Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Ik heb dit jaar door omstandigheden de winterbanden niet kunnen gebruiken en ik heb een kleine week gevloekt dat ik op zomerbanden reed. De sneeuw was weg en zo was het gevloek op de zomerbanden in ieder geval .
Inderdaad. Maar er waren dit jaar wel al 28 sneeuwdagen en als je dan nog eens naar het buitenland gaat (Duitsland) zijn winterbanden onontbeerlijk.
En het is de moeite niet (voor mij toch niet) om iedere dag/week als de temp even stijgt en het even dooit weer eens te gaan wisselen.
België is in dat opzicht een kloteland (van alles wat op de meest onvoorspelbare wisselende momenten).
Laat het duidelijk zijn: winterbanden zijn NIET voor iedereen een voordeel. Komt je auto nooit uit de garage heb je er geen voordeel aan .
Ieder maakt zijn persoonlijke rekening. Maar je moet je persoonlijke rekening niet ten koste van alles aan een ander proberen op te dringen.
Persoonlijk: moest ik niet naar het sneeuwrijke buitenland gaan en de vriendin in de winter niet dagelijks x km woon/werk verkeer doen ik zou
geen winterbanden leggen. Nu vind ik het onontbeerlijk (en het is dan nog een 4x4).
Maar verplichten zou ik het hier ook niet.
ik maak die dingen voor mezelf uit, ik heb geen verondersteller nodig en al helemaal geen betweter
In het eerste helemaal gelijk.
Voor het tweede deel van je onderbouwde commentaar, ieder zijn fouten zeker?
Een "uitlacher" zonder enige toegevoegde commentaar is natuurlijk nog makkelijker
Maak het je dus makkelijk en reageer niet meer op mij
Ale dan ik zal het heel simpel maken voor de simpelen die hier blijkbaar zitten.
Bij zeer slecht weer beperk ik mijn verplaatsingen dus de kilomters die ik doe waarvoor winterbanden echt hun nut hebben zijn zo laag dat ik daarvoor momenteel geen winterbanden ga kopen.
Ik heb er voor deze winter wel aan gedacht, maar heb het nog maar eens een winter uitgestelt. Als ik wel die banden had gehad zou ik meer gereden hebben bij de winterse omstandigheden die wel gehad hebben.
Nu heb ik enkel de noodzakelijke verplaatsingen naar het werk gedaan met aangepaste snelheid en op tijd 's morgens vetrokken om tijdig daar te geraken.
En als je te weinig kilomters doet dan zijn je winterbanden te vervangen door ouderdom voordat ze helemaal versleten zijn.
En eigenlijk doe ik te weinig kilometers om met een diesel te rijden, maar dat is dan weer een andere verhaal.
ah voila. dat verklaart veel. dank u.
ik ben continu op de baan, dus ik kan mijn verplaatsingen niet beperken bij slecht weer....
Ik rijd in feit meer in de winter dan in de zomer, voor mij zijn winterbanden een "must" en deze jaar méér dan andere!
Sneeuw, ijzel en regen is er meer dan genoeg geweest om dit te veraantwoorden.
Ik moet gewoon overal en aan een normale snelheid kunnen gaan, ik pas mijn rijstijl niet of met moeite.
Ze gaan volgende week gaan slapen tot november
2014 Porsche Boxster 981 2015 BMW serie 2 Cab 220d
Misschien offtopic, maar hoe wisselen jullie terug om naar zomerbanden?
Het zelf doen, door jullie garage, een bandencentrale, ...?
Ik heb 2 nieuwe voorbanden nodig en ben eigenlijk benieuwd naar ervaringen met http://www.toopneus.be/ en de 'fitting stations'. Met name dan banden / velgen Ackermans in Opglabbeek.
Als het gratis is en het regent veel bij de bandencentrale waar ik mijn banden kocht.
Zo niet (geen goesting om tot ginder te rijden en het is aangenaam weer) zelf met de kruissleutel en de krik (in tijd komt het op hetzelfde neer).
Mijn velgen/banden bewaar ik sowieso thuis.
Als het me nog lukt tenminste (alu velgen is altijd een beetje moeilijker dan stalen velgen).
Hey seperator, een postje van u van een dik jaar terug. Ik denk er eigenlijk net hetzelfde over, vanwaar die plotse ommekeer?
Ik ben niet van mening veranderd. Ik vind het inderdaad nog steeds zinloos om bij 7 graden winterbanden te monteren. Maar bij temperaturen onder nul dan liggen ze er toch op. En ja België is nu eenmaal een land met een kwakkel klimaat, niks aan te doen.
In het eerste helemaal gelijk.
Voor het tweede deel van je onderbouwde commentaar, ieder zijn fouten zeker?
Een "uitlacher" zonder enige toegevoegde commentaar is natuurlijk nog makkelijker
Maak het je dus makkelijk en reageer niet meer op mij
ik denk dat jij de laatste persoon bent die iemand moet aanspreken over onderbouwde commentaar, of zonder toegevoegde waarde
ik reageer op wie ik wil, toch bedankt voor de tip
Ontopic:
vandaag ga ik mijn wintervelgen demonteren en de andere slofjes er terug ondersteken. ben dat gezwalp van die luchtballonnen een beetje beu...
wij rijden zo'n 10333km per jaar, is gemiddeld 861km per maand en komt op ongeveer 28,3km per dag.
De dagen dat ik persoonlijk vind dat ik winterbanden kan gebruiken zijn er 25, komt neer op 707,5km. Hoe kom ik aan die 25 dagen wel als we echt niet buiten moeten zijn met de wagen bij zeer slechte omstandigheden dan blijft hij zeker binnen staan.
Voor de rest rijden we zeer voorzichtig bij sneeuwval genoeg afstand bewaren zo weinig mogelijk de remmen gebruiken en op de motor afremmen, rijden we dan 30km per uur zeker niet, we rijden met het verkeer mee.
Wat zijn jullie meningen?
winterbanden leggen of toch maar niet.
ik blijf scepticus over winterbanden, maar heb ze toch gestoken, ook bij 10k per jaar zoals jij...en ik voel geen kloten verschil
een auto dient niet om te botsen, maar heb bij de nieuwe wél alle veiligheidsopties gekozen, daarnaast rij ik graag met ouwe sleuren die nix geen veiligheid bieden
met geen van de 2 types auto's ooit gebotst en malheuren aan overgehouden
Ik heb nog nooit winterbanden laten steken en ben ook nog nooit beginnen schuiven enz... Dat ik dacht van, oela nu wou ik dat ik winterbanden had! Ik rij 40000+ km per jaar en pas me aan de snelheid aan als er sneeuw ligt.
Mijn mening is: winterbanden zijn enkel nuttig als er echt sneeuw ligt. Die <7°C-regel is gewoon dikke marketingzever. Ze rijden vaag, maken meer lawaai, doen de auto meer verbruiken en hebben op alles behalve sneeuw en ijs minder grip. Met een FWD of 4WD heb je het in België amper nodig voor die paar dagen dat het hier sneeuwt en zeker in Vlaanderen niet, we hebben niet eens echte hoogteverschillen, wel aanpassen natuurlijk op die dagen dat het wel sneeuwt. Op een RWD zou ik ze wel altijd willen, omdat je op sneeuw met zomerbanden gewoon meteen vast rijdt.
Misschien offtopic, maar hoe wisselen jullie terug om naar zomerbanden?
Het zelf doen, door jullie garage, een bandencentrale, ...?
Ik heb 2 nieuwe voorbanden nodig en ben eigenlijk benieuwd naar ervaringen met http://www.toopneus.be/ en de 'fitting stations'. Met name dan banden / velgen Ackermans in Opglabbeek.
ik wissel ze zelf, met een goede krik heb ik dat op een half uurtje gefixt
Als het gratis is en het regent veel bij de bandencentrale waar ik mijn banden kocht.
Zo niet (geen goesting om tot ginder te rijden en het is aangenaam weer) zelf met de kruissleutel en de krik (in tijd komt het op hetzelfde neer).
Mijn velgen/banden bewaar ik sowieso thuis. Als het me nog lukt tenminste (alu velgen is altijd een beetje moeilijker dan stalen velgen).
Comment