Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wanneer schakelen jullie over naar winterbanden?

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• ik zal nog wachten tot eind maart, ook moet ik dan kalm aan doen als de temperaturen echt stijgen (na de piek van toekomende week schijnt dat men terug onder de 10° duikt
    reden is dat ik dan een zomertje langer met met de gewone banden kan rijden, zonder mijn ( door mij) vooropgestelde limiet te overschrijden (3,5mm als minimumprofiel)
    zonodig rij ik opnieuw een beetje vroeger met mijn winterbanden, de uitgave (1000euros) is dan voor 2014 (of nooit als ik de wagen vervang wegens de lentekribbels ;-) )

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door stradge Bekijk Berichten
      Mijn mening is: winterbanden zijn enkel nuttig als er echt sneeuw ligt. Die <7°C-regel is gewoon dikke marketingzever. Ze rijden vaag, maken meer lawaai, doen de auto meer verbruiken en hebben op alles behalve sneeuw en ijs minder grip. Met een FWD of 4WD heb je het in België amper nodig voor die paar dagen dat het hier sneeuwt en zeker in Vlaanderen niet, we hebben niet eens echte hoogteverschillen, wel aanpassen natuurlijk op die dagen dat het wel sneeuwt. Op een RWD zou ik ze wel altijd willen, omdat je op sneeuw met zomerbanden gewoon meteen vast rijdt.
      Winterbanden zijn zeker ook nuttig als er geen sneeuw ligt. Die 7 graden grens is inderdaad dikke zever, maar wie veel op de weg moet bij vriestemperaturen heeft gezien de specifieke eigenschappen van het rubber veel meer veiligheid bij winterbanden.

Eigenlijk wordt door de fabrikanten de verkeerde uitleg gegeven aan het gebruik van winterbanden. Zij zouden beter zeggen "winterbanden gebruik je het best onder de 7 graden".

Moet men winterbanden nu verplichten in België? Ik vind van niet, maar de Duitse wetgeving daar ben ik wel voorstander van.
      In Duitsland zijn winterbanden niet wettelijk verplicht, maar waar auto's wél op 'afgestemd' moeten zijn tijdens winterse omstandigheden is voldoende ruitensproeiervloeistof, ontwasemde ramen en… aangepaste banden.
      Bij een ongeval op sneeuw of een bevroren wegdek wordt gekeken naar de aanwezigheid van winterbanden. Die heeft u niet? Dan stelt men dat onnodig risico is genomen en kan de verzekering besluiten dat u aansprakelijk of medeaansprakelijk bent. Zelfs wanneer de schuld normaal gesproken bij de tegenpartij ligt.

PS: Ik heb vanochtend mijn zomersloffen weer gemonteerd. Bij de huidige temperaturen (de pluimverwachting geeft zelfs lente de komende 14-dagen) zijn winterbanden het best op stalling.
      Last edited by ; 02/03/2013, 14:41.

Comment

• De verantwoordelijkheid van een ongeval op de rug van iemand die op zijn banden gespaard heeft helpt niet veel, want hij zal ook geen geld hebben om de tegenpartij te vergoeden, de verzekeraar zal dat in zijn plaats doen en de premie van de betrokkene verhogen (en stiekem ook deze van alle andere verhogen ;-)). )
        Als men van oordeel is dat de winterbanden helpen, dan is de oosterijkse methode nog beter en meer eenduidig : gewoon van datum X tot datum Y
        Wij zouden ook zo alle zout en sproeibeurten kunnen besparen, en de wegen zouden langer putvrij zijn door enkel zand te gebruiken

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door stradge Bekijk Berichten
          Mijn mening is: winterbanden zijn enkel nuttig als er echt sneeuw ligt. Die <7°C-regel is gewoon dikke marketingzever. Ze rijden vaag, maken meer lawaai, doen de auto meer verbruiken en hebben op alles behalve sneeuw en ijs minder grip.
          Zever. Dat is uw mening maar wat is uw ervaring? Ik denk dat jij 0,0 ervaring hebt met winterbanden want anders zou je geen zo'n onzin verkopen.

Comment

• 10 minuten geleden verwisseld
            DAILY: Opel Corsa A 1.3S - Astra F 1.7D - Astra F 1.7TDS - Astra F 1.8i - Astra H twintop 1.6 - Corsa D 1.7cdti- Astra H GTC 1.7CDTI - Astra H GTC 1.7CDTI - Astra J Sports Tourer 1.7CDTI - Astra J Sports Tourer 1.6cdti - Volvo V60 D3 Summum (huidige wagen) Astra F Cabrio 1.8 16v (huidige wagen) OLDIES: Kadett B, Kadett C1, Kadett D, Kadett E, Rekord D, Rekord E1, Vauxhall Chevette, Monza A1 3.0E

Comment

• Twijfel... terug naar zomerbanden switchen, of niet?

Het weerbericht in Brussel. Kies uw favoriete locatie voor uurlijkse voorspellingen tot 48u en dagelijkse voorspellingen tot 14 dagen.

Volgende week worden 't echt temperaturen die moordend zijn voor winterrubber ... totaal geen nut ... maar de week erna: twijfel.

Ik gok dat er geen winterprik meer komt, we zijn ondertussen maart...

Dan morgen de zomervelgen polieren en in de wheel sealant zetten ... dan kunnen de zomerrubbers erop.
              Bijgevoegde Bestanden

Comment

• ik heb dezelfde twijfel gehad en uiteindelijk toch gewaxed en op de auto gestoken.

Comment

• Ik zou nog een maand wachten met zomerbanden te monteren.

Comment

• Ik denk niet meer te wachten. 't Voordeel van winterbanden rijden is er nu écht wel helemaal uit. Plus: ik wissel zelf op ca. 20 minuutjes van zomer naar winter en omgekeerd, dus als er ooit nog een winterprikje komt, dan regelen we dat gewoon.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                      Twijfel... terug naar zomerbanden switchen, of niet?
                      Daar hoef je toch niet over na te denken. Gewoon wisselen, 't is lente verdomme.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk Berichten
                        Zever. Dat is uw mening maar wat is uw ervaring? Ik denk dat jij 0,0 ervaring hebt met winterbanden want anders zou je geen zo'n onzin verkopen.
                        Ik ben het nochtans volledig met 'm eens. En ja, ik rij ook met winterbanden.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door hitachi Bekijk Berichten
                          wij rijden zo'n 10333km per jaar, is gemiddeld 861km per maand en komt op ongeveer 28,3km per dag.

De dagen dat ik persoonlijk vind dat ik winterbanden kan gebruiken zijn er 25, komt neer op 707,5km. Hoe kom ik aan die 25 dagen wel als we echt niet buiten moeten zijn met de wagen bij zeer slechte omstandigheden dan blijft hij zeker binnen staan.
                          Voor de rest rijden we zeer voorzichtig bij sneeuwval genoeg afstand bewaren zo weinig mogelijk de remmen gebruiken en op de motor afremmen, rijden we dan 30km per uur zeker niet, we rijden met het verkeer mee.

Wat zijn jullie meningen?
                          winterbanden leggen of toch maar niet.
                          Persoonlijk zou ik er geen leggen.
                          Als je maar een goeie 10.000km per jaar doet vind ik ze de investering niet waard.
                          Bovendien heb je voorwielaandrijving. In winterse omstandigheden heb je qua grip meer aan een voorwielaandrijving dan achterwielaandrijving.
                          Zelf heb ik wel winterbanden. Ik heb achterwielaandrijving en doe ettelijk meer kilometers. Daarnaast heb ik zomerbanden met een klein laagje rubber. In winterse omstandigheden en al zeker bij sneeuw, vinden mijn zomerbanden gewoon geen grip.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Son Bekijk Berichten
                            Persoonlijk zou ik er geen leggen.
                            Als je maar een goeie 10.000km per jaar doet vind ik ze de investering niet waard.
                            Bovendien heb je voorwielaandrijving. In winterse omstandigheden heb je qua grip meer aan een voorwielaandrijving dan achterwielaandrijving.
                            Zelf heb ik wel winterbanden. Ik heb achterwielaandrijving en doe ettelijk meer kilometers. Daarnaast heb ik zomerbanden met een klein laagje rubber. In winterse omstandigheden en al zeker bij sneeuw, vinden mijn zomerbanden gewoon geen grip.
                            winterbanden moet je niet kopen als investering maar voor je veiligheid.
                            den borre

"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                            "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "

Int3x0r
                            Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

Comment

• mijn zomerbanden liggen er net terug op!

Comment

• de zomerachterbanden zijn pas volgende week binnen, dus tot dan op winterbanden
                                www.peugeotforum.be

Comment

• Zomerset (net gekocht, eerste keer dat ik ze gebruik) volledig gepolierd met 2 verschillende compounds (en een kegelvormige pad voor op de boormachine waarmee je ook kleine hoekje en gebogen oppervlaktes kan doen) en daarna in 2 laagjes wheel sealant gezet. Wat een verschil... More shiny than new. 'k Ga de winterset nog geen beurt geven, mogelijks moeten ze er nog 'es weer op voor een maartse winterprik.

Comment

• Ik heb quasi de hele week vakantie, de komende week. Allicht ga ik ook niet veel km bollen met de wagen. De winterbanden laat ik voorlopig nog een tweetal weken zitten, denk ik. En dan zien we wel wat het geeft.
                                    120d Hatch Edition Sport

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                                      Zomerset (net gekocht, eerste keer dat ik ze gebruik) volledig gepolierd met 2 verschillende compounds (en een kegelvormige pad voor op de boormachine waarmee je ook kleine hoekje en gebogen oppervlaktes kan doen) en daarna in 2 laagjes wheel sealant gezet. Wat een verschil... More shiny than new. 'k Ga de winterset nog geen beurt geven, mogelijks moeten ze er nog 'es weer op voor een maartse winterprik.
                                      Kan je daar wat meer uitleg over geven? Producten, noodzaak om nieuwe velgen te polieren? Heb binnenkort zelfde situatie, vandaar...

Comment

• aangezien ik een nieuwe zomerset nog moet bestellen, even een korte vraag: als op het gelijksvormigheidattest snelheidscategorie W staat, mag ik er ook Y opleggen, correct?
                                        2015 BMW F11 520dA
                                        1976 Triumph Spitfire 1500

Comment

• hogere index mag altijd, maar waarom zou je dat doen ? de prijs is meestal hoger, zonder bijkomend voordeel (tenzij je op een tekening valt dat niet bestaat in W)

Comment

Working...
                                          X