Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wanneer schakelen jullie over naar winterbanden?

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Je ziet veel automobilisten panikeren en nu alsnog winterbanden halen.
    Dit is gewoon belachelijk.
    We hebben in Vlaanderen nu 2 strenge winters na elkaar en dat is echt heel uitzonderlijk.
    De vorige echt koude winter was in '95-'96.
    2.0 JTDm

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Haddock Bekijk Berichten
      Je ziet veel automobilisten panikeren en nu alsnog winterbanden halen.
      Dit is gewoon belachelijk.
      We hebben in Vlaanderen nu 2 strenge winters na elkaar en dat is echt heel uitzonderlijk.
      De vorige echt koude winter was in '95-'96.

wr?ik ben zelf voor men vriendin een occasiesetje velgen/winterbanden gaan halen omdat ze de komende weken heel vroeg de baan op moet.

kleine inverstering voor extra veiligheid,is het volgend jaar een zachte winter...kouder als 7 graden wordt het toch en je zomerbanden slijten niet.

een kleine inverstering weegt niet op tegen kostprijs van schade...

wij rijden nu de laatste 2jaar pas met winterbanden prive en onze zaak en ik wil niets anders meer...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door deltabelg Bekijk Berichten

wij rijden nu de laatste 2jaar pas met winterbanden prive en onze zaak en ik wil niets anders meer...
        Uw timing is idd. schitterend gekozen dan want de laatste 2 jaar hebben die echt een toegevoegde waarde terwijl dit de 10 voorgaande jaren zo goed als nooit het geval was.
        Die 7 graden grens lijkt me toch eerder een 'commerciële grens'. Zolang het droog ligt of nat en niet vriest zullen zomerbanden perfect voldoen.

Mijn opmerking gaat eerder over de hype die ze nu (= bijna half januari) nog willen creëren als het kalf eigenlijk al verdronken is.

Met die "occasie" winterbanden moet je trouwens goed oppassen want onder de 4 mm profiel zijn die waardeloos (veel eerder dan zomerbanden dus)
        2.0 JTDm

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Haddock Bekijk Berichten
          Die 7 graden grens lijkt me toch eerder een 'commerciële grens'. Zolang het droog ligt of nat en niet vriest zullen zomerbanden perfect voldoen.
          Ik dacht dat ook, totdat ik eens de kans had om Micelin Pilot Sports te vergelijken met Michelin Pilot Alpins in dezelfde maat. Bij 6 graden op droog wegdek is de remafstand van 100 km/u naar stilstand voor de Alpins 70cm korter dan de zomerbanden. En hoe kouder, hoe groter de verschillen worden...

Oorspronkelijk geplaatst door Haddock Bekijk Berichten
          Mijn opmerking gaat eerder over de hype die ze nu (= bijna half januari) nog willen creëren als het kalf eigenlijk al verdronken is.
          Ik heb mijn winterbanden eigenlijk vorig jaar ook pas gekocht na begin januari omdat het duidelijk werd dat die winter al straffer ging uitdraaien dan de vorige. Ja, die winterbanden hebben vervolgens maanden op een stapel gelegen thuis in de garage, maar de week voor kerstmis toen de temperaturen eindelijk onder de 5 graden gingen duiken heb ik ze op een uurtje gemonteerd.

Oorspronkelijk geplaatst door Haddock Bekijk Berichten
          Met die "occasie" winterbanden moet je trouwens goed oppassen want onder de 4 mm profiel zijn die waardeloos (veel eerder dan zomerbanden dus)
          Met 4mm profiel ben je nog altijd beter af met een winterband dan met een zomerband, zelfs op sneeuw. Zelfs op ijzel ben je beter af omdat het zomerrubber verstijfd is door de koude, terwijl het winterrubber soepel blijft.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door edge Bekijk Berichten
            Ik vind het toch straf dat er geklaagd word over de kostprijs van winterbanden terwijl men het verschil in grip echt wel merkt. ongeveer 500 € voor uw eigen veiligheid is toch niet zoveel.
            Je kan het ook bekijken als 500€ om een paar dagen/weken 50km/u te kunnen rijden ipv 25km/u.
            (en je dan te ergeren aan de mensen die geen 500€ afgelegd hebben)

Zomerbanden zou ik ook niet doen maar rijden de meeste mensen niet met all-season banden?
            Last edited by ; 10/01/2010, 19:36.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door djorkaef Bekijk Berichten
              Je kan het ook bekijken als 500€ om een paar dagen/weken 50km/u te kunnen rijden ipv 25km/u.
              Hmja... Carrossiers juichen omdat ze hun omzet met 25% zien stijgen. Takeldiensten rijden af en aan. Dat zal niet zijn van 1 of 2 mutsen die de gracht ingereden zijn.

Oorspronkelijk geplaatst door djorkaef Bekijk Berichten
              Zomerbanden zou ik ook niet doen maar rijden de meeste mensen niet met all-season banden?
              Er is weinig verschil tussen een zomerband en een all-seasons, als deze laatste geen icoontje heeft van een berg met sneeuw en een ijskristal. Meestal zijn die all-seasons zelfs noch vlees noch vis, en zijn ze niet goed als een zomerband en niet zo goed als een winterband.

Comment

• Ik heb op mijn huidige wagen pas sinds enkele dagen winterbanden, en het verschil is (net zoals bij m'n vorige wagens) enorm.
                Voor mij is het simpel, winter---> winterbanden, zomer----> zomerbanden.
                En eens ze minder dan 3/4mm profiel hebben, vliegen ze bij mij in de vuilbak.

Comment

• Men moeder heeft nooit winterbanden gehad, nu ook niet, ze vind het niet nodig. Maar ikzelf ga tegen volgend winterseizoen een set winterbanden aanschaffen voor op mijn Taunus (en die op Ghia-velgen leggen ). Die zomerbanden van Michelin hebben geweldig goede grip op nat en droog, maar op sneeuw en ijs is het een ramp. Zal mss ook met het formaat te maken hebben (zijn 225 breed), en omdat de Taunus rwd is.

Comment

• Een van de buren heeft gisteravond zijn auto op zomerbanden in de beton geparkeerd toen hij de ondergrondse parkeergarage wou inglijden. Laagje sneeuw + ijsvorming + zomerbanden + afdaling = prijs.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door djorkaef Bekijk Berichten
                      (en je dan te ergeren aan de mensen die geen 500€ afgelegd hebben)

zo redeneerde mijn vriendin ook, tot ze de prijs zag van een simpele voorbumper.
                      ze staken er snel onder ze

Comment

• + YouTube Video
                        ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door JeVeE Bekijk Berichten
                          zo redeneerde mijn vriendin ook, tot ze de prijs zag van een simpele voorbumper.
                          ze staken er snel onder ze
                          Dat financiële argument is eigenlijk verwerpelijk. Het betreft hier niet allen jouw veiligheid maar ook de veiligheid van anderen op de weg.
                          Ik vind de regeling in Duitsland eigenlijk de meest logische...
                          BMW 420dA : >>>

Comment

• De financiele argument is echt geen deftige argument in de meeste gevallen...

Ik zal mij als voorbeeld nemen :
                            Mijn zomerbanden gaan 40.000km mee en ik doe 40.000km per jaar.
                            Op 5 jaar heb ik 5 set banden nodig hebben.
                            Mijn winterbanden gaan 60.000km mee, ik rijd dan ook rustiger hé

Als ik een set winterband koopt en deze 3 maand per jaar erop zet, heb ik in feit geen bijkomende kost gemaakt daar ik dus 1 set winterbanden heb en maar 4 set zomerbanden nodig heb ipv 5 ...
                            Logisch want ik zal mijn zomerbanden maar 9 maanden gebruiken en dus minder slijten op 1 jaar tijd.

Kostprijs is gewoon hetzelfde, maar ik weet uit eigen ervaringen (20 jaar) dat winter banden wel degelijk een ECHT verschil maken onder de 7° !!
                            Een wereld verschil voor al op een auto zoals de mijne (mx5), zonder al dat electronica die de mensen een valse gevoel van veiligheid geven.
                            Eens dat je ze getest heb wil je niet meer terug.

Het enige verschil in prijs is de kost van de velgen, maar die krijg je gratis bij bijna alle handelaars of bij jouw autodealer. (ik heb zelf gratis alu velgen gekregen bij mijn garagist, hij had er nog liggen)
                            2014 Porsche Boxster 981
                            2015 BMW serie 2 Cab 220d

Comment

• Op mijn vrouws Touran: winterbanden voor 375 euro (op dezelfde velgen).

Daar moet je het imho niet voor laten.
                              2004-2008 : VW Golf IV variant rabbit SDI 68 PK
                              2008-2013 : Audi A6 avant 2.0 TDI 136 PK
                              2013-201x : BMW 5 touring 530D 258 PK

Comment

• vandaag zomerbanden & velgen weer erop gelegd, normaal gezien begin oktober weer naar wintervelgen omdat ik dan toch meteen weer naar de keuring moet

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door sink Bekijk Berichten
                                  vandaag zomerbanden & velgen weer erop gelegd, normaal gezien begin oktober weer naar wintervelgen omdat ik dan toch meteen weer naar de keuring moet
                                  Ik denk dat ik me daar morgen mee ga bezig houden !

Comment

• 'k ga ze ook vanavond terug proberen steken
                                    2015 BMW F11 520dA
                                    1976 Triumph Spitfire 1500

Comment

• Hier maandag de wissel gemaakt. Ik ben weer zot content dat die lelijke setup er vanonderdoor is . Maar ze hebben wel serieus hun mannetje gestaan deze winter!
                                      2009 BMW E91 320d
                                      2002 BMW E46 M3
                                      2013 ALPINA F11 D5 Biturbo Touring
                                      2010 MINI R56 Cooper S Mayfair

Comment

• Volgende week gaan mijn zomersloffen er terug onder.
                                        Eerst nog 's bij de bandencentrale passeren om twee nieuwe banden te bestellen... mijn bandenmaat (Dunlop 205/50/15) hebben ze wss niet in stock, dus die banden moeten ze eerst nog van ergens anders laten komen.
                                        Life's too short. Not to. Live it.
                                        1996 Volvo S40 1.8 Luxury-Line (verkocht)
                                        2011 Audi A1 1.6 TDI 90pk (end-of-lease)
                                        2011 Audi A3 1.6 TDI 105pk (aanloopwagen)
                                        2013 VW Passat 1.6 TDI 105pk BMT Trendline

Comment

• Heb op 10 april pas afspraak bij de bandenboer voor de zomerwissel. Ik moet nog voor 2 weken naar Polen en daar ligt op vele plaatsen nog sneeuw, dus maar geen risico's nemen
                                          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

Comment

Working...
                                          X