ge moogt zelfs 1 index zakken... indien uw topsnelheid daar onderligt natuurlijk
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Wanneer schakelen jullie over naar winterbanden?
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk BerichtenIk ben het nochtans volledig met 'm eens. En ja, ik rij ook met winterbanden.
Dan zijn er al 2 die er niets van weten en geen gevoel wat er gaande is achter het stuur
Rijd eens wat sportiever en alle voordelen van de winterbanden worden nog duidelijker.2014 Porsche Boxster 981
2015 BMW serie 2 Cab 220d
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door blue8300 Bekijk BerichtenDan zijn er al 2 die er niets van weten en geen gevoel wat er gaande is achter het stuur
Rijd eens wat sportiever en alle voordelen van de winterbanden worden nog duidelijker.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door seperator Bekijk BerichtenWinterbanden zijn zeker ook nuttig als er geen sneeuw ligt. Die 7 graden grens is inderdaad dikke zever, maar wie veel op de weg moet bij vriestemperaturen heeft gezien de specifieke eigenschappen van het rubber veel meer veiligheid bij winterbanden.
Eigenlijk wordt door de fabrikanten de verkeerde uitleg gegeven aan het gebruik van winterbanden. Zij zouden beter zeggen "winterbanden gebruik je het best onder de 7 graden".
Moet men winterbanden nu verplichten in België? Ik vind van niet, maar de Duitse wetgeving daar ben ik wel voorstander van.
In Duitsland zijn winterbanden niet wettelijk verplicht, maar waar auto's wél op 'afgestemd' moeten zijn tijdens winterse omstandigheden is voldoende ruitensproeiervloeistof, ontwasemde ramen en… aangepaste banden.
Bij een ongeval op sneeuw of een bevroren wegdek wordt gekeken naar de aanwezigheid van winterbanden. Die heeft u niet? Dan stelt men dat onnodig risico is genomen en kan de verzekering besluiten dat u aansprakelijk of medeaansprakelijk bent. Zelfs wanneer de schuld normaal gesproken bij de tegenpartij ligt.
PS: Ik heb vanochtend mijn zomersloffen weer gemonteerd. Bij de huidige temperaturen (de pluimverwachting geeft zelfs lente de komende 14-dagen) zijn winterbanden het best op stalling.
Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk BerichtenZever. Dat is uw mening maar wat is uw ervaring? Ik denk dat jij 0,0 ervaring hebt met winterbanden want anders zou je geen zo'n onzin verkopen.
Oorspronkelijk geplaatst door blue8300 Bekijk BerichtenDan zijn er al 2 die er niets van weten en geen gevoel wat er gaande is achter het stuur
Rijd eens wat sportiever en alle voordelen van de winterbanden worden nog duidelijker.
Mijn ervaring: meer onderstuur, meer piepende banden, een pak minder stuurgevoel en stabiliteit.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door stradge Bekijk Berichten
Zever. Ik denk dat jij gebrainwashed bent door de marketing. Ik rij nu al 2 winters met winterbanden, op m'n eigen auto met achterwielaandrijving, op de auto thuis met vierwielaandrijving, en met auto's van het werk met voorwielaandrijving. Ik heb met al deze aandrijfconcepten op sneeuw en ijs gereden, maar vooral veel bij gewoon vriestemperaturen en hogere temperaturen (want zo is een Belgische winter nu eenmaal). Ik denk dat ik dus weldegelijk genoeg ervaring heb om een mening te vormen, niet? Zoals ik al zei, is het verschil spectaculair vanaf er echt sneeuw ligt, maar hoeveel keer komt dat hier voor in een winter? En als het voorkomt, worden er TONNEN zout over de baan gestrooid, waardoor alle wegen gewoon nat liggen en daarbij rijden alle automobilisten dan met een slakkengang waardoor je ook dan niets hebt aan je banden. Voor de overige 95% dat er geen sneeuw gevallen is rij je dan met banden die je minder grip geven, minder feedback geven, de auto vaak zoekerig doen aanvoelen, meer lawaai maken en meer verbruiken. Maar ik heb er dus zelf ook, bij een achterwielaandrijver vind ik het zeker een goed gevoel geven omdat je met zo'n auto simpel weg niet veel tractie hebt in extreme omstandigheden, met FWD en 4WD geraak je gemakkelijker weg dan.
Verder ben je hier ook een hoop onzin aan het verkopen: enerzijds geven winterbanden volgens jou geen meerwaarde, integendeel maar op je achterwielaandrijver is het dan wel goed? Mooi voor jou dat je hier de dikke nek kan komen afgeven met je ongelofelijk uitgebreide rijervaring met blijkbaar ongelofelijk veel auto's (en dat aan je 22ste ) maar op mij maakt dat zo goed als geen indruk.
Comment
-
Zoals bij zomerbanden heb je ook een groot verschil in winterbanden.
Denk nu niet dat een sportieve winterband voor de lambo's en andere sportieve auto's onstabiel zijn, piepen of een verminderd stuurgevoel hebben.
De meesten rijden met bvb 18 inch met sportief rubber op maar de winterbanden zijn dan 16 inch banden uit de middenklasse.
Dan zal de zomerband natuurlijk een beter rijders gevoel geven.den borre
"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
"Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "
Int3x0r
Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk BerichtenIk denk dat jij vooral met goedkope winterbanden onderweg bent. Minder grip, minder feedback, zoekerig rijgedrag, meer lawaai, meer verbruik? Op mijn laatste vier auto's over een tijdspanne van 8-9 jaar allemaal winterbanden met in totaal 200-300.000km weinig of niks van gemerkt. Winterbanden zijn door de jaren heen wel enorm verbeterd op allerlei vlakken.
Verder ben je hier ook een hoop onzin aan het verkopen: enerzijds geven winterbanden volgens jou geen meerwaarde, integendeel maar op je achterwielaandrijver is het dan wel goed? Mooi voor jou dat je hier de dikke nek kan komen afgeven met je ongelofelijk uitgebreide rijervaring met blijkbaar ongelofelijk veel auto's (en dat aan je 22ste ) maar op mij maakt dat zo goed als geen indruk.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door alanus Bekijk BerichtenZoals bij zomerbanden heb je ook een groot verschil in winterbanden.
Denk nu niet dat een sportieve winterband voor de lambo's en andere sportieve auto's onstabiel zijn, piepen of een verminderd stuurgevoel hebben.
De meesten rijden met bvb 18 inch met sportief rubber op maar de winterbanden zijn dan 16 inch banden uit de middenklasse.
Dan zal de zomerband natuurlijk een beter rijders gevoel geven.
Laat het me nog eens duidelijk stellen. Ik ben echt wel pro winterbanden hoor, zeker bij een RWD. Daarom dat ik er ook heb. Maar dan wel alleen daar waar ze echt voor gemaakt zijn, voor de winter dus. En die 7°C grens is naar mijn gevoel en ervaring pure commerciële zever.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk Berichtenhogere index mag altijd, maar waarom zou je dat doen ? de prijs is meestal hoger, zonder bijkomend voordeel (tenzij je op een tekening valt dat niet bestaat in W)2015 BMW F11 520dA
1976 Triumph Spitfire 1500
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk BerichtenIk denk dat jij vooral met goedkope winterbanden onderweg bent. Minder grip, minder feedback, zoekerig rijgedrag, meer lawaai, meer verbruik? Op mijn laatste vier auto's over een tijdspanne van 8-9 jaar allemaal winterbanden met in totaal 200-300.000km weinig of niks van gemerkt. Winterbanden zijn door de jaren heen wel enorm verbeterd op allerlei vlakken.
Verder ben je hier ook een hoop onzin aan het verkopen: enerzijds geven winterbanden volgens jou geen meerwaarde, integendeel maar op je achterwielaandrijver is het dan wel goed? Mooi voor jou dat je hier de dikke nek kan komen afgeven met je ongelofelijk uitgebreide rijervaring met blijkbaar ongelofelijk veel auto's (en dat aan je 22ste ) maar op mij maakt dat zo goed als geen indruk.Ik denk dat jij 0,0 ervaring hebt met winterbanden want anders zou je geen zo'n onzin verkopen.
En als je nu eens een beetje aandachtig m'n post leest waarbij je focust op de kern van de zaak in plaats van zo gefrustreerd zou zijn, dan zou je lezen dat ik meermaals herhaal dat winterbanden spectaculair veel beter zijn ALS ER SNEEUW OF IJZEL ligt. Mijn punt is gewoon dat er in België amper sneeuw valt, en dat als het valt het meteen opgeruimd wordt en iedereen heel traag gaat rijden. Maar op RWD moet je ze bijna hebben omdat je amper van een besneeuwde parking geraakt soms. Voor de rest VIND IK ZE PERSOONLIJK (maar ik ben maar een snotaap natuurlijk, mijn 100.000 km+ rij ervaring als onder andere taxichauffeur boeien niet) gewoon duidelijk minder goed dan zomerbanden en ik sta daar niet alleen in.
Mijn banden zijn recente Uniroyals met dezelfde maat als in de zomer, geen rommel dus. Ik weet niet hoe jij rijdt, maar als autorijden je een beetje boeit zou je toch een verschil moeten voelen. Bij de ene band of auto (niet dat ik op m'n 22 al met veel verschillende auto's heb gereden natuurlijk, ik wil niet stoefen) scheelt het wat meer als bij de andere, maar voelen doe ik het altijd.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten... en bij snelle bochten op winterbanden schuift 'm sneller weg over z'n vier wielen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door bartdc Bekijk BerichtenKan je daar wat meer uitleg over geven? Producten, noodzaak om nieuwe velgen te polieren? Heb binnenkort zelfde situatie, vandaar...
Onlangs vond ik echter van die conische pads op een metalen stick, die je in je boormachine kan steken. Het lijkt hier een beetje op. 't Is even wennen en best ook easy does it of je verspreidt de polish over de ganse kamer maar na een minuutje had ik 't beet ... en daarmee velgen tot in alle uithoekjes polieren gaat bijzonder goed! De velgen hadden al een jaar of 4 gebruik achter zich en de lak was al duidelijk verweerd en had al heel veel mini-krasjes die de velgen matter maken. 'k Heb ze eerst grondig gewassen, daarna teerresten verwijderd, dan de lijmresten van oude balanceergewichtjes verwijderd, dan de velgen gekleid, en gisteren dus gepolierd. Eerst met een redelijke grove korrel, daarna met een fijne korrel. En dan wheel sealant erop.
Tip: kijk 'es op www.wax-it.be of vraag via de site raad.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk BerichtenIk heb ondertussen een hele kast vol detailproducten, veel "oude" flesjes met restjes. Vroeger wou ik wel 'es velgen polieren maar omdat je dat niet machinaal kan doen (tenzij je zo'n specifieke mini-ding hebt) met een klassieke pad, was dat dus manueel werk. En dan haak ik af.
Onlangs vond ik echter van die conische pads op een metalen stick, die je in je boormachine kan steken. Het lijkt hier een beetje op. 't Is even wennen en best ook easy does it of je verspreidt de polish over de ganse kamer maar na een minuutje had ik 't beet ... en daarmee velgen tot in alle uithoekjes polieren gaat bijzonder goed! De velgen hadden al een jaar of 4 gebruik achter zich en de lak was al duidelijk verweerd en had al heel veel mini-krasjes die de velgen matter maken. 'k Heb ze eerst grondig gewassen, daarna teerresten verwijderd, dan de lijmresten van oude balanceergewichtjes verwijderd, dan de velgen gekleid, en gisteren dus gepolierd. Eerst met een redelijke grove korrel, daarna met een fijne korrel. En dan wheel sealant erop.
Tip: kijk 'es op www.wax-it.be of vraag via de site raad.
respect ! Mag ik de mijne ook eens brengen ???
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door stradge Bekijk Berichten
En als je nu eens een beetje aandachtig m'n post leest waarbij je focust op de kern van de zaak in plaats van zo gefrustreerd zou zijn, dan zou je lezen dat ik meermaals herhaal dat winterbanden spectaculair veel beter zijn ALS ER SNEEUW OF IJZEL ligt. Mijn punt is gewoon dat er in België amper sneeuw valt, en dat als het valt het meteen opgeruimd wordt en iedereen heel traag gaat rijden. Maar op RWD moet je ze bijna hebben omdat je amper van een besneeuwde parking geraakt soms. Voor de rest VIND IK ZE PERSOONLIJK (maar ik ben maar een snotaap natuurlijk, mijn 100.000 km+ rij ervaring als onder andere taxichauffeur boeien niet) gewoon duidelijk minder goed dan zomerbanden en ik sta daar niet alleen in.
Comment
-
Heb dit topic al maanden niet meer geopend, maar dit lijkt wel "familie" je kan na maanden nog steeds volgen, t is nog steeds dezelfde zever
Ik ga die van mij er morgen afzwieren, de zomer komt eraanToyota corolla 2006 1400d4d 124.000km
Mercedes benz 190E 2.6 1987 163.000km
Mercedes benz 190E 2.3-16v 1984 167.000km
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door krikkie Bekijk Berichtende zomer komt eraanOpel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door krikkie Bekijk BerichtenHeb dit topic al maanden niet meer geopend, maar dit lijkt wel "familie" je kan na maanden nog steeds volgen, t is nog steeds dezelfde zever
Ik ga die van mij er morgen afzwieren, de zomer komt eraan
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door xKoSai Bekijk BerichtenEen "THUIS" kijker?Toyota corolla 2006 1400d4d 124.000km
Mercedes benz 190E 2.6 1987 163.000km
Mercedes benz 190E 2.3-16v 1984 167.000km
Comment
Comment