PA3 is dan ook - pardon my French - je reinste bullshit. Ik zeg niet dat de één beter is dan de ander: er zijn veel teveel mensen die in tests en met kennis van zaken zoiets veel beter kunnen beoordelen - en ik heb geen redenen om aan hun oordeel te twijfelen. Beide banden zijn alvast evenwaardig, en allebei zeer goed.
                          Last edited by Jokke_vlo; 16/02/2012, 10:27.

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door will Bekijk Berichten
                            Het punt staat verkeerd.
                            nee nee, heb der echt al 270.000kms mee gereden


                            inderdaad >> 27.000 dus

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                              Ik denk dat GTA net wil zeggen dat de banden goed zijn, maar het inherent is aan winterbanden dat ze iets buigzamer zijn, en dat je met het verkleinen van de maat (van 18 naar 17") ook nog eens een zachter effect krijgt.

                              Op mijn Z4 heb ik dezelfde maat zomerbanden als winterbanden, en daar is het effect zo dat de wagen niet veel zompiger aanvoelt, maar iets sneller lijkt door te glijden maar eigenlijk meer grip heeft.
                              Kijk, ik rij al 20 jaar met de auto. Oké, ik heb eigenlijk nooit extreme Pk-beesten onder m'n reet gehad. Maar ik weet wel hoe een auto zich kan gedragen, in sneeuw, nat, op 't droge,... Ik heb ooit genoeg 'gespeeld' met een auto, zeker in 't verleden (m'n GTi tijdperk). Zowel FWD, RWD en 4WD gereden. En jullie zullen ongetwijfeld allemaal veel beter met een kar kunnen rijden dan ik. Maar als ik bij deze weersomstandigheden effectief merk dat 'ie sneller weg glijdt over z'n vier wielen, de tractiecontrole merkbaar sneller en langer ingrijpt, het terugkeren naar de rechtuitstand van het stuurwiel vaag is, de auto zweverig en zwaar aanvoelt bij snelle lastwissels,... . Dan zuig ik dat niet uit m'n duim, ik zou niet weten waarom ik die winterbanden van me voor de lol de grond in zou boren. Ik verdien daar niks aan ofzo hoor. Het zijn goede winterbanden die Conti's (talrijke tests bevestigen dat trouwens), maar ik merk vrij duidelijk dat ze minder zijn dan m'n zomer Michelin 255/225 18" combinatie bij dit weer. Ligt het aan de extreem goede Michelin Pilot Sport ZP zomerbanden, aan die 12,7 mm mindere bandhoogte (17"/18"), de bredere 255 achteraan, de hardere compound ervan, profiel, noppen,.... whatever?? Ik weet het allemaal niet, maar ik weet wel wat ik voel.

                              Comment


                              • Net zo min als ik vorige zaterdag bij koud maar kurkdroog weer met mijn winterbandjes op de E een pak meer grip had en sneller door de bochten kwam dan met een Porsche GT3 op zomerbanden.

                                Die laatste smeet zijn gat een paar keer heel plots en ik denk, met alle respect, dat je zonder wat ervaring al snel in moeilijkheden komt.

                                Ik vind het dan veel veiliger dat ik die eerste auto voel bewegen en duidelijk aangeven makker de grens komt kortbij dan die tweede die plots bam zegt.

                                Jerain trok dat wat in twijfel (op een ander forum) en was zo eerlijk om de dag erna (proefondervindelijk) aan te geven dat hij, na een test, dezelfde ervaring had.

                                Het verschil in bochten snelheid was aanzienlijk terwijl dat in zomerse omstandighede ook zo is, maar omgekeerd. Vandaar ook dat ik aangaf echt verschoten te zijn van het immens grote verschil.

                                Wanneer de esp aanspringt heb ik niet getest, wagen 2 heeft dat trouwens niet

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                                  Maar als ik bij deze weersomstandigheden effectief merk dat 'ie sneller weg glijdt over z'n vier wielen, de tractiecontrole merkbaar sneller en langer ingrijpt, het terugkeren naar de rechtuitstand van het stuurwiel vaag is, de auto zweverig en zwaar aanvoelt bij snelle lastwissels,... . Dan zuig ik dat niet uit m'n duim, ik zou niet weten waarom ik die winterbanden van me voor de lol de grond in zou boren. Ik verdien daar niks aan ofzo hoor. Het zijn goede winterbanden die Conti's (talrijke tests bevestigen dat trouwens), maar ik merk vrij duidelijk dat ze minder zijn dan m'n zomer Michelin 255/225 18" combinatie bij dit weer. Ligt het aan de extreem goede Michelin Pilot Sport ZP zomerbanden, aan die 12,7 mm mindere bandhoogte (17"/18"), de bredere 255 achteraan, de hardere compound ervan, profiel, noppen,.... whatever?? Ik weet het allemaal niet, maar ik weet wel wat ik voel.
                                  En nu moet je de stap zetten om te gaan méten wat je voelt. Het kan zijn dat je gemeten resultaten identiek zijn aan die van GTA en de auto inderdaad minder grip heeft, maar het kan ook zijn dat je gemeten resultaten in lijn zijn met mijn ervaringen of die van Jokke dat de band een grotere marge heeft, maar je daardoor toch meer marge hebt en de wagen dus kortere remafstanden heeft en meer G-krachten kan neerzetten in bochten dan je zomerbanden.

                                  Alle andere dingen die je aanvoelt (zelfs het aanspringen van tractiecontrole) kunnen net in de banden 'geprogrammeerd' zijn om de veiligheid te vergroten. De meeste grip heb je nl. niet als de band niet slipt, maar wel als ie wél in zekere zin slipt. Niet doorslippen, maar continu grip blijven uit het asfalt trekken.

                                  Comment


                                  • Ik denk trouwens dat we hier niet zoeken naar de SNELSTE band, maar de veiligste en dan gaat het er bij mij niet in dat een zomerband deze oplossing zou bieden tijdens de wintermaanden.

                                    Laat ons eerlijk zijn we rijden op de openbare weg, meestal, niet om de "snelste" te zijn.

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door Jokke_vlo Bekijk Berichten
                                      Meten is weten ! Ik zou over het onderwerp banden uren kunnen doorgaan, is zo boeiend !

                                      De verschillen bv tussen de Michelin supersport en een klasieke semi slick als de PS2 of Corsa, trouwens ook te vergelijken met deze discussie.

                                      Of zelfs meer de verschillen tussen al die banden onderling.

                                      Een band is eigenlijk DE belangrijkste upgrade aan een wagen, (enfin dat geldt eigenlijk ook bij een motor en fiets).

                                      Ik zweer u met mijn brigestone of michelin zomerbanden rijd ik nu niet met de vingers in de neus, in de regen met een rwd op de Duitse autobahn aan +160, vanaf 160 begin ik toch al klamme handjes te krijgen.

                                      Met de winterbanden, no problem.

                                      BTW, op circuit: een regenband, daar moet je eens een bocht mee nemen, dat geeft pas een zweverig gevoel, dat is ook normaal want die rubber is zooooooooooo zacht dat die noppen heel ver "meeplooien".
                                      Uwe zomerband gaat dat niet doen, maar ge gaat een PAK trager zijn. Geen zweverig gevoel, geen "doorhangen", maar gewoon plots: boem in de zandbak .
                                      En 10 andere posts.

                                      Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                                      En toch voel ik me beter op m'n zomerbanden met dit weer.

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door ICM Bekijk Berichten
                                        En 10 andere posts.



                                        Een post doorspekt met een ongelooflijk sterke argumentatie! Mijn welgemeende en oprechte appreciatie!

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                                          Een post doorspekt met een ongelooflijk sterke argumentatie! Mijn welgemeende en oprechte appreciatie!
                                          Ik tracht niemand te overtuigen en behoef dan ook geen argumentatie. De post is gewoon een statement.

                                          Go Jokke.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X