Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Gisteren een 400km gedaan op winterbanden... bij 13° merk je in extreme situaties toch dat je beter af bent met zomerbanden. Eén _hard_ remmanoeuvre van 140 tot 80 deed me dat inzien.
ik krijg de indruk dat er hier toch veel het altijd over extreme situaties hebben
Doet me schrik krijgen om nog zelf op de weg te komen
als die godgeklaagde griep me morgen minder parten speelt vliegen ze eraf, eindelijk terug plezier aan t autorijden,
men winterbanden hoort ge constant schuren op de weg (ook bij -10) en houd ze liever enkele jaren heel
Toyota corolla 2006 1400d4d 124.000km
Mercedes benz 190E 2.6 1987 163.000km
Mercedes benz 190E 2.3-16v 1984 167.000km
Deze "winter" heb ik uiteindelijk 15127 km gedaan met mijn 185/60/15 Semperit SpeedGrip 2 winterbanden. De achterste banden hebben nog 8.5mm, de voorste 6.5mm... als ik nu 's wist hoeveel ze hadden in nieuwstaat.
Life's too short. Not to. Live it. 1996 Volvo S40 1.8 Luxury-Line (verkocht) 2011 Audi A1 1.6 TDI 90pk (end-of-lease) 2011 Audi A3 1.6 TDI 105pk (aanloopwagen) 2013 VW Passat 1.6 TDI 105pk BMT Trendline
Mijn krik is aangekomen, maar t zal toch nog tot eind maart wachten worden om van wielen te wisselen. Als ik de 10daagse voorspellingen bekijk komt er nog wel wat vriesweer aan.
Deze "winter" heb ik uiteindelijk 15127 km gedaan met mijn 185/60/15 Semperit SpeedGrip 2 winterbanden. De achterste banden hebben nog 8.5mm, de voorste 6.5mm... als ik nu 's wist hoeveel ze hadden in nieuwstaat.
Het was ongeveer 7°, droog, wel "gladde" asfalt en een erg haakse oprit (90°). Ik sneed hem nu echt wel vlot aan, met een snelheid waarbij ik een onderstuurneiging verwachtte, maar in plaats van een neiging ging de auto vrij hard naar de buitenkant van de bocht, zonder ik daarbij kon voelen wat er juist gebeurde, erg rare gewaarwording die ik nog niet had gehad met m'n auto. Ik heb die bocht al met veel verschillende auto's genomen en alle auto's ondersturen daar sneller dan in de meeste andere bochten, maar nu was het gevoel erbij gewoon heel vreemd, hij leek over de wangen van de banden te schuiven ofzo. Daarna ook eens een snelle afrit geprobeerd met als doel de limiet op te zoeken en ik kreeg in mindere mate hetzelfde gevoel, alsof de wangen van de banden de bochtensnelheden niet aankonden. Bandenspanning is OK, de banden zijn amper 2 winters gebruikt. Met zomerbanden heb ik dit gevoel nog nooit gehad en ik zoek regelmatig de limieten van onder/overstuur op. De uitlijning van de Benz is wel niet perfect maar, het voelde echt alsof het de banden waren
Erg interessant stukje tekst dat je neertypte trouwens, ik ga nog elke autorit opzoek naar verbeteringen en efficiëntie zonder daarvoor echt overdreven hard te gaan (daar is een oudere auto zonder vermogen en smalle banden natuurlijk ook ideaal voor). Ik probeer elke bocht een mooie lijn te zoeken en manieren om de grenzen af te tasten en benutten. Zo bots ik inderdaad regelmatig op onderstuur en overstuur, maar dan is dat vaak gewoon om de auto en techniek beter te beheersen. Ik heb nog maar 3 jaar m'n rijbewijs en experimenteer nog heel veel. Ik wil dolgraag ook met gewichtstransfers leren werken, lift off oversteer uitlokken lukt me wel maar daar is ook niet veel aan. Wat jij zegt van remmen bij het insturen zou ik erg graag kunnen en ik probeer het af en toe alleen voel ik niet goed wanneer het goed was. Ik begrijp nog niet goed hoe je dat juist toepast, klopt het als ik zeg: remmen met de wielen recht tot de ingeschatte bochtsnelheid, remdruk geleidelijk minderen en tegelijk de stuurhoek vergroten, tot je op de apex zit om dan de rem helemaal te lossen en zo vlug mogelijk terug op de gas te staan?
Heb dit ook voor gehad, natte asfalt en afrit autostrade bij mij was het een graad of 10.
Mijn ESP begon te pinken en de wagen trok zich vanzelf terug recht.
Je moet hier wel opletten wat je zegt want als je dit tegenkomt kun je niet met de wagen rijden of moet je lessen nemen volgens sommige piloten....
Je moet hier wel opletten wat je zegt want als je dit tegenkomt kun je niet met de wagen rijden of moet je lessen nemen volgens sommige piloten....
Te veel HLN.BE lezen is schadelijk voor de gezondheid. Daar maken ze van een mug ook een hele olifantenkudde
DE spijtige zaak van autoforum. Ga je op in techniek en passie over auto's wordt je hier regelmatig afgebrand of als snuiver bekeken, verdedig je je standpunt dan gaat men al snel met zulke uitspraken komen.
Voor de rest:
Wat je daar meemaakt lijkt me voor de rest de normaalste zaak van de wereld en ik zie daar absoluut niets fout in of een slechte chauffeur.
Uw esp die af en toe gaat flikkeren om te corrigeren is iets helemaal anders dan CONSTANT uwe esp laten flikkeren. Dan vind ik het idd tijd om je als chauffeur vragen te stellen !
En met les volgen en jezelf eens in vraag stellen als chauffeur: dat kan absoluut geen kwaad en je leven redden, bovendien is het dikke fun.
Tenslotte dit: 3 jaar geleden bracht dit forum heel veel nuttige informatie, dingen waar ikzelf veel van opgestoken heb, van mensen die heel wat meer ervaring hadden dan ik. Spijtig dat zulke mensen hier zowat weggejaagd worden.
En voor de rest de spijtige zaak van autoforum. Ga je op in techniek en passie over auto's wordt je hier regelmatig afgebrand of als snuiver bekeken, verdedig je je standpunt dan gaat men al snel met zulke uitspraken komen.
Tenslotte dit: 3 jaar geleden bracht dit forum heel veel nuttige informatie, dingen waar ikzelf veel van opgestoken heb, van mensen die heel wat meer ervaring hadden dan ik. Spijtig dat zulke mensen hier zowat weggejaagd worden.
...En laat het bovenstaande voor leken als ondergetekende nou net de hoofdreden zijn om hier vaak rond te hangen. Niet mee ophouden, Jokke. Berichten als de uwe zijn pure meerwaarde, of leiden daar alleszins toe, als er rationeel op gereageerd wordt. Het type reactie waar je het over hebt, jaagt niet alleen ervaren forummers weg.
Comment