Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wanneer schakelen jullie over naar winterbanden?

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• gewoon mee teruggaan dan. ik ben er met de leasewagen vaak geweest met kapotte banden. nooit last mee gehad

heb mijn winterbanden vorige week al gestoken. ik vertrek smorgens om 4h10 met de auto, en dan is het behoorlijk koud. mijn zomerbandjes hebben op die moment totaal geen grip. merkte ook al dat ik snachts bij nat weer op het ronde punt in kortrijk aan het schuiven ga. daar blijf ik echt niet op rijden, dan maar de winterbandjes een maand vroeger

Comment

• banden van mijn vrouw haar C4 bestelt via internet en geleverd. Alleen op een ander adres. Gelukkig waren de bewoners eerlijk en hebben ze ons opgebeld met de vraag of we de banden+velgen even wilden komen halen. Ze lagen wat in de weg op het terras...
      www.peugeotforum.be

Comment

• Dag Allen,

Is er iemand die kan bevestigen of volgende banden passen onder een passat variant (B7, 2012)? Nu ligt er een 205/55 R16 band op, of is het verschil in breedte een probleem?

CONTINENTAL CONTI-WINTERCONTACT TS 850
        Type band: Winterautobanden
        195/65 R15 Lastindex:91 Snelheidsindex:H

Veel dank

Frank

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door frankjacobs Bekijk Berichten
          Dag Allen,

Is er iemand die kan bevestigen of volgende banden passen onder een passat variant (B7, 2012)? Nu ligt er een 205/55 R16 band op, of is het verschil in breedte een probleem?

CONTINENTAL CONTI-WINTERCONTACT TS 850
          Type band: Winterautobanden
          195/65 R15 Lastindex:91 Snelheidsindex:H

Veel dank

Frank
          dat kan je terugvinden in je gelijkvormigheidsattest

Comment

• Bedankt voor de tip.

In het certificaat staat dus 195/60 R16 93V en 6Jx16 ET42.

Maar ik heb dan geen benul wat dus de limieten zijn.

any clues?

frank

Comment

• allereerst voor die load index en snelheidsindex. deze moeten overeen komen met de auto. (onderaan deze link vind je de waardes voor de banden)

je hebt dus nu 93 (=650kg/band) en die winterband is 91 (615kg/band). vermoedelijk is dit al te weinig en afkeur op de keuring.
              je snelheidindex is V welke gelijk is aan 240km/H, de index van die winterbanden is 210km/h

voor je diameter mag je ook afwijken van de maat op je gelijkvormigheidsattest. wel moet de diameter gelijk blijven. (dacht max 2% afwijking)

je auto is opgegeven: 195/60R16.

je huidige banden 205/55R16 zijn 1,33% kleiner dan voorgeschreven: geen probleem voor keuring
              de winterbanden zijn 195/55R15 en zijn dus 7,01% kleiner dan voorgeschreven: afkeur op keuring.

die banden mag je dus niet hebben. de loadindex is lager, de snelheidsindex is lager en de diameter is te klein (vooral doordat het 15" zijn)

Comment

• OK. Bedankt voor de heldere uitleg.

De winterband is wel 65 ipv 55, dus dan is het verschil volgens uw berekening -1.31% en dus aanvaardbaar.

Groeten,

Frank

Comment

• ah verkeerd gelezen dan.
                  die zou idd aanvaardaar zijn. dan moet je eens nagaan of die loadindex en snleheidsindex toegelaten zijn op het voertuig

Comment

• OK, merci.

De vermeldde band bestaat met hogere load index (95) en de snelheidsindex (H) overschrijdt de maximale snelheid van de wagen, dus daarmee zou alles in orde moeten zijn.

Nogmaals dank,

frank

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door frankjacobs Bekijk Berichten
                      OK, merci.

De vermeldde band bestaat met hogere load index (95) en de snelheidsindex (H) overschrijdt de maximale snelheid van de wagen, dus daarmee zou alles in orde moeten zijn.

Nogmaals dank,

frank
                      Overschrijden van de maximum snelheid van de wagen is niet voldoende, de banden moeten aan de minimale snelheidsindex opgegeven door de constructeur voldoen en deze ligt meestal veel hoger dan de maximum snelheid van het voertuig, maar zoals eerder gemeld kijken wat op je COC staat (er zullen waarschijnlijk meer dan 1 bandenmaat opgegeven staan, soms zelfs nog een aparte regeling voor winterbanden). Daarnaast mag je tussen 1 oktober en 30 april rijden met winterbanden (M+S banden) met een lagere snelheidsindex dan wat opgegeven is door de constructeur maar dan moet je in de wagen in het gezichtsveld van de bestuurder een zelfklever plakken die de lagere snelheid aanduid, zelfs al ligt die hoger dan de theoretische maximum snelheid van de wagen.
                      Hier kon iets interessant gestaan hebben...

Comment

• Iemand ervaring met Bridgestone Blizzak winterbanden ??

Comment

• Ik ga voor de Nokian WR D3 gaan, blijkt een uitstekende band te zijn, en ook nog iets goedkoper dan de concurrentie..

It's that time again read on to find out which winter tyres we think you should be using this year!

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door JMH Bekijk Berichten
                            Iemand ervaring met Bridgestone Blizzak winterbanden ??
                            Die banden liggen nu onder de E van mijn pa, de breedte is 245. Veel kan ik er niet over zeggen, ik heb er gisteren een kleine 100km mee gereden en het enige wat ik kan zeggen in vergelijking met de zomer banden (Continental Sportcontact 3, 245 voor en 265 achter) is dat de Blizzaks meer rolgeluid maken en harder zijn. Allemaal vrij normaal voor een winterband.

Comment

• ik heb ook Blizak's als winterbanden. En ik kan me aansluiten bij het bovenstaande: harder en luidruchtiger dan de Potenza's die er normaal onder staan. Bij mij zijn het wel RFT's - maakt het nog wat uitgesprokener.
                              Ik ben altijd blij dat de lente terug in het land is en ik de zomerbanden er weer mag op leggen.

Naar grip toe: geen klachten: in de winter kom ik overal waar ik moet, zonder dat het onveilig wordt.
                              Voorheen had ik nog nooit met winterbanden gereden, dus vergelijken met andere merken winterbanden kan ik niet.
                              2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

Comment

• Iemand ervaring met Rockstone winterbanden??? Ik ben op zoek naar 4 winterbanden in de maat 235/35 R19.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Fast_Audi Bekijk Berichten
                                  Iemand ervaring met Rockstone winterbanden??? Ik ben op zoek naar 4 winterbanden in de maat 235/35 R19.
                                  Ver van weg blijven zou ik zeggen :s

Alles vanaf de Vredestein/Nokian is ok, alle goedkopere moet je ver van weg blijven

Ik heb zelf net 4 Nokian WR D3 besteld via Popgom.be + online afspraak gemaakt bij een bandencentrale in de buurt.. blijkbaar kan ik op 26 oktober al langsgaan voor de montage.. ben benieuwd

Comment

• Rockstone lijkt inderdaad veel te goedkoop te zijn om van enige kwaliteit te kunnen spreken. De Vredestein lijkt inderdaad de beste prijs/kwaliteit te zijn.

Comment

• kumho heeft nochtans ook deftige banden hoor.

Comment

• maat van mij had die rockstones in 19 inch... is van miserie zijn zomerbanden er gaan opleggen.
                                        afblijven dus

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door brechen Bekijk Berichten
                                          kumho heeft nochtans ook deftige banden hoor.
                                          ik gebruik die als zomerband en ben daar supercontent van, winterbanden nog nooit mee gereden van kumho.

heb nu al veel merken winterbanden gehad (conti, pirelli, dunlop, vredestein, kleber, goodyear) en de 2 die er grandioos uitsprongen waren de Dunlop Wintersport 3D en de Vredestein Wintrac Xtreme.

Comment

Working...
                                          X